Skatteudvalget 2011-12
L 31 Bilag 22
Offentligt
1055645_0001.png
1055645_0002.png
1055645_0003.png
1055645_0004.png
1055645_0005.png
1055645_0006.png
1055645_0007.png
1055645_0008.png
1055645_0009.png
1055645_0010.png
1055645_0011.png
1055645_0012.png
Til lovforslag nr.L 31
Folketinget 20111-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2011
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love(Afskaffelse af multimediebeskatningen, ophævelse af skattebegunstigelsen for medarbejderaktieordninger, ophævelse afskattefritagelse for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer m.v., lønsumsafgiftspligt for aflønning i aktier og købe- ogtegningsretter til aktier m.v., justering af boligjobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsen og tillæg til grøncheck)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-telsen, og skatteministeren orienterede den 21. november2011 udvalget herom. Den 25. november henholdsvis den26. november 2011 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar til udvalget, og den 27. november 2011 sendteskatteministeren et høringsnotat herom til udvalget. Den 28.november 2011 sendte skatteministeren et supplerende hø-ringssvar og sin kommentar hertil til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:BDO,Forsikring & Pension,Jobindex A/S ogPwC.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har DANSK IT og Rejsearbejdere.dk over forudvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 74 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. [Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen. ]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:
DokumentIdJournalnummer
2
Til § 51)I den undernr. 2foreslåede§ 49, stk. 2, nr. 12,indsæt-tes efter »nr. 8«: », som ikke er omfattet af stk. 3, nr. 1«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]2)Efter nr. 2 indsættes som nye numre:»01.I§ 49 A, stk. 3, nr. 1,indsættes efter »foretager«: », ogskattepligtige arbejdsgiverbetalte præmier for forsikringer,der dækker sundhedsbehandlinger m.v., og som efter aftalemellem arbejdsgiver og en arbejdstager indgår som en ikkeadskilt del af en livsforsikringsordning, der er omfattet afpensionsbeskatningslovens § 19«.02.I§ 49 B, stk. 1,indsættes efter »nr. 1-10«: »og 12«.«[Arbejdsgivers og pensionskassens eller forsikringsselska-bets pligt til at indeholde arbejdsmarkedsbidrag af betalingfor sundhedsbehandlinger og præmier til sundhedsforsikrin-ger]Til § 103)Efter nr. 3 indsættes som nye numre:»01.I§ 8 B, stk. 1, nr. 8,ændres »bestemmelser og« til:»bestemmelser,«.02.I§ 8 B, stk. 1, nr. 9,ændres »bekendt.« til: »bekendt,og«.03.I§ 8 B, stk. 1,indsættes somnr. 10:»10) skattepligtige arbejdsgiverbetalte præmier for forsik-ringer, der dækker sundhedsbehandlinger m.v., ogsom efter aftale mellem arbejdsgiver og en arbejdsta-ger indgår som en ikke adskilt del af en livsforsik-ringsordning, der er omfattet af pensionsbeskatnings-lovens § 19.««[Indberetningspligten vedrørende visse præmier til sund-hedsforsikringer pålægges pensionskassen eller forsikrings-selskabet]4)Efter § 12 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fastejendom(ejendomsavancebeskatningsloven),jf.lovbekendtgørelse nr. 891 af 17. august 2006, som ændretbl.a. ved § 5 i lov nr. 525 af 12. juni 2009 og senest ved § 2 ilov nr. 254 af 30. marts 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 5, stk. 2, 4. pkt.,ændres »Vedligeholdelsesudgifter«til: »Vedligeholdelses- og forbedringsudgifter«.«[Ændring af ejendomsavancebeskatningsloven, så forbed-ringsudgifter, der kan fradrages ved opgørelsen af den skat-tepligtige indkomst, ikke også kan tillægges anskaffelses-summen]
Til § 155)Istk. 4indsættes efter »§ 10«: », nr. 1-3,«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]6)Istk. 6udgår2.og 3.pkt.,og i stedet indsættes som2.-4. pkt.:»Hvis der inden lovens ikrafttræden er indgået aftale,hvorefter arbejdstageren ved lønomlægning har kompense-ret arbejdsgiveren for at få computer med tilbehør til rådig-hed, finder § 1, nr. 16, ikke anvendelse til og med indkomst-året 2014, idet arbejdstageren i stedet beskattes, som omvedkommende har fået telefon til privat rådighed efter regle-rne i § 1, nr. 15. Det er en forudsætning, at udstyret i 2. pkt.i indkomståret 2011 beskattes i henhold til ligningslovens §16, stk. 12, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober2011. 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for computermed tilbehør, der ville have været omfattet af ligningslovens§ 16, stk. 12, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober2011, hvis udstyret var leveret inden lovens ikrafttræden,forudsat levering sker senest den 29. februar 2012.«[Ændring af den foreslåede overgangsregel om allerede ind-gåede lønomlægningsaftaler med computer med udstyr]7)Efter stk. 8 indsættes som nye stykker:»Stk. 9.§ 01 har virkning vedrørende forbedringsudgifterfor arbejder, der udføres fra den 1. januar 2012 og senere.Stk. 10.§ 10, nr. 01, 02 og 03, har virkning for indberet-ning vedrørende 2012 og senere år.«Stk. 9-11 bliver herefter stk. 11-13.[Virkningstidspunkt for ændringsforslag nr. 3 og 4]BemærkningerTil nr. 1Indeholdelsespligten vedrørende arbejdsmarkedsbidrag afforsikringspræmierne til sundhedsforsikringer, som udgør enikke adskilt del af en pensionsordning, foreslås ved æn-dringsforslag nr. 2 at skulle pålægges forsikringsselskabeteller pensionskassen. Som konsekvens heraf foreslås det, atarbejdsgiveren ikke skal indeholde arbejdsmarkedsbidrag afdisse forsikringspræmier.Til nr. 2I ændringsforslag nr. 3 er det foreslået, at indberetnings-pligten vedrørende forsikringspræmierne til sundhedsforsik-ringer, som udgør en ikke adskilt del af en pensionsordning,pålægges forsikringsselskabet eller pensionskassen. Begrun-delsen er, at arbejdsgiver ikke har kendskab til prisen for deenkelte dækninger - herunder prisen for sundhedsforsikrin-gen.Af samme grund vil arbejdsgiveren ikke kunne foretageindeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af dissepræmier.Det foreslås derfor i nr. 01, at pligten til at indeholde ar-bejdsmarkedsbidrag af præmierne til sundhedsforsikringer,som udgør en ikke adskilt del af en pensionsordning, pålæg-ges forsikringsselskabet eller pensionskassen.
3
Indeholdelsen og indbetalingen forslås at skulle ske eftersamme regler som forsikringsselskabernes indeholdelse ogindbetaling af arbejdsmarkedsbidrag vedrørende pensions-indbetalingerne og præmier til gruppelivsforsikringer, der erintegreret i pensionsindbetalingerne. Det vil sige, at det erforsikringsselskabet eller pensionskassen, der beregner detbeløb, som skal indeholdes. Forsikringsselskaberne ellerpensionskasserne indbetaler de forventede arbejdsmarkeds-bidrag for kalenderåret af pensionsindbetalinger den 1. sep-tember. Senest den 1. april i året efter udløbet af kalender-året skal de endelige arbejdsmarkedsbidrag så indbetales,dog med modregning af de tidligere indbetalte forventedearbejdsmarkedsbidrag. Hvis der er betalt for meget forventetbidrag tilbagebetaler SKAT det for meget betalte bidrag.Hvis forsikringsselskabet eller pensionskassen er uden-landsk, er det dog arbejdsgiveren, der skal indeholde og ind-betale arbejdsmarkedsbidraget.Samtidig foreslås det i nr. 02 at præcisere, at i det omfangarbejdsgiverbetalte sundhedsbehandlinger m.v. og den ar-bejdsgiverbetalte præmie for forsikringer, der dækker de på-gældende behandlinger m.v., er A-indkomst, skal arbejdsgi-veren ud over at indeholde A-skat også indeholde arbejds-markedsbidraget af betalingen eller præmien.Til nr. 3Efter lovforslaget gøres arbejdsgiverbetalte sundhedsbe-handlinger og præmier til sundhedsforsikringer skattepligti-ge. Samtidig var det tanken, at betalingerne og præmierneskulle gøres til A-indkomst, og at arbejdsgiveren skulle ind-berette betalingerne og præmierne til SKAT. At gøre belø-bene til A-indkomst og indføre indberetningspligt ville kun-ne gøres administrativt ved ændring af kildeskattebekendt-gørelsen og bekendtgørelse om indberetningspligter m.v. ef-ter skattekontrolloven.Forsikring & Pension har dels i deres