Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 47 Bilag 1, L 47 A Bilag 1, L 47 B Bilag 1
Offentligt
TrafikstyrelsenEdvardThomsens Vej 142300 København STelefon: 7221 8800
Høringsnotat
vedrørende forslag til ændring af lov om godskørsel og lov om buskørselHjemmeside:(Forenkling af tilladelseskravet, kontrol med overenskomster, ændring af Vej-www.trafikstyrelsen.transportrådet, arbejdstid for selvstændige vognmænd, bødeforhøjelser m.v.)
dk
1. IndledningTrafikstyrelsen har den 17. oktober 2011 sendt udkast til forslag til lov om æn-Dato:1. december 2011dring af godskørselsloven og busloven til høring hos de i bilag 1 nævnte orga-Sagsnr.:TS2010000-00007nisationer. Lovforslaget har også været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 1. november 2011.Efter høringen er det besluttet, at lovforslaget alene skal omfatte to forhold,nemlig bødeforhøjelser og hjemmel til at fastsætte regler om arbejdstid forselvstændige vognmænd. De kommentarer, som er modtaget om de øvrigeelementer i det lovforslag, der var sendt til høring, vil indgå i de videre overve-jelser på området.Følgende organisationer m.v. kan tilslutte sig det lovforslag, der var i høringeller har ikke haft bemærkninger til forslaget:Danske BiludlejereSagsbehandler: LMBDeres ref.:
Notat
Følgende organisationer har ikke ønsket at afgive bemærkninger:Dansk arbejdsgiverforening (DA)
Trafikstyrelsen har herudover modtaget høringssvar fra:Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL)Dansk ErhvervDansk Erhverv - ArbejdsgiverDansk Transport og Logistik (DTL)DTL’s Arbejdsgiverforening
1
Danske BusvognmændDanske SpeditørerDIDI TransportFagligt Fælles Forbund (3F)3F - TransportFrie Danske Lastbilvognmænd (FDL)International Transport Danmark (ITD)
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger. Be-mærkningerne er delt op i relevante emner. Trafikstyrelsens kommentarer tilde enkelte emner følger efter i kursiv.Indkomne bemærkninger, der vedrører emner, der indgik i lovforslag nr. L153, som blev vedtaget i Folketinget den 18. maj 2011, er ikke gengivet.2. Forenkling af tilladelseskravet og forlængelse af gyldighedsperiode.Danske Speditører, Danske Busvognmænd, Dansk Erhverv og ITD støtter for-slaget om en forenkling af tilladelseskravet ved en universaltilladelse til natio-nal og international kørsel, samt at tilladelser skal gælde i en længere periode.Danske Busvognmænd noterer sig samtidig, at Trafikstyrelsen, som følge afden ændrede lovgivning, vil iværksætte et tilpasset tilsyn for at sikre, atvognmandsvirksomhederne til stadighed opfylder betingelserne for oprethol-delse af tilladelserne.DTL og ITD påpeger, at der bør indføres et målrettet og tilpasset tilsyn somfølge af den administrative lettelse, som en universaltilladelse og forlængelseaf gyldighedsperioden fra 5 til 10 år medfører.Trafikstyrelsen har noteret sig ovennævnte synspunkter, som vil indgå i de vi-dere overvejelser på området.3. Kontrol med overenskomstkravet.Danske Busvognmænd finder det hensigtsmæssigt, at Trafikstyrelsen udstyresmed forbedret bemyndigelse til at sikre, at den eksisterende bestemmelse omoverholdelse af kollektive overenskomster overholdes.DI/ATL, Dansk Erhverv Arbejdsgiver/DTL’s Arbejdsgiverforening og 3F Trans-port hilser, i et fælles høringssvar, velkommen, at opstramning og effektivise-ring af kontrollen med overholdelsen af overenskomstkravet i godskørselslo-vens § 6, stk. 4, henholdsvis buslovens § 18, stk. 2, indgår i loveforslaget. Detsker dels ved, at indehaveren af en tilladelse kan få pålæg om indsendelse afdokumentation for overholdelse af de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkårfor chauffører, der findes i de pågældende overenskomster, dels ved at det bli-
