Skatteudvalget 2011-12
L 33 Bilag 41
Offentligt
Til lovforslag nr.L 33
Folketinget 20111-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 15. december 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- ogvinafgiftsloven og forskellige andre love(Afgiftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak, øl og vin)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Skattemi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 5. Ændrings-forslag nr. 4 er stillet af Venstres, Dansk Folkepartis og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 21. november2011 dette udkast til udvalget, jf. L 33 – bilag 1. Henholds-vis den 25. og den 27. november 2011 sendte skatteministe-ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Bryggeriforeningen,Dansk Erhverv,Dansk Isindustri,De Samvirkende Købmænd m.fl.,Fynbo Foods A/S,Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og DanmarksLungeforening,Miss Bagel & Miss Coffee,Ole Steen Larsen, Viby,Radius Kommunikation A/S,Vin og Spiritus Organisationen i Danmark,Kai Winter, Fejø, ogWIOS Food ApS.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Bryggeriforeningen,Dansk Isindustri,De Samvirkende Købmænd m.fl. ogVin og Spiritus Organisationen i Danmark.SpørgsmålUdvalget har stillet 66 spørgsmål til skatteministeren, 6spørgsmål til ministeren for by, bolig og landdistrikter, 5spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse, 3spørgsmål til justitsministeren og 2 spørgsmål til beskæfti-gelsesministeren til skriftlig besvarelse, som disse har be-svaret.SamrådUdvalget har stillet 7 spørgsmål til henholdsvis skattemi-nisteren, justitsministeren, ministeren for by, bolig og land-distrikter, ministeren for sundhed og forebyggelse og be-skæftigelsesministeren, som disse har besvaret i samråd den8. december 2011. Ministrene har fremsendt de talepapirer,der lå til grund for besvarelserne, til udvalget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de af skatteministeren under nr. 1-3og 5 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod detunder nr. 4 stillede ændringsforslag.
DokumentIdJournalnummer
2
Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget finder, at dette lovforslag haren lang række negative konsekvenser. For det første vil lov-forslaget flytte arbejdspladser ud af landet. Skatteministerenhar i sine svar oplyst, at 480 fuldtidsstillinger i detailhandlenvil forsvinde med dette lovforslag, fordi grænsehandelen vilstige voldsomt. Det vil særlig være i det syd- og sønderjyskeområde, at arbejdspladserne vil forsvinde.Hvor stor stigningen i grænsehandelen reelt bliver, eruklart. Skatteministeren antager blot, at den såkaldte ket-chupeffekt – hvor grænsehandelen vil eksplodere som følgeaf en marginal afgiftsstigning – ikke vil finde sted. Venstre,Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti finder, atdet er en voldsom antagelse at bygge forventningerne tilgrænsehandel på, særlig når man ser på, hvordan tidligereafgiftsstigninger har ført til dramatiske stigninger i såvelgrænsehandel som illegal handel.Hertil kommer, at skatteministeren i sit svar på Skatteud-valgets spørgsmål nr. 25 indrømmer, at de store afgiftsstig-ninger vil ramme de laveste indkomster hårdest. Regeringenhar også forsøgt at sælge afgiftsstigningerne ud fra en sund-hedsfremmende begrundelse, men regeringen har haft megetsvært ved at fremvise konkrete eksempler på, at det vil blivetilfældet med dette forslag.Afgiftsstigningerne varsles endvidere med ekstremt kortvarsel. Fra 3. behandlingen i Folketinget til ikrafttræden gårder 10 dage – og det er vel at mærke hen over julen. Ven-stre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti harderfor stillet ændringsforslag om, at afgiftsstigningerne førsttræder i kraft den 1. marts 2012, så detailhandelen har en ri-melig mulighed for at omstille sig til de nye afgifter.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 51)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 2, stk. 2, 2. pkt.,ændres »70« til: »87,50«.02.I§ 2, stk. 2, 3. pkt.,ændres »236.073« til: »295.091« og»6,20« til: »7,75«.
