Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 36 Bilag 5
Offentligt
1054339_0001.png
1054339_0002.png
1054339_0003.png
1054339_0004.png

Beskæftigelsesministeriet

Arbejdsmarkedsstyrelsen

Ændringsforslag

tilLov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven, lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, lov om individuel boligstøtte og forskellige andre love(Ophævelse af starthjælpen, loft over kontanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen, 225-timers-reglen,introduktionsydelsen m.v.)– L 36
Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af …Til § 1

1)

I den undernr. 32foreslåede affattelse af§ 25 f, stk. 6, nr. 3,ændres ”stk. 5” til: ”stk. 4”.”[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 59]Til § 2

2)

Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 47, stk. 1,ændres ”§ 45, stk. 4-8” til: ”§ 45, stk. 3-7”.”[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 24]Til § 3

3)

Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:”01.§ 83, stk. 1, 2. pkt.,ophæves.”[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 5]

4)

Efter nr. 9 indsættes som nye numre:”02.§ 124, stk. 2, nr. 4.,ophæves.

03.

§ 127, stk. 1, nr. 1.,ophæves.Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.”[Konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 3, nr. 5]
Til § 7

5)

Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:”Stk. 3.For personer, der den 1. januar 2012 overgår fra at modtage starthjælp ellerintroduktionsydelse til at modtage kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, og som inden 1.januar 2012 har afsluttet eller er påbegyndt et tilbud efter afsnit IV-VII i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats eller et tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven,gælder, at hjælpen tidligst kan nedsættes efter § 25 f den 1. juli 2012.”Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.”[Overgangsbestemmelse om det tidligste tidspunkt for nedsættelse af kontanthjælpen til unge under25 år, der overgår fra at modtage starthjælp eller introduktionsydelse til at modtage kontanthjælp]

6)

I stk. 3, som bliver stk. 4, ændres ”§ 1, nr. 51-56” til: ”§ 1, nr. 52 og 56”.”[Præcisering]

7)

Efter stk. 3, som bliver stk. 4, indsættes som nyt stykke:

”Stk.

5.De hidtil gældende regler om tilbagebetaling af starthjælp og introduktionsydelse i § 43 ogkapitel 12 i lov om aktiv socialpolitik og integrationslovens § 31 a og § 41 finder fortsat anvendelsei situationer, hvor kommunen efter lovens ikrafttræden bliver bekendt med, at starthjælpen ogintroduktionsydelsen er modtaget med urette.”Stk. 5 bliver herefter stk. 6.”[Overgangsbestemmelse vedrørende tilbagebetaling af starthjælp og introduktionsydelse, der ermodtaget med urette inden lovens ikrafttræden]

8)

Efter stk. 5, som nu bliver stk. 6 indsættes som nye stykker:”Stk. 7. Ved opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for indkomståret 2012 efter § 16 ilov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning af deændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2012, der følger af dennelovs § 1, nr. 11, 26 og 37, § 2, nr. 17, og § 3, nr. 5.Stk. 8. Den beregnede korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter stk. 5 fastsættes aføkonomi- og indenrigsministeren.”[Neutralisering af de økonomiske konsekvenser for kommunerne, der er selvbudgetterende for2012]

