Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 59 Bilag 6
Offentligt
1077968_0001.png
1077968_0002.png
1077968_0003.png
1077968_0004.png
1077968_0005.png
1077968_0006.png
Til lovforslag nr.L 59
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 00. februar 2012
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov omværdipapirhandel m.v., lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask afudbytte og finansiering af terrorisme og forskellige andre love og ophævelse aflov om pengesedler i Grønland(Bevilling af engagementer, obligatorisk anvendelse af danske regnskabsregler, tilladelse til og tilsyn med auktionsplatform forhandel med CO2-kvoter, fælles datacentraler m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Ole Sohn)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 12 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. december 2011 og vartil 1. behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst-og Eksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den1. november 2011 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del– bilag 26. Den 14. december 2011 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget2 skriftlige henvendelser fra Advokatsamfundet og DanskeAdvokater.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Advokatsamfundet og Danske Advokatermundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning tillovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 16 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:
DokumentIdJournalnummer
2
Til § 11)Den undernr. 2foreslåede affattelse af § 1, stk. 16, af-fattes således:»Stk. 16.For leverandører og underleverandører til out-sourcingvirksomheder, jf. § 5, stk. 1, nr. 24 og 25, finder §347, stk. 1 og 5, anvendelse.«[Korrektion]2)I den undernr. 27foreslåede ændring af§ 347 b, stk. 1,ændres »jf. stk. 3« til: » jf. stk. 2-6«.[Korrektion]3)Inr. 27indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:»Stk. 6.Hvis den sagkyndige person, på grund af dennessærlige forhold, ikke kan videregive oplysningerne i hen-hold til stk. 4 og 5, til Finanstilsynet, kan underretning af Fi-nanstilsynet ske af andre end den sagkyndige person, herun-der af den finansielle virksomhed, den finansielle holding-virksomhed eller den fælles datacentral.««[Indsættelse af undtagelse]4)I den undernr. 30foreslåede affattelse af§ 354, stk. 6,nr. 29,ændres »nr. 29« til: »nr. 30«, og »29)« ændres til:»30)«.[Korrektion]5)I den undernr. 31foreslåede ændring af§ 354, stk. 12,ændres »og 29« til: »og 30«.[Korrektion]6)Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 360, stk. 2,ændres »jf. § 361, stk. 1, nr. 21« til: »jf.§ 361, stk. 1, nr. 20«.«[Konsekvensændring]7)Efter nr. 40 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 373, stk. 2,indsættes efter »§ 347 b, stk. 3«: »og6«.«[Korrektion]Til § 28)I den undernr. 5foreslåede ændring af§ 8 c, stk. 5, 3.pkt.,ændres »selskabet« til: »ansøgeren«.[Korrektion]9)Den undernr. 11foreslåede ændring affattes således:»11.I § 23 a, stk. 1-5, ændres »børsdage« til: »hverdage«.«[Korrektion]10)Efternr. 42indsættes som nyt nummer:»01.I§ 84 d, stk. 5,ændres »§ 93, stk. 3, 1. og 2. pkt.« til:»§ 93, stk. 3, 1. og 3. pkt.«.«[Korrektion]11)Efternr. 49indsættes som nyt nummer:
»02.I § 93, stk. 3, 3. pkt., der bliver til stk. 3, 4. pkt., ændres»Beføjelser efter 1. og 2. pkt.« til: » Beføjelser efter 1. og 3.pkt.«.«[Korrektion]Til § 312)Den undernr. 29foreslåede indsættelse af nyt »§ 34,stk. 9«, ændres til: »§ 34, stk. 8«.[Korrektion]BemærkningerTil nr. 1Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringen eren konsekvens af de ændringer der foreslås med lovforsla-gets nr. 5, 8, 18, 19, og 34.Til nr. 2Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringenskyldes, at ikke kun § 347 b, stk. 3, men også bestemmel-sens stk. 2, 4, 5 og 6, vedrører de sagkyndige personer.Til nr. 3Af lovforslagets stk. 6 fremgår, at hvis der hos den sag-kyndige person foreligger særlige forhold, der gør, at denneikke kan videregive oplysningerne i forbindelse med under-søgelsen til Finanstilsynet, kan den sagkyndige i stedet vide-regive oplysningerne til virksomheden, som derefter skal vi-deregive disse til Finanstilsynet.Det skal klart fremgå af opdraget, der ligger til grund forden uvildige undersøgelse, at der foreligger særlige forhold,som berettiger den sagkyndige person til at videregive op-lysningerne til virksomheden, som herefter forpligtes til atvideregive disse