Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 12
Offentligt
J.nr. 2011-231-0051Dato: 1. december 2011
TilFolketingets Lovsekretariat
Hermed sendes kommentar på bilag 6 til L32
Thor Möger Pedersen/Lene Henningsen
Henvendelse:
Aalborg Portland har i forlængelse af regeringens lovforslag om forøgelse af afgiften påNOx rettet en henvendelse om, at virksomheden rammes langt hårdere end først antaget,hvilket er til skade for virksomhedens konkurrenceevne. Aalborg Portland rammes af hen-holdsvis en afgiftsstigning på 19,8 kr. pr. kg NOx og en justering af bundfradraget. Samletset medfører lovforslaget ifølge Aalborg Portland en 10 dobling af afgiften fra 2 mio. kr. tilca. 20 mio. kr. årligt.Afgiften på NOx vil have en umiddelbar virkning i de første år på hele 42 mio. kr., idetbundfradraget skal godkendes i EU-kommissionen, og en sådan godkendelse kan trække udi årevis, som det skete med dobbelt-reguleringen af CO2-udledningen. Der er samtidig in-gen garanti for en EU-godkendelse ifølge Aalborg Portland, og henviser til manglendegodkendelse af fradrag for deponering af affald på egen grund, som Folketinget vedtog i2008.Aalborg Portland finder det yderligere meget skuffende og overraskende med ændringerneaf NOx-afgiften, idet skatteministeren ifølge virksomheden har tilkendegivet i svar til Fol-ketinget for få uger siden, at man ville tage hensyn til de energiintensive virksomhederskonkurrenceevne, særligt cementproduktionen i Aalborg. Aalborg Portland henviser i øv-rigt til Norge og Sverige, hvor man har en generel NOx-afgift, men cementproduktion erfritaget af hensyn til konkurrenceevnen i den energiintensive industri.Aalborg Portland nævner, at de har investeret millionbeløb i NOx-reducerende udstyr afledtaf den aftale, der blev indgået med miljømyndighederne, før NOx-afgiften blev indført.Produktionen overholder således de seneste BAT (Best Available Technology ) normer, ogdet er derfor ifølge virksomheden ikke muligt at foretage initiativer, som kan reducere ud-ledninger af NOx.Afgiften rammer Aalborg Portland ekstraordinært hårdt, idet den ifølge virksomhedenkommer oven i i øvrige betydelige forhøjelser af energi- og miljøafgifterne, som allerede erbesluttet med virkning fra 2012/14.Ifølge virksomheden er det vanskeligt at opgøre beskæftigelsessituationen helt præcist, menet forsigtigt skøn omhandler mindst 500 personer. Dertil kommer en række miljømæssigesymbioser med den omkringliggende by og samfund i form af fjernvarmeleverancer afoverskudsvarme fra produktionen til 30.000 husstande i Aalborg, bortskaffelse af industri-affald og tørret spildevandsslam fra Aalborg Kommune, som erstatter fossile brændsler.Kommentar:
Regeringen har samlet set et ønske om at opnå miljømæssige forbedringer ved brug af om-kostningseffektive tiltag. Afgifter er ofte omkostningseffektive i forhold til miljøregulering.NOx giver anledning til regional og lokal luftforurening m.v. En forhøjelse af NOx-afgiftenbringer dermed afgiften i bedre balance med den skadesomkostning, som udledning af NOxpåfører miljø og mennesker.Den foreliggende aftale om finanslov for 2012 bidrager samlet set til at fremme vækst ogbeskæftigelse i Danmark.Jeg har tidligere i svar overfor Folketinget tilkendegivet, at der i lovforslaget om forhøjelseaf NOx-afgiften er taget særlig hensyn til cementindustrien. Der videreføres nemlig et ju-Side 2 af 3
steret bundfradrag i NOx afgiften. Bundfradraget udnyttes i praksis alene af cementindu-strien.I lovforslaget er bundfradraget udformet på en sådan måde, at for virksomheder, hvis sam-lede udledning af NOx oversteg 0,5 kg NOx pr. GJ brændselsforbrug i 2006, og som havdeet årligt brændselsforbrug på over 5 PJ fra stationære anlæg i 2006, betales der alene afgiftaf den del af udledningen, der ligger højere end 150 g NOx pr. GJ ved produktion af hvidcement, og den del af udledningen, der ligger højere end 75 g NOx pr. GJ ved produktionaf grå cement.Den umiddelbare værdi af dette bundfradrag skønnes til ca. 15 mio. kr. om året for cement-industrien. Dermed er der taget konkurrencemæssige hensyn til cementproduktionen iDanmark.Det foreslåede justerede bundfradrag er efter Skatteministeriets vurdering det størst mulige,der kan ydes indenfor rammerne af EU’s statsstøtteregler og hensynet til afgiftens generellekarakter. Efter statsstøttereglerne skal de, der udleder meget, således også være underlagt etvist reguleringstryk. Derfor er der grænser, hvor meget afgiften kan lempes via bundfra-dragsordningen.Det er vigtigt, at vi af hensyn til cementindustrien så hurtigt som muligt får en statsstøtte-godkendelse af det bundfradrag, som fremgår af lovforslaget. I forhold til en hurtig stats-støttegodkendelse af dette bundfradrag er jeg fortrøstningsfuld. Kommissionen kender iforvejen sagen ganske godt fra den tidligere statsstøttegodkendelse.Hvis en godkendelse ikke er endelig pr. 1. juli 2012 som ventet, vil det nye bundfradragblive indført med tilbagevirkende kraft pr. 1. juli 2012, når Kommissionens godkendelse ermodtaget.I Norge og Sverige omfatter afgiften alene store motorer, turbiner og kedler og altså ikkeovne, som man bruger, når man producerer cement. Dermed udelukkes NOx blandt andetfra cement ovne fra NOx-afgift i Norge og Sverige. Den danske NOx-afgift har et betyde-ligt bredere grundlag og dermed også et bredere miljømæssigt sigte, herunder også afgifts-regulering af NOx-udledningerne fra Nordsøen.Som følge af høringsprocessen vedrørende forhøjelse af afgiften på NOx har regeringen no-teret sig kommentarerne fra erhvervene, herunder Aalborg Portland, om manglende mulig-heder for tilpasning af NOx-udledninger, inden afgiftsforhøjelsen træder i kraft.Regeringen har derfor besluttet at udskyde ikrafttrædelsen af forhøjelsen af NOx-afgiften til1. juli 2012 med henblik at give erhvervene mulighed for at gennemføre tilpasninger af de-res NOx-udledninger, inden afgiften træder i kraft.Jeg vil fremsætte ændringsforslag herom til 2. behandlingen af L 32.
Side 3 af 3