Retsudvalget 2011-12
L 40 Bilag 1
Offentligt
1045034_0001.png
1045034_0002.png
1045034_0003.png
1045034_0004.png
1045034_0005.png
1045034_0006.png
Lovafdelingen
Dato:17. oktober 2011Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Stephan Andreas Dam-gaardSagsnr.: 2011-731-0006Dok.:225887

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

vedrørende

betænkning nr. 1523/2010 om en fremtidig statsadvokatordning

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Betænkning nr. 1523/2010 om en fremtidig statsadvokatordning har væretsendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, DenDanske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Rigs-politiet, Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Advokatrådet, Landsfor-eningen af Forsvarsadvokater, Institut for Menneskerettigheder, Retssik-kerhedsfonden, Retspolitisk Forening, Amnesty International, Kommuner-nes Landsforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet,HK/Stat, Danmarks Jurist- og Økonomforbund, Serviceforbundet, DanskMagisterforbund og Dansk Journalistforbund.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, byretterne, Dom-stolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Rigsadvokaten, Foreningenaf Statsadvokater, Politidirektørforeningen, Advokatrådet, Landsforenin-gen af Forsvarsadvokater, Institut for Menneskerettigheder, RetspolitiskForening, Kommunernes Landsforening, Danske Advokater, Danske Re-gioner, Region Nordjylland, Region Syddanmark, Datatilsynet og Dan-marks Jurist- og Økonomforbund.Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

2. Høringssvarene

2.1. Generelt

Sø- og Handelsretten, byretterne, Politidirektørforeningen, Institut for

Menneskerettigheder, Danske Advokater, Danske Regioner, Kommu-

nernes Landsforening, Datatilsynet

og

Danmarks Jurist- og Økonom-

forbund

har ikke bemærkninger til betænkningen.

Rigsadvokaten

tilslutter sig arbejdsgruppens forslag.

Foreningen af Statsadvokater

bemærker, at foreningen har været repræ-senteret i den arbejdsgruppe, der har afgivet betænkningen, og at forenin-gen kan henholde sig til de anbefalinger, som arbejdsgruppen er frem-kommet med.

Landsforeningen af Forsvarsadvokater

kan tiltræde betænkningenskonklusioner og forslag, således som de fremgår af flertallets indstilling.

Advokatrådet

støtter forslaget om en nyorganisering af statsadvokatur-ordningen. Advokatrådet bemærker, at den eksisterende ordning, hvorefterpåtale mod advokater sker efter forelæggelse for Rigsadvokaten, har med-virket til, at de særlige forhold, der gælder for udøvelse af advokatvirk-somhed, sikres overholdt. Reglerne om forelæggelse for Rigsadvokaten isager mod advokater bør derfor opretholdes.Der er ikke lagt op til ændringer for så vidt angår ordningen om forelæg-gelse for Rigsadvokaten i straffesager mod advokater. Rigsadvokaten haroplyst, at ordningen er velfungerende, og ordningen forudsættes videreførtmed lovforslaget.

Retspolitisk Forening

finder, at den danske model med en samlet ledelseaf politi og anklagemyndighed på lokalt niveau indebærer retssikkerheds-mæssige betænkeligheder. Betænkningens forslag synes generelt at inde-bære en yderligere sammenblanding af politi og anklagemyndighed. Be-tænkningens forslag peger således i retning af, at der sker en sammenblan-ding af den lokale og regionale anklagemyndighed.Spørgsmålet om en fælles ledelse af politi og anklagemyndighed på lokaltniveau har været overvejet bl.a. i forbindelse med politi- og domstolsre-formen i 2006/2007.Som der nærmere er redegjort for i bemærkningerne til lovforslag nr. L168, folketingsåret 2005-06 (Politi- og domstolsreformen), er det Justits-2
ministeriets opfattelse, at en fælles ledelse af politi og anklagemyndighedpå lokalt niveau er forbundet med en række administrative og retssikker-hedsmæssige fordele. De administrative fordele består bl.a. i en fleksibeludnyttelse af politikredsens juridiske kompetencer, ligesom der er betyde-lige ressourcemæssige fordele ved den nuværende ledelsesstruktur. Deretssikkerhedsmæssige fordele ved den bestående ordning er bl.a., at ord-ningen giver mulighed for en tæt daglig kontakt og et effektivt og uformeltsamarbejde mellem politi og anklagemyndighed. Herved sikres det bl.a., atpolitiet altid har en let og uformel adgang til juridisk rådgivning. Der hen-vises til pkt. 3.2.1.5 i bemærkningerne til det nævnte lovforslag.Efter Justitsministeriets opfattelse indebærer forslaget til en ny statsadvo-katordning ingen yderligere sammenblanding af politi og anklagemyndig-hed. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 nedenfor om bl.a. den foreslåedecall-in-ordning.