03.I§ 2, stk. 2, 4. pkt.,ændres »20« til: »25« og »10.000«til: »8.000«.«[Forhøjelse af satserne i ølmoderationsordningen, jf. øl- ogvinafgiftslovens § 2, med 25 pct.]2)Inr. 2ændres »6,03« til: »4,88«.[Reduktion af afgiftsforhøjelsen af vin med et lavt alkohol-indhold (1,2–6 pct.) fra 55 pct. til 25 pct.]3)Inr. 7ændres »5,37« til: »6,52«.[Tillægsafgiften for vinbaserede alkoholsodavand opjuste-res]Til § 7Af etmindretal(V, DF og KF), tiltrådt af etmindretal(LA):4)Istk. 1ændres »1. januar 2012« til: »1. marts 2012«.[Ændring af lovens ikrafttrædelsestidspunkt]Afskatteministeren,tiltrådt afudvalget:5)Som stk. 5-10 indsættes:»Stk. 5.Hvis en virksomhed registreret efter tobaksaf-giftsloven i perioden fra og med den 12. december 2011 tilog med den 31. marts 2012 køber stempelmærker til mereend 20 pct. flere styk cigaretter og kilogram røgtobak, endvirksomheden normalt ville gøre i en periode på 112 dage,anses det overskydende køb for foretaget den 1. april 2012og vil hermed blive efterreguleret i henhold til de i stk. 4foreslåede afgiftssatser.Stk. 6.I afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter ogkilogram røgtobak en virksomhed normalt ville købe stem-pelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk. 5, tages ud-gangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilogramrøgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmær-ker pr. dag i perioden fra og med den 1. januar 2011 til ogmed den 30. juni 2011. Antallet ganges herefter med 112.Stk. 7.For virksomheder, som er registreret efter tobaks-afgiftsloven efter den 1. januar 2011, men dog senest den31. marts 2011, tages der i afgørelsen af, til hvor mange stykcigaretter og kilogram røgtobak virksomheden normalt villekøbe stempelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk. 5, ud-gangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilogramrøgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmær-ker pr. dag i perioden fra og med den 1. april 2011 til ogmed den 30. juni 2011. Herefter anvendes metoden i stk. 6.Stk. 8.For virksomheder, som er registreret efter tobaks-afgiftsloven efter den 31. marts 2011, men dog senest den12. oktober 2011, tages der i afgørelsen af, til hvor mangestyk cigaretter og kilogram røgtobak virksomheden normaltville købe stempelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk.5, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilo-gram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stem-pelmærker pr. dag i perioden fra og med den 12. oktober2011 til og med den 12. november 2011. Herefter anvendesmetoden i stk. 6.
3
Stk. 9.For virksomheder, som er registreret efter tobaks-afgiftsloven efter den 12. oktober 2011, finder stk. 5 ikkeanvendelse.Stk. 10.Virksomheder, der er koncernforbundne, betrag-tes i stk. 5-9 som en enkelt virksomhed.«[Forslaget sikrer, at der ikke sker væsentlig unaturlig lager-opbygning i grossist- og detailleddet frem til den 1. april2012]BemærkningerTil nr. 1Bryggerier, som producerer op til 200.000 hl øl om året,er efter øl- og vinafgiftslovens § 2 berettiget til at modtageølmoderation, det vil sige, at de ved årets afslutning får ud-betalt en afgiftslettelse, som er beregnet ud fra forrige årsudleverede mængde. Formålet med afgiftslettelsen (modera-tionen) er at styrke de mindre bryggeriers konkurrenceevneover for de større bryggerier. Det kommer til udtryk, ved atafgiftslettelsen nedsættes i takt med en større udlevering afmoderationsberettiget øl.Med dette ændringsforslag forhøjes satserne i ølmodera-tionsordningen med 25 pct. svarende til den foreslåede for-højelse af ølafgiften, således at den ølmoderation, som desmå bryggerier modtager efter de foreslåede afgiftsstignin-gers ikrafttræden, forholdsmæssigt er den samme som den,de modtager efter de gældende regler.Provenumæssige konsekvenserEn ændring af ølmoderationsordningen som foreslåetskønnes at medføre et beskedent provenutab på godt 1 mio.kr. årligt fra 2012 og frem. Da der er tale om en forhøjelseaf den gældende afgiftslettelse, er der også tale om en for-øgelse af den skatteudgift, som er forbundet hermed, svaren-de til det skønnede provenutab.Til nr. 2 og 3Den foreslåede forhøjelse af vinafgiften med