Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 59 Bilag 3
Offentligt
1073927_0001.png
1073927_0002.png

Til lovforslag nr. L 59

Forslag til lov om ændring af finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel mv.

Advokatrådet og Danske Advokater har som led i høringen over lovforslag nr. L 59 og foretrædetfor udvalget den 31. januar 2012 fremhævet, at forslaget til § 347 b i lov om finansiel virksomhed(lovforslagets § 1, nr. 27) rejser væsentlige principielle og praktiske problemer i forhold tilreguleringen af forholdet mellem en advokat og dennes klient. Man kan udtrykke det på den måde,at man med forslaget placerer sig ”solidt imellem to stole”, idet man forsøger at forene det bedstefra to verdener, men uden held. Forslaget rejser således grundlæggende tvivl om, hvorvidtundersøgeren er Finanstilsynets repræsentant eller virksomhedens mand.Advokatrådet og Danske Advokater anbefaler derfor, at denne del af lovforslaget foreløbig

udsættes,

indtil der foreligger en mere sikker afklaring af, hvorvidt de undersøgelser, der omfattesaf forslaget til § 347 b, er udbudspligtige. Advokaternes organisationer bistår gerne i en nærmereudredning af de udbudsretlige problemstillinger, der er forbundet med den foreslåede ordning.Lovteknisk vil dette forslag kunne udformes således:Ændringsforslag:Til § 11. ”Nr. 27 udgår”.BemærkningerMed forslaget opretholdes den nuværende retstilstand, hvorefter det er Finanstilsynet, der antagerden sagkyndige bistand til at gennemføre de nødvendige undersøgelser. Ændringen indebærer ingenændringer i adgangen til at foretage de nævnte undersøgelser, ligesom der ikke foretages ændringeri, at udgifterne ved undersøgelsernes gennemførelse afholdes af den finansielle virksomhed, derundersøges.oooOoooSåfremt Folketinget ikke ønsker at imødekomme ønsket om at opretholde den eksisterenderetstilstand, foreslår Advokatrådet og Danske Advokater, at forslaget til § 347b ændres, så detfastslås, at forpligtelsen til at holde Finanstilsynet orienteret om de undersøgelser, der foretages,påhviler den finansielle virksomhed og ikke den, der foretager undersøgelsen (f.eks. en advokat).Lovteknisk vil dette forslag kunne udformes således:Ændringsforslag:Til § 11. § 347b, stk. 1, 3. pkt., udgår og i stedet indsættes som 3. og 4. pkt.: ” Finanstilsynet kanbestemme, at de sagkyndige personer, jf. stk. 3, løbende skal foretage afrapportering til den
undersøgte virksomhed om forhold i forbindelse med undersøgelsen. Finanstilsynet kan endviderebestemme, at den undersøgte virksomhed straks skal videregive sådanne oplysninger tilFinanstilsynet.”2. § 347 b, stk. 4, affattes således: ”Den finansielle virksomhed, den finansielleholdingvirksomhed eller den fælles datacentral skal straks efter modtagelse udlevere en kopiaf den skriftlige rapport om undersøgelsen til Finanstilsynet.”3. § 347 b, stk. 5, affattes således: ”De sagkyndige personer skal straks give den finansiellevirksomhed, den finansielle holdingvirksomhed eller den fælles datacentral oplysninger omforhold, de bliver opmærksomme på i forbindelse med undersøgelsen, såfremtoplysningerne er af væsentlig betydning for virksomhedens risikoprofil ellerforretningsmodel, som kan medføre en ikke uvæsentlig risiko for, at disse forhold kanudvikle sig således, at virksomheden vil miste sin tilladelse. Stk. 4 finder tilsvarendeanvendelse på sådanne oplysninger.”4. Efter stk. 5 indsættes: ”Stk.6.Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere reglerom gennemførelse af undersøgelser efter stk. 1-5, herunder regler om undersøgelsenspraktiske tilrettelæggelse og gennemførelse, udveksling af oplysninger mv.”Bemærkninger:Til nr. 1-3:Forslaget indebærer, at de oplysninger, som de sagkyndige personer som led i deresundersøgelser har pligt til at indberette, ikke skal indberettes til Finanstilsynet, men derimod til denvirksomhed, der har antaget den sagkyndige person, som efter Finanstilsynets beslutning kan væreforpligtet til at videresende oplysningerne til Finanstilsynet. Med forslaget sikres det, at der ikkeforetages indgreb i fortrolighedsforholdet mellem den virksomhed, undersøgelsen omfatter, og densagkyndige, der forestår undersøgelsen.Til nr. 4:Med forslaget bemyndiges Erhvervs- og vækstministeren til at fastsætte nærmere reglerom den praktiske tilrettelæggelse og gennemførelse af den sagkyndige undersøgelse, herunderregler for antagelse af sagkyndig, udveksling af oplysninger som led i undersøgelsen samt krav tilundersøgelsens indhold mv. Det forudsættes, at denne regelfastsættelse først sker efter forudgåendedrøftelse med repræsentanter for de rådgivergrupper, der forventes at kunne varetage de sagkyndigeundersøgelser, herunder især repræsentanter for advokaterne og revisorerne.