Transportudvalget 2011-12
L 39 Bilag 1
Offentligt
1048492_0001.png
1048492_0002.png
1048492_0003.png
1048492_0004.png
1048492_0005.png
1048492_0006.png
Gammel Mønt 41117 København KTelefon 7226 7000Fax 7226 7070[email protected]www.trafikstyrelsen.dkNotatJournalnummer: TS20000-00002Dato 11. november 2011
HøringsnotatVedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forbud mod vis-se konstruktive ændringer, tilladelse til påhængsvogn til stor knallert ogvenstregående sidevogn til veteranmotorcykel)
IndledningTrafikstyrelsen har den 14. oktober 2011 sendt udkast til forslag til lovom ændring af færdselsloven til høring hos de i bilag 1 nævnte organisa-tioner. Lovforslaget har også været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 31. oktober 2011.Følgende organisationer m.v. kan tilslutte sig forslaget eller har ikke haftbemærkninger til forslaget:Dansk Kørelærer-UnionDansk Fodgænger ForbundDansk ErhvervForbrugerrådetJustitsministerietMotorcykelbranchens Landsforbund
Trafikstyrelsen har herudover modtaget høringssvar fra:
Side 1 (6)
NotatJournalnummer: TS20000-00002Dato 11. november 2011
Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF) og SKADDansk Sidevogns Klub (DSK)Danske Motorcyklisters Råd (DMC)Danske SynsvirksomhederForenede Danske Motorejere (FDM)Forenede Danske Amerikanerbilejere (FDA)Foreningen af Tekniske Konsulenter for VejtransportForsikring og PensionMotorhistorisk Samråd
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger.Bemærkningerne er delt op efter lovforslagets emner. Trafikstyrelsenskommentarer til de enkelte emner er anført i kursiv.
Forbud mod visse konstruktive ændringer af køretøjer, lovforslagets§ 1, nr. 1.DAF og SKAD bemærker, at det kan forekomme, at et værksted udførerkonstruktive ændringer, som vil bringe et køretøj i ulovlig stand, menhvor køretøjet ikke er bestemt til anvendelse på færdselslovens område,f.eks. ved opbygning af særlige køretøjer til udstillingsbrug, arrangement,eksport m.m. Det foreslås, at der i Transportministerens grundlag for atforbyde udførelsen af konstruktive ændringer bør indgå betragtninger om,at det er af betydning, til hvilket formål udførelsen er bestilt, herunder omet værksted ved eller burde vide køretøjets ejers hensigt med anvendelsen.Der nævnes videre muligheden for den situation, at en udført konstruktivændring af et køretøj, som alene skal anvendes til udstillingsbrug, efter-følgende i strid med den oprindelige hensigt ombygges yderligere og ta-ges i brug på færdselslovens område. I den situation forekommer det ikkerimeligt at sanktionere det pågældende værksted. DAF og SKAD foreslårderfor, at der skal fortages en konkret fortolkning, hvorvidt værkstedetkan pålægges ansvar for udførelsen af den konstruktive ændring. Endeligsavnes en definition af, hvilke typer køretøjer den ny regel omfatter, idetder gælder forskellige regler og fortolkninger, hvilket kan bringe retssik-kerheden for den enkelte ejer og det udførende værksted i fare. DAF ogSKAD finder det ikke altid lige let gennemskueligt for et værksted, hvadder er en lovlig eller ulovlig konstruktiv ændring.DSK kan tilslutte sig forslaget.
