Retsudvalget 2011-12
L 55 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.L 55
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 9. februar 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om erstatning frastaten til ofre for forbrydelser og færdselsloven(Forhøjelse af den kriminelle lavalder)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagJustitsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. december 2011 og vartil 1. behandling den 20. december 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 4. november2011 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 75.Den 12. december 2011 og den 5. januar 2012 sendte justits-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget. Den 17. januar 2012 sendte justitsministeren etsupplerende høringssvar.SamrådUdvalget har stillet 5 spørgsmål til justitsministeren tilmundtlig besvarelse, som denne har besvaret i åbne samrådden 19. januar og den 9. februar 2012. Ministeren har efter-følgende sendt udvalget de talepapirer, som lå til grund forbesvarelsen af spørgsmålene.SpørgsmålUdvalget har stillet 25 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF, EL, LA og SIU) indstil-ler lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsfor-slag.Etmindretali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor-slaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme imod de stillede ændringsforslag.Venstres medlemmer af udvalget er helt uenige i regerin-gens forslag om at hæve den kriminelle lavalder. Mens densamlede kriminalitet ikke er stigende, oplever vi desværre,at der er en gruppe af stadig yngre medborgere, som i en tid-ligere og tidligere alder begår voldsommere og mere bestial-ske former for kriminalitet. For Venstre er det klart, at vi frasamfundets side ikke kan og ikke vil acceptere det. Det er vinødt til at reagere på, og derfor sænkede bl.a. Venstre i sintid den kriminelle lavalder. Modsat regeringen og justitsmi-nisteren er Venstre af den opfattelse, at det har en præventiveffekt, at en 14-årig kriminel kommer for en dommer og op-lever, at alvorlig kriminalitet har konsekvenser.Omfanget af 14-åriges kriminalitet er desværre betyde-ligt. Af Justitsministeriets forskningskontors notat fra no-vember 2011 »Omfang og art af kriminalitet begået af 14-årige« fremgår det, at der i den undersøgte periode blev rejst2.301 sigtelser mod 14-årige. Alene i første halvår af 2011blev 220 14-årige dømt for butikstyveri, 5 for overtrædelseaf våbenloven, 5 for seksualforbrydelser og 88 for vold.Dertil kommer en mængde andre forbrydelser. I alt blev 54514-årige dømt i første halvår af 2011. Unge under 15 år vilefter regeringens lovændring stadig begå kriminalitet, menvil nu ikke længere opleve, at det har alvorlige konsekven-ser.Ifølge bemærkningerne til lovforslaget mener regeringenikke, at de 14-årige forbrydere er modne nok til at blivestraffet. Men langt de fleste 14-årige bliver idømt en bøde-
AX013771
2
straf, jf. svar på spørgsmål 2 til lovforslaget. Dertil kommer,at den kriminelle lavalder i en række andre europæiske lan-de er betydelig lavere end 14 år, f.eks. i Storbritannien, Hol-land og Frankrig. I Venstre mener vi, at 14-årige er i standtil at betale en bøde uden at lide fysisk eller psykisk over-last. Med hensyn til de ekstremt få 14-årige, der bliver idømten ubetinget frihedsstraf, må hensynet til offeret stadig vejetungest. Et voldtægtsoffer skal kunne gå på gaden uden atvære nervøs for at møde den, der har voldtaget hende. Så erdet ligegyldigt, om forbryderen var 14 eller 44 år.Da den kriminelle lavalder oprindelig blev sænket, lødmodstandernes argument, at det ville betyde, at børn på 14år sendes i fængsel. Venstre ønsker at understrege, at dengældende lovgivning ikke betyder, at 14-årige er endt ifængsel sammen med forhærdede kriminelle, hvilket ogsåfremgår af svar på spørgsmål 6.Med lovforslagets vedtagelse afbrydes en række dømteungdomskriminelles sanktioner, det kan være i form af enungdomssanktion, ophold på sikrede institutioner eller efter-givelse af en bøde, jf. svar på spørgsmål 8, og lovforslagetsvedtagelse vil betyde, at 201 unge, der fortrinsvis er idømten betinget dom med vilkår om eksempelvis foranstaltningerefter serviceloven, tilsyn af kommunen/Kriminalforsorgeneller vilkår om samfundstjeneste, slipper for straf, da de erdømt, men endnu ikke har fuldbyrdet dommen. Ligeledeseftergives der bøder til minimum 245 