Jeg ved ikke, om det var for at kompensere for forslagets og emnets ret usexede konstruktion, at den socialdemokratiske ordfører svang sig helt op til at sige, at det er en historisk dag i dag.
Men jeg bliver nødt til fra Enhedslistens side indledningsvis at brokke mig lidt over den uskik, som man åbenbart viderefører her fra skiftende VK-transportministre, hvor man ligesom slår flere – synes vi – uens emner sammen i et lovforslag, hvor fællesnævneren så er, at det handler om trafik på den ene eller på den anden måde.
Det kan jo nemt sætte Tingets medlemmer i sådan et dilemma, at man risikerer at skulle stemme ja til noget, man egentlig er imod, og stemme nej til noget, man egentlig er for, alt efter hvordan man vægter de enkelte dele.
Det ser som sagt ud til at blive videreført her, og det er vi sådan lidt utilfredse med.
En separat fremlæggelse af de enkelte dele ville godt nok indrømmet tage længere tid, men så får vi til gengæld et renere snit og en klarere adskillelse, hvor man kan se, hvem der er for hvad, og hvem der er imod hvad.
Hvis intentionen er højere kvalitet i lovgivningsarbejdet, det er jo indskrevet i regeringsgrundlaget, så synes vi, at regeringen fremover bør betænke ikke at fremsætte lovforslag som dette, hvor forskellige emner slås sammen i et.
Jeg nævner det ikke bare for sjov.
Jeg nævner det, fordi forslaget sætter os – jeg ved ikke, om vi er det eneste parti, det lader det til – i en lidt dum situation, fordi vi rent faktisk støtter forbuddet mod de konstruktive ændringer.
Vi er afventende, når det gælder forslaget om venstremonterede sidevogne til veteranmotorcykler, som vi faktisk ikke mener er tilstrækkeligt belyst, det vender jeg lige tilbage til, men vi støtter faktisk ikke, at det tillades, at store knallerter kan køre med påhængsvogn, og så står vi jo i den der lidt mærkelige situation:
Hvad skal vi her?
Mange køretøjer får foretaget konstruktive ændringer, og fokus har været på knallerterne, og det er selvfølgelig ikke uden grund, fordi førerne jo ofte er yngre personer, der i kraft af deres alder ikke har den nødvendige rutine til at klare, at sådan en lille knallert typisk tunes til at kunne køre rigtig meget mere, end den må, helt op til 50-70 km/t.
er ikke usædvanligt.
Mindre opmærksomhed har været omkring chiptuning af biler, selv om der faktisk er en del bilister, der i de senere år har benyttet sig af denne mulighed for at få deres bil til at køre hurtigere.
Når biler kører hurtigere, er det også ensbetydende med flere ulykker, hvor fart spiller en afgørende rolle, og det har indflydelse på, hvor slemt en ulykke udvikler sig – fart dræber som bekendt.
Der er ikke noget, der tyder på, at biler, der indblandes i trafikulykker, hvor høj fart har været en medvirkende faktor, undersøges for, om de er chiptunede, og derved sløres problemets omfang jo.
Desuden forøger chiptuning jo partikeludledningen markant.
I følge Det Økologiske Råd kan partikeludslippet stige med op til flere hundrede procent.
FDM oplyser, at næsten alle chiptuningssæt er ulovlige, og at der kun findes få godkendte fabriksmonterede sæt.
Alligevel bugner chiptuningsmarkedet jo på internettet og på værksteder landet over.
Trafikstyrelsens opgave er at holde øje med området, men de har så langt tilbage som i februar 2010 sagt, at det har de ikke tid til, og de ser kun på tuningsfirmaerne, hvis de får en konkret henvendelse.
Men vi glæder os naturligvis over, at man nu også kan komme efter de værksteder, som medvirker til at ændre f.eks.
fartbegrænsere på lastbiler, og dem, der fjerner katalysatorer og partikelfiltre.
Så Enhedslisten støtter denne del af lovforslaget.
Med hensyn til den anden del, tilkobling af påhængsvogn til stor knallert, vil jeg sige, at det forslag er et eksempel på, at færdselsloven af og til indrettes efter en anden virkelighed end den, der rent faktisk hersker på vejene, og det gælder også her, hvor det f.eks.
hedder, at en stor knallert skal køre på kørebanen og ikke må køre på cykelstien.
Det holder ikke altid, det ved vi alle sammen godt.
Vi møder både de små og de store knallerter på henholdsvis cykelstier og på vejbaner.
Men mere typisk er det jo, at de som regel, og det gælder både store og små knallerter, kører langt hurtigere, end de i virkeligheden må, fordi de er tunede og alt muligt andet, boret, hakket og gearet, og hvad det hedder.
Hastighedsgrænser har det med ikke at blive overholdt.
Uanset hvor politiet laver fartkontrol af knallerter, ryger en lind strøm i nettet.
Hvor en Puch Maxi for 15-20 år siden blev tunet til 60 km/t., måler politiet nu knallerter, der kører helt op til 80-90, ja sågar 100 km/t.
Af dette fremgår forhåbentlig, at vi ikke mener, at det er forsvarligt, at knallerter, små som store, får mulighed for at kunne koble en påhængsvogn på en knallert – jeg ved godt, at det her er til de store – for det vil være risikabelt for såvel fører som medtrafikanter, dels fordi en påhængsvogn kan slingre under kørslen, det kender vi jo alle sammen, eller skubbe en knallert ved opbremsning, dels fordi der er problemer ved vådt eller glat føre samt ved svingning.
Det fremgår heller ikke af forslaget, hvor stor en påhængsvogn, der skal kunne tilkobles.
Skal den blot kunne bruges til det daglige indkøb, eller skal den have en størrelse, så den også kan bruges til ferie- og weekendturen?
Sammenligningen med, at motorcykler kan have en sidevogn eller en påhængsvogn, synes vi ikke helt holder.
Motorcykler skal opfylde helt andre krav til sikkerhed, bremser og trækkraft end knallerter, der altså ofte kører ulovligt, og det er det, vi synes vi skal betænke her.
Lovforslaget nævner heller ikke noget om, hvilken tilkoblingsteknik der skal bruges, eller om der vil blive stillet krav til føreren om, at denne skal have været på knallertkursus, hvor der også er blevet undervist i kørsel med påhængsvogn.
Skal en stor knallert køre med nedsat fart, når påhængsvognen er tilkoblet, på samme måde som en bil skal køre langsommere, hvis det har en trailer eller en campingvogn tilkoblet?
Det gør lovforslaget os ikke klogere på.
Såfremt det tillades at påkoble en påhængsvogn til en stor knallert, anbefales det, at påhængsvognen af hensyn til eventuel identifikation udstyres med egen nummerplade.
Det her forslag stemmer Enhedslisten nej til.
Lad mig så lige sige til sidst om venstreanbragt sidevogn til motorcykel, at her stiller vi os lidt afventende, fordi vi ikke synes, at det er belyst helt tilstrækkeligt.
Det kan være, at transportministeren eller et senere udvalgsarbejde kan opklare det.
De her motorcyklister er en udsat gruppe i trafikken, og vi vil godt have belyst tingene med hensyn til førernes orienteringsevne i det her tilfælde.