Side 2 (6)
NotatJournalnummer: TS20000-00002Dato 11. november 2011
DMC finder det unødvendigt at indføre et forbud mod at sælge og mar-kedsføre udstyrs- eller tilbehørsdele til et køretøj, så det ikke længere erlovligt i henhold til reglerne. Det er opfattelsen, at sådanne køretøjer efterde gældende regler kasseres ved syn, hvorimod lovforslaget vil kriminali-sere ombyggede motorcykler, der primært bygges til udstillingsmodellerog almindeligvis ikke findes i det almindelige trafikbillede.Danske Synsvirksomheder formoder, at lovforslagets hensigt alene måskulle rettes mod udførelse af konstruktive ændringer på køretøjer, som ereller påtænkes registreret med nummerplader, og som færdes i den offent-lige trafik. Det fremgår ikke, hvilken konsekvens lovforslaget får for per-soner, der udfører ”lovlige” konstruktive ændringer på køretøjer, der ikkeskal registreres, og som alene anvendes på private og lukkede områder,f.eks. rallykørsel. I øvrigt vurderes hensigten med forslagets forbud somgod. Der må stilles krav til korrekt dokumentation og godkendelse vedfremstilling til evt. syn.FDM støtter forslaget og finder det logisk og rimeligt, at samtlige invol-verede i konstruktiv ændring af et køretøj bærer samme ansvar for, at æn-dring sker på lovlig vis.FDA finder, at lovforslaget giver transportministeren meget vidtgåendebeføjelser og foreslår, at forslaget trækkes tilbage, subsidiært ændres, så-ledes at det kun kommer til at gælde for nyere biler, d. v. s., at biler underden rullende 35 års regel (veteranbiler) undtages. Køretøjer anses for envigtig del af historien og vores kultur, og det er vigtigt, at de holdes kø-rende og historisk korrekte. For at opretholde en høj sikkerheds- og mil-jømæssig standard kan det være nødvendigt at ombygge med ikke origi-nale dele. FDA opfordrer til at se på reglerne herom i Sverige, hvor mankan bygge sin bil efter eget hoved, og man får hjælp hertil af sin lokalesynsvirksomhed. FDA mener, at hvis lovforslaget bliver gennemført, somdet er fremlagt, vil der ske en uhensigtsmæssig kriminalisering af de per-soner, der sælger reservedele og monterer disse. Det må være eje-rens/brugerens ansvar, at en bil overholder færdselsloven.Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vejtransport påskønner forslaget.Forsikring og Pension har ingen bemærkninger.Motorhistorisk Samråd finder den foreslåede bestemmelse vidtgående irelation til, hvilke ændringer transportministeren kan forbyde og henlederopmærksomheden på, at veterankøretøjer kan være tidstypisk modificeret,repareret, ombygget eller ændret med nyproducerede reservedele. Motor-historisk Samråd præciserer, at veterankøretøjer i forannævnte omfangfritages for den skærpede bestemmelse i forslaget.Trafikstyrelsen bemærker, at forslaget i sagens natur kun vil gælde køre-tøjer på færdselslovens område. Det fremhæves, at forslaget alene er en
Side 3 (6)
NotatJournalnummer: TS20000-00002Dato 11. november 2011
hjemmel til at fastsætte forbud. Når reglerne bliver udformet, vil de bliveså specifikke, at der ikke opstår den nævnte usikkerhed.Om veterankøretøjer bemærkes, at det ikke er ulovligt at benytte uorigi-nale reservedele eller foretage ombygninger.
Tilkobling af påhængsvogn eller påhængsredskab til stor knallert,lovforslagets § 1, nr. 2.DAF og SKAD har ingen bemærkninger til forslaget.DSK kan tilslutte sig forslaget, men forudsætter dog, at der kommer til atgælde tilsvarende krav til ”træktøj”, mål og vægt m.m., som er gældendefor MC med tilkobling til påhængsvogn.DMC savner en bestemmelse om, at det tilkoblede påhængsredskab ellerpåhængsvogn ikke må have en vægt, så det trækkende køretøj ikke kanoverholde den hastighed, som det er konstrueret til. Ligeledes bør dimen-sioner defineres klarere i reglerne for køretøjers indretning og udstyr, for-di stor knallert i forvejen er sat ud i trafikken, hvor den ikke er i stand tilat følge det normale trafikflow.Danske Synsvirksomheder anfører, at det ikke fremgår, hvorvidt et på-hængskøretøj, der påtænkes tilkoblet en stor knallert, skal være registreretmed nummerplade. Der synes ikke at være taget hensyn til, at et stort an-tal store knallerter køre mere end de tilladte 45 km/t og tillige er ulovlige(negative konsekvenser). Stor knallert skaber ofte unødige hindringer itrafikken på grund af sin max 45 km/t, og denne gene vil ikke blive min-dre ved at tillade tilkobling af påhængsvogn. Danske Synsvirksomhederrejser spørgsmål, om sammenkobling vil kræve syn af vogntoget, ligesomman kender det fra motorcykel.FDM er ikke tilhænger af forslaget og vil derfor fraråde, at denne del aflovforslaget fremmes. Store knallerters højst tilladte hastighed, sammen-holdt med deres placering på kørebanen er for den øvrige færdsel enulempe, som forøges, hvis sammenkobling med anhænger tillades. Der vilkunne skabes farlige situationer ved øvrige trafikanters overhaling. Så-fremt det besluttes at tillade tilkobling af anhænger, vil FDM anbefale,dels at der stilles krav om registrering af anhængeren, da man ellers ikkevil kunne aflæse knallertens nummerplade, dels at reglerne forhindrerbrug af ”hjemmestrikkede” anhængere.FDA har ingen bemærkninger til forslaget.Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vejtransport ønsker uddybet, omder i forbindelse med EU-typegodkendelse for store knallerter er god-kendt de foreslåede påhængsvogne og påhængsredskaber.