2
ver muligt for transportministeren at pålægge daglige eller ugentlige tvangsbø-der til den, der undlader at indsende den påbudte dokumentation, og desudenved forhøjelse af bødestørrelserne, så det får en øget effekt.Organisationerne udtrykker forundring over, at lovforslaget ikke indeholder enbeskrivelse af det nævn til vurdering af overholdelse af overenskomstkravet,som arbejdsmarkedets parter sammen med Trafikstyrelsen har drøftet omfang,opgaver og sammensætning af.Organisationerne bemærker, at det er arbejdsmarkedets parters klare opfattel-se, at finansiering af et nævn, der er nedsat med henblik på at effektivisere ogskærpe myndighedskontrollen må påhvile myndighederne.Organisationerne bemærker i øvrigt, at det er forkert, når det flere gange i lov-forslagets bemærkninger under pkt. 4.2.1. og 4.4.2. anføres, at formålet medbestemmelserne om påbud og tvangsbøder er at sikre bedre kontrol med over-holdelsen af de kollektive overenskomster, idet formålet må være at sikreoverholdelsen af godskørselslovens § 6, stk. 4.DTL er af den opfattelse, at Trafikstyrelsen skal nedsætte og finansiere etnævn til en overenskomstmæssig vurdering i forbindelse med kontrollen afoverholdelsen af overenskomsten.ITD støtter ikke forslaget om indsættelse af en § 6, stk. 5, da ITD er imod § 6,stk. 4. ITD mener endvidere, at den negative foreningsret ikke respekteres vedforslaget, og at det medfører en byrde for de virksomheder, der har ansatchauffører og ikke har indgået overenskomst, idet transportministeren bemyn-diges til at kunne pålægge virksomhederne at indsende dokumentation for af-lønning af chauffører efter gældende overenskomst.Trafikstyrelsen ser ikke grundlag for, at et overenskomstnævn skal finansieresaf staten, ligesom styrelsen ikke mener at kunne varetage sekretariatsbetje-ning af et eventuelt nævn, der skal foretage en overenskomstmæssig vurde-ring i en sag, som styrelsen efterfølgende skal træffe afgørelse i.De fremførte synspunkter vil indgå i de videre overvejelser på området.4. Påbud og tvangsbøderDanske Busvognmænd kan med forbehold tilslutte sig den foreslåede mulighedfor udstedelse af tvangsbøder. Danske Busvognmænd mener, at påbud omindsendelse af dokumentation for overholdelse af bestemmelser om løn- ogarbejdsvilkår alene skal kunne udstedes i de tilfælde, hvor der er tale om enformodet manglende overholdelse. Instrumentet bør ikke benyttes som led i ensystematisk kontrol.ITD er imod, at tvangsbøder ikke kan påklages til en anden administrativ myn-dighed. Ifølge foreningen betyder det, at uanset hvilke krav organisationernekommer med, kan disse blive imødekommet af Trafikstyrelsen og med denkonsekvens, at der straks idømmes tvangsbøder, hvis virksomheden ikke sam-arbejder. ITD finder dette stærkt betænkeligt og mener, at en tvangsbøde altidskal kunne påklages.