høringssvar og delsi en efterfølgende henvendelse til Skatteudvalget argumente-ret for, at forsikringsselskabet bør have mulighed for at ind-berette præmierne til sundhedsforsikringer i stedet for ar-bejdsgiveren. Forsikring og pension har i denne forbindelsebl.a. anført:»For størstedelen af de sundhedsforsikringsordninger, derer tegnet som integrerede forsikringer i en obligatorisk fir-mapensionsordning beregnes den samlede præmie - dvs. bå-de pensionsbidraget og sundhedsforsikringspræmien - somen fast procentdel af den ansattes løn. Arbejdsgiver har der-for ikke kendskab til prisen for de enkelte dækninger - her-under prisen for sundhedsforsikringen.Hvis skatteministeren fastholder kravet om, at arbejdsgi-ver skal forestå indberetningen, vil selskaberne derfor værenødsaget til at indarbejde en ekstra information til samtligearbejdsgivere forud for hovedforfald på sundhedsforsik-ringspræmien.Det er for os at se helt unødvendigt at indføre en ekstrainformationsprocedure, og vil være et fordyrende led i admi-nistrationen af sundhedsforsikringer. Det bliver administra-tivt tungere for arbejdsgiveren og for forsikringsselskabet ogdermed i den sidste ende også dyrere for lønmodtageren.«
Under indtryk af dette foreslås det, at indberetningsplig-ten vedrørende præmier til sundhedsforsikringer lægges påforsikringsselskabet eller pensionskassen, når sundhedsfor-sikringen indgår som en ikke adskilt del af en pensionsord-ning.Indberetningspligten foreslås indsat i skattekontrollovens§ 8 B, som bl.a. omhandler forsikringsselskabers og pensi-onskassers indberetning af indbetalinger i øvrigt, herunderde skattepligtige præmier til gruppelivsforsikringer. Det ersåledes tanken med ændringsforslaget, at indberetningen afforsikringspræmierne til sundhedsforsikringer, som udgør enikke adskilt del af en pensionsordning, skal ske årligt og in-den for samme frister som indberetning i øvrigt efter skatte-kontrollovens § 8 B. Indberetningen skal således ske sam-men med indberetningen vedrørende præmier til gruppeliv-sforsikringer, der udgør en ikke adskilt del af en pensions-ordning.Ved udformningen af indberetningsreglerne for arbejds-giveren i bekendtgørelse om indberetningspligter m.v. efterskattekontrolloven vil det samtidig blive sikret, at arbejdsgi-veren ikke skal indberette de præmier, som efter ændrings-forslaget skal indberettes af forsikringsselskabet eller pensi-onskassen.Ved udformningen af kildeskattebekendtgørelsen vil detdesuden blive sikret, at de præmier, som skal indberettes afforsikringsselskabet eller pensionskassen, ikke er A-ind-komst. Det ville ikke harmonere med en årlig indberetning,hvis beløbet blev A-indkomst, da opkrævningen af indeholdtA-skat sker på grundlag af månedlige indberetninger til ind-komstregisteret.Indsættelsen af et nyt nr. 10 i pensionsbeskatningslovens§ 8 B, stk. 1, medfører konsekvensændringer i samme styk-kes nr. 8 og 9.Administrative konsekvenser for det offentligeÆndringsforslaget til forslaget om ophævelsen af skatte-friheden for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer skøn-nes at medføre engangsudgifter vedrørende it-tilretning på0,3 mio. kr.Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre nævneværdi-ge driftsudgifter.Endvidere kan det oplyses at det oprindelige skøn overadministrative omkostninger vedrørende forslaget om ophæ-velsen af skattefriheden for arbejdsgiverbetalte sundhedsfor-sikringer efter konsolidering har vist sig ikke at være fuldtdækkende. Skønnet må derfor opjusteres med engangsudgif-ter på 1,5 mio. kr. vedrørende it-udvikling samt med løben-de driftsudgifter på 0,1 mio. kr. uafhængigt at nærværendeændringsforslag.Forslaget om ophævelsen af skattefriheden for arbejdsgi-verbetalte sundhedsforsikringer inklusive nærværende æn-dringsforslag skønnes dermed samlet at medføre administra-tive engangsudgifter på 3,7 mio. kr. vedrørende it-udviklingog kommunikation samt 10 årsværk svarende til 6,0 mio. kr.vedrørende indsats. Forslaget skønnes endvidere samlet atmedføre løbende driftsudgifter på 0,2 mio. kr. årligt.
