Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 46 Bilag 4
Offentligt
1056806_0001.png
1056806_0002.png
1056806_0003.png
1056806_0004.png
Høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring aflov om en aktiv beskæftigelsesindsats(Ophævelse af ret og pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed forunge under 30 år og ophævelse af ret og pligt for dagpengemodtageretil fuldtidsaktivering efter 123 uger ledighed)
8. december 2011Vores sag:j.nr. 2011-0015593csk/mpm
Lovforslag om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats blev sendt i eks-tern høring samtidig med at lovforslaget blev fremsat i Folketinget den 30. novem-ber 2011.Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Ankestyrelsen, ATP, Beskæftigelsesrådet (BER), Business Danmark, Center forLigebehandling af Handicappede, Danmarks frie Fagforening, Dansk Socialrådgi-verforening, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale Handi-capråd, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer iDanmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister, FRIE Funktionærer, Jobrådgi-vernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening, Kooperationen, Kommu-nale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kristelig Arbejdsgiverfor-ening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Rigs-revisionen, Rådet for frivilligt Socialt arbejde, Rådet for Socialt Udsatte, Statsfor-valtningerne og Sundhedskartellet.Følgende har afgivet høringssvar:AC (en del af BER), Ankestyrelsen, Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet (DA,SALA og Lederne), Datatilsynet (telefonisk svar – se telefonnotat), Foreningen afSocial-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark FRIE Funktionærer, FTF(en del af BER), Jobrådgivernes Brancheforening, KTO, Landsforeningen af Fleks-og skånejobbere, LO (en del af BER), Rådet for Socialt Udsatte og Sundhedskartel-let.Høringssvarene vedlægges.I. Generelle bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen, FTF, KTO, Rådet for Socialt Udsatte og Sundhedskartellet har in-gen bemærkninger til lovforslaget.Arbejdsgiversiden i BER (DA, SALA og Lederne) har ingen bemærkninger til denkonkrete udmøntning i lovteksten af den politiske aftale, der ligger bag ved lov-forslaget. Efter arbejdsgiversidens opfattelse mangler det derimod at blive belyst, ihvor stort omfang lovforslaget vil påvirke udbuddet af arbejdskraft, og om lovfors-laget vil øge eller reducere ledigheden.
Kommentar:
Ophævelsen af reglerne om, at første ret og pligt tilbud til unge modtagere af dag-penge og kontanthjælp under 30 år skal have en varighed på mindst 6 måneder,vurderes at have begrænset betydning for arbejdsudbuddet. Længerevarende akti-veringstilbud tidligt i ledighedsforløbet kan på den ene side motivere ledige til atøge søgeintensiteten, men kan på den anden side fastholde unge i ledighed.Ophævelsen af reglerne om, at modtagere af dagpenge skal fuldtidsaktiveres efter123 uger kan i sig selv reducere arbejdsudbuddet som følge af mindre motivationtil at søge intensivt efter arbejde. Afskaffelsen skal imidlertid ses i sammenhængmed, at dagpengeperioden afkortes. Afkortningen indebærer en betydeligt størremotivationseffekt. Selvom afskaffelsen med det nye forslag sker lidt hurtigere, vilmålgruppen fortsat være motiveret af, at dagpengeperioden afkortes. Også selvomat visse i målgruppen med Finanslovsaftalen har fået forlænget dagpengeperiodenmed ½ år. Endvidere øger regler om gentagen aktivering motivationen til jobsøg-ning. Samlet er effekten begrænset - og kun forbigående.Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark kan tilsluttesig lovforslaget. Foreningen ser lovforslaget som vigtige skridt i retning af at indi-vidualisere beskæftigelsesindsatsen og dermed fjerne unødig bureaukrati samt gøreaktiveringsindsatsen mere målrettet og effektiv.Foreningen ser frem til yderligere initiativer i denne retning, således som det er stil-let i udsigt i finanslovsaftalen.Kommentar:
Se generel kommentar nedenfor.Jobrådgivernes Brancheforening støtter lovforslaget formål – at medvirke til at gø-re beskæftigelsesindsatsen mere individuel for de ledige. Efter brancheforeningsopfattelse rummer lovforslaget en betydelig risiko for, at borgerne udelukkende vilblive tilbudt en minimumsindsats (ret og pligt) på trods af, at visse grupper af bor-gere kan have behov for en forstærket indsats. Det anbefales derfor, at lovforslagetsuppleres med andre og nye initiativer, som netop styrker indsatsen over for udsattegrupper, og at dette samtidig sker med lovens ikrafttrædelse.Kommentar:
Se generel kommentar nedenfor.Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere kan tilslutte sig de intentioner, somfremgår af lovforslaget. Landsforeningen fremhæver, at det kan diskuteres, hvor-vidt de foreslåede ændringer er vidtgående nok i relation til en forenkling af be-skæftigelsesindsatsen. Landsforeningen håber, at de ændringer, som er foreslået,vil blive fulgt op af nye initiativer, som baserer sig på en mere kvalificeret indivi-duel støtte til den enkelte borger, baseret på tillid til borgerens egne intentioner omat sikre selvforsørgelse.Kommentar:
Se generel kommentar nedenfor.
