Tak.
Jeg kan indlede med at sige, at Socialdemokraterne selvfølgelig mener, at vi skal gøre langt, langt mere for at begrænse luftforureningen.
Og da jeg stillede spørgsmålet til Venstres ordfører for lidt siden, fik jeg intet,
intet
svar på, hvordan Venstre ville begrænse luftforureningen i fremtiden.
Det synes jeg nok er noget af en stedmoderlig behandling af kloden og af medmennesker.
Kvælstofilter, kaldet NO
x
'er, er helbredsskadelige og medvirker til at forsure vores klima.
For mennesker medfører NO
x
'er øget risiko for åndedrætssygdomme, ligesom risikoen for irritation i øjne, næse og hals forøges.
Symptomerne kan være forringet lungefunktion, hoste, brystsmerter, åndedrætsbesvær, hovedpine og irritation af øjnene.
Og miljøet påvirkes gennem sur nedbør, der medfører smog, forsuring og overgødskning.
Med det her lovforslag foreslår regeringen derfor, at man markant skal forøge afgiften på den skadelige udledning af NO
x
.
Den her forhøjelse af NO
x
-afgiften vil være med til at nedbringe luftforureningen fra NO
x
med en tredjedel og dermed mindske de negative virkninger for mennesker, natur og miljø.
I energiaftalen fra 2008 mellem alle Folketingets partier lige på nær Enhedslisten blev det aftalt at indføre en NO
x
-afgift på 5 kr.
pr.
kg NO
x
med virkning fra 2010, dette på trods af, at miljøomkostningerne er langt, langt højere.
For miljøafgifters vedkommende burde afgiftssatsen nemlig svare til skadesomkostningen.
Den hidtidige afgiftssats på 5,2 kr.
pr.
kg NO
x
er for lav i forhold til den samlede skadesomkostning ved NO
x
i Danmark, som er på ca.
50 kr.
pr.
kg NO
x
.
Stigningen her på 19,8 kr.
pr.
kg bringer så afgiften bedre i balance med skadesomkostningen.
De danske erfaringer med NO
x
-afgiften viser, at afgiften fører til et betydeligt fald i udledningen.
De aktuelle danske udledninger er dog fortsat væsentlig højere end udledningerne i Sverige, hvor der er en NO
x
-afgifts-lignende ordning, hvorefter NO
x
bliver beskattet med 50 skr.
pr.
kg NO
x
.
Jeg synes, at det er positivt, at flere virksomheder i fremtiden skal måle deres udledning.
For at opnå miljømæssige forbedringer udvides kredsen af virksomheder, der skal måle deres egne udledninger frem for at betale efter skematiske regler.
De nye målerkrav vil særlig have betydning for de energianlæg i Nordsøen, som i fremtiden pålægges at måle udledninger og betale NO
x
-afgift af deres målte udledninger.
Anlæggene har hidtil været helt fritaget for NO
x
-afgiften, da de ikke har skullet måle, og da energibeskatningsdirektivet afgiftsfritager anlæggene til energiforbrug af egne olie- og gasprodukter.
En stor del af de store anlæg, der omfattes af de nye målerkrav, vil i fremtiden frivilligt have valgt at måle i stedet for at betale efter en gennemsnitssats.
Det gælder særlig dem, hvor udledningerne er under gennemsnittet og der er gode muligheder for at reducere NO
x
-udledningen.
De, der ligger over gennemsnittet, og hvor der er mulighed for ekstra store reduktioner, vil imidlertid i en del tilfælde undlade at måle.
Potentialet for at reducere NO
x
-udledninger i Nordsøen via afgiftsincitamenter er betydeligt.
Det ses f.eks.
af, at udledninger fra de hollandske offshoreanlæg er langt lavere end udledninger fra de danske anlæg i Nordsøen.
Derfor ser jeg frem til indførelsen af den her måling for flere virksomheders vedkommende.
Så har der været flere omtaler, som vi ikke har kunnet undgå at se i aviser og tv-indslag, af, om det med at indføre en NO
x
-afgift kommer til at koste arbejdspladser i Danmark.
Her vil jeg godt slå fast, at NO
x
-afgiften selvfølgelig ikke står alene, men er en del af finansloven for 2012, som samlet set,
samlet set,
øger beskæftigelsen – i 2012 med 9.000 personer og i 2013 med 12.000 personer.
Normalt vil enhver ekstraskat på en måde reducere aktivitet og beskæftigelse, men skatteindtægterne står jo ikke alene.
De ekstra skatteindtægter finansierer nemlig ekstra udgifter, også beskæftigelsesfremmende udgifter.
Aftalen om finansloven for 2012 indeholder også en lang række initiativer, der imødegår de uheldige konsekvenser for beskæftigelsen, der følger af den generelle afmatning af konjunkturerne, og vil derfor samlet set medføre en højere beskæftigelse end ellers.
Så er det vigtigt at understrege, at stigende afgifter har til hensigt at få virksomhederne til at reducere deres udledninger af NO
x
.
Dermed holder de udgifterne til afgifter nede.
Men jeg synes også, at det er på sin plads at give virksomhederne tid til at investere i det nye udstyr, som kan reducere udledningerne af NO
x
, inden de højere afgifter træder i kraft.
Derfor har regeringen lyttet til virksomhederne, og for virksomhederne er det sådan over en bred kam, at L 32 først vil træde i kraft i andet halvår 2012.
Det synes jeg er ganske, ganske positivt, og derfor kan Socialdemokraterne støtte denne afgiftsforhøjelse, der sikrer en lavere luftforurening fra Danmark.