Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 47 , L 47 A , L 47 B
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. december 20112011-3316
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2011 stillet mig følgendespørgsmål 2 vedrørende L 47 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørselog lov om buskørsel (Bødeforhøjelser og arbejdstid for selvstændigevognmænd), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. december 2011 fra ITD, jf. L47 - bilag 4.”Svar:
I henvendelsen anfører ITD, at det forekommer utilstrækkeligt oguhensigtsmæssigt med en indeksering af de eksisterende bødetakster, da derefter organisationens opfattelse på en del punkter mangler proportionalitetmellem overtrædelsens grovhed og sanktionen.Jeg kan oplyse, at der allerede i lovforslaget er en graduering af taksterne. Hvisdet eksempelvis kan konstateres, at der er kørt 4 cabotagekørsler mod detilladte 3 kørsler, eller at der i forbindelse med cabotagekørsel ikke harforeligget den fornødne dokumentation for den forudgående internationaletransport, anbefales der en bøde på 10.000 kr.I tilfælde af skærpende omstændigheder, eksempelvis at den udenlandskelastbil har befundet sig her i landet i flere uger og i hele perioden har udførtcabotagekørsel, anbefales en bøde på 25.000 kr. Ved en bagatelagtigovertrædelse af cabotagereglerne – eksempelvis at der ved en fejl ikke er påførtlastbilens registreringsnummer på et fragtbrev – vil politiet have mulighed forat give en advarsel.Endvidere foreslår ITD, at der igangsættes et udvalgsarbejde på tværs afbranchens interessenter, som skal komme med et oplæg til en gennemgribendeog nødvendig modernisering af vejtransportens rammevilkår i Danmark. Jegfinder forslaget om et udvalgsarbejde interessant og vil overveje det.Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen