Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 46 Bilag 5
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAGJ.nr. 2011-0015593
Forslag om ændring af lov om en aktiv beskæftigelses-indsats(Ophævelse af ret og pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed forunge under 30 år og ophævelse af ret og pligt for dagpengemodtagere tilfuldtidsaktivering efter 123 uger ledighed)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen23. januar 2011Charlotte Schilder Knudsen/Mia Plougmann Møn-sted 81 64/35 28 81 9835 28[email protected]/[email protected]
9. kontor. Juridisk koordinati-on/csk/mpm
Lovforslaget udmønter dele af finanslovsaftalerne for 2012.Lovforslagets formål
Formål med lovforslaget er at medvirke til at gøre beskæftigelsesindsatsen mereindividuel for de ledige. Det er uhensigtsmæssigt, at der i beskæftigelseslovgivnin-gen er regler, der gælder for forholdsvis snævre grupper, og som ikke har nogendecideret beskæftigelseseffekt, men derimod forekommer unødigt bureaukratiskefor de ledige og kommunerne. Ved at ophæve disse regler får kommunerne mulig-hed for at tilrettelægge en mere individuel indsats for de ledige frem for en indsats,der bygger på, at tilbud skal være af en bestemt længere varighed.Lovforslaget indeholder forslag til ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats. Det drejer sig om følgende elementer:Ophævelse af bestemmelserne om, at første ret og pligt tilbud til unge arbejds-løshedsdagpenge- og kontanthjælpsmodtagere under 30 år skal have en sam-menhængende varighed på mindst 6 måneder.
Ophævelse af bestemmelserne om ret og pligt til fuldtidsaktivering for dagpen-gemodtagere efter 123 ugers ledighed.
Den primære målgruppe for lovforslaget
For så vidt angår ophævelse af bestemmelserne om, at første ret og pligt tilbud, tilunge dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere under 30 år skal have en sammenhæn-gende varighed på mindst 6 måneder, vurderes det, at lovforslaget er kønsneutralt.Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til kvinderog mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvirke de strukturer, der i dag stillermænd og kvinder forskelligt.Lidt over 40 pct. af de ledige, der omfattet af forslaget, er kvinder.
Det forhold, at flere mænd end kvinder er omfattet af forslaget, er ikke en følge af degældende regler eller de foreslåede ændringer. Det er derimod en følge af de alleredeeksisterende strukturer på arbejdsmarkedet.Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
For så vidt angår ophævelse af bestemmelserne om ret og pligt til fuldtidsaktive-ring for dagpengemodtagere efter 123 ugers ledighed, vurderes det, at lovforslageter kønsneutralt.Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til kvinderog mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvirke de strukturer, der i dag stillermænd og kvinder forskelligt.
Omkring 43 pct. af de ledige, der omfattet af reglen om fuldtidsaktivering, er kvin-derDet forhold, at flere mænd end kvinder er omfattet af forslaget, er ikke en følge af degældende regler eller de foreslåede ændringer. Det er derimod en følge af de alleredeeksisterende strukturer på arbejdsmarkedet.Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurde-ring af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.De sekundære målgrupper for lovforslaget
Det vurderes, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anledning tilyderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
2