ca. 55 pct.rammer producenter af cider med et alkoholindhold på mel-lem 1,2 og 6 pct., som produceres af 100 pct. gæret frugt-saft, særlig hårdt, da disse ikke er omfattet af tillægsafgiftenog der derfor ikke sker den samme modregulering af afgifts-satsen, som det er tilfældet med ciderprodukter, som er om-fattet af tillægsafgiften.Da vin og rene ciderprodukter med et alkoholindholdmellem 1,2 og 6 pct. må betragtes som lavalkoholprodukteri stil med øl, foreslås det hermed at reducere den foreslåedeforhøjelse af afgiften for disse produkter, således at den her-efter udgør 25 pct. og den nuværende afgiftsforskel til øldermed fastholdes.Samtidig opjusteres tillægsafgiften for vinbaserede alko-holsodavand, således at den samlede afgift på en alkoholso-davand forbliver den samme, uanset om der er tale om enøl-, vin- eller spiritusbaseret alkoholsodavand.Provenumæssige konsekvenserLempelse af den i L 33 foreslåede forhøjelse af vinafgif-ten skønnes samlet set at medføre et begrænset mindrepro-venu på ca. 5 mio. kr. årligt fra 2012 og frem i forhold til deti L 33 forudsatte merprovenu.
Til nr. 4Formålet med ændringsforslaget er at udskyde lovensikrafttrædelsestidspunkt til den 1. marts 2012. Baggrundenfor dette er, at den oprindelige ikrafttrædelsesdato i lovfor-slaget, den 1. januar 2012, levner urimelig kort tid mellemlovforslagets vedtagelse og ikrafttrædelsestidspunktet. Detville give store problemer for importører, producenter, gros-sister, detailhandel og restauranter. Efter Venstres, DanskFolkepartis og Det Konservative Folkepartis opfattelse børlovgivning vedtages i så god tid, at de berørte parter kan nåat indrette sig efter afgiftsstigningerne, og det er ikke muligtfor parterne med ikrafttræden allerede den 1. januar 2012.Derfor foreslås ikrafttrædelsestidspunktet flyttet 2 månedertil den 1. marts 2012.Til nr. 5Ifølge lovforslaget træder afgiftsforhøjelserne på tobak ikraft den 1. april 2012. Ikrafttrædelsesbestemmelsen er ud-formet således, at de foreslåede forhøjelser gælder for de va-rer, som udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder,angives til fortoldning eller importeres fra og med den 1.april 2012. Den nævnte bestemmelse afskærer dermed ikkeproducenter og importører fra at opbygge unaturlige mæng-der af tobaksprodukter hos grossister eller i detailhandelen iperioden til og med den 31. marts 2012. Disse varer vil her-efter frit kunne sælges til forbrugerne til den gamle pris (ogmed den gamle afgift) efter den 1. april 2012, og hermed ud-sættes den forebyggelsesmæssige effekt af lovforslaget.Det foreslås derfor i stk. 5 at indsætte en værnsregel, somsikrer, at der ikke sker væsentlige lageropbygninger hosgrossister og detailhandlere i perioden til og med den 31.marts 2012. Bestemmelsen udformes således, at der læggeset loft over, til hvor mange styk cigaretter og kilogram røg-tobak de registreringspligtige virksomheder må købe stem-pelmærker efter de gældende afgiftssatser, i perioden fraændringsforslaget er stillet, til afgiftsstigningernes ikrafttræ-den den 1. april 2012. De stempelmærker, som de registre-ringspligtige virksomheder køber, som overstiger dette an-tal, vil herefter blive betragtet som købt den 1. april 2012,og afgiften vil derfor blive efterreguleret efter de foreslåedeafgiftssatser. Dette medfører ligeledes, at en virksomhed,hvis køb af stempelmærker overstiger det, der er anført i stk.5, ikke vil kunne fradrage den moms, som er betalt i forbin-delse med købet af disse stempelmærker. Når afgiften efter-følgende reguleres efter de foreslåede afgiftssatser, reguleresmomsen tilsvarende, og først herefter vil virksomheden kun-ne fradrage momsen.Der er i beregningen af loftet over antal købte stempel-mærker taget udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretterog kilogram røgtobak den enkelte virksomhed normalt kø-ber stempelmærker i en periode på 112 dage (svarende tilperioden fra og med den 12. december 2011 til og med den31. marts 2011), og hertil er der lagt 20 pct. Således sikresdet i videst muligt omfang, at værnsreglen ikke medfører, atder i perioden til og med den 31. marts 2012 ikke er mulig-hed for at imødekomme den reelle forbrugerefterspørgsel påtobak.
