Retsudvalget 2011-12
L 55 Bilag 1
Offentligt
1056117_0001.png
1056117_0002.png
1056117_0003.png
1056117_0004.png
1056117_0005.png
1056117_0006.png
1056117_0007.png
1056117_0008.png
1056117_0009.png
1056117_0010.png
Strafferetskontoret
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. december 2011StrafferetskontoretEsben Haugland2011-731-0012272992

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

vedrørende

forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om er-

statning fra staten til ofre for forbrydelser og færdselsloven (Forhøjel-

se af den kriminelle lavalder)

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et lovudkast har været i høring hos:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspoli-tiet, Politiforbundet i Danmark, Foreningen af Fængselsinspektører og Vi-cefængselsinspektører, Kriminalforsorgsforeningen, Dansk Fængselsfor-bund, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen, Datatilsynet, Advokatrå-det, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Det Kriminalpræventive Råd,Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturcheffor-eningen, Foreningen af Socialchefer, Dansk Socialrådgiverforening,Landsforeningen af Socialpædagoger, Socialpædagogernes Landsforbund,Landsforeningen af Opholdssteder, Dansk Psykologforening, BUPL,Danmarks Lærerforening, Dansk Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab,Institut for Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Retspolitisk For-ening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), SSP-samrådet, Amnesty Inter-national, Red Barnet, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Rådet for Etni-ske Minoriteter og Danske Advokater.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Justitsministeriet har modtaget svar fra:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Domstolsstyrelsen,Den Danske Dommerforening, Rigsadvokaten, Foreningen af Fængselsin-spektører og Vicefængselsinspektører, Datatilsynet, Landsforeningen afForsvarsadvokater, Det Kriminalpræventive Råd, Danske Regioner,Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforeningen, DanskSocialrådgiverforening, Landsforeningen af Socialpædagoger, Socialpæ-dagogernes Landsforbund, Landsforeningen af Opholdssteder, Dansk Psy-kologforening, Danmarks Lærerforening, Institut for Menneskerettigheder,Retssikkerhedsfonden, Retspolitisk Forening, SSP-samrådet, Red Barnet,Børnerådet, Børnesagens Fællesråd og Rådet for Etniske Minoriteter.Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anførtmed kursiv.

2. Høringssvarene

Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Domstolsstyrelsen

og

Datatil-

synet

har ikke bemærkninger til lovforslaget.

Kommunernes Landsforening (KL)

har ikke bemærkninger til lovfor-slaget, men tager forbehold for den politiske behandling af forslaget i KL.

Foreningen af Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører, Bør-

ne- og Kulturchefforeningen, Dansk Psykologforening

og

Danmarks

Lærerforening

tilslutter sig lovforslaget.

Danske Regioner

tilslutter sig lovforslaget. Det er Danske Regioners op-fattelse, at de indsatsmuligheder, der findes i den sociale lovgivning vedrø-rende kriminelle børn og unge under 15 år, har ganske indgribende og til-strækkelig karakter. Afgørelser over for personer under 15 år bør ske i detsociale system, hvor man er i stand til at foretage en vurdering baseret påsamtlige relevante forhold, og hvor kriminalitet kun indgår som ét af flereelementer i den samlede vurdering.

SSP-samrådet

støtter lovforslaget og finder det positivt, at lovforslaget”nulstiller” konsekvenserne for de børn, der siden den 1. juli 2010 er ble-vet straffet for handlinger begået som 14-årige. Mulighederne for særligeindsatser af indgribende karakter i den sociale servicelovgivning bør sam-tidig i højere grad udmøntes og udvikles.

Red Barnet

støtter lovforslaget fuldt ud. At hæve den kriminelle lavaldervil have meget stor positiv betydning for børn i Danmark. Børn, der straf-2
fes, har en stor risiko for at få varige sår på sjælen, hvilket kan føre til al-vorlig mistrivsel og mere kriminalitet. Danmark vil med en forhøjelse afden kriminelle lavalder sende klare signaler til omverdenen om, at vi væg-ter vores konventionsforpligtelser og tager forpligtelsen over for børn ogprincippet om barnets bedste alvorligt. Grundet lovforslagets væsentlighedfor udsatte børn bør lovforslaget træde i kraft hurtigst muligt.

Børnerådet

tilslutter sig lovforslaget og bakker op om, at der i forbindelsemed gentagelsesvirkningen skal ses bort fra tidligere straffe idømt 14-årige. Således kan Danmark igen bevæge sig væk fra tendensen til øgetretliggørelse af børn og lade de sociale myndigheder tage hånd om krimi-nalitetstruede børn. Børnerådet har i tidligere høringssvar udtrykt stor be-kymring ved den modsatrettede udvikling, bl.a. i forhold til risikoen forstempling og øget recidiv.