4
Til nr. 4Efter ejendomsavancebeskatningslovens § 5, stk. 2, kananskaffelsessummen forhøjes med udgifter til vedligeholdel-se og forbedring. Vedligeholdelsesudgifter, der har kunnetfradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst,samt udgifter, der er straksfradraget eller straksaf-skrevet,og som ikke er omfattet af afskrivningslovens § 21, stk. 2,kan dog ikke medregnes. Tilsvarende gælder for forbed-ringsudgifter på fredede bygninger, der kan fradrages i efter-følgende indkomstår, og udgifter dækket ved skattefrie til-skud.Fradrag for istandsættelsesudgifter efter ligningslovens §8 V omfatter både vedligeholdelses- og forbedringsudgifter.Det har vist sig, at det i nogle få tilfælde vil være muligtbåde at fradrage en forbedringsudgift efter ligningslovens §8 V og tillægge forbedringsudgiften til anskaffelsessummenefter ejendomsavancebeskatningslovens § 5, stk. 2. Det sva-rer til, at der gives dobbelt fradrag for forbedringsudgiften.Dobbeltfradraget kan opnås, når fortjenesten ved salg afejendommen er skattepligtig, og forbedringsudgifterne over-stiger 10.000 kr. pr. kalenderår.Det foreslås derfor at ændre ejendomsavancebeskatnings-loven, så forbedringsudgifter, der har kunnet fradrages vedopgørelsen af den skattepligtige indkomst, ikke længere kantillægges anskaffelsessummen. Herved tages der også højdefor eventuelle fremtidige ordninger, hvor der gives fradragfor forbedringsudgifter.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at detved ændringsforslag nr. 3 foreslås at indsætte nye numre ilovforslagets § 10.Til nr. 6I forbindelse med høringen er det blevet oplyst, at denforeslåede overgangsregel vedrørende goder, hvor lønmod-tagere ved lønomlægning har kompenseret arbejdsgiverenfor at få udstyret til rådighed, er problematisk i forhold til deleveringsproblemer af it-udstyr, som IT-branchen oplever.Den foreslåede overgangsregel finder anvendelse for aftalerom lønomlægning i relation til telefon, herunder datakom-munikationsforbindelse og computer med tilbehør, som erindgået senest den 31. december 2011. Samtidig forudsætterovergangsreglen, at it-udstyret er multimediebeskattet og le-veret senest den 31. december 2011. Betingelserne om, at it-udstyret skal være multimediebeskattet og leveret senest den31. december 2011, medfører ifølge IT-branchen, at en ræk-ke arbejdstagere, der allerede har indgået aftaler om lønom-lægning, vil blive ramt af den foreslåede værnsregel vedrø-rende computer med tilbehør, der anskaffes ved lønomlæg-ning, blot fordi de på grund af leveringsproblemer ikke kanblive omfattet af overgangsreglen.På baggrund heraf foreslås det, at overgangsreglen ogsåskal finde anvendelse for aftaler om lønomlægning vedrø-rende computer med tilbehør, som er indgået inden årsskif-tet, og hvor udstyret ville have været omfattet af multime-diebeskatningen, hvis det var blevet leveret inden årsskiftet.
