Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 47 , L 47 A , L 47 B
Offentligt
1074964_0001.png
1074964_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. februar 20122011-3316
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. januar 2012 stillet mig følgende spørgsmål34 vedrørende L 47 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov ombuskørsel (Bødeforhøjelser og arbejdstid for selvstændige vognmænd), som jeghermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).

Spørgsmål 34:

I forlængelse af svar på L 47 – spm. 7 bedes vurderet, om der ikke vil være taleom ”diskrimination” mellem danske og udenlandske vognmænd, når Danmarkindfører mulighed for, at der kan foretages administrative tilsyn ogfartskriveraflæsning? Endvidere ønskes oplyst, om andre EU-lande har indførtlignende mulighed i deres implementering af loven, og om det er en del afdirektivets krav?

Svar:

Tilsyn med overholdelse af reglerne foretages af den medlemsstat, hvorvognmanden er etableret. Danmark fører således tilsyn med danskevognmænd, og de øvrige medlemslande forudsættes at føre tilsyn med deresvognmænd. Muligheden for at foretage administrative tilsyn ogfartskriveraflæsning er tidligere blevet foreslået af EU-Kommissionen. Der sessåledes ikke at være tale om diskriminering mellem danske og udenlandskevognmænd.Med hensyn til den del af spørgsmålet, som vedrører spørgsmålet om andreEU-lande har indført lignende mulighed i deres implementering af loven, har vimodtaget følgende oplysninger: Cypern og Slovenien har oplyst, at de benyttersig af fartskriveroplysninger, administrative tilsyn og kontrol på vej. Ungarnoplyser, at de fører tilsyn via deres trafikstyrelse, politiet, arbejdstilsyn ogtoldmyndighederne. Det kan ske både på vej og på arbejdsstedet. Italien ogRumænien benytter sig af administrative kontroller.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen