Skatteudvalget 2011-12
L 33 Bilag 34
Offentligt
J.nr. 2011-231-0049Dato: 12-12-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L33 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgifts-loven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love (Afgiftsforhøjelserpå chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak, øl og vin)Hermed sendes kommentar til bilag 32 – henvendelse fra JTI
Thor Möger Pedersen/ Susanne Reinholdt Andersen
JTI – Japan Tobacco International Group of Companies
har henvendt sig til skatteudvalgetvedr. den foreslåede regulering af størrelsen af cigaretpakker. JTI støtter indførslen af mini-mumspakkestørrelser, men mener, at minimumspakkestørrelsen bør fastsættes ved 19 styk ciga-retter, som er den mest udbredte pakkestørrelse i dag og som ligeledes er minimumspakkestør-relsen i Sverige og Tyskland, frem for en minimumspakkestørrelse på 20 stk. som regeringenforeslår. JTI mener at prisforskellen som følge af den forskellige pakkestørrelse i forhold til vo-res nabolande vil bidrage til en større grænsehandel.Herudover stiller JTI sig undrende overfor den foreslåede afgiftsstruktur i forbindelse med af-giftsforhøjelsen på cigaretter i L 33, som betyder, at de billigste cigaretter stiger mest i pris. JTImener at en afgiftsforhøjelse som fastholder afgiftsstrukturen vil kunne bidrage med 180 mio.kr. årligt inkl. moms.Kommentarer:
Da minimumspakkestørrelser for cigaretter vedrører et andet lovforslag end L 33 vil jeg henvi-se til behandlingen af det kommende forslag vedr. minimumspakkestørrelser. Jeg kan dog sige,at langt de fleste EU lande, som har indført en minimumspakkestørrelse, har fastsat grænsenved 20 styk. Dette gælder dog ikke Sverige og Tyskland. At det på nuværende tidspunkt er 19styks pakker, som er det mest almindelige på det danske marked, skal også ses i lyset af, at detkan have været et forsøg fra producenternes side på at skjule en del af afgiftsstigningen, ved atprisen pr. pakke steg mindre, når der blev puttet en cigaret mindre i pakken, idet 20 styks pak-ker var det mest udbredte inden de to afgiftsforhøjelser i 2010. Herudover er det ikke min for-ventning, at forskellen i pakkestørrelser mellem Danmark og henholdsvis Sverige og Tysklandvil medføre en øget grænsehandel, da det må formodes, at rygerne er så rationelle, at de kangennemskue det forhold, at der er færre cigaretter i en 19 styks pakke.I forhold til JTIs bemærkning vedr. den foreslåede afgiftsstruktur kan jeg sige, at vi har valgt atlægge vægt på stykafgiften, netop fordi vi ønsker, at de billigste cigaretter skal stige mest i prisbl.a. for at skabe en højere barriere for nye rygere. Det er i øvrigt den samme afgiftsmodel somi Sverige.Vi er dog opmærksomme på, at den valgte model kan medføre et opadgående pres på avancer-ne med en øget grænsehandel og mindreprovenu fra cigaretafgiften til følge. Derfor fremgår detogså af bemærkningerne til lovforslaget, at regeringen i forbindelse med vurderingen af mulig-hederne for yderligere forhøjelser også vil vurdere hvorvidt, konkurrencesituationen efter om-lægningen er tilstrækkelig til at holde priserne uden moms og afgifter stabile. Viser det sig ikkeat være tilfældet, vil afgifterne på cigaretter blive omlagt, så værdiafgiften igen øges.
Side 2