Det er samtidig en betingelse, at udstyret skal være leveretsenest den 29. februar 2012.I forlængelse af denne lempelse af kravene til hvilke afta-ler om lønomlægning, der kan være omfattet af overgangs-reglen, foreslås det også at ændre og tydeliggøre, hvordande pågældende goder beskattes efter overgangsbestemmel-sen.Det foreslås således, at en arbejdstager, som har indgåeten aftale om lønomlægning med computer med tilbehør se-nest den 31. december 2011 under de ovenfor nævnte betin-gelser, ikke beskattes efter værnsreglen i lovforslagets § 1,nr. 16, men i stedet beskattes, som om vedkommende har få-et stillet en fri telefon til rådighed efter den foreslåede be-stemmelse i lovforslagets § 1, nr. 15, om beskatning af fritelefon.Hermed opnås en overgangsregel, som på en enkel oghensigtsmæssig måde overfører de omfattede goder til be-skatning efter de nye regler. Samtidig vil den nye over-gangsregel indebære, at arbejdstagere, som før blev multi-mediebeskattet, fremover kan få fordel af den lavere skatte-pligtige værdi af fri telefon på 2.500 kr. og eventuelt opnåægtefællerabat.Overgangsreglen foreslås kun at omfatte computer medtilbehør, der indgår i en allerede indgået lønomlægningsafta-le. Dette hænger sammen med, at der kun foreslås indført enværnsregel mod lønomlægningsaftaler, hvor der indgårcomputer med tilbehør.Har en arbejdstager indgået en lønomlægningsaftale se-nest den 31. december 2011, der kun angår en telefon, vil ar-bejdstageren fra og med den 1. januar 2012 blive beskattetefter de nye regler om fri telefon. Det vil sige, at arbejdsta-geren beskattes af den foreslåede skattepligtige værdi af fritelefon på 2.500 kr. årligt (2010-niveau) og eventuelt ogsåkan opnå ægtefællerabat.Har en arbejdstager indgået en lønomlægningsaftale se-nest den 31. december 2011, der kun angår en internetfor-bindelse, vil arbejdstageren ikke skulle betale skat, hvis derer adgang til arbejdsgiverens netværk. Er der ikke adgang tilarbejdsgiverens netværk, vil arbejdstageren blive beskattetefter de nye regler om fri telefon. Det vil sige, at arbejdsta-geren beskattes af den foreslåede skattepligtige værdi af fritelefon på 2.500 kr. årligt (2010-niveau) og eventuelt ogsåkan opnå ægtefællerabat.Hvis en arbejdstager har indgået en lønomlægningsaftalesenest den 31. december 2011, hvor der indgår computermed tilbehør (og eventuelt telefon og/eller internetforbindel-se), som er leveret senest den 29. februar 2012, og hvor ud-styret er eller ville have været omfattet af multimediebeskat-ningen, hvis det var leveret inden årsskiftet, vil arbejdstage-ren fra og med den 1. januar 2012 blive beskattet efter denye regler om fri telefon. Det vil sige, at arbejdstageren be-skattes af den foreslåede skattepligtige værdi af fri telefonpå 2.500 kr. årligt (2010-niveau) og eventuelt også kan opnåægtefællerabat. Tilsvarende gælder, hvor en arbejdstager harindgået en lønomlægningsaftale senest den 31. december2011, hvor der indgår telefon og internetforbindelse.Den nye overgangsregel betyder således, at en arbejdsta-ger, som har indgået en sådan aftale, vil blive beskattet af
5
den foreslåede skattepligtige værdi af fri telefon på 2.500 kr.(2010-niveau). Samtidig vil arbejdstageren kunne opnå æg-tefællerabat i de tilfælde, hvor arbejdstageren er gift og sam-levende med sin ægtefælle, som også beskattes af fri telefon.Dette gælder både, hvor arbejdstagerens ægtefælle beskattesaf fri telefon, fordi vedkommende også har indgået en sådanlønomlægningsaftale, som omfattes af overgangsbestemmel-sen, og hvor arbejdstagerens ægtefælle har en telefon, her-under internetadgang til privat rådighed omfattet af de fore-slåede regler om beskatning af fri telefon.Overgangsreglen foreslås at gælde til og med indkomst-året 2014. Herefter beskattes de pågældende goder omfattetaf lønomlægningsaftalen, hvis de stadig er stillet til rådighedaf arbejdsgiveren, efter de foreslåede regler, som skal gældefra og med indkomståret 2012. Det indebærer bl.a., at denforeslåede værnsregel om beskatning af 50 pct. af udstyretsværdi, når en computer med tilbehør stilles til rådighed i for-bindelse med en aftale om lønomlægning, vil finde anven-delse fra og med indkomståret 2015.Hvis en arbejdstager, som omfattes af overgangsreglen,får stillet yderligere eller andre goder til rådighed i ind-komståret 2012 og frem, vil en eventuel yderligere beskat-ning afhænge af de nye foreslåede beskatningsregler for te-lefon, internet og computer med tilbehør. Hertil kommer, atder en grænse for omfanget af telefoner, computere med til-behør og internetforbindelser, som den enkelte arbejdstagerkan få stillet til rådighed uden at blive beskattet yderligere.Det betyder følgende:Får en arbejdstager, som omfattes af overgangsreglen,stillet en yderligere telefon til rådighed for privat benyttelsei indkomståret 2012 og frem, vil arbejdstageren blive sær-skilt beskattet af den nye fri telefon, hvis lønomlægningsaf-talen fra før indkomståret 2012 i forvejen omfatter en tele-fon eller flere telefoner, og der ikke er en arbejdsmæssig be-
