Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 8
Offentligt
J.nr. 2011-231-0051Dato: 27-11-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af lov om afgift af kvælstofoxider, lov om energiaf-gift af mineralolieprodukter m.v. og lov om afgift af natur-gas og bygas.
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen
Organisation
Aalborg Portland A/S
Høringssvar
Aalborg Portland er som følgeaf investeringer, der er foretageti NOx-reducerende udstyr, me-get tæt på den teknisk muligeminimalemission.Begrænsningen af bundfradra-get for grå cement medfører en10-dobling af virksomhedensomkostning til NOx-afgift, fra idag årligt 2 mio. til 20 mio. kr.Endog vil NOx-afgiften haveen umiddelbar virkning i deførste år på hele 40 mio. kr.,fordi der må forventes at gålang tid, da fradragsordningenskal godkendes af Kommissio-nen.Er meget skuffede og overra-skede over den voldsommeNOx -afgiftsforhøjelse på Aal-borg Portlands produktion, idetskatteministeren tydeligt hartilkendegivet i svar til Folketin-get for få uger siden, at manville tage hensyn til de energi-intensive virksomheders kon-kurrenceevne, særligt cement-produktionen i Aalborg.Reglerne har ren fiskal karak-ter. Aalborg Portlands konkur-renceevne vil blive betydeligtbelastet på et meget kritisktidspunkt, hvor salg til byggeri-et er meget reduceret på bådehjemmemarkedet og eksport-markederne.Er uenige i, at statsstøtteregler-ne forhindrer, at det nuværendebundfradrag ikke kan oprethol-des for grå cement.Der er efter statsstøttereglerneklart adgang til netop at tilgo-dese virksomheder, som har fo-retaget investeringer i såkaldtbedste teknologi (BAT), gen-
En statsstøttegodkendelse afbundfradragsordningen for-ventes ikke at tage lang tid,idet bundfradraget vedrøreren enkelt virksomhed, somKommissionen i forvejenhar kendskab til.Forslaget omfatter samletset en skatteudgift i form afbundfradraget. Værdien afbundfradraget skønnes tilca. 15-17 mio. kr. om åretuden ændret adfærd. Det erSkatteministeriets vurde-ring, at det er det maksimalebundfradrag der kan givesefter EU’s statsstøtteregler.Forslaget forventes at føre tilet fald i udledningerne afNOxfra stationære anlæg påca. 10 mio. kgNOxom åretsvarende til ca. en tredjedelaf de samlede udledninger.Desuden opnås et fald i ener-giforbrug og udledning afklimagasser. Dermed har af-giften også et miljømæssigtsigte.
Efter Skatteministerietsvurdering rummer statsstøt-tereglerne ikke mulighed foren sådan lempelse i NOx-afgiften. Men Skattemini-steriet er villig til at tagespørgsmålet op med Kom-Side 2
nem en fritagelse for afgiftensvarende til afgiftsbelastningenfor det niveau, hvor rensningikke længere er teknisk mulig.Både juridiske eksperter ogKommissionen har bekræftetdette.Grundet afgiftens meget alvor-lige karakter skal Aalborg Port-land kraftigt opfordre til, at re-geringen udskyder afgiftsforhø-jelsen, indtil Skatteministeriethar fået foretaget en tilbunds-gående analyse af muligheder-ne for at tilpasse bundfradraget,så det forbliver på det nuvæ-rende niveau, dvs. uden merud-gift til dansk cementproduktion,således at dansk cementproduk-tions konkurrenceevne i mar-kedet ikke forringes.Brancheforeningen DanskMiljøteknologiDansk Miljøteknologi er grund-læggende positiv over for forsla-getDet foreslås, at der i forbindelsemed en evt. tilbageføring af deleaf afgiften sikres, at de modta-gende virksomheder gennemfø-rer mulige investeringer i renereteknologi og forureningsreduce-rende udstyr.Endvidere foreslår Dansk Miljø-teknologi, at det overvejes nu el-ler på et senere tidspunkt at om-fatte transportsektoren
missionen.
Regeringen har noteret sigkommentarerne fra erhver-vene om manglende mulig-heder for tilpasning af NOx-udledningerne, inden af-giftsforhøjelsen træder ikraft. Kommentaren vilindgå i regeringens videreovervejelser.
Det er i lovforslaget ikke lagtop til en sådan tilbageføring.
Transportsektoren er undta-get NOx afgiften, da dennesektor allerede er højt beskat-tet gennem de danske bilaf-gifter. Samtidig er NOx ud-ledningen fra transportsekto-ren reguleret gennem EURO-norm reglerne.Ved forbrænding af biogas ogbiomasse skabes der NOx,som også pålægges NOx-afgift.
Brancheforeningen forBiogas
Mener at den foreslåede forhø-jelse af NOx-afgifterne vil ud-gøre en væsentlig meromkost-ning for produktion og anven-delse af biogas i energisekto-ren. Afgiftsforhøjelsen vil der-med modvirke regeringens ogFolketingets ønske om en mar-kant udbygning på biogasom-rådet.Ifølge bemærkningerne til lov-forslaget vil de forhøjede NOx-
På baggrund af data for cen-trale og decentrale anlæg, ervurderingen, at der ikke eren systematisk sammen-hæng mellem relative priserpå biogas og anvendelseheraf. Derfor er det ikkevurderingen, at biomasseSide 3
afgifter blive overvæltet i for-brugerpriserne. Branchefor-eningen skal imidlertid under-strege, at det ikke er muligt atovervælte omkostningen til el-og varmekunderne.
rammes ekstra hårdt af af-giften, selvom der er teore-tisk grundlag for det.Fremme af biogas og biomassevil ikke ske via NOx-afgiften,men kan overvejes via andreinstrumenter.
Brancheforeningen anfører, atden forslåede afgiftsforhøjelsesammen med metanafgifternevil trække i den forkerte retningi forhold til det politiske ønskeom at fremme biogasprodukti-onen. Foreningen finder dethelt afgørende, at denne negati-ve effekt imødegås i de kom-mende forhandlinger om et nytenergiforlig, så biogasanlægge-nes driftsøkonomi friholdes.
Elprisen styres primært afprisen på el i vores nabo-lande, men noget af tidenhar Danmark egen elpris.Derfor vil det være muligtat overvælte en andel af af-giften i elprisen. Prisen påfjernvarme reguleres pri-mært gennem kontraktmæs-sige forhold, hvor det i stør-re omfang er muligt atovervælte omkostninger vedproduktion af varme i var-meprisen.
Afgiften på udledninger fraVE-brændsler er også medtil at reducere udledningeraf NOx, hvilket er til gavnfor miljøet.NOx-intensive industrier bli-ver belastet som følge af enforhøjelse af afgiften påNOx. Dette giver de virk-somheder, som udleder NOx,en tilskyndelse til at reducerederes udledninger af NOx.Derved reduceres afgiftsbe-lastningen.Afgiftsstigningen skønnesefter adfærd at belaste er-hvervene med ca. 365 mio.kr.
DAKOFO (Danske Korn-og Foderstof Im- og Ex-portørers Fællesorganisa-tion)
Grovvarebranchen har megetvæsentlige processer, som ermeget energikrævende.Det gælder f.eks.:Nedtørring af planteprodukter(korn, ærter og raps) medførermeget energikrævende proces-ser. Nedtørringen sker for atsikre og bevare gode og sundefoder- og fødevareprodukter.Produktion af foder til produk-tionsdyr består også af megetenergikrævende processer. Enaf processerne er at opvarmefoderet for at begrænse fore-komst af salmonella.Når disse processer pålæggesomkostninger, som følge afforhøjelsen af NOx-afgiften, vil
Forslaget er en del af fi-nanslovsaftalen for 2012mellem regeringen og En-hedslisten. Denne aftale erindgået den 20. november,og de lovforslag, der ud-mønter aftalen, er sendt påSide 4
ekstern høring den 21. no-det belaste erhvervet ganskeurimeligt – og virke konkurren- vember.ceforvridende i forhold til landeHøringsfristen er fastsat påuden denne afgift.baggrund af en tidspressetproces, hvor det skal sikres,Påpeger at der ganske givetkunne nævnes mange flere ek-at lovforslaget, der jo er endel af finanslovsaftalen forsempler fra dette erhverv, men2012, kan vedtages indenat det ikke har været muligt atårsskiftet. Ved fastsættelsengå i dybden på grund af denaf høringsfristen er der sketurimeligt korte svarfrist.en afvejning af en rækkeInteresseorganisationerne harmodsatrettede hensyn, her-fået 3 dage til at kommentere 7under hensynet til hørings-lovforslag. En så kort svarfristparterne, hensynet til at un-giver en overordentlig stor risi-dergive høringssvarene enko for lovsjusk og for, at visseseriøs overvejelse og kom-konsekvenser af de ændredementering i Skatteministeri-rammevilkår for borgere oget og hensynet til en ordent-virksomheder ikke bliver be-lig lovproces i Folketingetlyst. Det er DAKOFO’s hold-ning, at det kan retssikkerheden Det er derfor med stor til-naturligvis ikke være tjent med. fredshed og anerkendelse, atDAKOFO vil på det kraftigsteSkatteministeriet– selv un-anbefale, at en sådan proces på der disse krævende vilkår –i høringsprocessen har mod-ingen måde ses gentaget.taget højt kvalificeret inputfra interesseorganisationer,faglige sammenslutningerog andre.Danish Opera-tors/Offshore Oil and GasOperators in DenmarkUdvidelsen af krav om målingtil anlæg med effekt mindre end30 MW indebærer, at offshorevirksomheder i højere grad skalbetale afgift. Finder dog atspørgsmålet EU-lovmedholdeligheden af afgiftpå målte udledninger fortsat eruafklaret i forbindelse medproduktion af energiprodukter.I betragtning af den kraftigestigning i afgiften, er det pro-blematisk, at dette forhold ikkeer undersøgt til bunds f.eks. veddialog med Kommissionen.For alle turbiner med effektover 10 MW kræves, at der må-les. For at medlemmerne afDanish Operators kan imøde-komme det nye krav, skal deretableres målesystemer påyderligere ca. 50 turbiner. DetEfter Skatteministerietsvurdering er afgiften påmålte udledninger ikke istrid med EU-reglerne. Daafgiften afregnes efter ud-ledninger, er den ikke om-fattet af energibeskatnings-direktivet. Det er i densammenhæng uden betyd-ning, at afgiften pålæggesanlæg med en effekt ned til10 MW.
Det er et overraskende højtantal turbiner, som det anfø-res, at der skal etableres må-lesystemer for. Skattemini-steriet vil kontakte DanishSide 5
medfører etableringsomkost-ninger forsigtigt sat i størrel-sesordenen 10-20 mio. kr. ogløbende drifts- og administrati-onsomkostninger estimeres til 6mio. kr. årligt. Etablering afmålesystem for de ca. 50 turbi-ner estimeres optimistisk til ca.12 måneder.Der angives hverken i lovfors-laget eller bemærkningerne re-elle miljøfaglige argumenter forden forøgede afgift eller for denspecielle nedsættelse af måle-grænserne. Den miljø- ogsundhedsmæssige effekt af re-duktioner offshore, der tidligereer konkluderet meget beskeden,står ikke i forhold til anlægs- ogdriftsomkostninger ved etable-ring af yderligere målinger. Detunderstreger forslagets fiskalekarakter.Dalum PapirDalum Papir mener, at afgifts-forhøjelsen sker med meget kortvarsel, hvilket ikke giver virk-somhederne mulighed for at til-passe sig det nye afgiftsniveau.
Operators herom.
Nedsættelsen af målergræn-sen og dermed øget pligt tilat betale NOx-afgift for an-læg bl.a. i Nordsøen vil giveet betydeligt incitament fordisse anlæg til at reducereNOx-udledningen.Udledningerne fra de hol-landske offshoreanlæg erlangt lavere end for de dan-ske anlæg i Nordsøen.
Det er i mange tilfælde mu-ligt - også på kort sigt -gennem driftsmæssige tiltagat reducere udledninger afDalum papir ser størst effekt ved,NOx.at industriens miljøpåvirkningerreguleres via miljøregulering ogikke via skattepolitik.Regulering via europæisk miljø-lovgivning vil have langt merepositiv effekt på miljøet, da detstiller krav til alle i EU.
Regeringen har noteret sigDalum Papir forslår, at forhøjel-kommentarerne fra erhver-sen af afgiftsniveauet rykkes tilvene om manglende mulig-1. juli 2013. Dette giver virk-heder for tilpasning af NOx-somhederne bedre mulighed forudledningerne, inden af-at tilpasse sig. Samt at afgifts-giftsforhøjelsen træder itrykket reduceres, hvis en virk-kraft. Kommentaren vilsomhed har en aftale med energi-indgå i regeringens viderestyrelsen om energibesparelserovervejelser.og/ eller benytter perioden fremtil 1. juli 2013, til investeringer iNOx-reducerende anlæg.Danmarks RederiforeningDansk Arbejdsgiverfor-Ingen bemærkninger.Ønsker ikke at afgive bemærk-ninger, da sagen falder udenforSide 6
ening (DA)Dansk Byggeri
DA’s virkefelt.Takker for muligheden for atindgive høringssvar, men har ik-ke mulighed for at udarbejde hø-ringssvar indenfor den megetkorte frist
Høringsfristen er fastsat påbaggrund af en tidspressetproces, hvor det skal sikres,at lovforslaget, der jo er endel af finanslovsaftalen for2012, kan vedtages indenårsskiftet. Ved fastsættelsenaf høringsfristen er der sketen afvejning af en rækkemodsatrettede hensyn, her-under hensynet til hørings-parterne, hensynet til at un-dergive høringssvarene enseriøs overvejelse og kom-mentering i Skatteministeri-et og hensynet til en ordent-lig lovproces i Folketinget.Det vil være muligt at ind-sende kommentarer vedrø-rende lovforslaget til Folke-tingets Skatteudvalg indenvedtagelsen. Kommentarervil indgå i Folketingets be-handling af lovforslaget.
Dansk Energi
Finder generelt at nationale af-gifter ikke er den rette medicintil at reducere et grænseover-skridende miljøproblem somNOx. Skal der endelig være ennational afgift, bør der benyttesde reelle skadesomkostninger.Det nævnes i de almindeligebemærkninger til det tidligerelovforslag om NOx-afgift tilba-ge fra 2008, at den reelle ska-desomkostning ikke kan over-stige 10 kr./kg NOx. DanskEnergi undrer sig derfor stærktover, at regeringen hæver af-giftsniveauet til 25 kr./kg NOx,hvilket langt overstiger de reel-le omkostninger ved forurenin-gen.Dansk Energi finder det pro-blematisk, at der i lovforslagetikke tages hånd om den storeudledning af NOx fra transportm.v.
I det tidligere lovforslag (L169 fra 2008) nævnes et be-løb på 10 kr./kg NOx i mil-jøomkostning ud fra et nati-onalt synspunkt, altså kunfor danskerne.For både danskere og ud-lændinge er skadesomkost-ningen i dag vurderet til 50kr. pr. kg NOx.Dermed lig-ger det foreslåede afgiftsni-veau ikke over de reelleomkostninger ved forure-ningen.
Vedr. NOx-afgift for trans-portsektoren henvises tilkommentaren til hørings-svaret fraBrancheforeningenDansk Miljøteknologi.
Side 7
Vurderer at der kun vil væreganske begrænsede mulighederfor at reducere udledningerneyderligere mange steder i ener-gisektoren.Finder forslaget problematisk iforhold til regeringens målsæt-ning om at omstille den danskeelproduktion til fossilfriebrændsler inden 2035. Biomas-se, som giver en væsentligNOx-udledning, rammes ekstrahårdt af forslaget. Muligheder-ne for at reducere emissionernepå biomassefyrede anlæg er be-grænsede, da rensningsteknolo-gierne endnu ikke er effektive.Vurderer at regeringens ønskeom at fremme biogasanvendel-se er i direkte modstrid medindholdet af lovforslaget. Pro-duktion af el og varme på bio-gasanlæg modtager en fast af-regningspris, og derved udhulerafgiftsforhøjelsen rentabiliteteni danske biogasanlæg.Den foreslåede afgiftsstigningvil ifølge lovforslaget svækkekonkurrenceevnen for danskeelproducenter og medføre etfald i elproduktionen. Endvide-re fremgår det, at faldet i dendanske elproduktion vil føre tiløget import fra andre europæi-ske lande. Dansk Energi anfø-rer, at det vil medføre øgedeNOx-, SO2og CO2-udledningeri andre europæiske lande pågrund af lavere virkningsgraderfor anlæg og færre de NOx- ogafsvovlningsanlæg i de andreeuropæiske lande.Finder det problematisk medden korte overgangsperiode tillovforslagets ikrafttrædelse.Finder det problematisk medden korte høringsfrist for lov-forslaget.
Forslaget forventes at føre tilet fald i udledningerne afNOxfra stationære anlæg påca. 10 mio. kgNOxom åretsvarende til ca. en tredjedelaf de samlede udledninger.Dermed forventes afgiften atgive en tilskyndelse til at re-ducere udledninger af NOx.
Vedr. biomasse henvises tilkommentaren til hørings-svaret fraBrancheforeningenDansk Miljøteknologi
Der forventes en beskedenforringelse af biogassenskonkurrenceevne.
Kapaciteten vedrørendeproduktion af el er for-holdsvis stor herhjemme.Derfor forventes importenaf el at stige. Dette begræn-ses dog af, at en andel af af-giften på el vil blive over-væltet til forbrugere, somikke er mindre prisfølsom-me.
Vedr. ikrafttræden henvisestil kommentar på høringsva-ret fra Aalborg Portland.Vedr. høringsfristen henvi-ses til kommentar på hø-ringsvaret fra DAKOFO.
Side 8
Dansk Fjernvarme
Krav om AMS måling:Dansk Fjernvarme mener, atikrafttrædelsen ikke skal ske tid-ligere end Miljøstyrelsens reglerpå området.Det anbefales, at ikrafttrædelsenaftales med brancherne, så dersikres mulighed for en grundigvurdering af tilgængelig tekno-logi og praktiske muligheder,samt tilstrækkelig tid til at fåteknologien installeret.Individuel biomassefyring:Dansk Fjernvarme finder frita-gelsen af almindelige brændeov-ne og individuelle brændefyr optil 1 MW meget uheldigt.Friholdelsen af individuel bio-massefyring forrykker fjernvar-mens konkurrenceevne. Det fo-reslås, at individuel biomassefy-ring pålægges en tilsvarendeNOx-afgift.Biogas rammes særligt hårdt:Dansk Fjernvarme anbefaler i ly-set af regeringens ønske om atfremme udbredelsen af biogas, attilskuddet til biogas øges somkompensation for afgiftsstignin-gen.De miljøvenlige brændsler ram-mes hårdest:Dansk Fjernvarme finder detuhensigtsmæssigt, at NOx afgif-ten rammer de anlæg, der benyt-ter de CO2neutrale brændslerhårdest.Dansk Fjernvarme anbefaler, atNOx afgiften fordeles på tværs afbrændselstyper, for at understør-re de overordnede målsætningom fremme af vedvarende ener-gi.Afslutningsvis finder DanskFjernvarme det uheldigt, attransportsektoren ikke inkluderesi lovforslaget.Der henvises til kommentarpå høringssvar fra Branche-foreningen Dansk Miljøtek-nologi.Der er indført en minimums-grænse, som undtager almin-delig brændeovne, som be-nytter biobrændsler. Dette ergjort af administrative hen-syn.Der er lagt op til, at ikraft-trædelsen sker koordineretmed miljøstyrelsens regler.Med lovforslaget er der mu-lighed for at sætte en fornuf-tig tidsramme i forhold til in-stallation af målerudstyr.
Vedr. NOx-afgift for trans-portsektoren henvises tilkommentar på høringssvarfra Brancheforeningen DanskMiljøteknologi.
Danske revisorer/FSR
Forslaget om at sænke måler-grænsen fra 30 MW til 10 MW
Sænkningen af målergræn-sen vil give væsentlige inci-Side 9
effekt vil medføre store en-gangsudgifter til investering imåleudstyr for virksomhedermed kraftvarmeanlæg, ligesomder årligt vil være driftsudgifterpå mellem 50 og 100 tkr. Selveinvesteringen vil sandsynligvisudgøre en omkostning på mel-lem � og ½ mio. kr. Finder detrimeligt, at det gøres frivilligtfor kraftvarmeværkerne, om deønsker at foretage en måling afden udledte mængde NOx ellerbetale afgift ud fra en standard-sats.Foreslår en ændring af NOx-afgiftslovens § 9, stk. 1, 1.punktum, således at ordet ”re-gistrerede” fjernes. Det begrun-des med, at ændringen vil brin-ge bestemmelsen i overens-stemmelse med SKATs praksis.Dansk GartneriBeklager forslaget om at fem-doble NOx-afgiften, der vil øgeomkostningerne ved produktionaf danske gartneriprodukter ogyderligere svække gartnerierneskonkurrencekraft på det fælleseuropæiske marked. Omkost-ningerne vil stige fra 2 til 10mio. kr. årligt. Stigningen vilvære meget skævt fordelt på deenkelte virksomheder. Med enafledt stigning i priserne pågartneriernes elforbrug på opimod 4 mio. kr. årligt, vil densamlede omkostningsstigningfor erhvervet udgøre op imod14 mio. kr.Med forslaget reduceres måler-grænsen fra 30 til 10MW effekti energianlæg. Dansk Gartnerifinder det afgørende, at græn-sen gælder for den enkelte mo-tor.Efter nugældende lovgivning erder åbnet op for, at virksomhe-der med mindre energianlægkan opnå delvis godtgørelse afNOx-afgiften, hvis det kan do-
tamenter til at reducere ud-ledningen af NOx. Der hen-vises til kommentaren tilhøringssvaret fra DanishOperators/Offshore Oil andGas Operators in Denmark.
Forslaget tages til efterret-ning. Skatteministeriet viloverveje muligheden for etændringsforslag.
Danske Gartnerier vil blivebelastet som følge af en for-højelse af afgiften på NOx.Dette forventes at give gart-nerierne en tilskyndelse til atreducere deres udledninger afNOx. Dette forventes at ud-ledninger af NOx. Dervedreduceres afgiftsbelastningenfor danske gartnerier.
Der henvises i øvrigt tilkommentar på høringssvarfra Dalum Papir.
Dette er tilfældet.
Forslaget tages til efterret-ning. Skatteministeriet viloverveje muligheden for enSide 10
kumenteres, at den konkreteNOx-udledning er reduceretsom følge af røgrensning ellerandre tekniske tiltag. Der erimidlertid fastsat en bagatel-grænse i bekendtgørelsen til lo-ven, som bør afskaffes i lyset affemdoblingen af afgiftsniveau-et.Dansk Gasteknisk Centera/s (DGC)Mener at forslaget om brug afautomatisk målende systemer(AMS) vedrørende udledningeraf NOx for energianlæg ned til10 MW er helt urimeligt set iforhold til den forventede af-giftsstørrelse for de omfattedeanlæg. I bemærkningerne tillovforslaget står, at det er ioverensstemmelse med krav fraMiljøstyrelsen. DGC har ikkekunne få dette bekræftet. Miljø-styrelsen har hidtil anbefaletbrug af AMS på anlæg over 30MW. Hvis der skal gennemfø-res mere AMS, vil DGC fore-slå, at kravet knyttes til denforventede emission fra anlæg-get, f.eks. 25 ton NOx årligt.Det vil være nødvendigt meden overgangsordning, da detikke vil være muligt at etablereAMS for disse anlæg inden 1.januar 2012. Det bør præcise-res, at AMS kravet er knyttet tilhvert apparat for sig.Forslaget om fritagelse for må-ling af udledninger af NOx foranlæg med under 500 driftsti-mer årligt kan være meget van-skeligt i praksis, da anlægsejer-ne ikke ved starten af året ved,hvor mange timer, de enkelteapparater skal benyttes. DGCfremlægger et mere detaljeretregelsæt på området.
justering af bekendtgørelsenom måling af NOx vedr.den omtalte bagatelgrænse.
Sænkningen af målergræn-sen vil give væsentlige inci-tamenter til at reducere ud-ledningen af NOx. Der hen-vises til kommentarer til hø-ringssvar fra dels DanishOperators/Offshore Oil andGas Operators in Denmarkog dels Miljøstyrelsen.
Der har været en midlertidigfritagelser for måling foranlæg med under 500 drifts-timer årligt. Med forslagetgøres fritagelsen permanent.Skatteministeriet er ikkebekendt med, at reglen hargivet anledning til vanske-ligheder. Der henvises tilkommentarer til høringssva-ret fra Miljøstyrelsen.
Efter Skatteministeriets op-DGC er blevet klar over, at gas- fattelse er den omtalte prak-turbineanlæg i praksis opkræ-sis i overensstemmelse medves en NOx-afgift svarende tilloven.satsen for gasmotoranlæg. Derer meget stor forskel på udled-Side 11
ninger af NOx fra de to typeranlæg. Mener at denne praksisikke synes at være i overens-stemmelse med den gældendeformulering, da det fremgårklart af NOx-afgiftslovens bilag1,punkt 12 Naturgas til moto-rerikke også gælder for turbi-ner. DGC foreslår forskelligemåder, hvorpå dette kan præci-seres i loven.Virksomheder, der ikke skalDGC mener, at det bør præcise- måle, kan vælge at måle ogres i lovforslaget, at alle virk-betale afgift på det grund-somheder, der opnår emissioner lag. De kan desuden få af-mindre end de til afgifternegiftsgodtgørelse, hvis desvarende standardemissionsfak- begrænser udledningen aftorer, har mulighed for, vedNO2-ækvivalenter til luftenpassende dokumentation, at op- ved forbrænding vianå refusion af NOx-afgift.røgrensning eller andre tek-F.eks. vil almindelige kraft-niske tiltag, der reducerervarmeværker ved en driftsmæs- udledningen af NO2-sig justering af gasmotoren,ækvivalenter. Efter praksiskunne opnå væsentlige redukti- gælder dette for både regi-oner af NOx-emissionen. Disse strerede og ikke-reduktioner vil netop kun blive registrerede virksomheder.opnået, hvis det er muligt at fårefusion.Den forhøjede NOx-afgift giverincitament til en betydelig re-duktion af NOx-emissionen –for gasmotorer ca. en halvering.Afgiftssatsen bør reguleres nedi takt hermed, så der ikke vilopstå en betydelig administrativbyrde for såvel myndighedersom anlægsejere ved, at dehvert år skal søge om refusionaf afgift.Foreslår at det overvejes, hvor-ledes der kan opbygges incita-menter for mindre forbrugere.Nævner at der med NOx-afgiften på privat forbrug af na-turgas er incitament til at vælgef.eks. et halmfyr eller et træpil-lefyr, der giver højere NOx-emission, uden at der skal sva-res NOx-afgift. Det bør overve-jes, om der kunne indbygges etincitament for kedler mindreDet er rigtigt, at den forhø-jede afgift giver betydeligtincitament til reduktion afNOx-emissionen for bl.a.gasmotorer. De pågældendeafgiftssatser er satser forforbrug af energiprodukter –ikke for udledninger – og deer fastsat ud fra typiske ellergennemsnitlige udledningeraf NOx pr. energienhed.Hvis satserne reguleres nedsom omtalt belønnes ogsåde virksomheder, som ikkereducerer deres udledning afNOx, hvilket ikke er hen-sigtsmæssigt.
Der udledes NOx ved for-brænding af biomasse. Dis-se udledninger omfattes afafgiften, men kun hvis ud-ledningen måles, eller an-Side 12
end f.eks. 3.000 kW effekt.Disse kedler forekommer istandardtyper og/eller med ensbrændere i store styktal.
lægget har en indfyret effektpå over 1000 kW. Dermeder der fritagelse for almin-delige brændeovne og træ-pillefyr m.v. i husholdnin-gerne. Dette er gjort af ad-ministrative hensyn.
Dansk Metal
Generelt har Dansk Metal denholdning, at skatte- og afgifts-systemet skal være vækstfrem-mende og sikre lige konkurren-Der henvises til kommentarcevilkår mellem sektorer, menpå høringssvar fra DAKOFO.dette lovforslag vil medføre enensidig forringelse af energi- ogindustrisektorernes konkurren-ceevne, som vil gavne uden-landske virksomheder og kostedanske arbejdspladser.Det virker uhensigtsmæssigt atfriholde transportsektoren, somtegner sig for 60 pct. af densamlede NOx-udledning. Sam-tidig vil en forhøjet NOx-afgiftmed en skæv fordeling på sek-torer modarbejde klimamål omudfasning af fossile brændslerinden 2035, da en femdoblingaf NOx-afgiften vil fremtvingeet skifte i energisektoren samtvirksomhedernes og forbruger-nes energiforbrug til kul på be-kostning af vedvarende energi.Dansk Metal foreslår derfor, atNOx-afgiften bredes ud til atgælde for alle sektorer.
Der henvises til kommentarpå høringssvar fra Branche-foreningen Dansk Miljøtek-nologi.
Dansk Told- og Skattefor-bundDansk Transport og Logi-stik (DTL)
Ingen bemærkninger.Er generelt bekymret, når er-hvervslivet pålægges afgifts-forhøjelser med øgede omkost-ninger og forringet konkurren-ceevne til følge. DTL notererdog, at lovforslaget ikke direktevil belaste transporterhvervetsøkonomi eller konkurrenceev-ne.Danske Regioner finder det posi-tivt, at prisen for NOx udledningforsøges bragt tættere på de sam-
Forhøjelsen af NOx afgiftener en del af det indgåede fi-nanslovsforlig, som forven-tes at medføre øget vækstog beskæftigelse. Afgifts-forhøjelsen skal således sesi sammenhæng med hele fi-nansloven for 2012.
Danske Regioner
Som det fremgår af bemærk-ningerne til lovforslaget, såSide 13
fundsøkonomiske skadesvirk-ninger.Danske Regioner forventerumiddelbart stigende omkostnin-ger til den regionale kollektivebusdrift. Derfor anmoder DanskeRegioner om at lovforslaget sæt-tes på Lov og Cirkulærepro-grammet samt sendes i økono-misk høring hos KL og DanskeRegioner.Dansk ErhvervDansk Erhverv finder høringsfri-sten ekstrem kort, hvilket de fin-der indebærer betydelig risikofor lovsjusk og andre uklarhederi lovgivningsarbejdet.Overordnet finder Dansk Er-hverv at det indgåede finanslovs-forlig er udtryk for en ansvarligøkonomisk politik og anerkenderi lyset af det betydelige budget-underskud fokuseringen på sam-fundsøkonomiens indtægtsside.Når det er sagt, mener Dansk Er-hverv, at det findes områder, somer mere velegnede til at genererenye indtægter end andre. Forsla-get om at hæve NOx afgiften hø-rer modsat afgiftsforhøjelsernepå grænsehandelsfølsomme varetil blandt de mere spiselige.Dansk Erhverv mener, det er po-sitivt, at den foreslåede afgifts-forhøjelse ikke pålægger trans-portsektoren yderligere afgifter.Dansk Erhverv peger på, at NOxafgiften skal ses i forhold til an-dre øgede afgifter. En øget prispå produktion af varme og elrammer bredt og gør alting ensmule dyrere. Hvilket er med tilat hæver inflationen og forværrekonkurrenceevnenDansk Erhverv er ikke bekendtmed en tilsvarende afgift i Sveri-ge, Norge eller Tyskland.Dansk Erhverv finder dog, atNOx afgiften generelt er positiv,da NOx udledning har negativeeffekter på mennesker og miljø.Dansk Erhverv forslår en evalue-
vil den samlede afgiftsbelast-ning af motorbrændstof tilbiler m.v. være på samme ni-veau som uden forhøjelsen afNOx-afgiften. Skatteministe-riet er ikke bekendt med for-hold, som kan begrunde, atforhøjelsen af NOx-afgiftenvil give stigende omkostnin-ger til den kollektive busdrift.Der henvises til kommentarpå høringssvar fra DAKOFO
Ifølge Skatteministeriets op-lysninger har både Sverigeog Norge etableret en NOx-lignende afgift.
Side 14
ring af afgiftsforhøjelsernes ef-fekt efter en periode, så det kanefterprøves, om den øgede afgifthar haft sundhedsgavnlige effekt,og ikke blot indvirker positivt påstatens provenu.
DanSteel A/S
KPMG anfører på vegne afDanSteel A/S:Den øgede afgiftsbeskatningudgør en trussel mod DansteelA/S’ drift i Frederiksværk.Konsekvensen kan blive enkraftig reduktion i antal medar-bejdere via et produktskifte.Undrer sig over at regeringenplanlægger en femdobling afNOx-afgiften uden at tage høj-de for den energiintensive pro-duktion, som samtidig beskæf-tiger mange medarbejderei”udkantsdanmark”.Har forståelse for regeringensfokus på miljø, men en udflyt-ning af den energiintensiveproduktion løser jo ikke pro-blemet.Opfordrer til afgiftsfritagelsefor metallurgi.
NOx-intensive industrier for-ventes at blive belastet somfølge af en forhøjelse af af-giften på NOx. Dette forven-tes at give tilskyndelse til atreducere udledninger afNOx. Dermed reduceres af-giftsbelastningen. Dette skalses i sammenhæng med an-dre tiltag i medfør af aftaleom finanslov for 2012, somhar til hensigt at kickstartedansk økonomi.Samlet setmedfører regeringens oplægtil finanslov for 2012 en be-skæftigelsesfremgang.
Det Økologiske Råd
Er generelt positive overfor detfremsatte forslag om forhøjelseaf NOx-afgiften, men menerdog grundlæggende, at det ogsåburde omfatte NOx fra trans-port.Ved tilbageførsel eller kompen-sation til særlige virksomhederskal det sikres, at motivationentil indførelse af renere teknolo-gi fastholdes. Biogasanlæg børkompenseres. Biogas og natur-gas til transport må ikke fordy-res i forhold til diesel, som føl-ge af afgiftsforhøjelsen.
Der henvises til kommenta-ren til høringssvar fraBran-cheforeningen Dansk Miljø-teknologi.
NOx afgiftsstigningen bli-ver modregnet i den almin-delige energiafgift for die-selolie, således at drivstof-fer til vejtransport netto ik-ke bliver påvirketNOx-intensive industrier bli-ver belastet som følge af enforhøjelse af afgiften påNOx. Dette forventes at givede virksomheder, som udle-Side 15
DI
Femdoblingen af NOx-afgiftenvil få afgørende negativ betyd-ning for de berørte virksomhe-der og medarbejdere. Særligtprocestunge virksomheder vil
opleve et kraftigt stigende ud-giftsniveau. En række af dehårdest ramte virksomhederligger i de områder, som i for-vejen har svært ved at skabe ar-bejdspladser.Danske virksomheder er inter-nationalt i front, når det gældermiljøvenlig produktion, hvorforen udflytning af aktiviteter tillande med mindre miljøvenligproduktion, meget vel kan få ennegativ nettoeffekt på miljøet –stik i mod forslagets hensigt.Desuden rammer afgiften ogsåvirksomheder, der afbrænderaffald eller biobrændsler, ogsom dermed er med til at redu-cere det danske udslip af CO2.DI opfordrer til, at forslaget ik-ke nyder fremme, og at rege-ringen i stedet indleder en dia-log med de berørte virksomhe-der om mulighederne for yder-ligere at nedbringe NOx-udslippet fra produktion iDanmark.
der NOx, en tilskyndelse tilat reducere deres udledningeraf NOx. Dette vil i sidste en-de være med til at reducereafgiftsbelastningen.