3
Trafikstyrelsen ville alene påbyde indsendelse af relevant materiale i forbindel-se med dokumentation for overholdelse af overenskomstkravet, såsom ansæt-telseskontrakter og lønsedler med underliggende bilag (kørselsrappor-ter/ugesedler/dagsedler).Med hensyn til Danske Busvognmænds kommentar til, at påbud om indsendel-se af dokumentation for overholdelse af overenskomstkravet alene skal udste-des i de tilfælde, hvor der er tale om formodet manglende overholdelse, varTrafikstyrelsen indstillet på at ændre denne del af lovforslagets bemærkninger,da det strider imod forbuddet mod selvinkriminering at påbyde nogen, som ermistænkt for at have begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, at til-vejebringe oplysninger, der kan have betydning for bedømmelsen af den for-modede lovovertrædelse. Påbud om indsendelse af dokumentation for overhol-delse af overenskomstkravet og eventuelle tvangsbøder som følge af manglen-de opfyldelse heraf ville således kun finde sted i forbindelse med systematiskkontrol.De fremførte synspunkter vil indgå i de videre overvejelser på området.5. Ændring af VejtransportrådetDanske Speditører kan støtte, at Vejtransportrådet i dets nuværende form op-hører og at dets administrative opgaver overføres til administrativ behandling.Danske Speditører ønsker tillige at deltage, såfremt der nedsættes et råd til atstyrke strategi- og politikindsatsen på området og fremme koordineringen afregulering på transportområdet.Danske Busvognmænd er enig i, at Vejtransportrådet med fordel kan nedlæg-ges under forudsætning af, at Rådet i dets nuværende form erstattes af et poli-tisk forum med fokus på strategi- og politikudvikling. Dog efterlyses en uddyb-ning af, hvorledes transportministerens bemyndigelse til at træffe afgørelseskal anvendes.ITD kan støtte forslaget om, at Vejtransportrådet ikke længere skal reguleres igodskørselsloven. ITD foreslår, at der i stedet nedsættes relevante udvalg ad-hoc, hvor erhvervets organisationer, herunder ITD, er repræsenteret. I sådan-ne udvalg, der i givet fald kan opløses, når kommissorierne er opfyldt, er detmuligt med en god og aktuel dialog om konkrete sager mellem erhvervsorgani-sationerne, transportministeren, Transportministeriet og de berørte styrelser.DTL ønsker ikke, at Vejtransportrådet nedlægges, men at det bevares og til-passes – desuden foreslås hyppigere møder i Rådet, f.eks. 3 – 4 møder årligt.3F kan ikke tilslutte sig, at Vejtransportrådet ikke længere reguleres af loven.3F foreslår, at Rådet fastholdes i loven og fremover består af transportministe-ren som formand, 9 medlemmer udpeget af transportministeren, branchensamt af enkelte medlemmer af Folketingsets Trafikudvalg. De finder, at Vej-transportrådet er særdeles relevant i den form, som det oprindeligt var tænkt,fordi Vejtransportrådet både giver transportorganisationerne mulighed for endirekte dialog og samtidig mulighed for indflydelse på transporterhvervets ud-fordringer omkring lovgivning, ligesom den direkte dialog med professionelle
4
folk fra organisationerne ses som en fordel for Transportministeriet, folke-tingsmedlemmer og myndigheder.Rådets nuværende opgaver som f.eks. sagsbehandling og afgørelsesvirksom-hed skulle efter lovforslaget overgå til Trafikstyrelsen, der, i lighed med andresædvanlige opgaver, skulle udarbejde oplæg til transportministerens godken-delse.Trafikstyrelsen har fundet, at Vejtransportrådet ikke længere skulle reguleres iloven. Baggrunden herfor var, at det giver ministeren større frihed til at fast-sætte, hvordan drøftelser skal foregå. I dag findes der allerede mulighed forpolitiske drøftelser i Folketingets Transportudvalg og for drøftelser med bran-chen i Godstænketanken. Herudover kan en minister til enhver tid skabe et fo-rum til at drøfte relevante emner. De muligheder ville fortsat være til stede.De fremførte synspunkter vil indgå i de videre overvejelser på området.6. Arbejdstid for selvstændige vognmændDanske Busvognmænd anbefaler, at reglerne, som skal fastsættes på detteområde, udformes så de giver et minimum af administrative og økonomiskebyrder for virksomhederne. Foreningen finder det f.eks. uhensigtsmæssigt, atfartskriveroplysninger fremadrettet skal benyttes til kontrol af arbejdstidsdirek-tivet.DTL noterer sig, at der med lovforslaget bliver skabt en hjemmel til implemen-tering af arbejdstidsdirektivets krav om at omfatte selvstændige vognmænd.DTL mener, at direktivet er urimeligt, overflødigt og håbløst at administrere.ITD understreger, at foreningen ikke er og aldrig har været tilhænger af, atselvstændige vognmænd skal være underlagt arbejdstidsdirektivets bestem-melser. Dog anerkendes, at Danmark nu er forpligtet til at implementere be-stemmelsen i dansk ret. ITD forventer i denne forbindelse, at ikke kun over-enskomstbærende organisationer, men også ITD, bliver inddraget i arbejdetom udmøntning af danske regler om arbejdstidsregler for selvstændige vogn-mænd.Trafikstyrelsen agter at inddrage branchens organisationer i forbindelse medudarbejdelsen af bekendtgørelse til implementering af arbejdstidsdirektivetsbestemmelser for selvstændige vognmænd.7. BødeforhøjelserDanske Busvognmænd og DTL kan tilslutte sig de foreslåede bødeskærpelser,herunder forslagets bestemmelser om absolut kumulation.Dansk Erhverv finder det naturligt, at bødeniveauet reguleres efter prisudvik-lingen.Danske Speditører mener ikke, at bødeniveauet har afgørende betydning foroverholdelse af lovens bestemmelser. Der bør i stedet satses på mere kontrol.