4
Det foreslås, at reglen skal have virkning, fra ændrings-forslaget er stillet, dvs. fra den dag, hvor ændringsforslageter oversendt til og offentliggjort af Folketinget. Da hensig-ten er at undgå unaturlig lageropbygning indtil afgiftsstig-ningernes ikrafttræden den 1. april 2012, er det nødvendigtmed denne virkningsdato, da producenter m.v. i modsat faldville have mulighed for at købe ubegrænsede antal af stem-pelmærker fra offentliggørelsen af ændringsforslaget og ind-til lovens ikrafttræden. En virkning tilbage i tiden, fra æn-dringsforslaget er stillet, er derfor nødvendig.Stempelmærker købes hos SKAT og påsættes herefterpakker, som indeholder et givent antal cigaretter, og behol-dere, som indeholder en given mængde røgtobak. Det er an-ført på stempelmærket, hvor mange styk cigaretter ellergram røgtobak den givne pakke eller beholder indeholder.Formuleringen i stk. 5 m.v., hvorefter det udelukkende er»… tilladt at købe stempelmærker til op til 20 pct. flere stykcigaretter og kilogram røgtobaksprodukter, end virksomhe-den normalt ville gøre i en periode på 112 dage«, sikrer, atbegrænsningen afspejler virksomhedernes reelle afsætningaf cigaretter og røgtobak og ikke blot tager isoleret udgangs-punkt i antal købte stempelmærker. I modsat fald ville virk-somhederne have mulighed for at omgå reglen, eksempelvisved at købe langt flere af de stempelmærker, som skal på-sættes en pakke med 20 styk cigaretter, og mindre af destempelmærker, som skal påsættes en pakke med 10 styk ci-garetter.I stk. 6 fastsættes det nærmere, hvordan beregningen af,til hvor mange styk cigaretter og kilogram røgtobak en virk-somhed normalt køber stempelmærker på 112 dage, foreta-ges. Det foreslås således, at det gennemsnitlige antal købte
stempelmærker pr. dag i perioden fra og med den 1. januar2011 til og med den 30. juni 2011 lægges til grund. Virk-somhedens gennemsnitlige antal købte stempelmærker pr.dag ganges herefter med 112. Hertil lægges de 20 pct., somfremgår af stk. 5.I stk. 7 tages der højde for den situation, hvor en virk-somhed først er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den1. januar 2011, men dog senest den 31. marts 2011. For den-ne virksomhed foreslås det, at perioden fra og med den 1.april 2011 til og med den 30. juni 2011 lægges til grund forden videre beregning i stk. 6.I stk. 8 tages der højde for den situation, hvor en virk-somhed er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den 31.marts 2011, men dog senest den 12. oktober 2011. For den-ne virksomhed foreslås det, at perioden fra og med den 12.oktober 2011 til og med den 12. november 2011 lægges tilgrund for den videre beregning i stk. 6.Endelig foreslås det i stk. 9, at hvis virksomheden er regi-streret efter den 12. oktober 2011, finder reglen i stk. 5 ikkeanvendelse, og virksomheden vil derfor ikke være begrænseti sit køb af stempelmærker.Det følger af stk. 10, at såfremt en virksomhed er kon-cernforbundet med en anden virksomhed, vil de i relation tilstk. 5 blive betragtet som én virksomhed.Provenumæssige konsekvenserDen foreslåede værnsregel skønnes at sikre, at den i L 33forudsatte finansårsvirkning i 2012 ikke udhules af en bety-delig lageropbygning af cigaretter og tobak til de priser ogafgifter, som gælder inden ikrafttrædelsen af afgiftsforhøjel-sen pr. 1. april 2012.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF)Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 33Bilagsnr. Titel1Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksaf-giftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love (Af-giftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak, ølog vin), som sendt i høring, fra Skatteministeriet2Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Henvendelse af 22/11-11 fra De Samvirkende Købmænd m.fl.4Henvendelse af 22/11-11 fra WIOS Food Aps5Henvendelse af 13/11-11 fra Richard Fynbo, Fynbo Foods A/S6Henvendelse af 15/11-11 fra Dansk Erhverv7Henvendelse af 7/11-11 fra Hjerteforeningen, Kræftens Bekæm-pelse og Danmarks Lungeforening8Henvendelse af 24/11-11 fra Kai Winter, Fejø9Høringssvar, fra Skatteministeriet10Høringsskema, fra skatteministeren11Henvendelse af 28/11-11 fra Bryggeriforeningen12Kopi af besvarelser af § 20 spørgsmål i indeværende folketingsår,som vedrører lovforslaget13Kopi af besvarelser af alm. del – spørgsmål fra