Samlet set medfører rege-ringens oplæg til finanslovfor 2012 en beskæftigelses-fremgang.Det er ikke vurderingen, atforslaget isoleret set vilmedføre væsentlig udflyt-ning af danske virksomhe-der.Afgiftsstigningen vil ef-ter adfærd belaste erhvervenemed ca. 365 mio. kr. årligt.Det svarer til 0,06 pct. af denprivate lønsum, som udgørca. 600 mia. kr.
Biobrændsler er omfattet afafgiften, idet der udledesNOx ved forbrænding afdisse brændsler.
Den foreslåede forhøjelse ind-føres med så kort varsel oguden gradvis indfasning, atVedr. ikrafttræden henvisesvirksomhederne ikke har reelle til kommentar på høringsva-teknologiske muligheder for at ret fra Aalborg Portland.omstille sig til det meget højereafgiftsniveau. Dermed får for-slaget karakter af en skat påproduktion i Danmark, hvilketikke harmonerer med regerin-gens overordnede bestræbelserpå at gøre Danmark til et attrak-tivt land at drive virksomhed i.Hvis forslaget mod forventningfremmes, skal DI opfordreSkatteministeriet til hurtigstmuligt at indlede en dialog medKommissionen med henblik påat gennemføre de nødvendigejusteringer af bundfradraget iNOx-afgiften. DI mener ikke,at en decideret formel notifika-
Skatteministeriet vil tage endialog med Kommissionenom bundfradragsordningenog hurtigst muligt efter lov-forslagets ikrafttræden ind-lede notifikationsprocedu-Side 16
tion er nødvendig.
ren.
DI skal desuden opfordre rege-ringen til parallelt hermed atindlede en egentlig notifikati-onsproces med henblik på atøge bundfradraget yderligereog gør i den forbindelse op-mærksom på, at Miljøramme-bestemmelserne muliggør ensats på ned til 20 pct. af detnormale afgiftsniveau.
Niveauet for bundfradrageter lagt ud fra, at de omfatte-de virksomheder ikke måstilles bedre end nogen af devirksomheder, som ikke op-fylder betingelserne forbundfradrag.Det indebærer, at der ikkekan reduceres ned til l20pct. af det normale afgifts-niveau.
DI Byggematerialer
Fastslår at den forslåede NOx-afgift vil få afgørende negativbetydning for de berørte virk-somheder; mange af hvilke alle-rede er hårdt ramt af den økono-miske krise.DI Byggematerialer mener, atden kraftige stigning i udgiftsni-veauet vil forværre virksomhe-dernes konkurrenceevne især iforhold til deres europæiskekonkurrenter.Det skal nævnes, at NOx afgiftentillige rammer virksomheder, derer med til at reducere dansk ud-ledning af CO2 og andre miljø-problemer og dermed er med tilat straffe virksomheder for atfinde nye energiforsyningsvejeog for at nyttiggøre affald.DI Byggematerialer bakker fuldtop om DI ogProcesindustriens høringssvar.
Der henvises i øvrigt tilkommentaren til hørings-svaret fra DAKOFO.
Energistyrelsen
Af teksten fremgår, at virkningpå andre konti er ca. 60 mio. kr.i 2012. Derimod fremgår det aftabel et, at virkningen er 80mio. kr. i 2012.Der fremgår ikke eksplicittebemærkninger vedrørende bio-gas. Ved en biogasproduktionpå omkring 20 PJ i 2020, vilbiokraftvarme i forhold til na-turgasgaskraftvarme belastesmed ca. 20 mio. kr. ekstra.
Tallene i tabel 1 er rigtige.Der bør dog i teksten stå ca.80 mio. kr. i stedet for deca. 60 mio. kr.
Provenuberegningerne tagerhøjde for samspillet mellembiogas og naturgas.
Side 17
eof (energi- og oliefo-rum.dk)
En yderligere forøgelse af detnuværende afgiftsniveau vurde-res ikke at ville reducere raffi-naderiernes udledning yderlige-re. De danske raffinaderier fårøgede omkostninger og stilles ien dårligere position end deresudenlandske konkurrenter.Der er ikke hjemmel i energi-beskatningsdirektivet til at op-kræve NOx-afgifter af raffina-deriernes udledning.
Den markante afgiftsforhø-jelse giver incitamenter tilreduktioner i NOx-udledningen. Forslaget for-ventes at føre til et fald i ud-ledningerne af NOx på ca. 10mio. kg. Det er forventnin-gen, at raffinaderierne ogsåvil kunne reducere deres ud-ledninger.Energibeskatningsdirektivetomfatter ikke output-beskatning, herunder beskat-ning af raffinaderiers målteudledninger af NOx.Forhøjelsen af NOx afgiftener en del af det indgåede fi-nanslovsforlig, hvor et af må-lene er øget vækst og beskæf-tigelse.Regeringens oplæg til finans-lov 2012 medfører samlet seten beskæftigelsesfremgangsom følge af de initiativer,der er indeholdt heri.
Håndværksrådet
Håndværksrådet forstår regerin-gens intentioner, men finder detuforståeligt, at man med ét slagfemdobler NOx afgiften i den troat man kan skrabe et stort prove-nu hjem.Sådanne afgiftsstigninger kan iværste fald føre til virksomheds-lukninger.