Rådet for Etniske Minoriteter

kan fuldt ud tilslutte sig lovforslaget.Nedsættelsen af den kriminelle lavalder har ikke fungeret forebyggende iforhold til kriminalitet blandt de helt unge. Ressourcerne, der er blevetbrugt på et større antal sager i retsvæsenet, som nedsættelsen har medført,kan bruges langt bedre på en målrettet, forebyggende indsats, som giver deunge mulighed for en aktiv fritid med sunde interesser.

Institut for Menneskerettigheder

bemærker, at forslaget om en kriminellavalder på 15 år er i overensstemmelse med de internationale anbefalin-ger, der er fremkommet som reaktion på, at den kriminelle lavalder for ny-lig blev sænket til 14 år. FN’s Børnekomité udtrykte i 2011 sin dybe be-kymring over sænkningen af lavalderen og har generelt givet udtryk for, atden kriminelle lavalder bør være mellem 14 og 16 år, og at en lavalder un-der 12 år er internationalt uacceptabelt. Komitéen har desuden anbefalet,at den kriminelle lavalder ikke nedsættes, selv om lavalderen sættes tilover 12 år. Tværtimod bør medlemslandene stræbe imod at hæve den kri-minelle lavalder.En forhøjelse af den kriminelle lavalder kan ikke stå alene, og regeringenvil derfor samtidig sikre en forstærket indsats mod ungdomskriminalitet.Som anført i bemærkningerne til lovforslaget vil regeringen således i denkommende tid overveje og tage stilling til, hvilke nærmere initiativer der erbehov for i forhold til en mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse afungdomskriminalitet.Der henvises i øvrigt til pkt. 1 i lovforslagets bemærkninger.3