Side 4 (6)
NotatJournalnummer: TS20000-00002Dato 11. november 2011
Forsikring og Pension forudsætter, at tilkoblingsanordningen skal værelovlig og synes sammen med knallerten i fast kombination på lige fodmed motorcykler, samt at dette vil fremgå af registreringen i CMR. For-sikring og Pension forespørger, hvorvidt anhængeren skal udstyres mednummerplade, som det kræves på påhængsvogne til motorcykler.Motorhistorisk Samråd har ingen bemærkninger til forslaget.Trafikstyrelsen bemærker, at ifølge lov om registrering af køretøjer1er enpåhængsvogn til en knallert registreringspligtig i modsætning til et på-hængsredskab til en knallert.Lovforslaget ændres derfor til alene at omfatte påhængsvogn til knallert.Der vil blive fastsat regler om syn, tilkoblingsanordning, vægt og dimen-sioner på samme måde som for påhængsvogn til motorcykel. Bredden vilblive begrænset til 1 m., hvilket imødekommer FDM’s bemærkning.
Sidevogn anbragt til venstre for veteranmotorcykel, lovforslagets § 1,nr. 4.DAF og SKAD har ingen bemærkninger til forslaget.DSK kan tilslutte sig forslaget, men anfører, at det dog er utroligt, at detskal tage 24 år at rette fejlen.DMC støtter forslaget, særligt af historiske hensyn. Antal kørte kilometermed historisk korrekte køretøjer er ret begrænset og den færdselssikker-hedsmæssige risiko tilsvarende lav.Danske Synsvirksomheder finder, at der skal tages færdselssikkerheds-mæssige konsekvenser i betragtning, idet det må antages, at venstresidigsidevogn vil være dårligt stillet i trafikken blandt andet i forbindelse medoverhaling og forbikørsel, hvor udsynet må antages at være væsentligtforringet. Derimod antages kun et begrænset antal motorcykler at villebenytte sig af muligheden.FDM hilser forslaget velkommen.FDA, Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vejtransport og Forsikringog Pension har ingen bemærkninger til forslaget.Motorhistorisk Samråd hilser forslaget velkommen, idet det i en længereårrække har været udbredt ønske blandt ejere af veteranmotorcykler på nyat kunne anvende venstregående sidevogne. Det foreslås imidlertid, at be-stemmelsen udvides, således at undtagelsen ikke blot omfatter motorcyk-ler registreret første gang før den 1. juli 1955, men i stedet omfatter alle1
Jf. lovbekendtgørelse nr. 580 af 7. juni 2011.
Side 5 (6)
NotatJournalnummer: TS20000-00002Dato 11. november 2011
motorcykler, som opnår veteranstatus efter den gældende, rullende 35 årsgrænse. Hermed vil bestemmelsen være på linje med de andre undtagelserog regler, som er gældende for veteranmotorkøretøjer.Trafikstyrelsen bemærker, at forbuddet mod venstregående sidevogn blevindført i 1955. Der findes derfor ikke nyere venstregående sidevogne,selvom de bliver veterankøretøjer, og Motorhistorisk Samråds forslag vilderfor ikke blive fulgt.
Side 6 (6)