Skatteudvalget 2011-12
L 34 Bilag 12
Offentligt
1058017_0001.png
J.nr. 2011-511-0082
Dato: 15. december 2011
Til
Folketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt hø-
ringssvar fra DANVA vedrørende forslag til L 34-
forslag
til lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om
forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af ledningsført vand
og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Regulering af de
løbende bilafgifter og andre afgifter m.v.).
Baggrunden for den sene oversendelse er, at høringssvaret
grundet en teknisk fejl ikke tidligere er registreret som
modtaget af Skatteministeriet. Høringssvaret blev derfor
først modtaget den 13. december 2011.
Thor Möger Pedersen
/Lene Skov Henningsen
L 34 - 2011-12 - Bilag 12: Yderligere høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Skatteministeriet har bedt Miljøministeriet om at kommentere høringssvaret fra DANVA. Mil-
jøministeriet har anført følgende.
”DANVA
har ved høringssvar af 24. november 2011 afgivet bemærkninger til forslag til lov om
ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
Indledningsvist skal der gøres opmærksom på, at der ved 2. behandlingen af L 34 fremsættes
ændringsforslag til lovforslaget, ved hvilket det foreslås, at drikkevandsafgiften i vandforsy-
ningslovens kapital 4 a ophæves, således at det sikres, at der ikke sker dobbeltopkrævning af af-
gift i 2012. Ved ændringsforslaget sikres ligeledes relevante konsekvensrettelser i forbindelse
med omlægningen af afgiften.
DANVA gør opmærksom på, at det ikke fremgår af lovforslaget, om omlægningen medfører et
merprovenu i staten, ligesom der ønskes klarhed over, hvorvidt midlerne skal gå til nye grund-
vandsbeskyttende områder. Hertil kan henvises til, at det af ovennævnte ændringsforslag frem-
går, at såvel provenu som grundvandskortlægningen fastholdes i den gældende form frem til af-
slutningen i 2017. Der tilsigtes således med omlægningen ikke en ændring af selve grundvands-
kortlægningen, men udelukkende med finansieringen heraf. Ligeledes fremgår det af ændrings-
forslaget, at der i slutningen af processen for den statslige del af grundvandskortlægningen fore-
tages opgørelse med henblik på at konstatere, om der er tale om fuld omkostningsdækning, og at
tage stilling til, om der er behov for regulering af det statslige afgiftsbeløb.
DANVA nævner, at det af regeringens aftale med Enhedslisten fremgår, at kompensationer til
lodsejere i de boringsnære beskyttelsesområder finansieres af vandafledningsafgiften.
Hertil bemærkes, at der i finanslovsaftalen er afsat 20 mio. kr./år i 2012 og 2013 til styrket drik-
kevandsbeskyttelse, heraf 3,7 mio. kr. årligt til et rejsehold vedr. drikkevandsbeskyttelse og 16,3
mio. kr. til en tilskudspulje, hvor kommunerne kan søge midler til at vurdere behovet for boring-
snære beskyttelsesområder. Denne ordning er ikke finansieret af afgift af ledningsført vand, og
der er heller ikke i ordningen afsat penge til kompensation af lodsejere.
Derimod er der i grøn vækst lovforslaget, som blev vedtaget før sommerferien indført en kom-
pensationsordning for udvidelsen af beskyttelseszonen omkring vandboringer fra 10 m til 25 m.
Denne ordning finansieres imidlertid over vandprisen og administreres i øvrigt af vandselska-
berne.
DANVA påpeger, at forslaget til ændringen af lov om afgift af ledningsført vand er i strid med
bestemmelserne i vandrammedirektivets artikel 9 krav dækning af omkostninger ved forsy-
ningspligtydelser. Direktivet stiller krav om, at alle vandanvendelsessektorer (især husholdnin-
ger, industri og landbrug) skal yde et passende bidrag til sikring af dækning af omkostninger i
forbindelse med forsyningspligtydelser. Der menes hermed bl.a., at der skal tages hensyn til
princippet om forureneren betaler ved prissætning af vand.
Hertil skal henvises til, at det af artikel 9, stk. 4, fremgår, at en medlemsstat ikke misligholder
direktivet, såfremt staten i overensstemmelse med fast praksis beslutter ikke at anvende stk. 1,
andet punktum, hvilken formentlig er den bestemmelse, DANVA henviser til. Danmark har der-
for mulighed for at undlade at følge reglen i stk. 1, andet punktum, om at medlemsstaterne skal
sikre de forskellige vandanvendelsessektorer yder et passende bidrag til dækning af omkostnin-
gerne, under forudsætning af, at dette sker i overenstemmelse med fast praksis. Da lov om afgift
af ledningsført vand har eksisteret siden 1993, skulle der ikke være problemer med blot at hæve
afgiften.
Side 2
L 34 - 2011-12 - Bilag 12: Yderligere høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Ligeledes finder DANVA det urimeligt, at almindelige forbrugere alene skal bære finansierin-
gen af grundvandskortlægningen. Det kan hertil bemærkes, at afgift af ledningsført vand er valgt
af følgende grunde, nemlig at det er konstateret af den gældende drikkevandsafgift kan være i
uoverensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, og at det derfor er nødvendigt at omlægge afgif-
ten til en velafprøvet og velfungerende ordningen, samt at niveauet for afgiften på ledningsført
vand vil stige med et beskedent beløb, nemlig 67 øre
i dag er afgiften på 5 kr.
for almindeli-
ge husholdninger.
Endelig ønsker DANVA, at det fastslås, hvorvidt de øgede afgifter får uønskede konsekvenser
for forsyningerne i forhold til de udmeldte prislofter. Der kan hertil henvises til, at afgifter er
omfattet 1:1-omkostningerne. Afgiftsomlægningen vil derfor ikke få uønskede konsekvenser for
forsyningerne. ”
Side 3