Tak for ordet.
Den her ændring, der er foreslået i straffelovens bestemmelse om terrorhandlinger, har jo helt fine intentioner.
Der er ikke nogen tvivl om, at vi alle sammen kan være enige i, at nuklear terrorisme er noget, vi skal forsøge at undgå så vidt muligt.
Det er vel at mærke også noget, der allerede er ulovligt ifølge straffelovens § 192 b, og lovforslaget sigter jo så på ad lidt kringlede omveje at foretage en strafskærpelse for de her handlinger.
Jeg synes, det er betænkeligt ved det her lovforslag, at lovgivningsteknikken er så dårlig.
I grove træk indfører man indholdet af en FN-konvention på baggrund af et bilag til en EU-konvention ved at henvise til nogle handlinger, som i forvejen er kriminelle i den danske straffelov, og som faktisk blev kriminaliseret på baggrund af selv samme FN-konvention.
Det bliver en smule cirkulært, og hvis der ikke var nogen, der kunne forstå, hvad jeg lige sagde der, så tror jeg heller ikke, der er så mange andre borgere, der måske synes, det er særlig gennemsigtigt, hvad det i sidste ende er, der står i vores straffelov.
Jeg synes, det er almindelig god pli – det synes vi i Enhedslisten – at man lovgiver, så lovgivningen er gennemsigtig og overskuelig for borgerne, også selv om det handler om noget så verdensfjernt som nuklear terrorisme.
Det er en sygdom, som både det her forslag og den allerede eksisterende § 114 a i straffeloven lider af.
Det er nogle bagvedliggende konventioner, der henvises til, som er beregnet til at bekæmpe forskellige former for terrorisme, men også medtager nogle andre kriminelle handlinger.
I det hele taget komplicerer det retstilstanden temmelig meget.
Både Advokatrådet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater og Institut for Menneskerettigheder har påpeget denne bestemmelses upræcise og meget brede anvendelsesområde.
Som sagt mener jeg også, ligesom Institut for Menneskerettigheder har påpeget i sit høringssvar, at det her lovforslag har en cirkulær effekt, altså at man lige så vel ville kunne indføre samme retstilstand ved at hæve strafferammen i den eksisterende § 192 b, hvilket jeg jo synes ville være en bedre måde at gøre det på, for at gennemsigtigheden i vores straffelov blev øget.
På den baggrund vil Enhedslisten kaste sig ud i udvalgsarbejdet og se, hvad det kan føre til, men er som udgangspunkt skeptiske over for, at vi er i gang med at kriminalisere noget, der formentlig allerede er omfattet af den danske straffelov, og samtidig komplicere retstilstanden og sænke gennemsigtigheden i vores straffelov.