5
3F ønsker, at kontrolindsatsen for overtrædelser af godskørselsloven forøgesvæsentligt samt at straffen for overtrædelser bør skærpes væsentligt. F.eks.bør bøden for at køre uden vognmandstilladelse forhøjes til minimum 12.000kr.ITD savner troværdig begrundelse for, at bødeniveauet for overtrædelse afbus- og godkørselsloven skal forhøjes. ITD henstiller til, at de foreslåede bøde-satser gennemgås detaljeret endnu en gang, og at de nuværende bødesatsergenerelt kun sættes i vejret, når der er tale om grove og bevidste overtrædel-ser af lovgivningen. ITD fremkommer i denne forbindelse med eksempler påovertrædelser, som skyldes fejl og forglemmelser.Det er endvidere ITD’s opfattelse, at der ved førstegangsforseelser kun givesen advarsel og at der herefter kun gives en mindre bøde. Kun ved flere og gro-vere overtrædelser vil skærpede bøder komme på tale. Herefter efterlysesstørre fleksibilitet i bødefastsættelsen end en tabel.Det er Trafikstyrelsens opfattelse, at det er uhensigtsmæssigt at have et såutidssvarende bødeniveau som det nuværende, da det ikke er befordrende forat håndhæve den lovgivning, som bl.a. skal være med til at øge trafiksikkerhe-den. Styrelsen er endvidere af den opfattelse, at en lempelse af straffen somforeslået af ITD for overtrædelse af bus- og godskørselsloven vil fjerne incita-mentet til at overholde reglerne.Trafikstyrelsen har ladet bestemmelsen om absolut kumulation udgå af lovfors-laget, da der ikke er tungtvejende grunde til at fravige straffelovens principperom udmåling af bødestraf. Forslaget om en minimumsbøde udgår ligeledes aflovforslaget. I stedet indføres en bestemmelse, hvorefter der ved bødestraffensudmåling lægges vægt på overtræderens økonomiske gevinst indføres.8. FirmakørselITD har ingen bemærkninger til forslaget om, at definitionen af firmakørsel ud-vides, således at den også omfatter kørsel i et køretøj uden fører. Desudenbemærkes, at det fortsat fremgår af anden lovgivning, at registreringsattestenskal medbringes under kørslen – herunder f.eks. ”Bekendtgørelse om synsfrisammenkobling af lastbil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over3.500 kg § 4, stk. 2.FDL er af den opfattelse, at der ved firmakørsel mangler en godkendelse fraTrafikstyrelsen. En godkendelse, som klart dokumenterer, at aktiviteten kun eren hjælpefunktion i virksomhedens samlede drift. Det samme dokument børligge til grund for registrering til firmakørsel i den pågældende virksomhedsnavn. FDL henviser til, at det i dag er for nemt for useriøse vognmænd, somingen vognmandstilladelser har, at registrere en lastbil til firmakørsel, fordi deti dag kun krævet et CVR-nr.Det fremgik alene af lovforslagets bemærkninger, at kravet om, at registre-ringsattesten skal medbringes i køretøjet under udførsel af firmakørsel, ophæ-ves.
