Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 21
Offentligt
J.nr. 2011-231-00517. december 2011
TilSkatteudvalget
Hermed sendes kommentar på bilag 4 til L32
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen
Henvendelse:
Af henvendelsen fra Affald Danmark fremgår det, at transportsektoren ikke er omfattet afen forhøjelse af afgiften på NOx, hvilket ikke er i overensstemmelse med miljømæssigemålsætninger om at reducere den samlede udledning af NOx. Videre fremgår det, at ved enforhøjelse af NOx-afgiften øges afgiftstrykket for de danske affaldsforbrændingsanlæg.Dette vil ifølge Affald Danmark medføre en yderligere forringelse af anlæggenes konkur-renceevne i forhold til udenlandske anlæg - udover den forringelse der allerede foreliggermellem danske og udenlandske anlæg.Af henvendelsen fremgår det yderligere, at en anden konsekvens - udover forringet konkur-rencevilkår - ved en forhøjelse af NOx-afgiften er i relation til prislofterne for de multifyre-de affaldsanlæg med gasturbiner. I Horsens nævnes eksempelvis, at varmekunderne betaleret prisloft, som i 2011 var på 109 kr./GJ. Dette prisloft nedsættes i 2012 til 106 kr./GJ. Idetprisloftet er inklusive afgifter, vil en stigning i NOx-afgiften ifølge Affald Danmark være ethårdt slag mod disse værker, som kunne afhjælpes ved, at Energistyrelsen hævede disseprislofter for at kompensere for en forhøjelse af afgiften på NOx m.v.
Kommentar:
Regeringen har samlet set et ønske om at opnå miljømæssige forbedringer ved brug af om-kostningseffektive tiltag. Afgifter er ofte omkostningseffektive i forhold til miljøregulering.NOx giver anledning til regional og lokal luftforurening m.v. En forhøjelse af NOx-afgiftenbringer dermed afgiften i bedre balance med den skadesomkostning, som udledning af NOxpåfører miljø og mennesker.Afgiften på NOx belaster som udgangspunkt kun udledninger fra stationære anlæg. Der ersåledes af politiske og praktiske hensyn indført en afgift på udledning af NOx fra stationæ-re anlæg. Transportsektoren er undtaget afgiften på NOx, idet denne sektor allerede er højtbeskattet gennem de danske bilafgifter. Samtidig er udledninger af NOx fra transportsekto-ren reguleret gennem EUROnorm reglerne.Omfanget af overvæltning i praksis bestemmes af de kontrakter, der er indgået mellem ud-byder og modtager af varme. Det er et fåtal af disse kontrakter, som indeholder eksplicittekontraktsforhold om afgiften på NOx. I forhold til affaldsforbrænding forventes det dog, aten større andel af omkostningerne som følge af en forhøjelse af afgiften på NOx overvæltesi selve varmeprisen. Dette skal også ses i lyset af, at varmekontrakter kan genforhandlessom følge af uforudsete ændringer m.v.En større grad af overvæltning vil alt andet lige være med til at dæmpe omfanget af affaldsom ender i udlandet i forhold til et scenarie, hvor omkostningerne fuldt ud nedvæltes i hø-jere gebyrer for afbrænding af affald.Det bemærkes, at som følge at høringsprocessen vedrørende forhøjelse af afgiften på NOxhar regeringen noteret sig kommentarerne fra erhvervene, om manglende muligheder fortilpasning af NOx-udledninger, inden afgiften træder i kraft.Regeringen har derfor besluttet at udskyde ikrafttrædelsen af forhøjelsen af NOx-afgiften til1. juli 2012 med henblik at give erhvervene mulighed for at gennemføre tilpasninger af de-res NOx-udledninger, inden afgiften træder i kraft.Jeg vil fremsætte ændringsforslag herom til 2. behandlingen af L 32.
Side 2 af 3
Endelig skal det nævnes, at regeringen sammen med partierne bag næste års finanslov haraftalt en række betydelige tiltag, som har til hensigt at skabe mere vækst for danske virk-somheder, hvilket forventes at have afsmittende virkninger på forbrænding af affald i Dan-mark.
Side 3 af 3