Retsudvalget 2011-12
L 54 Bilag 1
Offentligt
1057663_0001.png
1057663_0002.png
1057663_0003.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. december 2011StrafferetskontoretKaroline Normann2011-731-0011284733

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

vedrørende

Forslag til lov om ændring af straffeloven

(Gennemførelse af revideret bilag til Europarådets konvention omforebyggelse af terrorisme)

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, DenDanske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste, Direktoratet for Kriminalfor-sorgen, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af Offentlige Anklagere,Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Dan-ske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for Menne-skerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk Forening, Am-nesty International, Det Kriminalpræventive Råd og Kriminalpolitisk for-ening (KRIM).Justitsministeriets har modtaget høringssvar fra:Rigsadvokaten, Østre Landsret, Vestre Landsret, Foreningen af Statsadvo-kater, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Foreningen afOffentlige Anklagere, Det Kriminalpræventive Råd, Politiets Efterret-ningstjeneste, Advokatrådet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater og In-stitut for Menneskerettigheder.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført medkursiv.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

2. Høringssvarene

Rigsadvokaten, Østre Landsret, Vestre Landsret, Foreningen af Stats-

advokater, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, For-

eningen af Offentlige Anklagere, Det Kriminalpræventive Råd

og

Rigspolitiet

har ikke bemærkninger til lovforslaget.

Advokatrådet

finder ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt den fore-slåede lovgivningstekniske løsning problematisk og opfordrer til, at an-vendelsesområdet for strafskærpelsen beskrives udførligt i lovteksten.

Institut for Menneskerettigheder

finder, at anvendelsesområdet for straf-felovens § 114 a er særdeles bredt og upræcist. Den strafskærpelse, der erindeholdt i forslaget om et nyt nr. 7 til § 114 a, bør i stedet gennemføresved at hæve strafferammen i § 192 b. Instituttet bemærker, at dette imidler-tid vil have den konsekvens, at § 114 c og § 114 d ikke vil være anvende-lige i forhold til nuklear terrorisme.

Landsforeningen af Forsvarsadvokater

finder, at den danske definitionpå terror i straffelovens § 114 a ikke umiddelbart er sammenfaldende medEuroparådets definition, idet den danske bestemmelse kræver "terrorfor-sæt".Som anført i pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger følger lov-forslaget den samme lovtekniske model, som blev fulgt ved lov nr. 542 af 8.juni 2006 i forbindelse med gennemførelsen af forpligtelsen efter Europa-rådskonventionen til at kriminalisere rekruttering mv. i forhold til en ræk-ke andre FN-konventioner (nævnt i bilaget til konventionen).Straffelovens § 114 a blev således indsat med lov nr. 542 af 8. juni 2006som et supplement til straffelovens § 114 om terrorisme. Med § 114 a blevder indføjet en sidestrafferamme med mulighed for strafforhøjelse, nårovertrædelse af visse bestemmelser i straffeloven er begået under omstæn-digheder omfattet af visse artikler i de konventioner, der er nævnt i§ 114 a.Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 542 af 8. juni 2006, at Justitsmini-steriet i lighed med Straffelovrådet – bl.a. under hensyntagen til, at dermed indføjelsen af § 114 a ikke skete en udvidelse af det strafbare område– fandt det lovteknisk mest hensigtsmæssigt, at den ny bestemmelse i§ 114 a blev affattet således, at der i lovteksten henvises til bestemte artik-ler i de berørte konventioner og protokoller, idet § 114 a hermed omfatterde handlinger, der efter Europarådskonventionen skal anses som terror-2
handlinger (i relation til rekruttering, oplæring og opfordring mv. til ter-rorisme).Det fremgår endvidere af forarbejderne, at det efter Straffelovrådets opfat-telse ikke syntes muligt at affatte bestemmelsen i § 114 a på en sådan må-de, at de strafbare handlinger blev klarere beskrevet i selve lovteksten.Det fremgår ligeledes af forarbejderne, at Justitsministeriet i lighed medStraffelovrådet fandt det rigtigst, at kriminaliseringspligten vedrørendehvervning og oplæring ikke blev begrænset til handlinger begået med ter-rorforsæt svarende til straffelovens § 114. Det bemærkes i den forbindelse,at § 114 a ikke opererer med et særligt ”terrorforsæt” modsat § 114,hvorefter der skal foreligge forsæt til ”at skræmme en befolkning i alvorliggrad eller uretmæssigt at tvinge danske eller udenlandske offentlige myn-digheder eller en international organisation til at foretage eller undlade atforetage en handling eller at destabilisere eller ødelægge et lands eller eninternational organisations grundlæggende politiske, forfatningsmæssige,økonomiske eller samfundsmæssige strukturer”.Med forslaget om at udvide straffelovens § 114 a til også at dække hand-linger omfattet af FN-konventionen om nuklear terrorisme sikres det i kraftaf henvisningerne til § 114 a i bl.a. § 114 c, § 114 d og § 114 e om hverv-ning, oplæring og medvirken mv., at dansk lovgivning fuldt ud lever op tilde forpligtelser, der følger af Europarådets konvention om forebyggelse afterrorisme efter udvidelsen af bilaget til konventionen.Der henvises i øvrigt til lovforslagets bemærkninger pkt. 2.3. og pkt. 3.

3. Lovforslaget

Det fremsendte lovforslag svarer med enkelte redaktionelle ændringer tilhøringsudkastet.
3