Grunden til, at jeg tager ordet til det her lovforslag, er sådan set, at vi i forbindelse med udvalgsbehandlingen og de seneste svar, vi har fået fra skatteministeren, kan se, at der i provenuberegningerne ikke er taget højde for, at der i forbindelse med beskatning af fri bil også sker en beskatning af bilens grønne ejerafgift.
For som det er i dag i henhold til lovgivningen, vil der være en afledt skat.
Så hvis man sætter vægtafgiften op, vil der også komme en afledt skat på den her vægtafgift.
Skatteministeren har på spørgsmål 7 bekræftet, at det er der sådan set ikke taget højde for.
Man kan så lave en beregning af, hvor mange der har fri bil i Danmark.
Lad os sige, at der findes ca.
150.000 biler i dag, der er omfattet af fri bil-beskatning.
Hvis de skal betale cirka 250 kr.
mere i skat pr.
bil, vil det give et provenu på 37,5 mio.
kr.
Jeg synes, det er værd at bemærke, at det provenu, som skatteministeren ikke har regnet ind i sit lovforslag, sådan set ville kunne dække det provenu, som der bliver, i forbindelse med at man har ændret på pengetanksreglen og fastsat den til 50 pct.
i det lovforslag, der hedder L 30 A.
Så jeg vil bare fra Folketingets talerstol gøre opmærksom på, at ministeren opererer med et provenu, som ikke er indregnet her, men som rent faktisk kunne have dækket lige præcis det, der drejer sig om pengetanksreglen, lovforslag nr.
L 30 A, som der blev stemt om tidligere i dag, og som vi havde en meget, meget stor debat om i går.
Det synes jeg er værd at vide for dem, der måtte sidde derude.
Det gælder de virksomhedsejere, der fortsat vil blive ramt, fordi pengetanksreglen og pengetanksgrænsen er blevet sat til 50 pct.
i stedet for 75 pct., sådan som det var, da vi var i regering.