Rigsadvokaten

finder, at der i lovforslagets bemærkninger bør tages stil-ling til spørgsmålet om håndteringen af de afgørelser, hvor den unge vedsamme afgørelse er dømt for flere forhold, og hvor den pågældende pågerningstidspunktet for nogle af forholdene var 14 år og for andre af for-holdene var ældre end 14 år.Der vil i et – formentlig – yderst begrænset antal sager kunne foreliggesådanne ”kombinationssituationer”, som Rigsadvokaten omtaler. Sådanneafgørelser vil efter Justitsministeriets opfattelse fortsat som udgangspunktskulle fuldbyrdes, ligesom afgørelserne fortsat vil fremgå af de forskelligetyper af straffeattester i overensstemmelse med reglerne herom. Det erdesuden Justitsministeriets opfattelse, at vilkår fastsat i tilknytning til ek-sempelvis betingede domme eller tiltalefrafald i forhold til sådanne ”kom-binationssituationer” ikke bortfalder. Der er i sådanne situationer såledestale om en fælles straf, som er fastsat under ét for de begåede handlinger,og som ikke umiddelbart kan opdeles for hvert enkelt forhold.Imidlertid kan det ikke udelukkes, at det i særlige tilfælde ville være åben-bart urimeligt, hvis en ”blandet” afgørelse af den nævnte karakter skulleopretholdes og fuldbyrdes. Det gælder således, hvis der måtte være sådan-ne ”blandede” tilfælde, hvor afgørelsen som udgangspunkt alene er be-grundet i forhold begået, da gerningsmanden var 14 år, men hvor afgørel-sen herudover også omfatter mindre alvorlige forhold begået efter, at ger-ningsmanden er fyldt 15 år. I sådanne tilfælde forudsættes det, at spørgs-mål om ændring af afgørelsen/suspension af fuldbyrdelsen kan tages opgennem f.eks. benådning.Rigsadvokaten antager i sit høringssvar, at erstatningskrav, som retten hartaget stilling til, samt afgørelser om konfiskation mv., som følger af afgø-relser vedrørende unge, der ikke var fyldt 15 år på gerningstidspunktet, ik-ke berøres af lovændringen, hvis lovforslaget vedtages.Justitsministeriet er enig i det anførte. Det er således nu i lovbemærkning-erne anført, at det forudsættes, at det offentliges eventuelle krav om sags-omkostninger, som endnu ikke er betalt ved lovens ikrafttræden, og andreretsfølger, som må anses for at være betinget af, at en 14-årigs handlinghar været anset for strafbar, bortfalder. Derimod opretholdes forurettedeseventuelle erstatningskrav samt eventuelle konfiskationskrav, idet sådannekrav ikke er betingede af, at gerningsmanden er over den kriminelle laval-der.
4
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets bemærkninger og bemærk-ningerne til lovforslagets § 6.Rigsadvokaten har desuden oplyst, at Rigsadvokaten ved brev af 17. no-vember 2011 orienterede samtlige politidirektører og regionale statsadvo-kater om udkastet til lovforslaget og samtidig fastsatte retningslinjer foranklagemyndighedens håndtering af verserende og ikke fuldbyrdede sagervedrørende unge, der ikke var fyldt 15 år på gerningstidspunktet.Det fremgår af disse retningslinjer, at sager vedrørende unge, der var 14 årpå gerningstidspunktet, indtil videre skal behandles efter følgende ret-ningslinjer:Anmeldelse og efterforskningSåfremt politiet modtager en anmeldelse om eller på anden mådebliver bekendt med et strafbart forhold begået af en ung, der var 14år på gerningstidspunktet, skal politiet optage anmeldelse på sædvan-ligvis vis.Politiet skal endvidere i fornødent omfang efterforske den pågæl-dende sag, herunder afhøre vidner samt foretage andre relevante ef-terforskningsskridt.Der skal endvidere fortsat ske underretning af de sociale myndighe-der samt af den unges forældre i overensstemmelse med de sædvan-lige retningslinjer herom.Anklagemyndigheden bør være meget tilbageholdende med at be-gære den unge (surrogat)varetægtsfængslet for kriminalitet begåetinden det fyldte 15. år.TiltalerejsningAnklagemyndigheden skal som udgangspunkt ikke tage stilling tilspørgsmålet om tiltalerejsning, selvom sagen er færdigefterforsket,herunder sende sagen til retten eller søge den afgjort ved bødefore-læg. I sager, hvor der alligevel måtte opstå spørgsmål om tiltalerejs-ning mv., skal sagen forelægges for Rigsadvokaten.Hvis den unge både har begået kriminalitet før og efter, at den på-gældende er fyldt 15 år, kan der – uden forelæggelse for Rigsadvo-katen – rejses tiltale for de forhold, som den unge har begået som 15-årig eller ældre.Sager, som er berammet til hovedforhandlingAnklagemyndigheden bør som udgangspunkt begære sager, som erberammet til hovedforhandling inden den 1. marts 2012, udsat, indtildet er afklaret, hvorvidt den kriminelle lavalder ændres til 15 år.5
I sager, hvor der alligevel måtte opstå spørgsmål om at gennemførehovedforhandling, skal sagen forelægges for Rigsadvokaten.Såfremt der både er rejst tiltale for forhold, som den unge har begåetsom 14-årig og som 15-årig eller ældre, kan sagen – uden forelæg-gelse for Rigsadvokaten – gennemføres med hensyn til de forhold,hvor den unge var 15 år eller ældre på gerningstidspunktet. De øvri-ge forhold udskilles som udgangspunkt samtidig med, at den ungegøres bekendt med, at der ikke herved foreligger en bindende påtale-begrænsning.Sager, som er endelig afgjort, men ikke fuldbyrdetSager, der er endeligt afgjorte men endnu ikke fuldbyrdede, skal be-handles som hidtil.14-årige, der pt. er varetægtsfængsletRigsadvokaten har anmodet politidirektørerne og de regionale stats-advokater om at få oplyst, om der ved embedet er unge, som var 14år på gerningstidspunktet, og som pt. er varetægtsfængslede.

Den Danske Dommerforening,

der i sin tid udtalte sig imod en sænkelseaf dem kriminelle lavalder, bemærker, at forslaget om at forhøje den kri-minelle lavalder ikke omtaler de mange situationer, hvor spørgsmål ombl.a. sigtelse, tiltalerejsning og sanktionsfastsættelse måtte opstå i tidenfrem til lovforslagets ikrafttræden. Bemærkningerne i lovforslaget ses så-ledes alene at tage stilling til situationer efter ikrafttrædelsen.

Østre Landsret

henholder sig til udtalelsen fra Den Danske Dommerfor-ening.