6
Trafikstyrelsen finder ikke anledning til at indføre et godkendelseskrav som fo-reslået af FDL. Det vil udgøre en betydelig administrativ byrde for erhvervslivetog Trafikstyrelsen.De fremførte synspunkter vil indgå i de videre overvejelser på området.9. Øvrige emner9.1. VarebilerDTL savner, at varebiler under 3.500 kg, der udfører godskørsel for fremmedregning, også omfattes af tilladelseskravet, som det f.eks. er tilfældet i Sveri-ge, hvor der efter DTL’s oplysninger er 6.900 varebiler under 3.500 kg (lättlastbil), som har godskørselstilladelse.Det er 3Fs opfattelse, at den nuværende vægtgrænse på 3.500 kg giver anled-ning til skævvridning af konkurrenceforholdene mellem lastbiler, der vejer over3.500 kg og varebiler under 3.500 kg, der kan køre stort set uden nogen formfor regulering. 3F og DTL påpeger i denne forbindelse kontrolaktioner gennem-ført af SKAT, hvor sort arbejde, socialt bedrageri og illegal arbejdskraft harkunnet konstateres. Det er 3F’s og DTL’s opfattelse, at indførelse af krav omgodskørselstilladelse for varebiler under 3.500 kg vil medvirke til, at der ska-bes ordnede forhold og lige konkurrencevilkår.Trafikstyrelsen finder det ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at varebiler er etkonkurrenceforvridende alternativ til lastbiler. Trafikstyrelsen er desuden afden opfattelse, at den ønskede regulering næppe vil kunne medføre den øn-skede stramning, som formentligt snarere findes gennem initiativer og øgetsamarbejde mellem SKAT og Politiet. Der ses derfor ikke at være tungtvejendeårsager til at indføre en dansk særregel på området.De fremførte synspunkter vil indgå i de videre overvejelser på området.9.2. Registrerede traktorer3F og DTL påpeger, at mange vognmænd er i direkte konkurrence med regi-strerede traktorer, der udfører godkørsel for fremmed regning.3F anfører endvidere, at godskørsel i en del tilfælde er blevet overtaget af regi-strerede traktorer i stedet for lastbiler, og at det er utilfredsstillende, at ram-mevilkårene er så forskellige. Foreningen er af den opfattelse, at der vil kunneskabes ordnede forhold og lige konkurrencevilkår ved at lade registrerede trak-torer, der udfører godskørsel for fremmed regning, omfatte af tilladelsesplig-ten.Trafikstyrelsen finder, at registrerede traktorer ikke bør omfattes af tilladelses-kravet i godskørselsloven, da det ikke er dokumenteret, at godskørsel medtraktorer har et sådant omfang, at det kan bære indførelse af en dansk særre-gel på området.De fremførte synspunkter vil indgå i de videre overvejelser på området.9.3. Ændring af domstolsprøvelsen ved tilbagekaldelse af tilladelser3F og DTL foreslår, at domstolsprøvelsen af en tilbagekaldelse af en tilladelse
7
skal kunne indbringes for domstolene af tilladelsesindehaveren efter de almin-delige civilretlige regler og at en indbringelse for domstolene skal have opsæt-tende virkning.Trafikstyrelsen havde valgt ikke at lade en ændring af domstolsprøvelsen frastrafferetsplejens former til den civile retsplejes former indgå i lovforslaget.Trafikstyrelsen ville ved retlig prøvelse afsøge mulighederne for domstolsprø-velse i strafferetsplejens former.De fremførte synspunkter vil indgå i de videre overvejelser på området.9.4. Automatisk afregistrering af lastbil ved ophør af vognmandstilla-delse3F foreslår, at ophør af en vognmandstilladelse skal betyde afregistrering aflastbilen i lighed med, at man undlader at betale forsikring, vægtafgift ellervejbenyttelsesafgift. Dette skyldes, at der, når virksomheden ikke længere harvognmandstilladelser, ikke er noget grundlag for fortsat registrering. 3F anserforslaget som et led i bekæmpelsen af konkursrytteri. 