Skatteudvalget 2011-12
L 33 Bilag 22
Offentligt
1051029_0001.png
1051029_0002.png
J.nr. 2011-231-0049Dato: 5. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L33 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgifts-loven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love (Afgiftsforhøjelserpå chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak, øl og vin)Hermed sendes kommentar til bilag 7 – henvendelse fra Hjerteforeningen,Kræftens Bekæmpelse og Danmarks Lungeforening.
Thor Möger Pedersen/ Susanne Reinholdt Andersen
Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Danmarks Lungeforeninganfører, at deter positivt, at regeringen foreslår at forhøje tobaksafgifterne, men at den foreslåede forhø-jelse af tobaksafgifterne svarende til 3 kr. i gennemsnit er alt for lav.De mener, at prisen for 20 stk. cigaretter skal være 50 kr., for at forhøjelserne skal have eneffekt særligt i forhold til at begrænse antallet af unge, som begynder at ryge.De vedlægger et notat fra Dansk Sundhedsinstitut, hvoraf det fremgår, at afgiftsforhøjelsersvarende til en prisstigning på mellem 20 og 65 pct. i forhold til 2009-provenuet vil værepositive for skatteprovenuet, også selvom der ikke er taget højde for eventuelle sundheds-mæssige besparelser.Foreningerne opfordrer endvidere til, at de sundhedsmæssige gevinster inddrages i overve-jelserne om afgiftsforhøjelser.Kommentar:
Notatet, som foreningerne vedlægger, dokumenterer bl.a. på baggrund af Skatteministerietsberegninger fraStatus over grænsehandel, maj 2010,at afgiftsforhøjelser på cigaretter i detomfang, som foreningerne foreslår, vil have en positiv effekt på skatteprovenuet sammen-lignet med afgifts- og prisniveauet i 2009.Det er for så vidt korrekt ud fra beregningerne i grænsehandelsrapporten fra 2010, at så-fremt der tages udgangspunkt i 2009-niveau, vil der kunne opnås et merprovenu på 40 mio.kr. ved en forhøjelse svarende til en prisstigning på ca. 65 pct., mens en prisstigning på ca.20 pct. vil medføre et merprovenu på 740 mio. kr. Da forhøjelsen med ca. 20 pct. blev gen-nemført i forbindelse medForårspakke 2.0ogServiceeftersynet,vil den yderligere forhø-jelse op til 65 pct. i forhold til 2009-prisen medføre et mindreprovenu på 700 mio. kr., nårder tages udgangspunkt i beregningerne fra grænsehandelsrapporten fra 2010.DSI overser sikkert, at udgangspunktet på nuværende tidspunkt ikke er en pris på 33 kr. pr.pakke Prince, som før de seneste afgiftsforhøjelser, men en pris på 39 kr. pr. pakke Prince.Beregningerne af konsekvenserne af afgiftsstigninger er i forbindelse med L 33 blevet op-dateret med hensyn til udviklingen i nettoprisindekset samt opdaterede tobakspriser i ud-landet, jf. bilag til svar på SAU alm. del spørgsmål 124. De opdaterede beregninger harvist, at provenuet maksimeres ved en forhøjelse med 1,5 kr. pr. 20 stk. cigaretter i forholdtil den nuværende pris, og at det vil være muligt at opnå et merprovenu op til en forhøjelsepå 3 kr. pr. 20 stk., svarende til den forhøjelse som regeringen nu foreslår. Effekterne afdenne forhøjelse vil blive monitoreret nøje for at vurdere mulighederne for yderligere for-højelser senere hen, da det er regerings målsætning at gennemføre afgiftsforhøjelser sva-rende til en samlet prisstigning på 10 kr. for 20 stk. cigaretter.I forbindelse med den foreslåede afgiftsforhøjelse i L 33 har regeringen valgt at lade prisenpå de billigste cigaretter stige mest netop for at skabe en større barriere for nye rygere og påden måde begrænse antallet af unge rygere. Regeringens forslag om at indføre minimums-pakkestørrelser skal ligeledes ses i lyset heraf.Med hensyn til de sundhedsmæssige konsekvenser af afgiftsforhøjelser, er der i beregnin-gerne af de samfundsøkonomiske konsekvenser af afgiftsforhøjelsen, som fremgår af be-mærkningerne til L 33, taget højde for helbredseffekterne af afgiftsforhøjelserne.
Side 2