Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 51
Offentligt
1070393_0001.png
1070393_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 24. januar 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMTSPSags nr.: 1112942Dok nr.: 783183
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. januar stillet føl-gende spørgsmål nr. 1 (L 51) til ministeren for sundhed og forebyggelse, somhermed besvares.Spørgsmål nr. 1:’’ Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. januar 2012 fra DanskeHandicaporganisationer, jf. L 51 - bilag 2. ”Svar:I henvendelsen fremfører Danske Handicaporganisationer, at personkredsen ilovforslaget virker vilkårlig, og at den bør omfatte alle personer med kroniskesygdomme og handicaps, der har ekstraordinære udgifter til tandbehandlingsom følge af den kroniske lidelse eller handicappet.Personkredsen i lovforslaget er ikke vilkårlig, eftersom den er afgrænset ved atomfatte personer, der på grund af medfødte sjældne sygdomme har betydeli-ge, dokumenterede tandproblemer. Sundhedsstyrelsen har til besvarelsen afspørgsmålet oplyst, at der i denne sammenhæng overvejende er tale omodontologiske lidelser som manglende tandanlæg, misdannede tænder og af-vigende funktion af kæbeled og muskler, der ikke kan forebygges.Det offentlige tilskud til voksentandplejen er generelt tilrettelagt med henblik påat prioritere de forebyggende ydelser, så de gode resultater fra børne- og ung-domstandplejen, som er gratis for børnene, kan videreføres.Desuden findes der en række behandlingstilbud og tilskudsmuligheder til pati-enter med særlige behov, f.eks. til fysisk og psykisk handicappede, visse pati-entgrupper med store tandproblemer samt til pensionister med beskedne for-mueforhold og personer med lav indkomst.Én af regeringens overordnede målsætninger på sundhedsområdet er netop,at uligheden i sundhed skal mindskes. Dette gælder også på tandplejeområ-det. Derfor ønsker regeringen med nærværende lovforslag at udvide gruppenaf patienter, hvortil der ydes særligt tilskud, således at egenbetalingen for per-soner, der på grund af sjældne sygdomme har betydelige, dokumenteredetandproblemer, maksimalt udgør 1.725 kr. årligt. Desuden har vi fra satspuljeni perioden 2012-15 afsat midler, som kommunerne kan søge med det formålgennem en opsøgende indsats at sikre tandpleje til særligt socialt udsatte.Selvom disse tiltag ikke løser alle problemer med ulighed i tandsundhed, glæ-der jeg mig over, at de ikke desto mindre udgør to konkrete skridt på vejenmod målsætningen om at mindske denne ulighed.Regeringen er som bekendt trådt til i en økonomisk meget vanskelig situation.Derfor er der desværre begrænsede midler og samtidig mange sympatiskeformål, der kunne trænge til yderligere støtte.
Side 2
Afgrænsningen af personkredsen i dette lovforslag er derfor et led i den nød-vendige prioritering af de begrænsede midler, der er til rådighed til den samle-de offentlige finansiering af tandplejens såvel som af sundhedsvæsenets sam-lede behandlingstilbud.
Med venlig hilsen
Pia Olsen Dyhr
/
Tue Schou Pedersen