Retsudvalget 2011-12
L 53
Offentligt
Strafferetskontoret
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:2. februar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Stephan Andreas Dam-gaardSagsnr.: 2011-731-0014Dok.:323765
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov omkonkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleve-ringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island,Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse) (L 53) som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. januar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om æn-
dring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbru-
gerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov
om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige.
(Ændring af revisionsbestemmelse) (L 53) fra Folketingets Retsud-
valg:
”Vil ministeren kommentere CEPOS’ artiklen ”Logningsbe-kendtgørelsen bør suspenderes med retssikkerhedsmæssig re-videring” af chefjurist Jacob Mchangama? (offentliggjort påCEPOS’hjemmesideden20.juli2010:http://www.cepos.dk/fileadmin/user_upload/billeder/juli/Notat_-_Logningsbekendtgoerelsen_boer_suspenderes_med_henblik_paa_retssikkerheddsmaessig_vurdering.pdf)”Svar:
1.
I artiklen fremkommer CEPOS’ chefjurist Jacob Mchangama med kritikaf logningsbekendtgørelsen.Jacob Mchangama finder bl.a., at der er en række retssikkerhedsmæssigeproblemer forbundet med bekendtgørelsen, og at bekendtgørelsen ikke le-ver op til formålet om terrorbekæmpelse. Jacob Mchangama anbefaler, atlogningsbekendtgørelsen suspenderes, og at regeringen tager initiativ til enændring af det bagvedliggende logningsdirektiv.2.
Justitsministeriet finder i tilknytning hertil anledning til at bemærke, atder med indførelsen af logningsforpligtelsen ikke er givet politiet adgangtil oplysninger i videre omfang end tidligere. Formålet er alene at sikre, atde pågældende oplysninger foreligger, hvis der bliver brug for dem. Politi-et kan således alene kræve oplysningerne udleveret, hvis betingelserne iretsplejeloven for at foretage et indgreb i meddelelseshemmeligheden eropfyldte. Der henvises herved navnlig til retsplejelovens § 781.Det blev endvidere i forbindelse med indførelsen af logningsforpligtelsen i2002 vurderet, at forpligtelsen er i overensstemmelse med Den EuropæiskeMenneskerettighedskonvention, herunder artikel 8 om respekt for privatli-vet. Dette er fortsat Justitsministeriets vurdering.Det skal samtidig fremhæves, at logningsbekendtgørelsen – der er udstedt imedfør af retsplejelovens § 786, stk. 4 – gennemfører væsentlige dele aflogningsdirektivet. Danmarks EU-retlige forpligtelser sætter således græn-ser for, hvilke ændringer der kan foretages af retsplejelovens § 786, stk. 4,og af logningsbekendtgørelsen, der er fastsat i medfør heraf. Overvejelser2
om eventuelle ændringer af retsplejelovens § 786, stk. 4, må herved ske ilyset af logningsdirektivet, der bl.a. fastsætter, at visse oplysninger om te-letrafik skal registreres og opbevares i en vis periode.3.
Der kan i forlængelse heraf henvises til pkt. 3.2 i lovforslagets alminde-lige bemærkninger. Som det fremgår heraf, har Kommissionen den 18.april 2011 offentliggjort en evalueringsrapport om logningsdirektivet.Formålet med evalueringen har været at fastslå, om det er nødvendigt atændre direktivet, særligt for så vidt angår listen over data i direktivets arti-kel 5 og de lagringsperioder, der er fastsat i artikel 6.Kommissionen har i tilknytning til evalueringen oplyst, at den vil foreslåen revision af de nuværende logningsregler. Som det fremgår af den sam-tidige besvarelse af spørgsmål nr. 14 vedrørende lovforslaget, forventesKommissionens forslag herom fremlagt i løbet af sommeren 2012.Når forslaget foreligger, vil det skulle forhandles af EU-medlemsstaterne iRådet, ligesom Folketinget i overensstemmelse med den nationaleEU-procedure vil blive inddraget i det videre arbejde med forslaget.Desuden vil de synspunkter mv., som interessenterne på området frem-kommer med, blive inddraget i overvejelserne, ligesom Justitsministerietvil inddrage relevante myndigheder og organisationer mv., herunder tele-og internetbranchen, i forbindelse med en kommende revision af de danskelogningsregler.
3