2.2. Lovforslagets indhold

2.2.1. Opgavefordelingen inden for anklagemyndigheden

Vestre Landsret

har ikke bemærkninger til arbejdsgruppens forslag ved-rørende opgavefordelingen inden for anklagemyndigheden.

Østre Landsret

forudsætter, at de nye statsadvokaturer vil få tilstrækkeli-ge ressourcer til at kunne varetage de tiltænke opgaver. Det bemærkes iden forbindelse, at landsretten har haft gode erfaringer med statsadvokatu-rernes anvendelse af erfarne advokater som anklagere i navnlig store sager.Rigsadvokaten har oplyst, at de nye statsadvokaturer vil få tildelt ressour-cer svarende til de opgaver, som statsadvokaturerne skal løse. Det vil beropå en konkret vurdering fra sag til sag, i hvilket omfang der vil blive be-nyttet ekstern advokatbistand.

Den Danske Dommerforening

noterer sig arbejdsgruppens bemærkningerom, at det må sikres, at det er erfarne og kvalificerede anklagere i politi-kredsene, der fremover varetager nævningesager.

Retspolitisk Forening

noterer sig arbejdsgruppens anbefaling om, atstatsadvokaternes tilsyn med politidirektørernes behandling af straffesager,jf. retsplejelovens § 101, stk. 2, ændres i retning af en mere fremadrettet ogsamarbejdsorienteret tilsynsmodel. Foreningen finder samtidig, at forslagetom tættere samarbejdsrelationer mellem politikredse og statsadvokater vilgøre det problematisk for statsadvokaterne at føre tilsyn med legaliteten i3
den lokale anklagemyndigheds dispositioner.Justitsministeriet kan tilslutte sig arbejdsgruppens anbefaling om, at til-synsvirksomheden ændres i retning af en mere fremadrettet og samar-bejdsorienteret tilsynsmodel. Justitsministeriet er enig i arbejdsgruppensbetragtninger om, at den foreslåede samarbejdsmodel vil være egnet til atstyrke kvaliteten, effektiviteten og sammenhængskraften i anklagemyndig-heden. Samtidig vil arbejdsgruppens forslag om en sammenlægning af deseks nuværende regionale statsadvokaturer til fremover to efter Justitsmi-nisteriets opfattelse styrke statsadvokaturernes mulighed for at føre en ef-fektiv legalitetskontrol i forhold til politikredsenes straffesagsbehandling.

Retspolitisk Forening

anfører derudover, at afgrænsningen af, under hvil-ke omstændigheder den såkaldte call-in-ordning kan anvendes, forekom-mer ganske snæver. Foreningen bemærker i øvrigt, at etableringen af call-in-ordningen ikke tilsiger en regional statsadvokatordning.Justitsministeriet kan tilslutte sig arbejdsgruppens overvejelser og forslagom afgrænsningen af call-in-ordningens anvendelsesområde. Der henvisestil pkt. 3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget samt betænkningenside 57-61.Justitsministeriet kan i øvrigt tiltræde arbejdsgruppens anbefaling om, atanklagemyndigheden fortsat organiseres med tre niveauer, således at derogså fremover er regionale statsadvokaturer. Der henvises til betænknin-gen side 42-47.

2.2.2. Medhjælperordningen

Østre Landsret

understreger, at medhjælperordningen ikke bør afskaffes,før der er vished for, at statsadvokaturerne selv vil kunne løfte det merar-bejde, som dette vil medføre.

Retspolitisk Forening

kan tiltræde, at den eksisterende ordning med desåkaldte 200-timers-medhjælpere ophæves, og at stillingerne erstattes afflere faste stillinger.Rigsadvokaten har oplyst, at der vil blive taget hensyn til bortfaldet af200-timers-medhjælperordningen ved den samlede ressourcetildeling til defremtidige statsadvokaturer.

2.3. De regionale statsadvokaturers fremtidige antal, placering, struk-

tur mv.

4

2.3.1. Antallet af statsadvokaturer

Østre Landsret

og

Vestre Landsret

har ikke bemærkninger til arbejds-gruppens forslag om antallet af statsadvokaturer.

Rigsadvokaten

støtter det forslag, som er fremsat af flertallet i arbejds-gruppen, hvorefter antallet af regionale statsadvokaturer begrænses fra denuværende seks til to.

