Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 48 Bilag 1
Offentligt
1052884_0001.png
1052884_0002.png
1052884_0003.png
1052884_0004.png
1052884_0005.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Primær SundhedSagsbeh.: SUMBWISags nr.: 1113573Dok. Nr.: 743286Dato:6. december 2011
Høringsnotat - L48 vedr. Øfeldt CentretBaggrundFolketinget har vedtaget lov nr. 327 af 18. april 2011 om ændring af sundhedslo-ven (specialiseret behandling på Øfeldt Centret), som indebærer, at specialiseretambulant behandling (vederlagsfri optræning) på Øfeldt Centret til patienter medvarigt, svært, fysisk handicap pr. 1. januar 2012 bliver omfattet af sundhedslovens§ 79 om sygehusbehandling i stedet for § 140 b om kommunal behandling. Somopfølgning på denne lovændring er det med lovforslag L 48 foreslået dels at fast-sætte, at regionsrådet fra 1. januar 2012 indgår driftsoverenskomst med ØfeldtCentret om specialiseret ambulant behandling, dels at ministeren bemyndiges til atfastsætte en økonomisk ramme for specialiseret ambulant behandling.1. HøringForslag til lov om ændring af sundhedsloven (driftsoverenskomst og økonomiskramme for specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centret) og bekendtgørelseom tilskud til behandling på Øfeldt Centret har været i høring fra den 5. decembertil den 7. december 2011 hos:Øfeldt CentretDanske RegionerKLDanske HandicaporganisationerDanske PatienterDer er modtaget svar fra Øfeldt Centret, Danske Regioner og KL.Danske Patienter har med henvisning til den korte høringsfrist oplyst, at de haropfordret de enkelte medlemsforeninger til at indsende kommentarer direkte, idetDanske Patienter ikke kan nå at afgive et koordineret høringssvar.Der er ved høringsfristens udløb ikke modtaget høringssvar fra Danske Handicap-organisationer eller organisationer under Danske Patienter.2. Bemærkninger til lovforslag2.1. GenereltHøringssvarene omhandler primært lovændring nr. 327 vedr. Øfeldt Centret, somvedtaget i april 2011.Øfeldt Centret har bemærkninger vedr. afgrænsning af personkredsen omfattet af§ 79, stk. 3.Danske Regioner mener bl.a., at ydelserne på Øfeldt Centret ikke er specialiseretsygehusbehandling, og at den allerede vedtagne lovændring, som indebærer, aten del af patienterne omfattes af bestemmelser i sundhedsloven om sygehusbe-handling, er uhensigtsmæssig.
Side 2
KL mener, at lovforslaget vedtaget i april, indebærer en uhensigtsmæssig forforde-ling af behandling i Øfeldt Centret sammenlignet andre behandlings- og trænings-tilbud.KommentarMht. Danske Regioners og KL’s synspunkter vedr. lov nr. 327 vedtaget i april 2011,vil det ikke blive kommenteret her, da det aktuelle lovforslag alene vedrører denadministrative opfølgning på lov nr. 327.Øfeldt Centrets kommentar om personkredsen omfattet af sundhedslovens § 79,stk. 3, beskrives og kommenteres nedenfor, da det også vedrører det aktuelle lov-forslag.2.2. PersonkredsØfeldt Centret mener, at lovændringen fra april 2011, som medfører, at specialise-ret ambulant behandling pr. 1. januar 2012 ydes efter sundhedslovens § 79, stk. 3,omfatterallepatienter på Øfeldt Centret, dvs. både patienter med varigt, svært,fysisk handicap, der i dag får vederlagsfri optræning efter § 140 b, og patienter, dermodtager 40 pct. i tilskud til behandling af muskellidelser efter § 71 i sundhedslo-ven. Øfeldt Centret mener på den baggrund, at det foreliggende, opfølgende lov-forslag ligeledes bør omfatte alle Øfeldt Centrets patienter.Øfeldt Centret begrunder bl.a. dette synspunkt med, at der i § 79, stk. 3, refererestil ”henviste patienter”.Øfeldt Centret nævner også, at det ikke er muligt i praksis at skille behandlingerneeller patienterne fra hinanden.Desuden mener Øfeldt Centret, at Øfeldt Centret med overenskomsten er pålagtbehandlingspligt, idet der er tale om ”non substituerbar behandling”.Endelig peger Øfeldt Centret på, at der oprindeligt ikke var forskelligt tilskud til pa-tienter på Øfeldt Centret, men at en sådan forskel først blev indført i 1992 medindførelsen af den vederlagsfri ordning for en særlig del af patienterne.Kommentar:Det fremgår af § 81 i sundhedsloven, at sygehusbehandling efter § 79 er veder-lagsfri. Det fremgår desuden af lovforslag L 46, at forslaget er udgiftsneutralt. Detvar således ikke med lovforslaget forudsat, at flere patienter skulle være omfattetaf den vederlagsfri behandling til udgift for det offentlige.Det bemærkes desuden, at formålet med lovforslag L 46 var at forbedre patientersmulighed for at få befordring, jf. ovenfor. Der er derimod ingen henvisninger i lov-forslagets bemærkninger eller i forbindelse med lovforslaget i øvrigt, som indikerer,at det det var hensigten at udvide personkredsen for vederlagsfri behandling. Derer således heller ingen henvisninger til § 71 og § 72 i sundhedsloven, som erhjemmelsgrundlaget for patienter, der modtager tilskud til behandling på ØfeldtCentrene.