Skatteudvalget iindeværende folketingsår, som vedrører lovforslaget14Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/11-11 fraBryggeriforeningen15Materiale udleveret under foretræde for Skatteudvalget 30/11-11fra Bryggeriforeningen16Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/11-11 fra Ri-chard Fynbo, Fynbo Foods A/S17Kopi af svar på alm. del – spm. 103-106 og 109, som vedrørerlovforslaget18Henvendelse af 2/12-11 fra Ole Steen Larsen, Viby19Kopi af svar på spm. S 781 og S 782 vedrørende lovforslaget201. udkast til betænkning21Materiale udleveret til brug for foretræde for Skatteudvalget7/12-11 fra Dansk Erhverv m.fl.22Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/11-11 fraHjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Danmarks Lungefor-ening23Henvendelse af 6/12-11 fra Dansk Isindustri24Henvendelse af 7/12-11 fra Vin og Spiritus Organisationen i Dan-mark25Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/11-11 fraDansk Erhverv26Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/11-11 fraWISO Food ApS27Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/11-11 fra DeSamvirkende Købmænd m.fl.
6
282930
31323334353637383940
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/11-11 fraKai Winter, FejøSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/12-11 fra OleSteen Larsen, VibyMeddelelse om notat fra skatteministeren om provenumæssigekonsekvenser af en forhøjelse af afgifterne på cigaretter og tobakmed 3 kr.Ændringsforslag, fra skatteministerenHenvendelse af 12/12-11 fra JTI Danmark A/S2. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/12-11 fraJTI Danmark A/SSkatteministerens kommentar til materiale af 7/12-11 udleveretved foretræde fra Dansk Erhverv m.fl.Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/12-11 fra Vinog Spiritus Organisationen i DanmarkSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/12-11 fraDansk IsindustriHenvendelse af 13/12-11 fra Miss Bagel & Miss CoffeeSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/12-11 fraMiss Bagel & Miss CoffeeNyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 33
Spm.nr.1
2
3
4
5
6
TitelSpm. om at fremsende en oversigt over, hvilke nye fødevarer derinddrages i afgiftsgrundlaget, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan det stemmer overens med regeringens bebude-de formål med L 33 – at forbedre sundheden – at satsen for cho-kolade, og dermed for kakaodrikke med meget lavt sukkerind-hold, hæves med næsten 50 pct., til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvad forskelsbehandlingen skyldes, med hensyn til atden lave sats for sodavand med lavt sukkerindhold fastholdes,mens den lave sats for chokolade og dermed kakaodrikke hævesmed næsten 50 pct., til skatteministeren, og ministerens svar her-påSpm. om, hvad regeringens begrundelse er for, at afgifter på cho-kolade og hermed kakaodrikke hæves med næsten 50 pct., tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan regeringen forestiller sig at producenterne skalkunne nå at indrette sig på en lovgivning, der vedtages den 21.december 2011 og træder i kraft den 1. januar 2012 efter 10 dageover jul og nytår, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilket arbejde der foretages i regi af Skatteministerietfor at kvalitetssikre grænsehandelstallene, til skatteministeren, ogministerens svar herpå
7
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Spm. om, hvad status er på det gennemsyn af punktafgifterne,som blev iværksat under den tidligere regering, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåMFU spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for vil-kårene for og udviklingen i landdistrikterne, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om der ikke kan opstå en ketchupeffekt for grænsehandelenmed vin, når vinafgiften hæves med 74 pct. (oktober 2011 og pri-mo 2012 sammenlagt), til skatteministeren, og ministerens svarherpåMFU spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for vil-kårene for og udviklingen i landdistrikterne, til ministeren for by,bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan uddybe lovforslagets konsekvenser forbeskæftigelsen i detailhandelen isoleret set, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at den meget korte frist fra lovensvedtagelse til dens ikrafttræden er i overensstemmelse