Bemærkninger

Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 47, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitikophæves og § 47, stk. 5, herefter bliver stk. 4. Der er alene tale om en teknisk rettelse.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at integrationslovens § 45, stk. 2, foreslåsophævet og § 45, stk. 4-8, herefter bliver § 45, stk. 3-7. Der er alene tale om en teknisk rettelse.Til nr. 3 og 4I det fremsatte lovforslags § 3, nr. 5, foreslås det, at beskæftigelsestillægget efter gældende § 45,stk. 3 ophæves, som konsekvens af at starthjælp og introduktionsydelse foreslås afskaffet.Som konsekvens af at beskæftigelsestillægget foreslås afskaffet, foreslås § 83, stk.1, 2. pkt., § 124,stk. 2, nr. 4. og § 127, stk. 1, nr. 1., som henviser til beskæftigelsestillægget, ophævet.Til nr. 5Ifølge lovforslaget omfattes personer under 25 år, som efter den 1. januar 2012 overgår frastarthjælp eller introduktionsydelse til kontanthjælp, af reglen i § 25 f i lov om aktiv socialpolitik.Efter denne bestemmelse nedsættes hjælpen, når personen har modtaget kontanthjælp i 6 månederefter, at personen har påbegyndt et tilbud. Med ændringsforslaget foreslås, at for personer, der inden1. januar 2012 har påbegyndt eller afsluttet et tilbud, bliver hjælpen tidligst nedsat efter § 25 f den1. juli 2012.Til nr. 6Der er tale om en præcisering, da henvisningen til § 1, nr. 51-56 henviste til alle ændringer i §§ 42og 43 i lov om aktiv socialpolitik, og ikke alene til ændringerne af § 42, stk. 2 og 3, og § 43, stk. 3.Der er alene tale om en teknisk rettelse.Til nr. 7Med ændringsforslaget sikres, at kommunerne forsat kan træffe afgørelse om tilbagebetaling afstarthjælp og introduktionsydelse, hvis personen inden den 1. januar 2012 har modtaget ydelsernemed urette, fx ved at undlade at oplyse om arbejde eller ophold i udlandet, selv om kommunen førstefter den 1. januar 2012 får kendskab til, at ydelserne er modtaget med urette.Afgørelserne om tilbagebetaling træffes efter de hidtil gældende regler i § 43 og kapitel 12 i lov omaktiv socialpolitik og integrationslovens § 31 a og § 41.Til nr. 8De foreslåede bestemmelser indebærer, at de økonomiske konsekvenser af lovforslaget forindkomståret 2012 neutraliseres for kommunerne og folkekirken, for så vidt angår de kommuner,der for 2012 har valgt at budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget. For 2013 vil
virkningerne for kommunerne indgå i det beregnede udskrivningsgrundlag i forbindelse medkommuneforhandlingerne.Dette er i overensstemmelse med aftalen af 4. juni 2011 med KL om kommunernes økonomi for2012. Følgende fremgår således af bloktilskudsaktstykket for 2012: ”Skønnet overudskrivningsgrundlaget for 2012 er korrigeret for Reformpakken 2020 og hviler derudover på enforudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Ved efterfølgende ændringer heri med virkning for2012-grundlaget neutraliseres virkningerne for de selvbudgetterende kommuner.”Kommunerne vedtog senest den 15. oktober 2011 deres budgetter for 2012. Til brug forkommunernes budgetlægning – herunder også fastsættelsen af kirkeskatteprocenterne for 2012 –har Økonomi- og Indenrigsministeriet ultimo juni 2011 udmeldt et statsgaranteretudskrivningsgrundlag for kommuneskat og kirkeskat, jf. bestemmelserne herom i lov om kommunalindkomstskat. For 2012 har én kommune valgt at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget.For den kommune, der for 2012 har valgt at budgettere med sit eget skøn overudskrivningsgrundlaget, vil efterreguleringen af indkomstskatten for 2012, som opgøres i 2014 ogafregnes i 2015, blive korrigeret efter denne bestemmelse.Lovforslaget skønnes at medføre en samlet forøgelse af det kommunale udskrivningsgrundlag påca. 556 mio. kr. Det er ikke muligt at opgøre lovforslagets økonomiske konsekvenser for detkommunale udskrivningsgrundlag på kommuneniveau. Korrektionen af efterreguleringen foreslåsderfor opgjort som den enkelte kommunes andel af den skønnede merudgift, for så vidt angår dedele af lovforslaget, som har konsekvenser for opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat.Opgørelsesgrundlaget omfatter virkningen af afskaffelsen af introduktionsydelse, starthjælp,ændringer i ATP samt 225-timers-reglen, jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 3.1, 3.4, 3.5 og3.8. De øvrige dele af lovforslaget med økonomiske konsekvenser har enten ikke skattemæssigekonsekvenser, eller der sker en beregningsteknisk udligning af effekterne. Fordelingen afkorrektionen er endeligt beregnet af Beskæftigelsesministeriet på det grundlag, der foreligger påtidspunktet for lovforslagets fremsættelse. Korrektionen for kirkeskat i den selvbudgetterendekommune beregnes på tilsvarende måde.