3F bemærker, at forsla-get muligvis hører under Skatteministeriets ressort.Trafikstyrelsen har vurderet, at konkursrytteri kan imødegås ved andre be-stemmelser og tiltag, som f.eks. kravet i godskørselslovens § 3, stk. 1, nr. 7,2. led, om god skik.De fremførte synspunkter vil indgå i de videre overvejelser på området.9.5. Kursus- og kapitalkrav3F og DTL er tilfredse med, at de danske særkrav om kursus og egenkapital iforbindelse med erhvervelse af godkørselstilladelse ifølge lovforslaget forbliveruændrede.Trafikstyrelsen har noteret sig ovennævnte synspunkter.9.6. Syge- og retshjælpsforsikringITD kan støtte forslaget om, at der sker en tilpasning af bestemmelsen om, atden registrerede ejer eller bruger af et motorkøretøj hæfter overfor føreren afkøretøjet og andre personer, som er tilknyttet dennes virksomhed, således atvægtgrænsen for motorkøretøjet hæves fra 3.000 kg til 3.500 kg. Dog gøresopmærksom på, at næsten alle vognmandsvirksomheder i dag tegner en sy-ge/retshjælpsforsikring, og at denne er tilstrækkelig og efter ITD’s opfattelsemedfører, at der ikke fremover bør stilles krav om en sikkerhedsstillelse.Trafikstyrelsen henviser til godsbekendtgørelsens § 15, hvoraf det fremgår atopfyldelse af kravet i lovens § 16 b, stk. 4, bl.a. kan ske ved tegning af en for-sikring eller ved sikkerhedsstillelse. Trafikstyrelsen finder det ikke hensigts-mæssigt at indskrænke disse valgmuligheder.De fremførte synspunkter vil indgå i de videre overvejelser på området9.7. Overenskomstkravet i henhold til § 6, stk. 4Danske Speditører ønsker kravet om, at en tilladelsesindehaver skal følge de
8
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågæl-dende kollektive overenskomster, ophævet.ITD er af den opfattelse, at spørgsmål om løn- og arbejdsvilkår bør fastsættesaf arbejdsmarkedets parter og uden indblanding fra myndighedernes side. ITDanfører, at årsagen til at indføre § 6, stk. 4 ifølge bemærkningerne til 1973-loven var, at vognmændene ikke skulle konkurrere på løn og dermed sørge foroverholdelse af færdselssikkerheden. ITD anser ikke færdselssikkerheden forrelevant i forhold til overenskomsten og henviser til anden lovgivning, hvisformål er at højne færdselssikkerheden – herunder regler om køre- og hviletidsamt uddannelse af chauffører.Trafikstyrelsen har noteret sig ovennævnte synspunkter, som vil indgå i de vi-dere overvejelser på området.9.8. Anvendelse af lånte chauffører og chaufførvikarerITD står uforstående overfor, at godskørselslovens § 6 a ikke er behandlet iforbindelse med lovforslaget, da det er foreningens opfattelse, at bestemmel-sen strider imod EU-retten. Det samme gælder kravet om, at udenlandske vi-karer alene må køre på dansk territorium, hvis det udenlandske vikarbureau ergodkendt af Trafikstyrelsen. Det er foreningens opfattelse, at bestemmelsenhindrer fri bevægelighed.Trafikstyrelsen har noteret sig ovennævnte synspunkter, som vil indgå i en ju-ridisk udredning af forhold omkring EU-retten.
9
Bilag 1Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv TrafikArbejdsgiverforeningen for Transport og LogistikCentralforeningen af Taxiforeninger i DanmarkDansk ArbejdsgiverforeningDanmarks NaturfredningsforeningDansk ErhvervDansk Kollektiv TrafikDansk Taxi RådDansk Transport og LogistikDanske AdvokaterDanske BiludlejereDanske BusvognmændDanske HandicaporganisationerDanske RegionerDanske SpeditørerDanske Taxivognmænds ArbejdsgiverforeningDet Centrale HandicaprådDet Økologiske RådDIDI TransportFagligt Fælles ForbundFDL Frie Danske LastbilvognmændInternational Transport DanmarkKommunernes LandsforeningLandsorganisationen i DanmarkNOAH-TrafikRådet for Sikker TrafikTrafikselskaberne i DanmarkØkonomisk Forening for Persontransport
10