med løfter-ne om samarbejde med erhvervslivet, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvorfor SKAT ikke holder åbent for henvendelser fraerhvervslivet mellem jul og nytår, når en lang række afgiftsforhø-jelser forventes vedtaget den 21. december 2011 til ikrafttrædenallerede den 1. januar 2012, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at redegøre for de sundhedsmæssige begrundelser for atopretholde afgiften på nødder og mandler, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilken påvirkning lovforslaget og den øgede grænse-handel vil have på den gennemsnitlige levetid, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at fire ud af ti øl og sodavand, der drikkes iDanmark, er købt i Tyskland, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at forklare, hvorfor regeringen – som kompensation forlovforslaget om øgede afgifter – ikke samtidig indfører et højerebeskæftigelsesfradrag, således som alle regeringspartierne har lo-vet danskerne, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at når folk handler varersyd for grænsen, køber de ofte store mængder på en gang, og atdet bevirker, at forbruget af de pågældende varer øges, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren har forståelse for, at ikrafttrædel-sestidspunktet for afgiftsstigningerne den 1. januar 2012 giver an-ledning til store problemer for bryggerierne og dagligvarehande-len, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren agter at løse problemet, med hen-syn til at det ikke er muligt for virksomhederne at gennemføre en
8
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
afgiftsstigning, fra loven bliver vedtaget, til den træder i kraft, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren agter at gøre ved stigningen i handelenmed illegale varer, som vil komme på grund af afgiftsstigninger-ne, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren forventer at den øgede miljøbelastningbliver som følge af den øgede grænsehandel, som afgiftsstignin-gerne giver, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren forventer beskæftigelseskonsekvenser-ne af lovforslaget er på længere sigt, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren agter at øge grænsekontrollen for at imøde-gå den øgede illegale grænsehandel, som lovforslaget vil medfø-re, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser afafgiftsstigningerne, og dermed hvordan de påvirker de forskelligeindkomstgrupper, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvad det tabte skatteprovenu bliver påandre varer end dem, der er udsat for afgiftsstigninger i lovforsla-get, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvorfor der kommer øgede afgifter påsukkerfri is, og herunder, om det skyldes, at det har en sundheds-forbedrende effekt, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at forklare, hvad logikken er i, at afgiften på spiritus ik-ke stiger, hvis målet med afgiftsstigningerne er, at de er sund-hedsforbedrende, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det harmonerer med lovens målsætning, at afgiftsstig-ninger på øl og læskedrikke fortrinsvis rammer den del af befolk-ningen, der har de laveste indkomster, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenserved dette lovforslag isoleret set (og ikke den samlede beskæftigel-seseffekt af regeringens finanslovudspil), til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen før valget tilkendegav, at der villeskaffes et provenu på 900 mio. kr., hvis man hævede cigaretpri-serne med 10 kr., men nu kun foreslår en afgiftsforøgelse på 3 kr.uden merprovenu, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår ministeren er blevet præsenteret for nye bereg-ninger, som ikke stemmer overens med Finansministeriets bereg-ninger fra 2010, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren kan vurdere, at grænsehandelsef-fekten af lovforslaget er begrænset, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren har en vurdering af, hvornår den såkaldteketchupeffekt opstår, til skatteministeren, og ministerens svar her-på
9
35
36
37
38
39
40
4142
43
44
45
46
47
48
