Retsudvalget 2011-12
L 5
Offentligt
1045196_0001.png
1045196_0002.png
1045196_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:23. november 2011Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-731-0004Dok.:277430
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov omændring af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Eu-ropæiske Union (Gennemførelse af rammeafgørelsen om gensidig aner-kendelse af afgørelser om foranstaltninger som alternativ til varetægts-fængsling) (L 5), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 15. november 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PernilleSkipper (EL).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-

byrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union

(Gennemførelse af rammeafgørelsen om gensidig anerkendelse af af-

gørelser om foranstaltninger som alternativ til varetægtsfængsling) (L

5) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for sin principielle holdning til fravi-gelse af kravet om dobbelt strafbarhed, samt oplyse, hvad mi-nisteren ved i forhold til hvorvidt og hvor meget gerningsind-holdet afviger i medlemsstaternes respektive lovgivning for såvidt angår de forbrydelser, der er optaget på den såkaldte posi-tivliste?”

Svar:

I lighed med en række andre rammeafgørelser om gensidig anerkendelsebygger rammeafgørelsen om varetægtssurrogat på en såkaldt positivliste,der opregner en række lovovertrædelser, i forhold til hvilke en EU-medlemsstat ikke kan betinge fuldbyrdelse af en anden EU-medlemsstatsafgørelse om varetægtssurrogat af, at handlingen er strafbar i begge med-lemsstater (krav om dobbelt strafbarhed).Den foreslåede § 29 w, stk. 1, indebærer i overensstemmelse hermed, at enafgørelse om foranstaltninger som alternativ til varetægtsfængsling, dervedrører en af de handlinger, der er omfattet af positivlisten (jf. bestem-melsens nr. 1-32), skal anerkendes her i landet, selv om den pågældendehandling ikke er strafbar efter dansk ret, hvis handlingen kan straffes medfængsel mv. i mindst 3 år i udstedelsesstaten.Positivlisten omfatter bl.a. terrorisme, menneskehandel, seksuel udnyttelseaf børn, bedrageri og dokumentfalsk.De lovovertrædelser, der er omfattet af positivlisten, vil normalt værestrafbare i alle medlemsstater. Den praktiske betydning af listen er såledesnavnlig, at det ikke skal undersøges, om en lovovertrædelse ligeledes erstrafbar i Danmark.Som det fremgår af pkt. 4.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger,foreligger der efter Justitsministeriets opfattelse ikke sådanne forfatnings-mæssige grunde, som efter rammeafgørelsen er nødvendige for at kunneundtage en eller flere overtrædelser på positivlisten.2
Dertil kommer, at hensynet til den pågældende, som selv har indvilget i, atforanstaltningen fuldbyrdes her i landet, efter Justitsministeriets opfattelsebør tale for, at det land, hvor personen har – eller ønsker fremover at have– sædvanligt ophold, fuldbyrder foranstaltningen, også selv om den hand-ling, der ligger til grund for afgørelsen, (undtagelsesvist) ikke er strafbar idet pågældende land.
3