Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 5
Offentligt
Klima-, energi- og bygningsministerMartin LidegaardSkatteminister Thor Möger PedersenEr udsendt alene pr. mail
10. november 2011
NOx afgift – miljømæssig betænkelig og
konkurrenceforvridende
I det fremsatte forslag til Finanslov foreslår Regeringen atfemdoble NOx afgiften.Det fremsatte forslag vil efter RenoSams vurdering kun i megetbegrænset omfang skabe de rette incitamenter, til at forfølge defornuftige miljømæssige mål om at mindske udledningen af NOx ide sektorer, hvor den er højest. Derudover er det fremsatte forslagkonkurrenceforvridende for de danske affaldsforbrændingsanlæg.RenoSam kan tilslutte sig, at der bruges økonomiske styrings-instrumenter så som afgifter til at forfølge miljø- og klimamæssigemålsætninger. Afgifter virker. Det er derfor også desto merevigtigt, at afgifterne indrettes på en sådan måde, at de indeholderde rette incitamenter, således at de miljø- og klimamæssigemålsætninger, der forfølges, kan virkeliggøres.Den foreslåede NOx afgift, der udelukkende foreslås pålagtenergiproduktion og ikke brændeovne eller transport, rammerforbi.Transportsektoren står for ca. 60% af NOx udledningen iDanmark. Hvis Regeringens hensigt er, at afgiften skal reducereNOx udledning, er det derfor helt afgørende, at transportsektorenomfattes af afgiften.En afgift, der vil fordyre den kollektive kraftvarmeproduktion ogsom samtidig friholder individuelle brændeovne, vil betyde, at dan-skerne vil skrue ned for fjernvarmen og samtidig fyrre op i bræn-deovnene. Udledning af NOx fra affaldsforbrændingsanlæggeneer på grund af effektiv røggasrensning væsentligt mindre end ud-ledningen af NOx fra brændeovne. En bevægelse væk fra kollektivvarmeforsyning til individuel opvarmning med eksempelvis bræn-deovne vil således ikke formindske udledningen af NOx, snareretværtimod.Sidst men ikke mindst er affaldsforbrændingssektoren som følgeaf implementeringen af affaldsdirektivet udsat for internationalkonkurrence. En forøgelse af NOx afgiften vil yderligere forværreden betydelige afgiftsforskel, der er mellem Danmark og udlandet.
1
Efter RenoSams beregninger vil forøgelsen af NOx afgiften i den foreliggendeform forværre de danske forbrændingsanlægs konkurrenceevne med ca. 80-90mio. kr. årligt.En yderligere forværring af afgiftsspændet til udlandet vil betyde forøgedeincitamenter til at eksportere det danske affaldsbrændsel til bl.a. Sverige ogTyskland. Det affaldsbrændsel, som vi har i Danmark, og som vi har brug for tilat producere fjernvarme og elektricitet, vil således forsvinde ud af landet. Vi vilpå den baggrund få brug for at importere kul, olie, gas eller biomasse for at fådækket vores energibehov. På kort sigt vil vi således udskifte et hovedsageligtCO2 neutralt brændsel med et væsentligt højere indhold af CO2 (med mindreder er tale om ren biomasse).RenoSam finder, at en sådan incitamentsstruktur vil være kontraproduktiv i for-hold til at forfølge Regeringens meget ambitiøse klimamæssige målsætninger.Klimamæssige målsætninger som RenoSam i øvrigt finder rigtige.RenoSam opfordrer til, at NOx afgiften omtænkes. For det første bør transport-sektoren omfattes af afgiften. For det andet bør afgiftens konkurrenceforvri-dende elementer fjernes. Dette kan eksempelvis gøres ved at lempe tillægsaf-giften for affaldsvarme, der ikke har noget miljømæssigt sigte, med et beløb dersikrer, at det samlede afgiftstryk ikke forvrider danske forbrændingsanlægskonkurrenceevne.Kopi af dette brev er sendt til Folketingets Energi-, Klima- og Bygningsudvalgsamt til Folketingets Skatteudvalg.
Med venlig hilsenRenoSam
Mads JakobsenFormand
Per Bødker AndersenNæstformand
Jacob H. SimonsenDirektør
2