Retspolitisk Forening

anfører, at det forekommer meget drastisk at redu-cere antallet af regionale statsadvokaturer fra seks til to. Det erkendes dog,at en begrænsning i antallet synes logisk, idet statsadvokaternes arbejde i1. instans i helt afgørende grad forsvinder.

Region Nordjylland

anerkender, at der kan være brug for i højere grad atkoordinere anklagemyndighedens indsats på det regionale niveau, og atdette formentlig kan begrunde en reduktion af antallet af statsadvokaturerfra seks til to.Justitsministeriet kan tilslutte sig arbejdsgruppens flertals overvejelser ogforslag om, at antallet af regionale statsadvokaturer bør begrænses fra deeksisterende seks til to på landsplan. Der henvises nærmere til pkt. 2 i lov-forslagets almindelige bemærkninger.

2.3.2. Placering af de fremtidige statsadvokaturer

Vestre Landsret

understreger den betydning, som placeringen af enjysk/fynsk statsadvokatur vil kunne få for landsrettens muligheder for atafvikle sine straffesager på en effektiv og hensigtsmæssig måde. Landsret-ten henviser i denne forbindelse til de bemærkninger om betydningen af enplacering af en statsadvokatur i Viborg, som er fremsat af landsretternes ogDen Danske Dommerforenings repræsentanter i arbejdsgruppen. Heraffremgår bl.a., at det for Vestre Landsret er af afgørende betydning for af-viklingen af sager og for at kunne fastholde de nuværende gennemløbsti-der, at en jysk/fynsk statsadvokatur placeres således, at anklagemyndighe-den fortsat vil kunne møde ved Vestre Landsrets hovedtingsted i Viborg.Det gælder også i forbindelse med behandlingen af et større antal enkelt-sager, der skal kunne afvikles ved udnyttelse af mindre eller større hullerpå berammelserne på enkeltdage. Ved en placering andre steder end i Vi-borg må det derfor indgå, at der skal afsættes de fornødne ressourcer til enganske omfattende og ofte daglig transport til og fra Viborg.

Østre Landsret

forventer – ligesom Vestre Landsret – en fleksibilitet frastatsadvokaturernes side med hensyn til berammelser og fremmøde ved5
landsrettens hoved- og bitingsteder.

Østre Landsret, Domstolsstyrelsen

og

Den Danske Dommerforening

kan i øvrigt tilslutte sig Vestre Lands-rets bemærkninger vedrørende placeringen af statsadvokaturerne.

Region Nordjylland

og

Region Syddanmark

er af den opfattelse, at enorganisatorisk samling af statsadvokaterne ikke nødvendigvis forudsætteren fysisk sammenlægning.Som det fremgår af pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, kanJustitsministeriet tilslutte sig flertallets overvejelser og forslag om, at deretableres én statsadvokatur på Sjælland, der som geografisk område harde fem politikredse på Sjælland og politikredsen på Bornholm, og at deretableres én statsadvokatur i Jylland, der som geografisk område har defem politikredse i Jylland og politikredsen på Fyn. De kommende regiona-le statsadvokaturer vil blive placeret i henholdsvis København og Viborg.

2.3.3. SØK og SAIS

Retspolitisk Forening

bemærker, at foreningen ikke kan se et økonomiskbesparelsespotentiale eller særlige rationaliseringsgevinster ved sammen-lægningen af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) ogStatsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager (SAIS) til én speci-alstatsadvokatur. De sagsområder, som i dag varetages af henholdsvisSØK og SAIS, er således væsensforskellige.Justitsministeriet kan tiltræde arbejdsgruppens overvejelser og forslag om,at SØK og SAIS sammenlægges til én fremtidig specialstatsadvokatur. Ju-stitsministeriet er enig i arbejdsgruppens betragtninger om, at en sammen-lægning vil muliggøre en hensigtsmæssig og fleksibel udnyttelse af medar-bejderressourcer, således at ressourcerne i en ny fælles specialstatsadvo-katur efter behov kan fordeles mellem de enkelte sagsområder. Der henvi-ses til betænkningen side 146-160.

3. Lovforslaget

I forhold til lovudkastet i betænkningen er der i det fremsatte lovforslag fo-retaget den ændring, at det er præciseret, at krav om erstatning efter rets-plejelovens kapitel 93 a skal fremsættes over for den politidirektørellerstatsadvokat,der har haft ansvaret for efterforskningen i den sag, der hargivet anledning til kravet, jf. forslaget til retsplejelovens § 1018 e, stk. 1,6. pkt. Det skyldes, at der vil være sager, der ikke er behandlet i en politi-kreds, men alene er varetaget i en specialstatsadvokatur (SØK).
6