Færøudvalget 2011-12
L 38 Bilag 7
Offentligt
1075892_0001.png
1075892_0002.png
1075892_0003.png
1075892_0004.png
Til lovforslag nr.L 38
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Færøudvalget den 1. februar 2012
Betænkningover
Forslag til lov om tilskud til Færøernes hjemmestyre for 2012[af finansministeren (Bjarne Corydon)]1. ÆndringsforslagFinansministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Færøudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring hos de færøske myndigheder. Den 23. novem-ber 2011 sendte finansministeren de indkomne høringssvarog et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til finansministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Javnaðarflokkurin sagde før lagtingsvalget, at partiet støt-tede den fælles færøske linje, som har været i denne sag si-den 2002, at bloktilskuddet skal være fastfrosset nominelt.JF har under flere debatter i Folketinget begrundet denneholdning.Med dette lovforslag bryder man med omtalte linje ogbegynder igen at pristalsregulere beløbet.Men JF sagde også før folketingsvalget, at man respekte-rede det færøske flertal og ikke ville stemme imod dette fler-tals ønsker i Folketinget. Det er Færøernes landsstyre, der påvegne af Lagtingets flertal har forhandlet aftalen om, atbloktilskuddet nu skal pristalsreguleres.Hvis JF i Folketinget stemte imod lovforslaget, kunnepartiet i princippet – gennem Folketinget – annullere en af-tale, der er indgået af færøske myndigheder.Da JF ikke gennem Folketinget vil underminere det par-lamentariske og demokratiske mandat, som landsstyret har idenne sag, vil JF støtte lovforslaget.Sambandspartiet tilslutter sig lovforslaget. Baggrundenherfor er, at forslaget bygger på en aftale mellem regeringenog Færøernes landsstyre, samt at en stemme imod forslagetde facto er at stemme imod hele bloktilskuddet til Færøerneshjemmestyre.Imidlertid vil SP udtrykke kritik af regeringen for håndte-ringen af forhandlingerne mellem regeringen og landsstyret,der gik forud for nærværende lovforslags endelige udform-ning. Fra regeringens side var der under nævnte forhandlin-ger manglende vilje til at imødekomme landsstyrets rimeligeønske om en ajourføring af bloktilskuddets størrelse.Regeringens handlemåde er ikke kun et brud på rigsfæl-lesskabets gode tradition, men også en underminering afselve det objektive grundlag for tilskuddet og fastsættelsenaf dets størrelse.Regeringen har siden bloktilskuddets indførelse i 1987haft en stående forpligtelse til at afholde sin del af udgifter-ne til de såkaldte fællesanliggender. Der er tale om sund-hedsvæsenet, folkeforsikringen, særforsorgen og FærøernesFiskerilaboratorium.Bloktilskuddets sammensætning har i perioden2002-2011 været som vist nedenfor:
Kilde: Orientering til Folketingets Færøudvalg, B. S.Nielsen, dec. 2011.Fra bloktilskuddets indførelse i 1987 har regeringen oglandsstyret delt udgifterne til fællesanliggenderne.
DokumentIdJournalnummer
2
Udgifterne til de fælles anliggender er imidlertid stegetmærkbart, siden bloktilskuddet blev reduceret med ca. entredjedel og pristalsreguleringen samtidig blev annulleret i2002.Lad os tage sundhedsvæsenet som eksempel.Som illustreret ovenfor blev sundhedsvæsenets andel i2002 fastsat til 283,6 mio. kr. af de tilskudsfinansierede fæl-lesanliggender.Som vist i diagrammet nedenfor er de samlede udgifter tilSundhedsvæsenet i perioden 2004-2012 imidlertid steget fra518,7 mio. kr. i 2004 til 877,1 mio. kr. i 2012, en stigning på69,1 pct.Sundhedsvæsenet: Tilskud og reelle udgifter i 2004 og2012
ne til de fælles anliggender, samt at regeringen ser bort fraprincippet om, at det generelle bloktilskud er knyttet til ud-gifterne til fællesanliggender.Det er særdeles kritisabelt, at regeringen i denne sag un-derminerer selve det objektive grundlag for bloktilskuddetog fastsættelsen af tilskuddets størrelse.Det er hertil beklageligt, at regeringen handler i direktemodstrid med rigsfællesskabets lange tradition, hvor manhar reelle forhandlinger og opnår enighed igennem kompro-misser.Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænk-ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i ud-valget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind-stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAffinansministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 1