til Finanstilsynet. Disse særlige forhold børsamtidig beskrives.Forslaget indebærer, at den sagkyndige person eksempel-vis straks kan videregive oplysninger af væsentlig betyd-ning, jf. stk. 5, som denne måtte blive opmærksom på i for-bindelse med undersøgelsen, til virksomheden, med henblikpå, at virksomheden straks videregiver oplysningerne til Fi-nanstilsynet. Det samme gør sig gældende med den endeligeskriftlige rapport. I henhold til forslaget kan den sagkyndigeperson videregive en kopi af den endelige skriftlige rapporttil virksomheden, jf. stk. 4, med henblik på, at virksomhedenforpligtes til straks at videregive denne til FinanstilsynetDet er hensigten med forslaget til § 347 b, at kommuni-kationen som udgangspunkt skal gå direkte mellem den sag-kyndige person og Finanstilsynet. Bestemmelsen i stk. 6 fin-der anvendelse særligt i forhold til de situationer, hvor for-hold hos den sagkyndige person begrunder, at denne ikkeberettiget kan videregive oplysningerne til Finanstilsynet.Der tænkes her særligt på de undersøgelser, hvor den sag-kyndige person er en advokat, som muligvis ikke vil kunnevideregive oplysningerne til Finanstilsynet uden at overskri-de de advokatetiske/-retlige rammer.Med muligheden for, at den finansielle virksomhed kanvideresende de relevante oplysninger til Finanstilsynet, kanadvokaterne opretholde fortrolighedsforholdet med klienten,
3
idet det på denne måde er virksomheden, der forpligtes til atvideregive oplysningerne til Finanstilsynet.Underretningen fra den sagkyndige person til virksomhe-den skal ske skriftligt, således at virksomheden alene videre-formidler oplysningerne fra den sagkyndige person til Fi-nanstilsynet.Hvis virksomheden ikke straks videregiver de oplysnin-ger i henhold til stk. 4 og 5, som denne modtager fra densagkyndige person, eller hvis virksomheden redigerer i op-lysningerne, kan virksomheden straffes med bøde, jf. forsla-get til ændring af § 373, stk. 2, i lov om finansiel virksom-hed.Til nr. 4Der er alene tale om en teknisk korrektion. På baggrundaf, at der med lov nr. 616 af 14. juni 2011 blev indsat et nytnr. 15 i § 354, stk. 6, og denne ændring trådte i kraft 1. janu-ar 2012, skal den med dette lovforslag foreslåede indsættel-se af et nyt nr. i § 354, rettelig være et nyt nr. 30.Til nr. 5Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringen eren konsekvens af den ændring, der foreslås med dette æn-dringsforslags nr. 3.Til nr. 6Der er alene tale om en konsekvensændring. Ændringener en konsekvens af den ændring, der foreslås med lovfor-slagets nr. 34.Til nr. 7Som følge af, at de sagkyndige personer, hvis der forelig-ger særlige forhold hos denne, i henhold til § 347 b, stk. 6, ilov om finansiel virksomhed, kan videregive oplysninger ihenhold til § 347 b, stk. 4 og 5, til virksomheden, der under-søges, som derefter skal videregive disse til Finanstilsynet,er det med forslaget til ændring af § 373, stk. 2, hensigten, atvirksomheden kan straffes med bøde, hvis denne tilsidesæt-ter forpligtelsen.Det skal fremgå af den sagkyndige persons opdrag, at derforeligger sådanne forhold, og at der således påhviler virk-somheden en pligt til at videregive oplysningerne i henholdtil § 347 b, stk. 4 og 5.Virksomheden skal således videregive kopi af den endeli-ge skriftlige rapport om undersøgelsen, jf. § 347 b, stk. 4,
straks efter, at denne er modtaget fra den sagkyndige person.En virksomheds tilsidesættelse af denne forpligtelse kanstraffes med bøde.Endvidere skal virksomheden videregive oplysninger omforhold, der er af væsentlig betydning for virksomhedens ri-sikoprofil eller forretningsmodel, som kan medføre en ikkeuvæsentlig risiko for, at disse forhold kan udvikle sig såle-des, at virksomheden vil miste sin tilladelse. Denne videre-givelse skal ske straks efter, at virksomheden har modtagetoplysningerne fra den sagkyndige person. Oplysningerne fraden sagkyndige person modtages skriftligt og skal videregi-ves i uændret form. Hvis virksomheden tilsidesætter denneforpligtelse, eller hvis virksomheden redigerer i oplysnin-gerne, kan virksomheden straffes med bøde.Til nr. 8Der er tale om en præcisering af, hvem der kan indbringesagen for domstolene, hvis Finanstilsynet ikke har truffet af-gørelse om en ansøgning om tilladelse seneste 6 måneder ef-ter modtagelsen af en fuldstændig ansøgning.Til nr. 9Ordet »børsdage« skal ændres til »hverdage« alle steder i§ 23 a i lov om værdipapirhandel m.v.Til nr. 10Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringen eren konsekvens af den ændring der foreslås med lovforsla-gets nr. 49.Til nr. 11Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringen eren konsekvens af den ændring der foreslås med lovforsla-gets nr. 49.Til nr. 12Der er alene tale om en teknisk korrektion, der følger afat der kun er syv stykker i lovens § 34.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV)Marlene Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL)Kim Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
