Aftaleindgåelsen er en vigtig del af enhver form for kontraktindgåelse.
Det er her, parterne får vished om, at der er indgået en aftale, hvornår og med hvem.
Det er væsentligt for en tilbudsgiver at vide, hvornår tilbuddet anses for at være kommet frem og dermed er gældende, så han ikke i for lang tid skal svæve i uvidenhed om, hvorvidt han er købt eller solgt.
Jo mindre kendskab parterne har til hinanden og jo større kulturel og geografisk forskellighed, der er, desto større behov er der for at skabe klarhed og gennemsigtighed omkring aftaleindgåelsen ved en ensretning af reglerne, hvilket Socialdemokraterne bakker op om.
Socialdemokraterne støtter i det hele taget lovforslaget, så Danmark også ved internationale køb anses for at være en konventionsstat ved ratificering af CISG's del II.
Det er rigtigt som nævnt af den forrige taler, at FN's konvention om aftaler om internationale køb har været gældende i Danmark i mere end 20 år – dog ikke den del, der gælder aftaleindgåelsen, og som netop er indeholdt i CISG's del II.
Her har Danmark siden 1988 haft et forbehold, og det har vist sig at have en konsekvens i virkelighedens verden.
Danske importører har netop måttet forholde sig til to regelsæt, og det har skabt den eksisterende uklarhed.
CISG er internationalt udbredt.
Der er 76 lande, heraf hovedparten af EU's medlemslande samt USA, Japan, Kina og Rusland, der har ratificeret CISG.
Det er udelukkende de nordiske lande, der ikke har ratificeret del II.
En konsekvens af det gældende danske forbehold har jo været, at der kan rejses spørgsmål om, hvorvidt en aftale om internationale køb indgået mellem en dansk importør og en kinesisk eksportør efter omstændighederne vil skulle afgøres efter national kinesisk aftaleret frem for CISG's del II, og det skyldes jo netop, at Kina på samme måde som USA har taget forbehold efter CISG, hvorefter en konventionsstat kan tage forbehold om, at CISG alene skal finde anvendelse, hvis begge parter har forretningssted i konventionsstater, og så længe Danmark netop ikke har ratificeret den del, har vi ikke været at betragte som sådan.
Det betyder jo, at når vi nu ophæver dette danske forbehold, så bliver det for enhver erhvervsdrivende, der har sit forretningssted i Danmark, og som indgår aftaler om henholdsvis import og eksport af varer med en erhvervsdrivende i udlandet, mere forudsigeligt, hvilke regler der gælder med hensyn til spørgsmålet om aftalens indgåelse.
Den erhvervsdrivende vil også opnå en langt bedre kontrakt- og risikomæssig styring af sin forretning, og der vil i øvrigt også være en positiv økonomisk gevinst at hente, eftersom transaktionsomkostningerne må anses for at gå ned.
Forbrugerkøb er ikke omfattet af CISG og berøres derfor slet ikke ved denne lovændring.
Endvidere opretholdes nabolandsklausulen, der medfører, at de nordiske købelove, der finder anvendelse på aftaler om køb mellem erhvervsdrivende bosiddende i de nordiske lande, fortsat er gældende mellem disse.
Socialdemokraterne ønsker at stimulere en øget handel med udlandet for både små og store danske virksomheder, og denne lovændring vil gøre det lidt lettere for dem, der beskæftiger sig med internationale køb.
Tak.