Side 3
Endelig omhandler bemærkningerne til lovforslag L 46 Øfeldt Centrets behand-lingstilbud til de svært handicappede patienter, som kommunerne indtil 1. januar2012 har ansvaret for, dvs. vederlagsfri optræning, jf. sundhedslovens § 140 b.”Specialiseret ambulant behandling” i § 79, stk. 3, svarer således til ”vederlagsfrioptræning af personer med handicap”, jf. § 6 i den gældende bekendtgørelse omØfeldt Centrene, og altså ikke den patientgruppe, som har ret til tilskud til behand-ling af muskellidelser, jf. § 5 i bekendtgørelsen.Mht. at det i § 79, stk. 3 er anført, at der er tale om ”henviste” patienter, bemærkesdet, at lægehenvisning er en forudsætning for specialiseret ambulant behandling,men at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at dette ikke er det enestekriterium, som afgrænser patientkredsen omfattet af § 79, stk. 3. Det fremgår såle-des, at der er tale om patienter med varigt, svært, fysisk handicap, som hidtil harmodtaget behandling på Øfeldt Centret efter sundhedslovens § 140 b, jf. ovenfor.Mht. Øfeldt Centrets kommentar vedr. den overenskomstaftalte pligt til at tilbydebehandling, bemærkes det, at der hverken med lovændringen fra april eller detforeliggende lovforslag er sket indskrænkninger i patientkredsen for behandling påØfeldt Centret.For så vidt angår Øfeldt Centrets oplysning om, at det ikke er muligt at adskillepatienter, som modtager hhv. specialiseret ambulant behandling og behandlingmed tilskud, bemærkes det, at det i forbindelse med afregningen af honorarerne forhhv. vederlagsfri optræning (specialiseret ambulant behandling) og behandlingmed tilskud hidtil har været muligt for Øfeldt Centret at skelne mellem patienterne.Det forudsættes på den baggrund, at det ligeledes vil være muligt at skelne mellempatienterne fremover.For så vidt angår forskellen i tilskud til patienter, idet nogle patienter modtager 40pct. tilskud, mens andre modtager 100 pct. tilskud bemærkes, at dette er tilsvaren-de for fysioterapi. I 1989 blev der således indført vederlagsfri fysioterapi for patien-ter med varigt, svært, fysisk handicap, og i 1992 fik samme patientgruppe ligeledesadgang til vederlagsfri optræning på Øfeldt Centret. Øvrige patienter, som henvisestil fysioterapi, modtager 39, 3 pct. i tilskud.2.3. Økonomisk rammeØfeldt Centret er uenig i, at den økonomiske ramme for specialiseret ambulantbehandling på Øfeldt Centret skal svare til kommunernes hidtidige honorering afvederlagsfri optræning i medfør af § 140 b i sundhedsloven, jf. bemærkningerne tilpkt. 2 i lovforslaget. Øfeldt Centret oplyser, at den aftalte ramme ikke er fuldt udnyt-tet.I den forbindelse oplyser Øfeldt Centret også, at overenskomsten ikke har væretgenforhandlet i mere end 10 år ”pga. passivitet fra Regionernes Lønnings- ogTakstnævn”.Danske Regioner mener, at rammen for specialiseret ambulant behandling børfastlægges ud fra det nuværende forbrug på Øfeldt Centret. Regionerne ser ifølgeDanske Regioner ikke noget behov for at udvide behandlingskapaciteten på ØfeldtCentret.