Landsforeningen af Forsvarsadvokater

støtter lovforslaget, men be-mærker, at det med ikrafttrædelsesbestemmelsen kan føre til en vis tilfæl-dighed, om straffesagerne er endelige ved lovens ikrafttræden, og dermedom 14-årige gerningsmænd straffes. Ikrafttrædelsen bør således fremryk-kes til tidspunktet for lovforslagets fremsættelse. Alternativt bør alle sagermod 14-årige sættes i bero, indtil lovforslaget er blevet behandlet.Som oplyst af Rigsadvokaten er alle verserende sager mod gerningsmænd,som var 14 år på gerningstidspunktet, sat i bero, indtil lovforslaget er be-handlet.Som det endvidere er anført i bemærkningerne til lovforslaget, følger detaf straffelovens § 3, stk. 2, at allerede idømte, men ved lovens ikrafttrædenendnu ikke fuldt ud fuldbyrdede straffe vedrørende gerningsmænd, der pågerningstidspunktet ikke var fyldt 15 år, ikke skal fuldbyrdes.
6
I øvrigt er lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse nu ændret således, atdet foreslås, at loven træder i kraft allerede dagen efter bekendtgørelse iLovtidende.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets bemærkninger og bemærk-ningerne til lovforslagets § 6.Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker desuden, at ikke alenestraffe og andre retsfølger, men også idømte, men endnu ikke inddrevnesagsomkostninger, bør bortfalde.Der henvises til Rigsadvokatens høringssvar og Justitsministeriets be-mærkninger hertil ovenfor. Som det i den forbindelse er anført, fremgårdet nu udtrykkeligt af lovforslagets bemærkninger, at det forudsættes, atogså det offentliges eventuelle krav om sagsomkostninger bortfalder.

Det Kriminalpræventive Råd

finder det positivt, at den kriminelle laval-der igen hæves til 15 år.Rådet er også meget positiv over for intentionen om at betone det forebyg-gende element i forhold til unge, der er i risiko for at ende i en kriminel lø-bebane. I den forbindelse peger rådet på vigtigheden af en tidlig, tværsek-toriel, sammenhængende og helhedsorienteret forebyggende indsats.Rådet noterer sig, at der med lovforslaget ikke lægges op til at genindføredet strafmaksimum på 8 års fængsel for unge lovovertrædere, som medvirkning fra den 1. juli 2010 blev ændret således, at personer, der var under18 år på gerningstidspunktet, ikke kan idømmes livstidsstraf. Rådet udtaltei forbindelse med ændringen i 2010, at ændringen højst usandsynligt villehave nogen kriminalitetsforebyggende effekt. Rådet opfordrer til, at det pået senere tidspunktet tages op til overvejelse at genindføre maksimumstraf-fen.

Landsforeningen af Opholdssteder

og

Børnesagens Fællesråd

anbefa-ler stærkt lovforslaget. Bl.a. dette lovforslag vil åbne mulighed for en styr-kelse af det forebyggende og socialpædagogiske arbejde blandt kriminelleog kriminalitetstruede unge. En kriminel lavalder på 15 år er i overens-stemmelse med anbefalingerne fra Ungdomskommissionen og FN’s Bør-nekomité.Landsforeningen af Opholdssteder og Børnesagens Fællesråd foreslår, at etstrafmaksimum for unge lovovertrædere på 8 års fængsel genindføres.
7

Retspolitisk Forening

bifalder, at den kriminelle lavalder forhøjes, menpåpeger, at et flertal i Ungdomskommissionen frarådede at forhøje straffe-lovens strafmaksimum for unge lovovertrædere ud over den dengang gæl-dende grænse på 8 års fængsel. Foreningen finder det helt uforståeligt, atregeringen ikke fuldstændigt genopretter retstilstanden før ændringerne afstraffeloven i 2010.

Dansk Socialrådgiverforening

er meget enig i, at den kriminelle lavalderhæves, og påpeger samtidig, at man bør genindføre et strafmaksimum forunge lovovertrædere 8 års fængsel. Det vil være i tråd med lovforslagetshensigt om at tage hensyn til de unges lave alder og manglende modenhed.Regeringen bør sideløbende med lovændringer tage skridt til at styrke detkriminalitetsforebyggende arbejde i kommunerne. Det er vigtigt, at de go-de eksempler udbredes, så alle kommuner kommer med, og at der er res-sourcer til en fortsat udvikling af indsatsen.