grundelse for, at arbejdstageren får stillet den yderligere te-lefon til rådighed. I så fald beskattes arbejdstageren af mar-kedslejen af den nye telefon. Tilsvarende gælder for yderli-gere arbejdsgiverbetalt internet med og uden adgang til ar-bejdsgiverens netværk.Får en arbejdstager, som omfattes af overgangsreglen,stillet en yderligere computer til rådighed til brug for arbej-det i indkomståret 2012 og frem, bliver arbejdstageren be-skattet særskilt af den nye computer, hvis lønomlægningsaf-talen fra før indkomståret 2012 i forvejen omfatter en ellerflere computere, og der ikke er en arbejdsmæssig begrundel-se for, at arbejdstageren får stillet den yderligere computertil rådighed.Er den yderligere computer i eksemplet kun til privat rå-dighed, vil arbejdstageren blive beskattet af markedslejen afcomputeren. Og hvis den yderligere computer indgår i en nylønomlægningsaftale, vil computeren blive omfattet af vær-nsreglen, og arbejdstageren beskattes af 50 pct. af udstyretsværdi for hvert indkomstår, hvor it-udstyret er stillet til rå-dighed.Til nr. 7Det foreslås, at ændringen af ejendomsavancebeskat-ningsloven, så forbedringsudgifter, der kan fradrages vedopgørelsen af den skattepligtige indkomst, ikke også kan til-lægges anskaffelsessummen, har virkning vedrørende for-bedringsudgifter for arbejder, der udføres fra 1. januar 2012og senere. Det svarer til det ikrafttrædelsestidspunkt, der erforeslået for de foreslåede justeringer i BoligJobordningen.Det foreslås endvidere, at forsikringsselskabernes indbe-retningspligt i relation til visse præmier til sundhedsforsik-ringer, jf. ændringsforslag nr. 3, gives virkning for indberet-ningerne vedrørende kalenderåret 2012 eller senere.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 31Bilagsnr.123456789101112131415161718192021TitelLovudkast i høring, fra skatteministerenFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar, fra SkatteministerietYderligere høringssvar, fra SkatteministerietHøringsskema, fra skatteministerenSupplerende høringssvar og skatteministerens kommentar hertil,fra skatteministerenHenvendelse af 28/11-11 fra BDOHenvendelse af 30/11-11 fra PwCHenvendelse af 1/12-11 fra Forsikring & PensionHenvendelse af 1/12-11 fra PwCHenvendelse af 2/12-12 fra PwCHenvendelse af 2/12-12 fra Jobindex A/SBilaget tilbagetagetSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/11-11 fraBDO Statsautoriseret revisionsaktieselskabSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/12-11 fra Job-index A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/12-11 fraPwCSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 1/12-11 fraPwCSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 1/12-11 fra For-sikring & PensionSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-11 fraPwC1. udkast til betænkningÆndringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 31Spm.nr.1TitelSpm. om, hvilke antagelser om adfærdsændringer i forhold til atbeskatte fri telefon frem for multimedier, der ligger til grund forprovenuberegningerne, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorledes den teknologiske udvikling er med hensyn tiltelefoner tænkt ind i lovforslaget, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorledes udviklingen er, hvor flere og flere virksom-heder overgår til kun at have mobiltelefoner, tænkt ind i lovfor-slaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke ændringer der vil ske i virksomhedernes pligt tilat kontrollere, om arbejdsgiverbetalte telefoner alene bruges til
2
3
4
7
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
arbejdsrelaterede opkald i forhold til reglerne før multimedieskat-tens indførelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvis en betjent bliver udstyret med en tjenestetelefon,som han vælger at tage med hjem uden for tjeneste, vil han såskulle underskrive en tro og love erklæring, og skal arbejdsgive-rens foretage stikprøvekontrol om betjentens brug efter regerin-gens forslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan en person, som får stillet ipad med arbejdsgi-verbetalt sim-kort og Skype-abonnement til rådighed, vil blivebeskattet, hvis en sådan ipad anvendes som telefon, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes en arbejdsgiverbetalt smart-phone, der haradgang til arbejdsmail, men ikke virksomhedens intranet, vilskulle beskattes, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes man vil sikre, at selvstændigt erhvervsdri-vende beskattes på samme måde som lønmodtagere, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke krav der stilles til lønmodtagerens private tele-fonforhold, for at en arbejdsgiverbetalt mobiltelefon kan ansessom en skattefri arbejdsmobiltelefon, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvor mange enkeltstående private opkald der må foreta-ges årligt, uden at det udløser beskatning af en telefon, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en selvstændigt erhvervsdrivende kan undgå beskatningfor mobiltelefon og/eller internetforbindelse, da disse altid ansessom værende stillet til privat rådighed, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser for anvendelse af bruttolønsord-ningen