Skatteudvalget 2011-12
L 31
Offentligt
J.nr. 2011-311-0075Dato: 6. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 31 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre
love.
(Afskaffelse af multimediebeskatningen, ophævelse af skattebegun-stigelsen for medarbejderaktieordninger, ophævelse af skattefritagelse forarbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer m.v., lønsumsafgiftspligt for af-lønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktier m.v., justering af Bo-ligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsen og tillægtil grøn check m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 23. november 2011.
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou
Spørgsmål 1
Hvilke antagelser om adfærdsændringer i forhold til at beskatte fri telefon frem for multi-medier ligger til grund for provenuberegningerne?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, skønnes det, at der i 2011 vilvære ca. 550.000 lønmodtagere (omregnet til helårsbetalere), der skal betale skat af multi-medier, og en afskaffelse af multimedieskatten skønnes at medføre et umiddelbart provenu-tab på ca. 675 mio. kr. årligt.Det skønnes endvidere, at genindførelsen af beskatningen af fri telefon med et skattepligtigtbeløb på 2.500 kr. kan indbringe et årligt umiddelbart provenu på ca. 75 mio. kr. Dette er etnettoprovenuskøn sammensat af et provenu på ca. 135 mio. kr. fra ca. 130.000 lønmodtage-re og et tab på selvstændigt erhvervsdrivende på ca. 60 mio. kr. som følge af nedsættelsenaf satsen fra 3.000 kr. til 2.500 kr.Både for så vidt angår vurderingen af provenuet fra multimediebeskatningen som af detforventede provenu fra fri telefon indgår de selvstændigt erhvervsdrivende ikke i skønnet.Det skyldes, at der ikke foreligger tilgængelige oplysninger om selvstændigt erhvervsdri-vendes indkomst til multimediebeskatning eller for fri telefon fra før 2010. Disse oplysnin-ger findes alene som regnskabsposteringer.Provenutabet på 675 mio. kr. fra multimediebeskatningen og provenuet på 135 mio. kr. frafri telefon er således ekskl. selvstændigt erhvervsdrivende.Det vurderes med stor usikkerhed, at ca. hver fjerde af de lønmodtagere, der efter gældenderegler multimediebeskattes eller ca. 130.000 personer (omregnet til helårsbetalere), samtselvstændigt erhvervsdrivende vil blive omfattet af beskatningen af fri telefon.Der er herved taget udgangspunkt i, at der var ca. 200.000 lønmodtagere med fri telefonunder de gamle fri telefon-regler. De 130.000 helårsbetalere er et skønnet antal efter ad-færd, da antallet er korrigeret for personer, som forventes enten at slippe for beskatningeneller fravælge fri telefon.Det er således forventningen, at de nye lempeligere kontrolregler i relation til skattefri ar-bejdsmobiler, vil betyde, at antallet af lønmodtagere, der beskattes af fri telefon, vil falde. Idag multimediebeskattes en række ansatte af arbejdsmobiltelefoner, fordi arbejdsgiverenikke ønsker at bruge administrative ressourcer på kontrol. Mindre administrativt besvær in-debærer derfor, at flere arbejdsmobiler bliver skattefri. De lempeligere kontrolregler er enfølge af, at der fremover godt må foretages enkeltstående private opkald fra en arbejdsmo-bil – uden at det udløser skat.Det vurderes endvidere, at der vil komme et fald i antallet af personer med fri telefon i for-hold til de gamle regler, der kan henføres til, at der under de tidligere regler kunne foreta-ges fradrag for private telefonudgifter i det skattepligtige beløb. Der var derfor i mange til-fælde tale om en de facto skattefrihed for telefonen, hvilket medførte, at angivelsen om, atder var tale om en fri telefon, ikke nødvendigvis blev verificeret af lønmodtageren og ar-Side 2
bejdsgiveren i relation til det faktiske forbrugsmønster.For så vidt angår selvstændigt erhvervsdrivende skønnes det, at op imod 180.000 selvstæn-dige efter gældende regler er omfattet af multimediebeskatningen, og stort set alle de selv-stændige skønnes også at blive omfattet af de nye regler om beskatning af fri telefon.Det er vurderet, at overgangen fra multimediebeskatning til beskatning af fri telefon, somudgangspunkt ikke medfører nogen provenuændringer, hvis det skattepligtige beløb i de toordninger er ens.Med nedsættelsen af det skattepligtige beløb for fri telefon til 2.500 kr. i forhold til detskattepligtige multimediebeløb på 3.000 kr., vil der imidlertid fremkomme et provenutabfra gruppen af selvstændigt erhvervsdrivende. Dette provenutab skønnes at udgøre ca. 60mio. kr.
Side 3