unge, jf. svar påspørgsmål 8. Venstre har i udvalgsbehandlingen påpeget, atregeringen med lovforslaget sender et meget problematisksignal til de unge, der er dømt, men endnu ikke har afsonetog med lovforslaget går fri af straf og konsekvens. De efter-lades med det indtryk, at deres kriminelle handlinger, hvorafen række er meget alvorlige voldtægtsforsøg, vold, grovvold, røveri m.v., jf. svar på spørgsmål 22 alligevel ikke ernoget, samfundet tager alvorligt og ønsker at straffe. Venstreer også dybt bekymret over, hvad der nu sker med dennestore gruppe af unge, ud over at ministeren har oplyst, at de-res bopælskommune vil modtage et brev med besked om, atde pågældende unges handlinger ikke længere er kriminelleog de idømte straffe derfor bortfalder.For Venstre er det centralt, at straf ikke må stå alene.Forebyggelse af kriminalitet og sikring af, at dømte ikke be-går kriminalitet på ny, er lige så vigtigt. Derfor gennemførteden daværende VK-regering en stribe initiativer på detteområde, bl.a. en øget indsats mod ungdomskriminalitet i2009. Imidlertid kan forebyggelse heller ikke stå alene, ogderfor blev den kriminelle lavalder samtidig sænket til 14 år.I Venstre bryder vi os som udgangspunkt ikke om, at 14-åri-ge skal straffes, men vi ser desværre voldssager, som er såbestialske, at de skal mødes med konsekvenser i forhold tilstraffeloven, ikke mindst af hensyn til ofrene. Regeringentager med dette lovforslag større hensyn til de ungdomskri-minelle end til ofrene for deres kriminelle handlinger. Ven-stre mener, lovforslaget sender de helt forkerte signaler tilunge og krænker retsfølelsen hos ofrene for kriminaliteten.Derfor finder Venstre lovforslaget dybt beklageligt og vilstemme imod.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke til-slutte sig lovforslaget.
Dansk Folkeparti er modstander af, at lovforslaget i prak-sis kommer til at virke med tilbagevirkende kraft, da Rigs-advokaten har sat alle sager i bero, som omhandler ungeimellem 14 og 15 år. Denne praksis kan virke voldsomtkrænkende på ofrenes retsfølelse, da ofrene oplever, at ger-ningsmanden nu ikke får sin dom. Det sender samtidigt etforkert signal til unge kriminelle om, at de nu slipper forstraf for de kriminelle gerninger, de har begået.Dansk Folkeparti er endvidere af den opfattelse, at udnyt-telsen af søskende og kammerater, som er under den krimi-nelle lavalder, minimeres netop ved at fastholde den krimi-nelle lavalder til 14 år.Det er vigtigt at understrege, at intentionen med en ned-sættelse af den kriminelle lavalder for Dansk Folkeparti ald-rig har været, at unge mennesker skal i fængsel. En nedsæt-telse af den kriminelle lavalder vil derimod øge retssikker-heden for de unge, da de sikres retten til en forsvarer m.v.og ikke alene af sociale myndigheder kan placeres på en in-stitution, samtidig med at de unge lærer, at deres handlingerhar en konsekvens.En forhøjelse af den kriminelle lavalder får den effekt, atofrenes retsfølelse krænkes, samtidig med at gerningsman-den får en dårligere retsstilling. Altså en dårlig situation forbegge parter, så af den grund kan Dansk Folkeparti ikkestøtte lovforslaget.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-talelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, SF, EL, LAog SIU):Til § 41)Paragraffen affattes således:»§ 4I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24.oktober 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 716 af 25. juni2010, lov nr. 1551 af 21. december 2010 og § 1 i lov nr. 479af 23. maj 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 118, stk. 3og4,ændres »jf. stk. 3« til: »jf. stk. 2«.2.I§ 80, stk. 4, 1. pkt., § 80 b, stk. 4, 2. pkt.,og§ 81, stk. 1og3,ændres »14 år« til: »15 år«.«[Konsekvensrettelser som følge af ændring af færdselslovenden 1. januar 2012]
3
Til § 52)Paragraffen udgår.[Konsekvensrettelse som følge af ændring af færdselslovenden 1. januar 2012]BemærkningerTil nr. 1 og 2Ad § 4, nr. 1 (færdselslovens § 118, stk. 3 og 4):De foreslåede ændringer er en konsekvens af § 1, nr. 4, ilov nr. 184 af 8. marts 2011, hvorefter færdselslovens § 118,stk. 2, ophæves med virkning fra den 1. januar 2012.Ad § 4, nr. 2 (færdselslovens § 80, stk. 4, § 80 b, stk. 4,og § 81, stk. 1 og 3):Som en konsekvens af, at den kriminelle lavalder blevnedsat til 14 år ved lovændringen den 1. juli 2010, blev reg-lerne i færdselslovens § 80, stk. 4, 1. pkt., § 80 b, stk. 4, 2.
