Retsudvalget 2011-12
L 5
Offentligt
1045190_0001.png
1045190_0002.png
1045190_0003.png
1045190_0004.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:23. november 2011Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-731-0004Dok.:273901
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omændring af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Eu-ropæiske Union (Gennemførelse af rammeafgørelsen om gensidig aner-kendelse af afgørelser om foranstaltninger som alternativ til varetægts-fængsling) (L 5), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 9. november 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PiaAdelsteen (DF).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-

byrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union

(Gennemførelse af rammeafgørelsen om gensidig anerkendelse af af-

gørelser om foranstaltninger som alternativ til varetægtsfængsling) (L

5) fra Folketingets Retsudvalg:

”Mener ministeren, at det er rimeligt, at Danmark skal fuld-byrde en anden medlemsstats anmodning om tilsynsforanstalt-ninger, som alternativ til varetægtsfængsling, i forhold til enperson, der opholder sig ulovligt i Danmark? Burde dennefuldbyrdelse ikke ske i en stat, hvor vedkommende har lovligtophold? Kan ministeren oplyse, hvor mange sager om fuldbyr-delse af tilsynsforanstaltninger som lovforslaget skønnes årligtat ville medføre i Danmark (uanset om tilsynsforanstaltninger-ne angår personer med lovligt eller ulovligt ophold)?”

Svar:

1.

Med Rådets rammeafgørelse 2009/829/RIA indføres en ordning i EU,hvorefter medlemsstaterne gensidigt anerkender og fuldbyrder hinandensafgørelser om tilsynsforanstaltninger, der udgør alternativer til varetægts-fængsling (varetægtssurrogater).Det bemærkes i den forbindelse, at varetægtssurrogater normalt vil blivefuldbyrdet i den medlemsstat, hvor afgørelsen om foranstaltningerne ertruffet. Rammeafgørelsen ændrer ikke herpå.

2.

Finder en anden medlemsstat imidlertid i et konkret tilfælde grundlagfor at anmode Danmark om at fuldbyrde en afgørelse om varetægtssurro-gat, er Danmark efter rammeafgørelsen som udgangspunkt forpligtet til atimødekomme en sådan anmodning, hvis afgørelsen vedrører en personmed lovligt og sædvanligt ophold her i landet.Rammeafgørelsen giver samtidig mulighed for, at Danmark i visse tilfældekan imødekomme en anmodning om at fuldbyrde en afgørelse om vare-tægtssurrogat, selv om den berørte person på tidspunktet for anmodningenikke har lovligt og sædvanligt ophold her i landet.Der sondres således i rammeafgørelsen mellem på den ene side personer,der har lovligt og sædvanligt ophold her i landet, og på den anden side per-soner, der ikke har lovligt og sædvanligt ophold her i landet.Denne sondring afspejles i de foreslåede bestemmelser § 29 v, stk. 1 og 2,i lovforslaget.2
Det følger således af § 29 v,stk. 1,at en afgørelse om foranstaltninger somalternativ til varetægtsfængsling, der er truffet i en anden medlemsstat, an-erkendes og fuldbyrdes her i landet på anmodning fra udstedelsesstaten,hvis den person, som afgørelsen vedrører, har lovligt og sædvanligt opholdher i landet, og personen efter at være blevet underrettet om foranstaltnin-gerne har indvilliget i at vende tilbage hertil.Den foreslåede § 29 v,stk. 2,fastlægger de nærmere betingelser for, ihvilke tilfælde en afgørelse om foranstaltninger som alternativ til vare-tægtsfængsling kan anerkendes og fuldbyrdes her i landet, selv om den på-gældende person ikke har lovligt og sædvanligt ophold her i landet. Ifølgebestemmelsen kræves det, at anmodningen om anerkendelse sker efter per-sonens ønske, og det skønnes formålstjenligt at anerkende afgørelsen un-der hensyn til den pågældendes mulighed for at opretholde en normal til-værelse.

3.

Betingelsen om lovligt og sædvanligt ophold er ikke nærmere defineret irammeafgørelsen, men må antages at omfatte personer, der enten er stats-borgere i Danmark eller i øvrigt har lovligt opholdsgrundlag i Danmark, ogsom samtidig har fast bopæl her i landet.En dansk statsborger, der hidtil har boet i udlandet, vil således opfylde be-tingelsen om dansk statsborgerskab, men ikke betingelsen om samtidig athave fast bopæl i Danmark. Den pågældende danske statsborger kan såle-des ikke sigesbådeat have lovligtogsædvanligt ophold i Danmark i lov-forslagets (og rammeafgørelsens) betydning. Dette gælder, selv om denpågældende danske statsborger lovligt vil kunne flytte hjem til Danmark.Som et eksempel på betydningen af betingelsen om ”lovligt og sædvanligtophold” kan nævnes det tilfælde, at de spanske myndigheder i forbindelsemed en straffesag træffer afgørelse om varetægtssurrogat i forhold til endansk statsborger, som i en årrække har boet fast i Spanien. Vedkommen-de har i dette tilfælde ikke fast bopæl i Danmark, hvorfor afgørelsen omvaretægtssurrogat ikke vil kunne fuldbyrdelse her i landet efter den fore-slåede den foreslåede § 29 v, stk. 1.Ønsker den pågældende imidlertid at underkaste sig foranstaltningerne heri landet, eksempelvis i tilknytning til at vedkommende ønsker at flyttehjem til Danmark, vil den spanske afgørelse om varetægtssurrogat kunnegennemføres her i landet, hvis det skønnes formålstjenligt under hensyn tilden pågældendes mulighed for at opretholde en normal tilværelse, jf. denforeslåede § 29 v, stk. 2 (forudsat de øvrige betingelser herfor er opfyldt).3
Som et andet eksempel kan nævnes, at den foreslåede § 29 v, stk. 2, tilsva-rende giver mulighed for at fuldbyrde en afgørelse om varetægtssurrogattruffet af de tyske myndigheder vedrørende en tysk statsborger, der hidtilhar boet i Tyskland, men som af familie-, arbejds- eller studiemæssige år-sager ønsker at flytte (lovligt) til Danmark.Om baggrunden for den foreslåede bestemmelse i § 29 v, stk. 2, henvisestil pkt. 4.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

3.

Når det gælder det forventede antal sager omfattet af den foreslåedeordning, kan der henvises til pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger. Som det fremgår heraf, er det Justitsministeriets vurdering, at lovfor-slaget alene ventes at få betydning for ganske få sager årligt. I den forbin-delse bemærkes, at der med ordningen også gives mulighed for, at afgørel-ser om varetægtssurrogater truffet her i landet fuldbyrdes i en anden EU-medlemsstat.
4