Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 36 Bilag 3
Offentligt
ArbejdsmarkedsstyrelsenSekretariatet for BeskæftigelsesrådetHolmens Kanal 201060 København K
Høringssvar på lovforslag om ophævelse af starthjælp, in-troduktionsydelse m.v.DA og SALA er blevet anmodet om at afgive høringssvar på en række lovfors-lag, der ophæver starthjælpen, loftet over kontanthjælp, 500-kroners-nedsættelse, 225 timers regel og introduktionsydelse.Danmark står ligesom resten af den vestlige verden over for meget store ud-fordringer. Demografien indebærer, at arbejdsstyrken uden nye initiativer vilfalde de næste 7-8 år, og underskuddet på de offentlige finanser er uaccepta-belt stort, hvilket medfører, at gældsætningen af Danmark er i kraftig vækst.En ophævelse af de særlige incitamentsfremmende ydelser i kontanthjælpssy-stemet reducerer arbejdsudbuddet og dermed beskæftigelsen. Desuden øgerdet gældsætningen af Danmark. DA og SALA er derfor imod disse lovforslag.Med lovforslagene vil det igen blive meget vanskeligt for et ægtepar på kon-tanthjælp at arbejde sig til en økonomisk mere gunstig situation, hvis den eneægtefælle får et arbejde. Kontanthjælpsydelserne vil i den situation virke somet værn mod deltagelse på arbejdsmarkedet, og dermed bidrage til at margina-lisere flere modtagere af offentlige ydelser. Den udvikling har Danmark og dan-ske virksomheder ikke brug for.Der er tværtimod brug for at øge tilskyndelsen til at forlade kontanthjælpen ogandre offentlige ydelser. Givet at regeringen vil prioritere at bruge 650 mio. kr.på kontanthjælpsområdet, så burde man i stedet have øget det fradragsfriebeløb, som er grænsen for, hvor stort et beløb pr. arbejdstime en kontant-hjælpsmodtager kan beholde til sig selv, uden det medfører fradrag krone forkrone i kontanthjælpen.Når tilskyndelsen til at forlade offentlig forsørgelse med lovforslaget bliversvækket, så er det nødvendigt at jobcentrene og a-kasserne i højere grad for-mår at sikre, at så mange modtagere af offentlige ydelser som muligt står tilrådighed for arbejdsmarkedet. Ledige, der ikke ønsker at tage et arbejde, ikkeaktivt søger beskæftigelse, eller som ikke ønsker at deltage i aktive tilbud, skalhave sanktioner, der i videst muligt omfang forhindrer, at de ikke står til rådig-hed.Med finansloven for 2012 har regeringen valgt at slække sanktionerne for kon-tanthjælpsmodtagere, der uden rimelig grund vælger at afvise et aktiveringstil-bud. Det er således både sanktionerne og incitamenterne, der nu bliver svæk-DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113Tlf. 33 38 90 00DK-1790 København Vwww.da.dk22. november 2011EESDok ID: 13491
Side 2ket.Samtidig har jobcentrene fra midten af 2010 til midten af 2011 valgt at define-re 11.000 flere kontanthjælpsmodtagere, som personer, der ikke er klar til attræde ind på arbejdsmarkedet. 11.000 færre står på den konto til rådighed forarbejdsmarkedet.Jobcentrene og a-kasserne må ikke virke som et værn mod at komme i be-skæftigelse, men skal derimod medvirke til at åbne vejen til arbejdsmarkedet.Med de uhensigtsmæssige effekter de konkrete lovforslag har, er der brug for,at styrke indsatsen for at a-kasser og jobcentre bliver bedre til at få så mangeoffentligt forsørgede som muligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.Samtidig skal de have effektive værktøjer til at gribe ind over for ledige, somikke står til rådighed.Med venlig hilsenDANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Erik Simonsen