Lad mig sige det klart:
Vi kan ikke støtte lovforslaget.
Det rammer de små landbrug, det svækker dyrevelfærden, og det skader beskæftigelsen.
Vi ser med beklagelse på, at regeringen vælger at skrotte en ordning, der er med til at sikre de små landbrug, nogle, der engang var Det Radikale Venstres mærkesag.
I de små landbrug er man jo ofte i i den situation, at ejeren er den eneste arbejdskraft, der er, og i tilfælde af sygdom har man altså brug for at få ansat en vikar, og det har man brug for med det samme, ikke mindst når man har at gøre med animalsk produktion.
Formålet med den vikarserviceordning, der har været indtil nu, den har eksisteret siden 1981, har da også været at sikre, at der kunne leveres sygdomsafløsning for landbrug uanset deres geografiske beliggenhed.
Og det, jeg synes er væsentligt at få understreget, også under debatten her i dag, er, at landmænd, der har driftsleder og flere ansatte, slet ikke kan opnå tilskuddet.
Det er en ordning, der alene retter sig mod de helt små bedrifter.
Og den er altså med til at sikre, at der, hvor ejeren ofte er den eneste ansatte, kan vedkommende i tilfælde af sygdom få økonomisk bistand til at sikre, at en vikar kommer på plads – og kommer på plads med det samme.
Et af de eksempler, vi har fået tilsendt, er fra Vikarservice Midt-Vest, hvor en landmand brækkede benet og skulle opereres.
Sygemeldingen lød på 8 uger, den er siden blevet forlænget.
Den pågældende landmand passede hver dag 50 køer selv.
De samlede omkostninger pr.
uge ville være ganske voldsomme for landmanden, hvis han selv skulle afholde dem.
Jeg tror, at enhver, der sidder og lytter til debatten her, vil kunne forstå det, for for landmanden, der brækkede benet, ville det betyde, at han havde en omkostning på 65.000 kr.
for de 8 uger, hvor han var sygemeldt.
Det er rigtig mange penge at hente ud af en bedrift.
Derfor er der gode argumenter, både sociale og dyrevelfærdsmæssige argumenter, for at sikre, at ordningen fortsætter, og at der er den mulighed.
Jeg mener også, at det er fuldstændig ødelæggende i den aktuelle økonomiske situation, ikke mindst med landbrugets særlig vanskelige kår, at regeringen kommer med et forslag, der rammer de små bedrifter hårdt, ikke mindst set i lyset af at det er ganske små beløb, vi taler om.
Det er så få millioner kroner, det handler om.
Og jeg er altså meget bange for, at dette lovforslag kan medføre, at dyrevelfærden bliver ramt.
Vi ved, at landbruget er trængt.
Hvis det er sådan, at landbruget fortsat er trængt – og der er ikke noget, der tyder på, at den situation ændrer sig – er det meget vanskeligt ud af den blå luft at hive 65.000 ekstra kroner op af lommen.
Derfor kan man frygte, at det bliver serviceniveauet og dyrevelfærden, man reducerer, og dermed, at det bliver dyrene, der bliver tabere i det her spil.
Jeg synes også, at jeg vil påpege her, er det er udtryk for meget stor arrogance – ikke mindst set i lyset af at man i regeringsgrundlaget gør ganske meget ud af god regeringsførelse – at have så kort en høringsfrist på et lovforslag, som rammer nogle af de mindste virksomheder i landbruget.
Derfor er mit bedste bud også både til ministeren og regeringen:
Nogle gange er små besparelser simpelt hen for dyre.
Man betaler en alt for høj pris for at kradse nogle få millioner kroner ind.
Drop dette lovforslag, bevar vikarordningen.
Og så skal regeringen sørge for en anden gang at give sig god tid, før man kommer med et forslag, der har meget negative konsekvenser for landbruget.