Kilde: Orientering til Folketingets Færøudvalg, B. S.Nielsen, dec. 2011.I perioden 2002-2012 har Færøernes landsstyre som følgeaf aftale med regeringen afholdt merudgifterne til samtligefællesanliggender.I forhandlingerne forud for dette lovforslag har landssty-ret først over for finansministeren og siden over for statsmi-nisteren ønsket en reel forhandling til ajourføring af tilskud-det. Landsstyret har anmodet om, at regeringen fra og med2012 og fremover vil stå ved sin normale forpligtelse og af-holde sin del af udgifterne til fællesanliggenderne.Bloktilskuddet til Færøernes hjemmestyre bør såledesforhøjes væsentligt fra og med 2012. Der har været nævntforskellige beløb.Regeringen har imidlertid afvist at forhøje tilskuddetsstørrelse. Regeringens position står i kontrast til betænknin-gen fra en fælles dansk-færøsk arbejdsgruppe fra december1997, der bl.a. omhandler regeringens forpligtelse i forholdtil fællesanliggender. Der er tale om en betænkning fra »Ar-bejdsgruppen vedrørende kriterier, der kan indgå i fastlæg-gelsen af bloktilskuddet til Færøernes hjemmestyre efter1998«.I nævnte betænkning står (s. 10, sidste afsnit):»Det generelle bloktilskud er i princippet knyttet til ud-gifterne til fællesanliggender som undervisning, sundhed ogsociale anliggender. Ved fastlæggelsen af bloktilskuddet kanderfor tages hensyn til forudselige variationer i anlægsakti-viteten og til eventuelle væsentlige ændringer i de faktorer(antal pensionister, skoleelever og andre objektive kriterier,herunder indbyggertal), som påvirker behovet for drifts- oganlægsudgifter på ovennævnte områder«.I den nuværende situation må man konstatere, at regerin-gen ikke tager hensyn til, at der er sket ændringer i udgifter-
1)Paragraffen affattes således:»§ 1.Staten yder for 2012 et tilskud på 624,1 mio. kr. tilFærøernes hjemmestyre.«[Niveauet for tilskuddet prisreguleres og fastsættes til 624,1mio. kr. for 2012]Til § 32)Paragraffen affattes således:»§ 3.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.«[Udskydelse af ikrafttræden]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at niveauet for tilskuddet til Færøerneshjemmestyre fastsættes til 624,1 mio. kr. for 2012. Regerin-gen og Færøernes landsstyre har aftalt, at niveauet for til-skuddet for 2012 reguleres i overensstemmelse med det ge-nerelle pris- og lønindeks på finansloven for 2012. Det med-fører en forhøjelse af tilskuddet med 8,6 mio. kr. for 2012 iforhold til det hidtidige niveau på nominelt 615,5 mio. kr.årligt, som tilskuddet har udgjort siden 2002.Til nr. 2Det foreslås, at loven træder i kraft, dagen efter den erbekendtgjort i Lovtidende. Loven har dog virkning for hele2012. Ændringsforslaget er begrundet i, at den oprindeligetidsplan er overskredet.
3
Flemming Møller Mortensen (S) Jeppe Kofod (S) Karin Gaardsted (S) Mogens Jensen (S) Thomas Jensen (S)Torben Hansen (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Camilla Hersom (RV) Nadeem Farooq (RV)Holger K. Nielsen (SF) Anne Baastrup (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Sjúrður Skaale (JF)fmd.Kim Andersen (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Thomas Danielsen (V) Birthe Rønn Hornbech (V)Flemming Damgaard Larsen (V) Sophie Løhde (V) Anni Matthiesen (V) Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF)Kristian Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Villum Christensen (LA) Per Stig Møller (KF)Edmund Joensen (SP)nfmd.Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 38Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra finansministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra finansministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 38Spm.nr.1TitelSpm. om, hvilken begrundelse der angives fra det færøske lands-styres side med hensyn til at fravige 9 års praksis med fastfrys-ning af bloktilskuddet, til finansministeren, og ministerens svarherpåSpørgsmålet er tilbagetagetSpm. om oversendelse af kopi af landsstyrets brev(e) afsendt efterden 29. oktober 2011 til finansministeren vedrørende reguleringaf bloktilskuddet til Færøerne samt ministerens svar herpå, til fi-nansministeren, og ministerens svar herpå
23