Vedr. ikrafttræden henvisestil kommentar på høringsva-ret fra Aalborg Portland.Kalk- og Teglværksfor-eningenForeningen frygter, at mangearbejdspladser sættes over styr,Der henvises til kommenta-og at CO2-belastningen forøges,ren til høringssvaret frahvis regeringens grønne visionDAKOFO.vedrørende f.eks. NOx-skat ik-ke ses i et internationalt per-spektiv.Ved at tage Early action harman i de mineralogiske bran-cher, som er en del af Kalk- ogTeglværksforeningen, bragtenergiforbruget så langt nedsom det i skrivende stund ermuligt, og til et niveau, somligger langt under eller lig meddet vores nabolande i dag præ-sterer.Skat på NOx emission er enskat på mineralindustriensbrændingstemperatur, som eren fysisk parameter, som man iSide 18
de mineralogiske industrier ik-ke kan ændre eller kompenserefor, idet dette er naturbestemt.Man kan ikke investere for atreducere NOx skatten. Man kankun reducere ens produktion forat reducere afgiften eller øgemængden af ”carbon fuel” påbekosting af biofuels.De mineralogiske processer børfritages for de nye afgiftsforhø-jelser for at kunne konkurreremed vore nabolande.Kommunekemi a/sAnfører, at lovforslaget medfø-rer en markant forøgelse afNOx emissionsafgiften på ca. 3mio. kr. for Kommunekemi a/s.Dermed forøges virksomhedensomkostninger entydigt, da denikke på nogen måde har mulig-hed for at reducere emissionenaf NOx ved ændret adfærd.Virksomheden destruerer farligtaffald ved forbrænding ved højtemperatur. Da denne destruk-tionsmetode – som er BestAvailable Technology - uund-gåeligt medfører emissioner afNOx, vil det ikke kunne ladesig gøre at ændre behandlings-formen ved en samtidig fuld-stændig destruktion af de ska-delige stoffer i det farlige af-fald. I øvrigt har virksomhedeni dag den mest avancerederøgrensning, som findes.Kommunekemi a/s er i forvejeni en økonomisk trængt situati-on, og de øgede afgifter sættervirksomheden under yderligerepres, ligesom den øgede afgiftmedfører, at virksomhedenskonkurrencekraft forværres iforhold til de udenlandske kon-kurrenter.Foreslår, at dedikerede for-brændingsanlæg til farligt af-fald undtages fra de øgedeNOx-afgifter eller alternativtafgiftspålægges med en betyde-Side 19
Der henvises til kommentarpå høringsbreve fra hen-holdsvis Aalborg Portlandog DAKOFO
ligt reduceret afgiftssats.Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsenIngen kommentarer.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer har enrække forbehold overfor forsla-get, herunder bl.a.:Kun meget få andre lande haren NOx-afgift af samme stør-relsesorden som Danmark. Af-giften vil forringe erhvervsli-vets konkurrenceevne og måforventes at lede til tab af dan-ske arbejdspladser.Afgiften rammer skævt – bådegeografisk og i forhold til bran-cher. Blandt andet vil branchersom gartnerier og sukkerindu-stri rammes uforholdsmæssigthårdt. Landbrug & Fødevareranbefaler, at man sikrer frita-gelse til de konkurrenceudsatteog særligt udsatte virksomhe-der.Forslaget rammer skævt i for-hold til bioenergi. Det stridermod regeringens målsætningom en overgang til ikke-fossileenergikilder.Det er ønskværdigt at forbedremiljø- og sundhedstilstanden,men luftforurening går på tværsaf landegrænser og 80 pct. afhelbredsskaderne fra luftforu-rening skyldes udlandet. Kun20 pct. skyldes danske kilder.Forslagets negative konsekven-ser for Danmarks vækst og be-skæftigelse står således ikke irimeligt forhold til den eventu-elle effekt af luftforureningen.Herudover har Landbrug & Fø-devarer en række andre be-mærkninger, herunder bl.a. dis-se:Er bekymret over yderligerestigning i skattetrykket somfølge af de 5 mia. skatter og af-
Der henvises til kommenta-ren til høringssvar fraBran-cheforeningen Dansk Miljø-teknologi.
Der henvises til kommentarpå høringsbreve fra DA-KOFO.
Der henvises til kommentarpå høringsbreve fra Bran-cheforeningen for Biogas.
Side 20
gifter i regeringens oplæg til fi-nanslov for 2012 og det admi-nistrative bøvl, som følge af defremsatte forslag.Er stærkt bekymrede over atman fra regeringens side viludvide den eksisterende NOxafgift, da de øgede omkostnin-ger vil belaste konkurrenceev-nen.Er stærkt bekymrede for denbelastning en øget NOx afgiftvil få for enkelte brancher ogvirksomheder der rammeshårdt, Landbrug og fødevareanbefaler at man sikre en frita-gelse for højere afgifter til kon-kurrenceudsatte og særligt ud-satte virksomheder.80 pct. af de helbredsmæssigeomkostninger i Danmark forår-saget af luftforurening, skyldesforurening i udlandet. Derforvil den danske afgift på NOxkun have marginal effekt påden helbredsmæssige tilstand.Hvilket ikke står mål med deomkostninger afgiftsstigningenpåfører erhvervslivet.I regeringsgrundlaget har rege-ringen anført, at virksomhedermødes med for meget offentligtbureaukrati, og at der skal ryd-des op i det. Dette stemmer ik-ke med at der indføres nye ad-ministrative byrder.Vil stærkt anbefale at man ar-bejder på løsninger der sikre, atenkelte brancher ikke rammesuforholdsmæssigt hårdt. – fxved indførelse af en egentligbagatelgrænse for mindre ud-ledning.Gartnerier:De direkte omkostninger tilNOx afgiften vil for gartnerierstige fra 2 mio. kr. til 10 mio.kr. årligt. Det forventes af flereSide 21
arbejdspladser vil forsvinde udaf landet.Biogas:Yderligere vil afgiftsforøgelsenmedføre en væsentlig forringel-se af driftsøkonomien i biogas-anlæg, det er ikke muligt fordisse at overvælte afgiftsstig-ningen til forbrugerne.Derfor bør de negative konse-kvenser imødegås i de kom-mende forhandlinger om nyeenergiforlig.Biomasse:Afgiftsforhøjelsen for betyd-ning for anvendelsen af bio-masse i kraft- og varmeværker.Sukkerproduktion:Afgiftsforhøjelsen vil forringekonkurrenceevnen for sukker-roedyrkningen og sukkerpro-duktionen.Grovvarebranchen:Meget energikrævende proces-ser til produktion.En afgiftsforhøjelse vil betydeen konkurrenceevne tab tilkonkurrenter i ikke afgiftsbela-stede lande.Landbrug og fødevare kritisererden hurtige lovproces og gøropmærksom på risikoen forlovsjusk og problemer for rets-sikkerheden.MiljøstyrelsenHar ikke bemærkninger til af-giftens størrelse eller til at an-læg, der er i drift mindre end500 timer om året, undtages frakravet om kontinuerte målin-ger.Foreslår at der fremsættes æn-dringsforslag til lovforslaget,hvor det indføjes, at udvidelsenaf målerkravet til intervallet 10-30 MW for stempelmotorer ogSide 22
Der henvises til kommentarpå høringsbreve fra DA-KOFO.
Skatteministeriet er i dialogmed Miljøstyrelsen om Mil-jøstyrelsens forslag.
