Retsudvalget 2011-12
L 57
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:10. februar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-731-0013Dok.:325058
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.)(L 57), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19.januar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-
ven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.) (L 57) fra Folketin-
gets Retsudvalg:
”Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EUartikel 18 skal medlemsstaterne søge at bekæmpe den efter-spørgsel, der giver anledning til menneskehandel, hvorledes vilministeren gribe denne forebyggelse kampagne an i Dan-mark?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet etbidrag fra Ligestillings- og Kirkeministeriet, der har oplyst følgende:”Som det fremgår af handlingsplanen til bekæmpelse af men-neskehandel 2011-2014, der er vedtaget af satspuljepartierneog offentliggjort i juni 2011, er et af de fem indsatsområder atbegrænse efterspørgslen på ydelser fra menneskehandlede iDanmark. Dette skal bl.a. gøres gennem oplysnings- og fore-byggelseskampagner rettet mod både den brede befolkning ogmod børn og unge.Konkret gennemførte Center mod Menneskehandel i november2011 en informations- og bevidstgørelseskampagne under tit-len: ”Ud-med-bagmændene”. Kampagnen var rettet særligtmod unge mænd mellem 18-25 år og havde til formål, at:Bevidstgøre især unge (potentielle) sexkunder omhandlen med kvinder til prostitution og skærpe dan-skernes bevidsthed om menneskehandel i Danmark.Oplyse om, at man ikke nødvendigvis kan se på enkvinde, om hun er offer for menneskehandel, men atder er signaler, man kan holde øje med.Forebygge menneskehandel i Danmark.
Forebyggelseskampagner kan ikke stå alene i indsatsen med atforebygge menneskehandel, men de bidrager til at skabe op-mærksomhed om menneskehandel og til at skabe en bevidst-hed hos målgruppen om emnet. En bevidsthed, der på sigt kanbidrage til at reducere den efterspørgsel, som giver anledningtil menneskehandel.En eftermåling viser, at kampagnen, der blev gennemført i no-vember 2011, satte menneskehandel på dagsordenen ikke bareblandt målgruppen, men i befolkningen bredt. Kampagnen erdesuden fortsat eksisterende på de sociale medier, og Centermod Menneskehandel planlægger at videreudvikle kampagne-materialet til undervisningsbrug rettet mod unge.”2