Retsudvalget 2011-12
L 56 Bilag 1
Offentligt
1056828_0001.png
1056828_0002.png
1056828_0003.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. december 2011StrafferetskontoretAndreas Christensen2011-731-0008289102

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

vedrørende

forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidet anvendelse af be-

tingede domme med vilkår om samfundstjeneste m.v.)

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et lovudkast har været i høring hos:Advokatrådet, Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening, DenDanske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolssty-relsen, Faggruppen af socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen afFængselsinspektører og Vicefængselsinspektører, Foreningen af OffentligeAnklagere, Fængselsforbundet, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen,Institut for Menneskerettigheder, Kriminalforsorgsforeningen, Kriminalpo-litisk Forening (KRIM), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politifor-bundet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,Rigspolitiet, Samtlige byretter, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret ogØstre Landsret.Justitsministeriet har modtaget svar fra:Advokatrådet, Dansk Socialrådgiverforening, Den Danske Dommerfor-ening, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, Landsforenin-gen af Forsvarsadvokater, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sø- og Handelsret-ten, Vestre Landsret og Østre Landsret.Justitsministeriets bemærkninger hertil er anført nedenfor ikursiv.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

2. Høringssvarene

Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Institut for Menne-

skerettigheder, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sø- og Handelsretten, Ve-

stre Landsret

og

Østre Landsret

har ikke bemærkninger til lovforslaget.

Advokatrådet

tilslutter sig den foreslåede udvidelse af muligheden for atidømme betingede domme med vilkår om samfundstjeneste. Rådet har ik-ke herudover bemærkninger til lovforslaget.

Dansk Socialrådgiverforening

vurderer, at den foreslåede udvidelse afsamfundstjenesteordningen vil have en gavnlig effekt. Foreningen støtterendvidere den forudsatte administrative ændring af reglerne om udvis-ningsdømte udlændinge. Udvidelsen af samfundstjenesteordningen vurde-res i øvrigt at skabe behov for nye typer af samfundstjenestesteder. Der børendvidere åbnes mulighed for, at flere dømte kan afvikle samfundstjenestepå samme arbejdsplads samtidig.Som det fremgår af pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,vil Justitsministeriet ud over den foreslåede udvidelse af samfundstjeneste-ordningen gennemføre visse administrative tiltag, som dels har til formålat forbedre mulighederne for at idømme samfundstjeneste i stedet for enubetinget straf for visse kategorier af dømte, dels vil kunne medvirke til atlette kapacitetspresset på kriminalforsorgens institutioner. Det drejer sigbl.a. om oprettelse af nye typer af samfundstjenestesteder, herunder vedkriminalforsorgens egne tjenestesteder, som er særligt indrettede til at be-tjene en udvidet kreds af dømte, ligesom der efter Justitsministeriets opfat-telse bør være mulighed for – i helt særlige tilfælde – at afvikle samfunds-tjeneste for mere end én dømt på samme arbejdsplads samtidig.

Landsforeningen af Forsvarsadvokater

har intet imod den foreslåede enudvidelse. Idømmelse af flere samfundstjenestetimer vil imidlertid medfø-re en forøget risiko for vilkårsovertrædelse. Foreningen anfører endvideremere generelt, at der i stedet for enkeltstående ændringer af straffelovenbør skabes en sammenhængende kriminalpolitik under inddragelse afStraffelovrådet, herunder sådan at der med reglerne sikres en sammenhængmellem fængselskapacitet og strafniveau.I forarbejderne til straffelovens bestemmelser om samfundstjeneste er detanført, at høje timetal ofte vil medføre, at den periode, inden for hvilkenarbejdsforpligtelsen afvikles, bliver meget lang, og at det kan være vanske-ligt at fastholde den dømte på at udføre samfundstjeneste over en længereperiode. Der henvises til pkt. 9.2.2 i de almindelige bemærkninger til lov-2
forslag nr. L 84 om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Samfunds-tjeneste m.v.) fremsat den 30. oktober 1991 (vedtaget som lov nr. 6 af 3.januar 1992).Med nærværende lovforslag forudsættes det, at samfundstjeneste fremoverogså undtagelsesvis vil kunne anvendes i sager, hvor der fastsættes enfængselsstraf på mere end 1 år og 6 måneder, men ikke over 2 år. Det for-udsættes, at samfundstjeneste ved domme, der overstiger fængsel i 1 år og6 måneder, kun anvendes undtagelsesvis, hvor helt særlige omstændighe-der gør det upåkrævet at idømme en ubetinget straf. Der henvises til pkt.3.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.Ved vurderingen af, om det undtagelsesvis vil være forsvarligt at afsige enbetinget dom med vilkår om samfundstjeneste i stedet for en længereva-rende ubetinget straf, vil det indgå med betydelig vægt, om den tiltalte harså gode personlige forhold, at fuldbyrdelse af den forskyldte fængselsstraffindes upåkrævet. På den baggrund finder Justitsministeriet det forsvar-ligt, at domstolene i sådanne særlige tilfælde får mulighed for at fastsættevilkår om aftjening af samfundstjeneste i op til 300 timer.Det bemærkes mere generelt, at lovgivningstiltag efter regeringens opfat-telse bør være sagligt velbegrundede. Straffelovrådet har i den forbindelseen central rolle i det lovforberedende arbejde på det kriminalpolitiske om-råde. Som det i den forbindelse fremgår af pkt. 3.4 i de almindelige be-mærkninger til lovforslaget, har Justitsministeriet anmodet Straffelovrådetom at gennemgå de gældende regler og praksis vedrørende domme medvilkår om samfundstjeneste med henblik på en revision, der navnlig sigtermod så vidt muligt at øge brugen af vilkår om samfundstjeneste som alter-nativ til fængselsstraf. Med lovforslaget lægges der bl.a. i lyset heraf aleneop til en relativt mindre ændring af straffelovens regler om samfundstjene-ste, som med fordel vil kunne gennemføres uafhængigt af Straffelovrådetsigangværende arbejde.

3. Lovforslaget

Det fremsatte lovforslag svarer med enkelte ændringer af primært redakti-onel karakter til høringsudkastet.
3