I Dansk Folkeparti kan vi se en hel del fornuftige ting i det forslag, der ligger, og man kan også godt argumentere for, at forslaget, vi behandler i dag, er en naturlig følge af politi- og retskredsreformerne, som vi har drøftet og vedtaget i Folketinget for tid tilbage, og som har haft tid til at virke på forskellig vis.
Man kan sige, at man måske der sådan set har glemt den del, der handler om statsadvokaturerne, og den er jo også blevet aktualiseret ved, at man – som led i den plan, der er for behandling af politiklager – sørger for at fjerne en vigtig del af statsadvokaturernes arbejde.
Vi lægger vægt på i Dansk Folkeparti, at man så følger op på politi- og retskredsreformen ved at lave fornuftige justeringer, som lægger sig fint op ad de ting, der ligger der, selv om der – og det ved vi jo alle sammen godt – har været store problemer med politi- og retskredsreformen på forskellig vis.
Det er der forsøgt lappet på, men der er jo stadig væk ting, der ikke fungerer godt nok, og som vi samlet set er nødt til fra Folketingets side hele tiden at være opmærksomme på der bliver taget hånd om og justeret, efterhånden som problemerne dukker op.
Vi lægger vægt på i Dansk Folkeparti, at præsidenterne for Østre og Vestre Landsret har noteret sig, at det kan være en god idé med en centralisering og også med de geografiske placeringer, som ligger i forslaget.
Og i hvert fald hvad angår centraliseringen i København, som Venstres ordfører også var inde på, hvor man har tre statsadvokaturer, kan det være naturligt at gå i retning af, at man har ét sted og på den måde forenkler og effektiviserer tingene.
Der kan så være argumenter, som Venstres ordfører, hr.
Preben Bang Henriksen, var inde på, der kan diskuteres i forbindelse med det jysk-fynske område, og der synes vi i Dansk Folkeparti, at det er vigtigt, at vi får en god dialog i form af spørgsmål til og svar fra justitsministeren til Retsudvalget om, hvordan det så skal håndteres.
Hvad kommer det til at betyde, at man flytter arbejdspladser?
Er der, som Venstres ordfører var inde på, nogle aftaler med borgerne lokalt, som man på den måde bryder?
Det er klart, at det er vi nødt til at have totalt fokus på i forbindelse med behandlingen af sagerne.
I den forbindelse kan man sige, at det, at statsadvokaturerne mister den del, der handler om politiklager, altså klager over politiet, jo ikke betyder, at statsadvokaturerne er overflødige.
Der er stadig væk vigtige opgaver, der ligger der, og der er en borgerkontakt, der også skal tages hensyn til.
Det er jo noget, vi har været meget opmærksomme på fra Dansk Folkepartis side, når det gælder retskredsreformen, nemlig at man har sørget for, at der er lokale steder, hvor borgerne kan henvende sig, og hvor retssagerne i øvrigt som udgangspunkt – så vidt muligt – kan foregå så tæt på borgerne som muligt, selv om man lavede den centralisering, man gjorde i sin tid.
Så det, der er vigtigt for Dansk Folkeparti her, er, at hvis vi i den sidste ende skal kunne stemme for det her forslag, skal vi have nogle garantier for, at det ikke bliver en centralisering, der går ud over borgerne og den borgerkontakt, der skal være naturligt, når man bor i yderområderne.
I det hele taget vil jeg sige, at vi i Dansk Folkeparti er meget opmærksomme på, at Danmark er et helt land.
Det er ikke sådan, at man skal være afskåret fra deltagelse i demokrati, i retssystem og fra at have den rigtige, fornuftige tryghed, som vi skal have i Danmark som led i vores velfærdssamfund, hvis man bor uden for lands lov og ret eller tæt på vand eller på en ø, eller hvor det nu er henne, man bor lidt langt væk fra hovedstaden.
Vi skal med det, vi gør, hele tiden tænke på at sikre, at lovgivningen stiller sig på borgernes side, og det gælder altså også dem, der bor et stykke væk fra København, Aarhus, Odense eller Aalborg.
Det var ordene fra Dansk Folkepartis side.
Vi ser frem til en interessant udvalgsbehandling, hvor der sikkert vil være en del spørgsmål inden for nogle af de rammer, som jeg har nævnt her, og sikkert også fra andre ordførere.