turbiner alene gælder på fasteinstallationer i Nordsøen.Er ikke enig med Skattemini-steriet i nødvendigheden af atindføre nye målerkrav også tillands. Det vil være uproportio-nalt at forlange kontinuerte må-linger der, da der i forvejen be-tales en skabelonafgift efterforbrug. Det vil formentlighverken miljø- eller provenu-mæssigt gøre en forskel.Som NOx-afgiften er i dag, erder alene krav til NOx udled-ningen i Nordsøen efter NOx-afgiftsloven. Miljøstyrelsen harikke regler, der regulerer ud-ledningen af NOx fra faste in-stallationer i Nordsøen. Miljø-styrelsen mener, at udvidelsentil også at omfatte anlæg på fa-ste installationer i Nordsøen fra10 MW til 30 MW bør ske somhidtil i regi af NOx-afgiftslovens eksisterende re-gelsæt herom.Med Miljøstyrelsens forslag tilpræcisering, hvorefter alene fa-ste installationer i Nordsøenomfattes af ændringen, skal derikke afventes regelændringerfor landbaserede anlæg.ProcesindustrienHar fremhævet de meget skade-lige virkninger, som den fore-Der henvises til kommentarslåede mangedobling af NOx-på høringsbreve fra Dalumafgifterne vil have for danskePapir.virksomheder i forhold til virk-somhedernes konkurrencekraft,manglende investeringer, min-dre eksport, forringet sam-fundsøkonomi og fald i beskæf-tigelsen, herunder i vidt omfangi udkantsområder. Og det vel atmærke uden væsentlige forbed-ringer for miljøet.Yderligere konstateres ved nær-læsning af forslaget, at en ræk-ke virksomheder, nemlig virk-somheder med anlæg i størrel-Side 23
sesordenen 10-30 MW, dels vilblive påtvunget at foretage må-linger, dels vil blive omfattet afden stærkt forhøjede afgift.Det nævnes i bemærkningernetil lovforslaget, at NOx-afgifteni Sverige er på 50 svenske kr.pr. kg. Det er korrekt – men re-geringen ”glemmer” at oplyse,at afgifterne reelt tilbageførestil virksomhederne gennem an-dre ordninger, og det dermedsikres, at virksomhederneskonkurrencekraft netop ikkeskades af tilfældige nationaleafgifter.Procesindustrien foreslår dissefire justeringer til lovforslaget:1) Afgiftsstigningen begrænsesmest muligt – stigningen børmaksimalt være på 100 pct.2) Forhøjelsen indføres gradvisi perioden 1. juli 2012 – 1. ja-nuar 2015.3) Udgifter til investering i må-leudstyr i virksomheder, somhidtil ikke har været omfattet,kan fradrages.4) Der indføres en godtgørel-sesordning, så en reduktion iNOx udledningen belønnesmed et tilsvarende nedslag i af-giften.Procesindustrien er opmærk-som på, at justeringerne vil in-debære, at der bliver underskudi forhold til det samlede finans-lovsforslag. Procesindustrienanmoder om, at lovforslagettrækkes tilbage, og at der i ste-det findes andre finansierings-kilder.Er forundret over at regeringenundlader forinden at gå i dialogmed de berørte parter. Opfor-drer til at der snarest tages initi-ativ til en reel dialog med deVedr. ikrafttræden henvisestil kommentar på høringsva-ret fra Aalborg Portland.
NOx-afgiften i Sverige erpå 50 svenske kr., hvilketsiger noget om værdien afskadesvirkninger som følgeaf NOx-udledninger.
Side 24
berørte brancher om mulighe-derne for på en økonomisk for-svarlig måde at nedbringe NOxudslippet fra produktion iDanmark.Indgrebet er indeholdt i et lov-Der henvises til kommenta-forslag, der jappes igennemren til høringssvaret fralovgivningsprocessen i stridDAKOFO.med al redelig handlemåde oglovgivningsetik. At give en hø-ringsfrist på blot 3 dage udhulerdemokratiet og de forvaltnings-principper, vi ellers normaltpåberåber os i Danmark.RenoSamMener at den foreslåede NOx-afgift, der udelukkende foreslåspålagt energiproduktion og ikkebrændeovne eller transport,rammer forbi.Transportsektoren står for ca.60 pct. af NOx-udledningen iDanmark, og hvis regeringensholdning er, at afgiften skal re-ducere NOx-udledning, er detderfor helt afgørende, at trans-portsektoren omfattes af afgif-ten. En afgift, der vil fordyreden kollektive kraftvarmepro-duktion, og som samtidig fri-holder individuelle brændeov-ne, vil betyde, at danskerne vilskrue ned for fjernvarmen ogsamtidig fyre op i brændeovne-ne. Udledning af NOx fra af-faldsforbrændingsanlæggene erpå grund af effektiv røggas-rensning væsentlig mindre endudledningen af NOx fra bræn-deovne. En bevægelse væk frakollektiv varmeforsyning til in-dividuel opvarmning med ek-sempelvis brændeovne vil såle-des ikke formindske udlednin-gen af NOx, snarere tværtimod.Derudover er forslaget konkur-renceforvridende for de danskeaffaldsforbrændingsanlæg.Affaldsforbrændingssektoren ersom følge af implementeringenSide 25
Der udledes NOx ved for-brænding af biomasse. Dis-se udledninger omfattes afafgiften, men kun hvis ud-ledningen måles eller an-lægget har en indfyret effektpå over 1000 kW. Dermeder der fritagelse for almin-delige brændeovne i hus-holdningerne. Dette er gjortaf administrative hensyn.
Der henvises til kommentarpå høringsbrev fraBranche-foreningen Dansk Miljøtek-nologi.
af affaldsdirektivet udsat for in-ternational konkurrence. EfterRenoSams beregninger vil for-øgelsen af NOx-afgiften for-værre de danske forbrændings-anlægs konkurrenceevne med80-90 mio. kr. årligt.En yderligere forværring af af-giftsspændet til udlandet vilforøge incitamenterne til ateksportere det danske affalds-brændsel til bl.a. Sverige ogTyskland. Affaldsbrændslet tilat producere fjernvarme ogelektricitet i Danmark, vil såle-des forsvinde ud af landet. Vivil på den baggrund få brug forat importere kul, gas eller bio-masse for at få dækket voresenergibehov. På kort sigt vil visåledes udskifte et hovedsage-lig CO2-neutralt brændsel medet med væsentligt højere ind-hold af CO2(med mindre der ertale om ren biomasse).RenoSam opfordrer til, at NOx-afgiften omtænkes. Transport-sektoren bør også omfattes afafgiften. Desuden bør afgiftenskonkurrenceforvridende ele-menter fjernes, hvilket eksem-pelvis kan gøres ved at lempetillægsafgiften for affaldsvar-me.SRF Skattefaglig ForeningIngen bemærkninger grundet denkorte svarfrist
Prisen på forbrænding af af-fald skønnes at stige somfølge af en forhøjelse afNOx-afgiften. Effekten vur-deres dog at være af mindreomfang.
Der henvises til svarer tilDansk Byggeri.
3F
3F nævner, at afgiften forDansk Gartneris vedkommendekan beløbe sig til omkring 100mio. kr., og at den vil medføre,at flere af gartnerierne lukker.Anfører, at der vil ske en for-øgelse af arbejdsløsheden medf.eks. en fjerdedel af de 10.000beskæftigede indenfor gartneri-sektoren og følgeindustrien –altså 2.500 personer. Det vilendvidere medføre en forøgetudgift til understøttelse på op til700 mio. kr. Dette vil medføre
Afgiften er i overensstem-melse med de gældendestatsstøtteregler for EU.Der er dermed tale om enafgift af generel karakter.
Der henvises i øvrigt til svarpå høringsbrev fra DanskGartneri.
Side 26
en negativ indkomst for statenpå 100 mio. kr. i forhold til detprovenu på 600 mio. kr., detforventes at NOx-afgiften vilindbringe.3F mener derfor, at der skalfindes en mere retfærdig forde-ling af NOx-afgiften m.v., sådet ikke kun er storforbrugereaf kraft-varme fra faste anlæg,der skal betale NOx-afgift, menalle der medvirker til, at denneudledning sker.Hvis regeringen fastholderdenne skæve fordeling af afgif-ten, så opfordrer 3F til, at debrancher, der bliver særligt be-rørt af NOx-afgiften m.m., påen eller anden måde bliverkompenseret.
Side 27