Side 4
KL er ligeledesenig i, at den økonomiske rammebør fastsættes med udgangs-punkt i kommunernes hidtidige udgifter til vederlagsfri optræning (specialiseretambulant behandling). Det er således afgørende for KL, at modellen for den frem-tidige organisering af tilbuddet under regionalt ansvar ikke indebærer en utilsigtetsubstituering af kommunale tilbud.KommentarDet fremgår af bemærkningerne til lovforslaget fra i foråret, at forslaget var udgifts-neutralt. Derfor forudsættes det i det foreliggende, opfølgende lovforslag, at ram-men fastsættes, således at den svarer til kommunernes hidtidige honorering afvederlagsfri optræning, som pr. 1. januar 2012 benævnes specialiseret ambulantbehandling, jf. § 79, stk. 3 i sundhedsloven.Danske Regioner har den 6. december 2011 oplyst, at Danske Regioner ikke harhaft nogen henvendelse fra Øfeldt Centret om at optage forhandlinger. I foråret2010 henvendte KL sig til Øfeldt Centrene på vegne af RLTN og inviterede Øfeldttil en forhandling af overenskomsten. Øfeldt afslog denne invitation.2.4. DriftsoverenskomstDanske Regioner mener, at det administrativt er en uhensigtsmæssig løsning, atRegionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) skal indgå overenskomst om ca.halvdelen af de patienter, som modtager behandling på Øfeldt Centret, mens regi-onerne, hvor en afdeling af Øfeldt Centret er beliggende, skal indgå driftsoverens-komst for den anden halvdel af patienterne.Desuden bemærker Danske Regioner, at det ikke vil være muligt at nå at indgådriftsoverenskomst inden 1. januar 2012 Ligeledes vil det heller ikke være muligt atfå tilpasset den gældende praksisoverenskomst med Øfeldt Centret, før lovensikrafttræden.BemærkningerSpecialiseret ambulant behandling af patienter med varigt, svært, fysisk handicappå Øfeldt Centret bliver pr. 1. januar 2012 omfattet af sundhedslovens § 79 lige-som de private specialsygehuse mv. efter § 79, stk. 2. Med det opfølgende lovfors-lag fastsættes derfor bestemmelser for specialiseret ambulant behandling påØfeldt Centret, som svarer til bestemmelserne om specialsygehusene mv. omfattetaf sundhedslovens § 79, stk. 2., hvilket bl.a. indebærer, at regionsrådet, hvor enafdeling af Øfeldt Centret er beliggende, fremover indgår driftsoverenskomst medØfeldt Centret om specialiseret ambulant behandling, dels at der fastsættes enøkonomisk ramme for denne behandling.2.5 Information om befordringØfeldt Centret har i et supplerende høringssvar kritiseret, at regionerne ikke erinformeret om lovændringen fra april 2011, som medfører, at patienter, der modta-ger specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centret, fra 1. januar 2012 vil væ-re omfattet af sundhedslovens regler om befordring og befordringsgodtgørelse tilsygehusbehandling.BemærkningMinisteriet vil i uge 49 informere alle kommuner og relevante regioner samt KL ogDanske Regioner om ovenstående.
Side 5
3. Bemærkninger til bekendtgørelse3.1. OptræningØfeldt Centret anfører, at det er vigtigt, at der i titlen på bekendtgørelsen samt i § 3vedr. behandling efter EU-retten også anføres ”optræning”, da optræning er særligtkendetegnende for Øfeldt Centrets behandling af handicappede.KommentarI den gældende bekendtgørelse er overskriften for § 5 ”Tilskud til behandling afmuskellidelser”, mens overskriften for § 6 er ”Vederlagsfri optræning af personermed handicap”. Da den kommende bekendtgørelse alene omfatter behandlingmed tilskud, jf. § 5 i den tidligere bekendtgørelse, er betegnelsen ”optræning” tagetud af overskriften og i øvrigt også af § 3. På baggrund af Øfeldt Centrenes kom-mentar vil ”optræning” dog igen blive indføjet i overskriften samt i § 3 i den kom-mende bekendtgørelse.3.2. ”Tennisalbue” og ”kold skulder”I udkast til bekendtgørelse er de latinske betegnelser for tennisalbue og kold skul-der anført i tillæg til ordene ”tennisalbue” og ”kold skulder”. Dog svarer den latinskebetegnelse for ”kold skulder” til ”frossen skulder”, idet klinikere ifølge Sundhedssty-relsen ikke bruger betegnelsen kold skulder. Øfeldt Centret mener, at de latinskebetegnelser ikke er dækkende for de lidelser, der er omfattet af lægmandsbeteg-nelserne, og at det er lægmandsbetegnelserne, der er relevante.KommentarPå baggrund af Øfeldt Centrenes kommentar vil de latinske betegnelser heller ikkeindgå i den kommende bekendtgørelse, da der ikke skal være tvivl om, at patient-gruppen forudsættes at være uændret med den nye bekendtgørelse.3.3. Regionernes Lønnings- og TakstnævnI udkast til bekendtgørelse refereres til Regionernes Lønnings- og Takstnævn.Øfeldt Centret påpeger, at den gældende overenskomst er indgået med Sygesik-ringens Forhandlingsudvalg.KommentarDer indsættes en bestemmelse i den kommende bekendtgørelse om, at i de be-stemmelser i bekendtgørelsen, hvor der refereres til overenskomsten mellem Re-gionernes Lønnings- og Takstnævn og Øfeldt Centret, henvises der, indtil der erindgået en overenskomst imellem disse parter, til overenskomsten mellem Syge-sikringens Forhandlingsudvalg og Teddy Øfeldt.