Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
L 35 Bilag 1
Offentligt
Lovforslag nr.L 35
Folketinget 2011-12
Fremsat den 21. november 2011 af ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslagtil
Lov om ophævelse af lov om tilskud til vikarordninger inden for jordbruget§1Lov om tilskud til vikarordninger inden for jordbruget, jf.lovbekendtgørelse nr. 875 af 17. december 1991, ophæves.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2012.Stk. 2.Tilsagn om tilskud meddelt før lovens ikrafttrædenbehandles efter de hidtil gældende regler om tilskud til vika-rordninger inden for jordbruget.
AH004387Fødevaremin., J.nr.: 2011-0036121
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indholdet af og baggrunden for lovforslagetI henhold til vikarloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 875 af17. december 1991 om tilskud til vikarordninger inden forjordbruget kan fødevareministeren yde tilskud til vikarbi-stand til ejere og forpagtere af jordbrugsbedrifter, når disseer medlemmer af en godkendt vikarforening.Vikarbistand med tilskud kan ydes til foreningens med-lemmer ved sygdom, død, graviditet og barsel, barns førstesygedag og ved efteruddannelse inden for jordbrugserhver-vet.Det er dog kun vikarbistand på jordbrugsbedrifter, hvorder ikke er fuldtidsbeskæftiget fremmed medhjælp (dogundtaget elever under jordbrugsfaglig uddannelse), som ertilskudsberettiget. Tilskudssatsen er på Finansloven fastlagttil 80 kr./tilskudsberettiget vikartime. Tilskuddet er mom-spligtigt.Tilskuddet ydes til vikarforeningerne. Den endelige støt-temodtager er de jordbrugere, der med tilskud fra ordningenmodtager billigere vikarbistand end markedsprisen.Ordningen indebærer, at godkendte vikarforeninger i før-ste omgang opnår kvartalvise à conto udbetalinger på bag-grund af årlige budgetter, der indsendes til NaturErhvervsty-relsen inden den 1. december i et kalenderår. Når forenin-gernes reviderede og godkendte kalenderårs regnskaberforeligger primo april det følgende kalenderår, sker der enregulering af det udbetalte à conto tilskud for det foregåendekalenderår.Over den årrække, hvor ordningen har været i kraft, erder sket et fald i anvendelsen af ordningen. Faldet i anven-delsen skyldes bl.a. den strukturudvikling, der har fundetsted i jordbruget, og som har betydet færre og større jord-brug.Eksempelvis var der for 2006 brug for ordningen til 262.000 tilskudsberettigede vikartimer, hvor de tilskudsberetti-gede vikartimer, der er budgetteret for 2011, udgør 115.000timer.I takt med den faldende efterspørgsel efter vikarer og detdermed faldende forbrug af tilskudsberettigede timer er Fø-devareministeriets årlige tilskudsudbetaling tilsvarende fal-det. For 2006 var udbetalingen på 28,8 mio. kr., for 2007 på21,5 mio. kr., for 2008 på 18,4 mio.kr., for 2009 på 12,7mio. kr., for 2010 på 8,0 mio. kr.For 2011 er afsat en bevilling på 10,8 mio. kr.Indtil 2009 omfattede bevillingen også en mulighed fortilskud til kurser for vikarer, men under hensyn til den fal-dende efterspørgsel og under hensyn til, at vikarforeninger-ne efterhånden havde opnået et korps af uddannede vikarer,har der ikke siden 2009 være afholdt kurser for vikarer.I lyset af jordbrugets faldende efterspørgsel efter vikarbi-stand fra vikarforeningerne og ud fra et prioriteringshensynforeslås det derfor, at vikarloven ophæves.Sammenfattende oversigt over konsekvenserne af lovforslagetPositive konsekvenserYderligere skal det bemærkes, at selvstændige virksom-hedsindehavere indenfor andre brancher så vidt vides ikkehar tilsvarende muligheder, men derimod selv må afholdeudgifter til vikarer eller lide et omsætningstab som følge affravær fra virksomheden.2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-fentligeEn nedlæggelse af ordningen vil på baggrund af tidligerebudgettal give en besparelse på ca. 9 mio. kr. årligt for 2012og frem.Der forventes endvidere en besparelse på administratio-nen på 0,2 mio. kr. årligt som følge af nedlæggelse af ord-ningen.