Det lovforslag, som vi skal behandle nu, har flere elementer.
Det skal forhindre ulovlig cabotagekørsel, altså det, at udenlandske vognmænd og firmaer kører en form for piratkørsel i Danmark.
Det er vi selvfølgelig helt med på i Venstre at vi skal have stoppet, og derfor er vi også villige til at se på de bødeforhøjelser, der foreligger for det.
Men vi skal også have sikkerhed for, at politiet rent faktisk kan og vil f.eks.
tilbageholde førerne af de vogntog, som har begået overtrædelser af loven.
Det skal gerne være sådan, at loven også virker i praksis, og der er det mange gange ret vigtigt, at det køretøj, hvis fører har begået en ulovlighed i Danmark, også kan tilbageholdes, indtil bøden er betalt.
Den er sværere at få hjem, når først vogntoget er kommet til udlandet.
Det er også det, som ITD skriver i deres høringssvar.
Dernæst bemyndiges ministeren til at kunne fastsætte EU-regler om godskørsel og om arbejdstid for selvstændige vognmænd samt tilsvarende aftaler med andre lande, som der står i lovforslaget.
Her er det vigtigt, at vi implementerer EU-regler i takt med de regler, der er i andre EU-lande.
Vi skal ikke først kvæle vores eget erhvervsliv og så efterfølgende bekæmpe ulovligheder hos andre udenlandske firmaer, som parallelt og måske i ulige konkurrence har begået ulovligheder i forhold til vores regler.
Vi vil i Venstre i udvalgsarbejdet være meget, meget optaget af, at der er ens og samtidigt fungerende regler i hele EU, og også at der er en ens håndhævelse.
Det er faktisk en forudsætning for vores tilslutning til lovforslaget, at vi får sådanne svar om garantier på vores spørgsmål.
Så skal vi vide noget om, hvordan vi straffer, og hvordan bødeniveauet er i andre EU-lande i forhold til Danmark.
Vi skal have undersøgt, hvordan udenlandske firmaer kan straffes for overtrædelser i længere perioder, som der står i lovforslaget.
Ellers er det sådan, at man kun kan straffe danske firmaer ved at efterforske, om de har begået en overtrædelse i længere perioder.
Det er jo lidt svært med en lastbil fra udlandet, som man lige har stoppet ved vejsiden, at se, om føreren har begået noget de sidste 3 måneder.
Så det er i hvert fald noget, vi skal dyrke.
Det er jo sådan, at der i forhold til bøderne står, at hvis man har begået overtrædelsen i en længere periode, får man 25.000 kr.
i bøde, og hvis man har begået en engangsovertrædelse, får man 10.000 kr.
i bøde.
Der skal vi passe på, at det ikke bliver sådan, at førere af udenlandske lastvogne får 10.000 kr.
i bøde, mens man kulegraver et dansk firma, som så får 25.000 kr.
i bøde for en overtrædelse.
Så skal vi også dyrke nærmere, hvordan man kan tjekke arbejdstiden for selvstændige vognmænd.
Vil man lade fartskriveroplysninger danne grundlag, eller vil man indføre et administrativt kontroltilsyn af danske vognmænd?
Det kan man i sagens natur ikke gøre af udenlandske vognmænd, der eventuelt bare kører løst i Danmark.
Selvfølgelig skal indehaveren af et firma overholde gældende løn- og arbejdsmarkedsvilkår, men det er spørgsmålet, om vi skal ophøje det til lov, for vi har jo i Danmark noget, der hedder trepartsforhandlinger, og dem skal vi ikke træde på og ophøje til lov.
Så er der en anden ting, der undrer mig.
Der står i bemærkningerne til lovforslaget, at ministeriet ikke er bekendt med domstolspraksis, hverken på bus- eller godsområdet, i forhold til kørsel uden økonomisk sikkerhedsstillelse i udlandet, og så foreslår man en bøde på 1.500 kr.
Vi skal også have undersøgt nærmere, om det er, fordi der ikke har været nogen retspraksis, ikke nogen bødeforelæg, eller om de bare er blevet betalt, sådan at der ikke er nogen domstolspraksis, eller hvad det er, der ligger til grund for de bemærkninger.
Så jeg må indrømme, at jeg har konstrueret de første 20 spørgsmål til ministeren, som jeg gerne vil have et klart svar på.
Et af dem er selvfølgelig også, hvorfor vi har den her frist på den 1.
marts til næste år.
Er det en, vi selv har sat, eller er det i forhold til en fælles EU-implementering?
Her synes jeg i hvert fald at vi skal gå hånd i hånd med andre EU-lande og undersøge, hvilke niveauer de ligger på, for som sagt ikke at kvæle vores eget erhvervsliv og så være lempelige over for udenlandske firmaer og vognmænd og chauffører, som måtte begå ulovligheder i Danmark.
Så der er flere spørgsmål end svar, og derfor håber jeg på en god og konstruktiv udvalgsbehandling, hvor vi vil gøre vores til at løse de forskellige mysterier og få dem opklaret.
Så ser vi på, hvor vi så står i forhold til lovforslaget, altså om det bliver et ja eller nej.