4
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 59Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren2Henvendelse af 22/12-11 fra Advokatsamfundet og Danske Ad-vokater3Henvendelse af 31/1-12 fra Advokatsamfundet og Danske Advo-kater4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Ændringsforslag, fra erhvervs- og vækstministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 59Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 22/12-11 fra Advokat-samfundet og Danske Advokater, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 31/1-12 fra Advokatsam-fundet og Danske Advokater, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren vil oversende det materiale, der ligger tilgrund for Kammeradvokatens vurdering, hvorefter Finanstilsyneter forpligtet til at foretage »en passende grad af offentliggørelse«i forbindelse med undersøgelser efter den foreslåede § 347 b, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at de undersøgelser, der kaniværksættes efter § 347 b, i det omfang, de varetages af Finanstil-synet, har karakter af sædvanlig myndighedsudøvelse, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder, at udbudsreglerne indebærer, at enoffentlig myndighed, der som følge af mangel på ressourcer ellersærlig ekspertise, antager ekstern, sagkyndig bistand til løsning afen myndighedsopgave, er forpligtet til at sende sådanne opgaver iudbud, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm., om ministeren finder, at antagelse af sagkyndig bistand ef-ter § 347 b udbudsretligt adskiller sig fra antagelse af sagkyndigbistand til brug for granskning efter f.eks. § 59 i lov om erhvervs-drivende fonde, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om der i den øvrige erhvervsregulering er eksempler pålovgivning eller praksis, hvorefter en offentlig myndighed kan an-tage ekstern sagkyndig bistand, og hvordan dette i givet fald vur-deres udbudsretligt, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om et forslag – hvis det lægges til grund, at undersøgelserefter § 347 b er udbudspligtige, hvis de udføres af Finanstilsynet,om i stedet at pålægge den finansielle virksomhed at antage bi-
2
3
4
5
6
7
8
6
9
10
11
12
13
14
15
16
stand til løsning af selvsamme opgave så ikke overvejende vil ha-ve til formål at undgå udbudsreglerne, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan retstilstanden er i andre lande med en lovgiv-ning på det finansielle område, der ligner den danske, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange sager, der siden indførelsen i 2010 af dengældende § 347 b er gennemført henholdsvis med og uden forud-gående udbudsrunde, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om der er afgørende forhold, der betinger, at forslaget til §347 b bør gennemføres nu i stedet for at gennemføre en nærmerekortlægning af behovet for de foreslåede regler sammenholdt medde udbudsretlige og retssikkerhedsmæssige problemstillinger, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de forvaltningsretlige regler, der regulerer myndigheds-udøvelse, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad der er imod at vælge den ordning, som advokater-nes organisationer har foreslået, hvorefter pligten til at underretteFinanstilsynet påhviler den finansielle virksomhed og ikke under-søgeren, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan nævne andre tilfælde i lovgivningen,hvor en myndighed kan pålægge en privat virksomhed at antagesagkyndig bistand til at gennemføre en undersøgelse, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder, at forslaget om, at Finanstilsynet skalgodkende valget af sagkyndig undersøger, er foreneligt med prin-cippet om bl.a. frit advokatvalg, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil udforme ændringsforslag, hvorefter be-løb, der i lovforslaget er angivet i euro, overalt ændres til tilsva-rende beløb i danske kroner, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpå