Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 36 Bilag 3
Offentligt
1050434_0001.png
1050434_0002.png
Advokatrådet
ArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 201016 København K[email protected]+[email protected]+[email protected]
KRONPRINSESSEGADE 281306 KØBENHAVN KTLF.FAX33 96 97 9833 36 97 50
DATO: 28-11-2011SAGSNR.: 2011 - 4608ID NR.: 150205

Høring - udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik,

integrationsloven, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om individuel

boligstøtte og forskellige andre love

Ved e-mail af 21-11-2011 har Arbejdsmarkedsstyrelsen anmodet om Advokatrådetsbemærkninger til ovennævnte udkast.Indledningsvis bemærkes, at høringsmaterialet er fremsendt med en frist på 5 dage tilafgivelse af et svar.Advokatrådet skal hertil bemærke, at en sådan frist i realiteten udelukker en nærmerestillingtagen til de forslag, der er indeholdt i høringsmaterialet. Det må på denbaggrund påregnes, at en række myndigheder og organisationer reelt ikke harmulighed for at udfylde den funktion som høringspart, som det lovforberedendearbejde normalt trækker på som led i kvalitetssikringen af ny regulering og som led ien almindelig, demokratisk proces.Advokatrådet har de senere år gentagne gange påpeget, at fristerne for at afgivehøringssvar i for mange tilfælde reelt udelukker en grundig behandling af defremsendte forslag. Advokatrådet har i den forbindelse påpeget, at det følger afJustitsministeriets vejledning om god lovkvalitet, at høringsfristen ”må afpasses efterde nærmere omstændigheder, men bør være så lang, at de hørte parter har mulighedfor at udarbejde et fyldestgørende svar. Der bør herved også tages hensyn til, at bl.a.offentlige myndigheder, der høres, kan have behov for at indhente udtalelser fraunderordnede særligt sagkyndige institutioner mv.” Advokatrådet kan hertil tilføje, aten række organisationer er bygget op om kollegiale organer, som på tilsvarende vishar behov for at kunne inddrage en bredere kreds, inden et høringssvar afgives.Advokatrådet skal desuden henvise til, at regeringen i sit regeringsgrundlag har gjortblandt andet rimelige høringsfrister til et selvstændigt prioriteringsområde. Dethedder således i regeringsgrundlaget under overskriften ”God regeringsførelse”, at”Regeringen vil derfor forpligte sig til et program for god regeringsførelse, som med
[email protected]www.advokatsamfundet.dk1
Advokatrådet
konkrete tiltag skal sikre en bedre lovkvalitet og forbedre de generelle muligheder forat kontrollere regeringens embedsførelse.Programmet for god regeringsførelse indeholder følgende konkrete initiativer:Regeringen vil i tæt samarbejde med Folketinget sikre høj lovkvalitet gennemrimelige høringsfrister, der sikrer, at organisationer og andre høringsparter harordentlig tid til at gennemgå lovforslag og udarbejde kommentarer. Samt athøringssvar og et høringsnotat med ministeriets bemærkninger foreligger i god tidforud for førstebehandlingen”.Advokatrådet er helt enig i denne målsætning, som ikke blot er relevant for nyelovforslag, men jo også for høring over udkast til anden følgelovgivning,administrative regler mv. Advokatrådet finder det på den anførte baggrund særdelesbeklageligt, at man i denne sag har udsendt høringsmaterialet med en så kort frist.Advokatrådet har foretaget en summarisk gennemgang af det fremsendte og har ikkeumiddelbart indholdsmæssige bemærkninger til høringssagen.
Med venlig hilsen
Rasmus Møller Madsen
[email protected]www.advokatsamfundet.dk2