Socialpædagogernes Landsforbund

anfører, at børn på 14 år ikke blivermere eller mindre kriminelle med udsigten til straf, og at sænkelsen af denkriminelle lavalder dermed blot har resulteret i, at børn spærres inde, udenat det betyder noget for mængden af begået kriminalitet. Det giver godmening at stoppe med dette og i stedet se på, hvilke sociale tiltag der kangøre noget ved kriminaliteten hos børn og unge.Socialpædagogernes Landsforbund håber meget, at regeringen snarest vilgenindføre maksimumstraffen på 8 års fængsel for unge lovovertrædere,idet en fængselsstraf på op til 16 år blot betyder, at det bliver langt sværereat resocialisere de pågældende.For så vidt angår et særligt "loft" for strafudmålingen i sager mod perso-ner under 18 år, bemærkes, at domstolene efter Justitsministeriets opfat-telse – efter en konkret vurdering – i de allergroveste tilfælde bør kunnelægge en sådan vægt på retshåndhævelseshensyn, at der kan udmåles enfængselsstraf på mere end 8 års fængsel. Der kan herved også peges på, atstraffeloven fortsat har en bestemmelse om, at det i almindelighed skalindgå som en formildende omstændighed ved strafudmålingen, at ger-ningsmanden er under 18 år (§ 82, nr. 1). På den baggrund finder Justits-ministeriet ikke anledning til at ændre i lovforslaget. Det omtalte "loft" på8 års fængsel foreslås således ikke genindført.Socialpædagogernes Landsforbund anfører desuden, at det før den 1. juli2010 var en skærpende omstændighed, hvis man udnyttede en ung personsalder, og at det med lovændringen i 2010 blev gjort eksplicit, at den på-gældende skulle være under 14 år. Landsforbundet mener, at regeringen8
bør overveje at gå tilbage til den tidligere retstilstand, så det afgørende ik-ke bliver, om den pågældende er under den kriminelle lavalder, men under18 år.Det er efter straffelovens § 81, nr. 9, en skærpende omstændighed, som ialmindelighed skal indgå i straffens fastsættelse, at gerningsmanden harfået en anden til at medvirke til gerningen ved bl.a. udnyttelse af dennesunge alder. Denne bestemmelse er ikke ændret ved ændringen af straffelo-ven i 2010, hvorved den kriminelle lavalder blev sænket til 14 år. Derimodblev det ved lovændringen gjort til en skærpende omstændighed, at ger-ningsmanden har medvirket til kriminalitet udført af et barn under 14 år,altså under den kriminelle lavalder, jf. straffelovens § 81, nr. 10.Med dette lovforslag foreslås aldersgrænsen i straffelovens § 81, nr. 10,konsekvensændret til 15 år.Det vil således fortsat være en skærpende omstændighed, at gerningsman-den har fået en anden til at medvirke til gerningen ved bl.a. udnyttelse afdennes unge alder.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i lovforslagets bemærkninger og bemærk-ningerne til lovforslagets § 1.Socialpædagogernes Landsforbund anfører endvidere, at det kan undre, atder ikke samtidig med lovforslaget er en forventning om øgede udgifter forkommunerne i forhold til en forstærket social indsats over for de unge,som mistænkes for kriminalitet.Som anført i bemærkningerne til lovforslaget vil regeringen i den kom-mende tid overveje og tage stilling til, hvilke nærmere initiativer der erbehov for i forhold til en mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse afungdomskriminalitet. Der vil i den forbindelse skulle tages stilling til even-tuelle økonomiske konsekvenser heraf.Der henvises i øvrigt til pkt. 1 og 4 i lovforslagets bemærkninger.

3. Lovforslaget

Lovforslaget adskiller sig på følgende punkter fra det forslag, der har væretsendt i høring:1) Lovens ikrafttrædelsestidspunkt er ændret til dagen efter bekendtgø-relse i Lovtidende (og ikke den 1. marts 2012).
9
Der henvises til pkt. 3.3 i lovforslagets bemærkninger og bemærknin-gerne til lovforslagets § 6.2) Det fremgår nu af lovforslagets bemærkninger, at det forudsættes, atdet offentliges eventuelle krav om sagsomkostninger, som endnu ikkeer betalt ved lovens ikrafttræden, og andre retsfølger, som må ansesfor at være betinget af, at en 14-årigs handling har været anset forstrafbar, bortfalder. Derimod opretholdes forurettedes eventuelle er-statningskrav samt eventuelle konfiskationskrav, idet sådanne krav ik-ke er betingede af, at gerningsmanden er over den kriminelle lavalder.Der henvises til pkt. 3.3 i lovforslagets bemærkninger og bemærknin-gerne til lovforslagets § 6.3) Det fremgår nu udtrykkeligt af lovforslagets bemærkninger, at Ju-stitsministeriet, hvis lovforslaget vedtages, administrativt vil ændrereglerne om Kriminalregistret, således at de afgørelser, der allerede idag fremgår af registeret vedrørende kriminalitet begået af personer,som på gerningstidspunktet ikke var fyldt 15 år, ikke længere vil blivemedtaget på (straffeattester og) børneattester, hvis lovforslaget vedta-ges. Afgørelserne vil af efterforskningsmæssige årsager fortsat fremgåaf Kriminalregisteret.Der henvises til pkt. 3.5 i lovforslagets bemærkninger.Herudover svarer det fremsatte lovforslag med enkelte redaktionelle æn-dringer og præciseringer til høringsudkastet.
10