Spm. om, at man lader ølafgiften stige langt mindre end vinafgif-ten, som de unge næsten ikke forbruger, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvornår en alkoholtype i nogeteuropæisk land sidst er pålagt afgifter i den størrelsesorden, somdet kommer til at ske for vin, og hvad konsekvenserne af en såmarkant afgiftsforhøjelse har været, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at vin efter den påtænkte af-giftsforhøjelse vil overtage øls plads som den grænsehandelsvare,der repræsenterer den største værdi i grænsehandelen, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om forudsætningerne harændret sig så afgørende siden maj 2010, at det kan begrunde af-giftsforhøjelser på øl og vin, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt selv en lille prisforøgelse på cigaretter vilmedføre faldende indtægter for statskassen, faldende beskæftigel-se i Danmark og mere sortbørshandel, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om en garanti for, at den danske stat ikke vil lide et neder-lag ved EU-domstolen, hvis den store afgiftsforskel, der påtænkesindført imellem øl og vin, bliver prøvet ved domstolen, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for lovforslagets grænsehandelseffekter, forså vidt angår is, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der er forskellige ikrafttrædelsestidspunkter forafgiftsforhøjelserne på tobak (1. april 2012) og de øvrige varety-pe, der er omfattet af lovforslaget (1. januar 2012), til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang de nyligt forhøjede fedtafgifter er ble-vet væltet over på forbrugerpriserne, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at redegøre for, om de nyligt forhøjede fedtafgifter erblevet væltet over på forbrugerpriserne på ens måde over helelandet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om omfanget af grænsehandel for varetyperne øl, vin, soda-vand, cigaretter, chokolade og is, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af det indenlandske forbrug grænse-handelen udgør for hver af de i det foregående spørgsmål nævntevaretyper, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af det indenlandske forbrug af deførnævnte varer illegale varer vurderes at udgøre, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at beskrive udviklingen i sodavandsafgift for hvert år fra1990 og frem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
Spm., om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. A-G, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. C og D, til ministeren forby, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. D, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. C, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrå-det den 8/12-11, jf. L 33 – samrådsspm. F og G, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren med besvarelse af spørgsmål nr. S537 ikke mener, at afgiftsstigningerne vil medføre betydelige mil-jømæssige konsekvenser, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad en flaske vin gennemsnitligt sælges for i danskebutikker, og om den gennemsnitlige prisforhøjelse for vin somfølge af afgiftsstigningen, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at oplyse, om § 20-spørgsmål S 976 er besvaret ud fraantallet af fuldtidsbeskæftigede eller antallet af berørte personer,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om ministeren har inkluderet stigende græn-sehandel både i Tyskland og i Sverige i besvarelsen af to spørgs-mål, eller om ministeren udelukkende har forholdt sig til dendansk-tyske grænsehandel, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at bekræfte, at der må formodes at ske en stigning igrænsehandelen med varegrupper, der ikke direkte berøres af af-giftsstigninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan en stigning i grænsehandelen på de direkte be-rørte varegrupper med hele 31 pct. kan være »begrænset«, somministeren tidligere har givet udtryk for, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke særlige tiltag der vil blive taget for at sikre be-skæftigelse for de op til 390 personer, der forventes at miste deresjob som følge af afgiftsstigningerne i lovforslaget, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken pris regeringen mener at en pakke cigarettermed 20 stk. bør have, såfremt prisen skal hindre unge i at begyn-de at ryge, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stort et forbrugsfald på de enkelte varegrupper ilovforslaget der er regnet med i Danmark, og hvor stor en for-
11
6364