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet m.v.Bortfaldet af tilskudsordningen indebærer, at den del aferhvervet, der kunne forventes at efterspørge tilskudsberetti-get vikarbistand, vil få stigende udgifter til vikarbistand medkr. 80,- i timen, som udgør ca. 30 pct. af markedsprisen foren sædvanlig vikartime.De administrative konsekvenser for erhvervet, herundervikarforeningerne, vil bestå i, at der ikke længere skal afsæt-tes administrative ressourcer til udarbejdelse af ansøgninger,budgetter og regnskabsaflæggelse over for NaturErhvervsty-relsen.4. Miljømæssige konsekvenserIngen5. Forholdet til EU-rettenIngen EU-retlige aspekter.6. Hørte og organisationer m.v.Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i hø-ring hos følgende organisationer: Advokatsamfundet, Arbej-derbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Naturfredningsfor-ening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Gartneri,Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Kvæg, Dansk Land-brugsrådgivning, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pels-dyravlerforening, Danske Maskinstationer og entreprenører,Danske Regioner, Danske Svineproducenter, Dansk Skov-forening, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Den Dan-ske Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening,De Danske Skovdyrkerforeninger, Det BiovidenskabeligeFakultet, Det Danske Fjerkræraad, Hedeselskabet, Det Øko-logiske Råd, Fagligt Fælles Forbund, Foreningen af Biody-namisk Jordbrug, Foreningen af Vandværker i Danmark,Frie Bønder - Levende Land, Friluftsrådet, KommunernesLandsforening (KL), Kødbranchens Fællesråd, LandboUng-dom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, LejernesLandsorganisation i Danmark, Mejeriforeningen, Naturrå-det, Parcelhusejernes Landsforening, Politidirektørforenin-gen, Realkreditrådet, Sammenslutningen af Danske Småøerog Økologisk Landsforening.
Negative konsekvenser
3
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
En besparelse på tilskudsbevillin-gen på ca. 9 mio. kr. årligt fra2012 og fremFra og med 2012 en besparelsepå 0,2 mio. kr. årligt.Ingen
Ingen
Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet
Ingen af betydning
Den del af erhvervet, der kunne for-ventes at efterspørge tilskudsberetti-get vikarbistand, vil få stigende ud-gifter til vikarbistand med kr. 80,- itimenIngen
Administrative konsekvenserfor erhvervslivet
Der skal ikke længere afsættesadministrative ressourcer til udar-bejdelse af ansøgninger, budget-ter og regnskabsaflæggelse overfor NaturErhvervstyrelsenIngen
Administrative konsekvenserfor borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
IngenIngen
IngenIngenmio. kr. svarende til budgetterede 115.000 timer med en til-skudssats på 80 kr/time. Endelig afregning for disse à contotilskudsudbetalinger vil ske i 2012, når vikarforeningernesendelige regnskabstal for 2011 er modtaget i og godkendt afNaturErhvervstyrelsen. Der er derfor på forslag til finanslov2012 vedrørende tilskud til vikarordningen for 2011 afsat0,5 mio.kr. til dækning af eventuelle yderligere tilskudsud-betalinger i forbindelse med den endelige afregning, der fin-der sted i 2012.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Det foreslås, at lov om tilskud til vikarordninger indenfor jordbruget ophæves.Til § 2Til stk. 2.Loven træder i kraft den 1. januar 2012. I anledning heraftræffes følgende overgangsforanstaltninger:På baggrund af de fra 15 vikarforeninger indsendte bud-getter for 2011 er der udbetalt à conto tilskud på i alt 9,2