pkt., og § 81, stk. 1 og 3, ved § 1, nr. 2, i lov nr. 184 af 8.marts 2011 ændret, således at personer, der er fyldt 14 år,fremover selv alene bærer det strafferetlige ansvar for over-holdelsen af færdselslovens regler om sikkerhedsseler, styrt-hjelme samt antallet af passagerer, der lovligt kan befordres.Denne ændring af færdselsloven er trådt i kraft den 1. januar2012.Som følge af den foreslåede forhøjelse af den kriminellelavalder, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at alders-grænsen i de nævnte regler i færdselsloven også forhøjes til15 år.Det strafferetlige ansvar for overholdelse af de nævnteregler i færdselsloven vil således (som indtil den 1. januar2012) fremover alene påhvile personer, der er fyldt 15 år,mens det strafferetlige ansvar i forhold til børn under 15 årpåhviler føreren af køretøjet.
Jacob Bjerregaard (S) Poul Andersen (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S)Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Meta Fuglsang (SF) Anne Baastrup (SF)fmd.Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V)Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V)Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 55Bilagsnr.123456789TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSupplerende høringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenSupplerende høringssvar, fra justitsministerenÆndringsforslag, fra justitsministeren1. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 55Spm.nr.1TitelSpm. om baggrunden for, at ministeren ikke mener, at en 14-årighar den »fornødne modenhed« til, at det er forsvarligt at anvendestrafferetlige sanktioner, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om de seneste opdaterede tal for, hvor mange 14-årige derer anmeldt, sigtet og dømt, siden den kriminelle lavalder blev satned i 2010, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange sager mod 14-årige der er blevet sat i berosom følge af Rigsadvokatens brev af 17. november 2011 til ankla-gemyndighederne om at sætte sådanne sager i bero, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil overføre midler til andre dele af rets-væsenet, eller vil ministeren anvende dem til at sikre en forstær-ket indsats mod ungdomskriminalitet, nu hvor 14-åriges krimina-litet fremover ikke længere kan straffes, og i så fald hvordan, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for, hvordan ministeriet har beregnet, atmindreudgifterne med lovforslaget er 15,5 mio. kr. for staten og29,7 mio. kr. for kommunerne, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om der i 2010 og 2011 har været børn, der har afsonet i al-mindelige fængsler, herunder 14-årige, og i så fald hvor mangeog hvor længe, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det ikke krænker ministerens retsfølelse, at f.eks. en 14-årig voldsmand med regeringens lovforslag ikke kan retsforføl-ges, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange 14-årige, der er idømt bøde eller andenstrafferetlig sanktion efter de seneste opgørelser herom, der vil fåbøden eller sanktionen eftergivet pr. 1. marts 2012, forudsat atlovforslaget vedtages, til justitsministeren, og ministerens svarherpå
2
3
4
5
6
7
8
5
9
1011
12
13
14
15
16
17
18
Spm., om da lovforslaget om sænkelse af den kriminelle lavalderblev vedtaget i 2010, frygtede bl.a. modstandere af forslaget medhenvisning til Ungdomskommissionens betænkning, at sænkelsenville kunne føre til en negativ kriminalpræventiv effekt – er mini-steren bekendt med, at man har set en sådan effekt siden lovensikraftstræden den 25. juni 2010, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/1-12, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om fremsendelse af en tidslinje, der afdækker tidsforløbet iforhold til, hvornår Rigsadvokatens brev om berostillelse af straf-fesager mod 14-årige blev udsendt, hvornår lovudkastet forelå,hvilken høringsperiode der var for lovudkastet, og hvornår lovfor-slaget fremsattes i Folketinget, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorvidt berostillelsen af straffesager mod 14-årige, iforbindelse med at lovudkastet blev sendt i høring, har været ennødvendighed i henhold til det gældende retsgrundlag, eller omman i overensstemmelse med det gældende retsgrundlag kunnehave sat sagerne i bero på et senere tidspunkt i lovbehandlingenaf L 55, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er fortilfælde for, at Rigsadvokaten udsender brevom berostillelse af straffesager, i forbindelse med at der forelig-ger et udkast til et lovforslag på det strafferetlige område, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at der bør ske berostillelse af straffe-sager mod 14-årige, før et lovforslag om at hæve den kriminellelavalder til 15 år er vedtaget, og mener ministeren i så fald, atdenne berostillelse bør ske, allerede når der kun foreligger et ud-kast til lovforslag, der sendes i høring, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om oversendelse af den korrespondance, der har været mel-lem Justitsministeriet og Rigsadvokaten om sidstnævntes udmel-ding om berostillelse af straffesager mod 14-årige, i forbindelsemed at der forelå et udkast til lovforslag L 55, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til artiklerne »Jeg er bange for at mødedem« og »14-årig undgår straf for vold«, B. T. den 10. og 11. de-cember 2011, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil bekræfte, at efter lovforslagets ikrafttræ-delse vil retstilstanden være sådan, at hvis en 14½-årig f.eks. be-går voldtægt, kan vedkommende ikke straffes, og politiets opgaveer at underrette de relevante myndigheder, der så evt. agerer eftersociallovgivningens bestemmelser, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om oversendelse af et sagsresumé af de otte sager, somRigsadvokaten har fået forelagt, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpå
6
19
20
21
22
23
24
25
Spm. om en redegørelse for, hvorfor der i den omtalte sag med»tre unge der var sigtet for vold efter § 244« først er rejst sigtelse(efteråret 2011), over 1 år efter den pågældende lovovertrædelsefandt sted (juni 2010), til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om en redegørelse for, hvorfor Rigsadvokaten i to af deforelagte sager ikke mente anklagemyndigheden skulle begæresagen udsat, og hvorfor by- og landsretten var af en anden opfat-telse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af en samlet statistik for kriminalitet begå-et af 14-15-årige i 2011, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om oversendelse af et kort sagsresumé af de afgørelser,hvor der er idømt en ubetinget dom, ungdomssanktion, betingetdom med vilkår om samfundstjeneste eller foranstaltningsdom, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bopælskommunen automatisk bliver underrettet, hvissanktioner bortfalder, og har kommunerne i givet fald pligt til attage skridt, der træder i stedet, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en detaljeret beskrivelse af de fire voldtægtssager, hvorder endnu ikke er truffet afgørelse, jf. sidste afsnit på side 3 i bila-get til ministerens svar på spørgsmål 2, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for de tre voldtægtssager, som vedrørersamme person, samt tilsendelse til udvalget af dommen, der om-tales i sidste afsnit på side 3 i bilaget til ministerens svar påspørgsmål 2, til justitsministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 55
Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm., om ministeren mener, at det er rimeligt, når Rigs-advokaten nu har udmeldt, at alle sager imod unge imellem 14 og15 år skal standses med øjeblikkelig virkning, fordi regeringen erpå vej med et lovforslag om at hæve den kriminelle lavalder til 15år, til justitsministerenBSamrådsspm., om ministeren er enig i, at Rigsadvokaten burdevente med at melde ud, at anklagemyndighederne rundt om i lan-det skal frafalde alle straffesager mod 14-årige, indtil det lovfor-slag, regeringen er på vej med vedr. den kriminelle lavalder, træ-der i kraft, til justitsministerenCSamrådsspm. om, hvor stort et bødekrav der samlet opgives ind-drevet, hvis loven som efter planen træder i kraft den 1. marts2012, til justitsministerenDSamrådsspm. om en redegørelse for, hvilke psykologiske udvik-lingstræk ministeren mener findes hos 15-årige og som er fravæ-rende hos 14-årige, til justitsministeren
7
E
Samrådsspm., om ministeren kan bekræfte, at unge på 14 år, derf.eks. er under tilsyn af Kriminalforsorgen eller udfører sam-fundstjeneste, ikke længere vil være under tilsyn eller skulle ud-føre samfundstjenesten efter den 1. marts 2012, såfremt lovforsla-get vedtages, til justitsministeren