Udvalget for Forretningsordenen 2011-12
L 4 Bilag 1
Offentligt
LOVSEKRETARIATETNOTAT
OM HØRING OM UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AFRIGSREVISORLOVEN
16. august 2011
1. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Lovsekretariatet har ved e-mail af 8. juni 2011 efter beslutning i Præsidiet ogaf Statsrevisorerne sendt et udkast til forslag til lov om ændring af lov omrevisionen af statens regnskaber m.m. (rigsrevisorloven) i høring hos følgendemyndigheder, organisationer m.v.:Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Indenrigs-og Sundhedsministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration,Justitsministeriet,Kirkeministeriet,Klima-ogEnergiministeriet,Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet,Socialministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet,Undervisningsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Danske Regioner,Dansk Revisorforening, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,Kommunernes Landsforening og BDO Kommunernes Revision.Nedenstående bemærkninger til de modtagne høringssvar er udarbejdet i denarbejdsgruppe, der har været nedsat i forbindelse med udarbejdelsen aflovforslaget. Arbejdsgruppen har været sammensat af repræsentanter fraRigsrevisionen, Statsrevisorerne og Lovsekretariatet.2. Høringssvar og bemærkninger hertil
Der er modtaget høringssvar fra følgende:Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Skatteministeriet, Økonomi- ogErhvervsministeriet, Miljøministeriet, Socialministeriet, Ministeriet forFlygtninge, Indvandrere og Integration, Statsministeriet, Transportministeriet,Kirkeministeriet, Undervisningsministeriet, Ministeriet for Videnskab,TeknologiogUdvikling,Kulturministeriet,Finansministeriet,Forsvarsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug, og Fiskeri, DanskRevisorforening, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, KommunernesLandsforening og BDO Kommunernes Revision.
Ref.: 09-000250-15
1/1
Alle de nævnte bortset fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklingog Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har oplyst ikke at have nogenbemærkninger til udkastet til lovforslag.Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har oplyst ikke at havebemærkninger til, at udnævnelsen af rigsrevisor gøres tidsbegrænset.Ministeriet har dog påpeget, at øvrige åremålsansættelser sker for en periodepå maksimalt 6 år med mulighed for forlængelse i op til 3 år. Udkastet tillovforslag indebærer, at rigsrevisor udnævnes for en periode på 6 år medmulighed for forlængelse med 4 år.Det bemærkes hertil, at den valgte ordning for så vidt angår rigsrevisorsfunktionsperiode er resultatet af en afvejning af flere forskellige hensyn. Det ervurderingen, at der med muligheden for en forholdsvis lang samletfunktionsperiode på 10 år skabes rammer for en høj grad af kontinuitet ogkonsolidering i embedet. Samtidig forventes det, at ordningen med udpegningfor 6 år og mulighed for forlængelse med 4 år vil virke befordrende påembedets dynamiske udvikling ved at tilskynde rigsrevisor til at iværksættenye tiltag forholdsvis tidligt i sin funktionsperiode.Den mindre afvigelse fra den sædvanlige forlængelsesmulighed foråremålsansættelser vurderes ikke at give anledning til vanskeligheder ipraksis.Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har ikke haft bemærkningertil de øvrige elementer i udkastet til lovforslag.FSR – Danske Revisorer har til forslagets § 1, nr. 5, om at Rigsrevisionen kanopkræve honorar for revision, der helt eller delvis foretages på andetretsgrundlag end efter rigsrevisorloven, bemærket, at foreningen har forståetforslaget sådan, at loven ikke indebærer yderligere adgang for Rigsrevisionentil at udføre revisionsopgaver, men at den udelukkende giver mulighed for atopkræve honorar for en række ydelser, Rigsrevisionen allerede i dag harmulighed for at udføre.Det bemærkes hertil, at forslaget ikke indeholder en udvidelseRigsrevisionens revisionsområde, men alene et forslag om attilvejebringes hjemmel for Rigsrevisionens opkrævning af honorarrevisionsopgaver, som helt eller delvist udføres efter andre regler end de,fremgår af rigsrevisorloven.afderforder
FSR har endvidere anført, at det er foreningens holdning, at revision afvirksomheder udenfor rigsrevisorloven som hovedregel bør foretages afgodkendte revisionsvirksomheder frem for af en offentlig myndighed.Foreningen finder det derfor vigtigt, at det – når Rigsrevisionen af forskellige
2/2
årsager varetager revisionen af sådanne virksomheder – sker på en måde,som ikke er konkurrenceforvridende. Dette må efter foreningens opfattelsesom minimum indebære, at omkostningerne for den reviderede virksomhed ertransparente, sammenlignelige og på niveau med, hvad der opkræves påmarkedet for tilsvarende revisionsydelser.Det bemærkes hertil, at fastsættelsen af Rigsrevisionens honorar forrevisionsopgaver følger reglerne i Økonomistyrelsens vejledning omprisfastsættelse.De indkomne høringssvar giver således ikke efter arbejdsgruppens opfattelseanledning til ændringer i lovforslaget.
3/3