2
LO støtter lovforslaget. LO påpeger, at der er behov for en omfattende reform afarbejdsmarkedspolitikken, der både sikrer, at ledige kan få en tidlig indsats medtilbud af høj kvalitet, samt initiativer, der kan sikre, at langtidsledige ikke misterdagpengeretten. LO mener, at dette bør være centrale temaer i de kommende tre-partsdrøftelser.Kommentar:
Se generel kommentar nedenfor.Generel kommentar:
Det er Regeringens holdning, at rammerne for beskæftigelsesindsatsen skal gøresfleksible af hensyn til muligheden for at kunne tilrettelægge en langt mere individu-el indsats for de ledigeDette lovforslag har til formål at medvirke til at gøre beskæftigelsesindsatsen mereindividuel for den enkelte. Lovforslag vil på sigt blive fulgt af flere lovændringer oginitiativer, som har til formål at forenkle beskæftigelsesindsatsen og åbne for, atder kommer flere frihedsgrader i indsatsen. Der er tale om en løbende proces, hvorder vil skulle udarbejdes reformer på flere områder, såsom den aktive beskæftigel-sesindsats, kontanthjælpsområdet etc.II. Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer:Ophævelse af ret og pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed for ungeunder 30 år
AC vurderer, at en stor hæmsko for en effektiv beskæftigelsesindsats til ledige di-mittender er ryddet af vejen med afskaffelsen af varighedskravet i ungereglerne.AC bemærker yderligere, at der med afskaffelsen af varighedskravet nu bør fokuse-res på at sikre kvalitet i de unges første tilbud efter 13 uger. Her er det nødvendigtmed en opprioritering af den type virksomhedsopsøgende arbejde, som bl.a. findersted i Akademikerkampagnen, hvor nye virksomhedskontakter kan formidles tildimittenderne gennem systematisk dialog med små og mellemstore virksomheder,som ikke har erfaring med at ansætte dimittender.Kommentar:
Bemærkningerne er taget til efterretning.FRIE Funktionærer ser positivt på forslaget om ophævelse af ret og pligt til tilbudaf mindst 6 måneders varighed for unge under 30 år, når der samtidig iværksættesen individuel køreplan, som ikke lægges i absolutte rammer.Kommentar:
Kommunen har altid mulighed for at tilrettelægge en individuel indsats med tilbud,der kan forbedre den lediges muligheder for at komme i arbejde hurtigst muligt.
3
Ophævelse af ret og pligt for dagpengemodtagere til fuldtidsaktivering efter123 uger ledighed
FRIE Funktionærer mener, at afskaffelsen af retten til fuldtidsaktivering for ledigemed mere end 123 ugers sammenlagt ledighed er uhensigtsmæssig. Afskaffelsenvil i hele 2012 berøre den sidste restgruppe af langtidsledige, som alle er udsatte iforhold til at miste dagpengeretten, når afkortningen af dagpengeperioden slår en-deligt igennem. Denne gruppe af ledige har derfor fortsat behov for særlig under-støtning, bl.a. ved gennem en aktiveringsordning at få foden inden for på arbejds-markedet igen.Kommentar:
Dagpengemodtagere, der har været ledige i mere 123 uger, vil efter lovens ikraft-træden ikke længere blive mødt med et ufleksibelt standardkrav om at skulle delta-ge i tilbud i resten af ledighedsperioden ofte uden en vurdering af, om det er detbedste for pågældende. Indsatsen kan i stedet i langt højere grad tilrettelægges in-dividuelt under hensyntagen til, hvilket aktiveringsforløb der bedst medvirker til atbringe personen videre i arbejde.Det skal i denne forbindelse bemærkes, at uanset at dagpengemodtagere med 123ugers ledighed ikke har ret og pligt til fuldtidsaktivering efter lovens ikrafttræden,har kommunen altid mulighed for at tilrettelægge en individuel indsats med tilbud,der kan forbedre den lediges muligheder for at komme i arbejde hurtigst muligt, oginden den lediges ret til dagpenge ophører.Datatilsynet har spurgt, om der med lovforslagets § 4 sker en udvidelse af, hvilketyper personoplysninger der behandles og udveksles.Kommentar:
Der vil med bemyndigelsen i § 4 ikke blive behandlet eller udvekslet andredatatyper end de, som er beskrevet i bekendtgørelse. nr. 992 af 14. oktober 2011om kommunernes medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge, uddannelsesydelseog befordringsgodtgørelse til de forsikrede ledige. Der vil således ikke ske en udvi-delse i behandlingen og udvekslingen af personhenførbare oplysninger.
4