656667
68
69
70
7172
7374
75
76
77
78
brugsstigning på de enkelte varegrupper der forventes uden forDanmarks grænser, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt 67 pct. afgift på en is er verdens højeste, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der skal være så stor forskel på afgiften på 1 lpiskefløde og 1 l is, til skatteministeren, og ministerens svar her-påSpm. om, hvor mange arbejdspladser regeringen forventer at lov-forslaget vil koste, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt regeringen vil ændre ikrafttrædelsesdatoen, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at beregninger viser, at afgiftsstigningerne medførerøget grænsehandel og mere CO2-udslip, til ministeren for by, bo-lig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren planlægger nogle særlige initiativeri forhold til at imødegå øget arbejdsløshed i bl.a. Sønderjylland,som følge af fyringer i detailbranchen, til ministeren for by, boligog landdistrikter, og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvilken indflydelse det har på udkantsområderne,hvis færgeruter må lukke eller nedsætte frekvensen på grund affærre norske og svenske indkøbsturister, til ministeren for by, bo-lig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan afgiftsændringerne harmonerer med regerin-gens fokus på at skabe flere arbejdspladser i landdistrikterne, tilministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar her-påSpm. om størrelsen af provenuet på sukkerfri is, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om betydningen af afgiftsstigningerne for nordmænds ogsvenskeres indkøb i Danmark, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilken betydning afgiftsstigningerne har for mikro-bryggerierne, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvorfor sukkersygepatienter skal beskattes yderli-gere, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren overvejer at kontakte grænsekøb-mændene i forhold til en frivillig aftale om salg af slik, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det vil føre til en ændring i forbrugsvanerne,hvis spiritus bliver billigere, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt den svenske fjernelse af sodavandsafgiften harbetydet, at svenskerne lever kortere tid, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilket tidspunkt den tidligere regering har fremsatforslag om at opstille grænsebomme, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpå
12
79
8081
82
Spm. om, hvor stor en andel af det illegale marked for afgiftsplig-tige produkter – såsom sodavand, øl og cigaretter – ministerenvurderer at rockerne sidder på, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor mange færre førtidspensionister forslaget vil med-føre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der ligger til grund for, at Skatteministeriet vurde-rer, at tabet af arbejdspladser kun er halvt så stort, som Dansk Er-hverv har beregnet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse prisforskellen mellem frugtbaserede og spiri-tusbaserede sodavandsprodukter med lavt alkoholindhold (under6 pct.) på nuværende tidspunkt og efter lovens vedtagelse, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 33
Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm. om at redegøre for beregningsteknikkerne baggrænsehandelseffekter generelt, til skatteministerenBSamrådsspm. om at redegøre for, hvornår der regnes med ket-chupeffekter, og hvornår der ikke gør, til skatteministerenCSamrådsspm. om at redegøre for beskæftigelseseffekten af græn-sehandel, til skatteministeren, ministeren for by, bolig og landdi-strikter og beskæftigelsesministerenDSamrådsspm. om at redegøre for konsekvenserne for illegal han-del som følge af øgede afgiftsstigninger på typiske grænsehan-delsprodukter, til skatteministeren, justitsministeren og ministerenfor by, bolig og landdistrikterESamrådsspm. om at redegøre for tidligere erfaringer med ændrin-ger i afgifter på grænsehandelsfølsomme varer, til skatteministe-renFSamrådsspm. om at redegøre for de sundhedsmæssige effekter afde stigende afgifter, til skatteministeren og ministeren for sund-hed og forebyggelseGSamrådsspm. om at redegøre for hver enkelt afgiftsforhøjelses på-virkning af middellevetiden i Danmark, til skatteministeren ogministeren for sundhed og forebyggelse