omlægningen forventes at få, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor stort provenuet af de foreslåede elementer vedrø-rende medarbejderaktieordningerne (generelle ordninger vs. indi-viduelle ordninger) er, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om det påtænkes i forhold til de foreslåede ændringer af ar-bejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer og sundhedsbehandlingerat indføre overgangsordninger for lønmodtagere og forsikrings-selskaber, der kommer i klemme af praktiske og tekniske grunde,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om opgørelse over danskernes private køb af forsikrings-ydelser opgjort pr. indkomstdecil, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om opgørelse over danskernes private køb af sundhedsfor-sikringer opgjort pr. indkomstdecil, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om en opgørelse over lønmodtagere, der ved lovforslagetsfremsættelse var dækket af en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsik-
8
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
ring opgjort pr. indkomstdecil, til skatteministeren, [og ministe-rens svar herpå]Spm. om en opgørelse over lønmodtagere, der ved lovforslagetsfremsættelse var dækket af en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsik-ring opgjort efter uddannelsesbaggrund, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en opgørelse over lønmodtagere, der ved lovforslagetsfremsættelse var dækket af en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsik-ring opgjort efter arbejdsfunktion/faggruppe, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om en vurdering af beskæftigelseseffekten (deltagelsesef-fekt) ved indførelse af en ekstra grøn check til personer over 18 årmed en indkomst under 212.000 kroner, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ulønnede praktikanter ligeledes vil være undtaget reg-len om beskatning af fri telefon jf. pkt. 3.1.2.7 i bemærkningernetil lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvilke persongrupper der vil blive ramtaf afskaffelse af bruttolønsordningen, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at redegøre for lovforslagets enkelte elementers bidragtil forslagets samlede negative beskæftigelseseffekt på 340 perso-ner, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en udtømmende liste over, hvilke massageordninger oglign. på arbejdspladser, der fortsat vil være skattefrie, jf. hørings-svar til Danske Akupunktører, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at redegøre for effekten for CO2-udledningen ved at ud-skifte et ældre oliefyr med en ny kondenserende oliekedel, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for den samlede effekt for CO2-udledningensåfremt halvdelen af landets ældre oliefyr udskiftes med nye kon-denserende oliekedler, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at redegøre for antallet af boliger i Danmark uden mu-lighed for at blive tilsluttet kollektiv energiforsyning, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om – såfremt arbejdstager af hensyn til udførelsen af sit ar-bejde får stillet både en pc og en Mac til rådighed på sin hjemme-arbejdsplads af sin arbejdsgiver – begge computere da vil være atregne for skattefrie multimedier, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at kommentere Dansk Erhvervs og IT brancheforenin-gens vurdering af, at 246.300 danskere kommer til at skulle betale»smartphone-skat«, dvs. blive beskattet af fri telefon, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpå
9
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Spm. om at redegøre for, hvad et eventuelt øget provenu fra be-skatning af fri telefon planlægges anvendt til, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpørgsmål om at sidestille online baserede tjenester med »adgangtil arbejdsgiverens netværk«, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at redegøre for, i hvilket omfang arbejdsgiverbetaltesundhedsforsikringer har bidraget til at nedbringe sygefraværet pådet danske arbejdsmarked, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at redegøre for ventetiden i det offentlige sundhedsvæ-sen, såfremt den gruppe af lønmodtagere, der indtil i dag har væ-ret dækket af arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer, ikke hav-de været dækket af disse, til skatteministeren, kopi til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at præcisere, hvor stor en andel af de danske lønmodta-gere, der er omfattet af de i ministerens kommentar til Forsikringog Pensions høringssvar omtalte overenskomster, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens vurdering af at lade ikrafttræden af beskat-ningen af sundhedsforsikringer være afhængig af, hvorvidt der ertale om nytegnede sundhedsforsikringer eller eksisterende sund-hedsforsikringer, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvorledes provenuet på fjernelse af fra-drag for sundhedsforsikringer er sammensat med hensyn til, omder er tale om en arbejdsdel af sundhedsforsikringen og en fritids-del af sundhedsforsikringen, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorfor det vurderes, at der ikke vil være administrativekonsekvenser/byrder for erhvervslivet ved afskaffelse af fradragfor sundhedsforsikringer, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at redegøre for omfanget af de administrative omkost-ninger forbundet med at implementere og administrere et tillæg tilgrøn check som foreslået i lovforslaget, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, i hvilke tilfælde myndighederne vil vur-dere, at der er tale om løntilbageholdenhed, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse antallet af familier, hvor den ene forsørger ik-ke er i beskæftigelse og ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet,og som ved afskaffelse af loftet over børnefamilieydelsen frem-over vil modtage 50.000 kr. eller derover om året i børnefamilie-ydelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse antallet af familier, hvor den ene forsørger erpå offentlig forsørgelse men står til rådighed for arbejdsmarkedet,og som ved afskaffelse af loftet over børnefamilieydelsen frem-
10
42
43
44
45
4647
48
49
50
51
52
53
54
over vil modtage 50.000 kr. eller derover om året i børnefamilie-ydelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang skattebegunstigelse for medarbejder-aktieordninger finder sted i de øvrige EU- og EØS-lande, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår modulet til indberetning af arbejdsløn (der erfradragsberettiget) er færdigt og at finde på www.skat.dk , tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenserved dette lovforslag isoleret set (og ikke den samlede beskæftigel-seseffekt af regeringens finanslovsudspil), til skatteministeren,kopi til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det er god regeringsførelse og med respekt for Folketin-gets arbejde, at lovforslaget indeholder 7 lovændringer, som alleskal træde i kraft inden nytår, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpørgsmål om, hvor meget man skal have adgang til for, at det erskattefrit, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmål om eksempler på, hvad der ikke er tilladt og i hvilketomfang en virksomhed skal kontrollere det, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvordan Skatteministeriet er kommet frem til, atder vil være 140.000 borgere, der vil blive beskattet af fri telefon,når der var over 200.000 borgere, der blev beskattet af fri telefonunder den gamle ordning fra før multimedieskatten, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvordan den forventede udvikling i antallet afborgere, der bliver beskattet af fri telefoni, er om tre år, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmål om at beregne, hvor mange der vil benytte sig af dennuværende multimedieskat, hvis medarbejderen fremover blevbeskattet af 500 kr. om året, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpørgsmål om, hvor mange penge skattefritagelsen for arbejdsgi-verbetalte forsikringer sparer det offentlige for hvert år i mindreudgifter til sygedagpenge, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpørgsmål om, hvor mange penge skattefritagelsen for arbejdsgi-verbetalte forsikringer sparer det offentlige for hvert år på grundaf sparede udgifter til offentlig sundhedsbehandling, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget den nuværende skattefritagelse for arbejds-giverbetalte sundhedsforsikringer forbedrer de offentlige finanser,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvor meget længere ventelisten for f.eks. enknæopperation forventes at blive på grund af ophævelsen af skat-tefritagelsen af arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer, til skat-
11
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
6566
teministeren, kopi til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor hurtigt SKAT kan færdiggøre det digitale beta-lingsmodul til boligjobordningen, så borgere og virksomhederkan få glæde af det, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvad det vil koste at færdiggøre det digitale betalings-modul til boligjobordningen, så borgere og virksomheder kan fåglæde af det, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange borgere og virksomheder der har indberet-tet fradrag fra boligjobordningen på forskudsopgørelsen for 2011,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at bor-gere og virksomheder ikke går glip af fradraget fra boligjobord-ningen, fordi de ikke er opmærksomme på, at fradraget skal ind-berettes på årsopgørelsen, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om,hvor mange borgere og virksomheder, ministeren for-venter, vil gå glip af fradraget fra boligjobordningen, selvom dehar indberettet fradraget på forskudsopgørelsen, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren forventer en mindre benyttelse af fradragetfor boligjobordningen end oprindeligt forventet, når borgere ogvirksomheder ikke kan benytte et digitalt betalingsmodul, somautomatisk indberetter fradraget, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om, hvordan borgere og virksomheder skal indberette fra-drag fra boligjobordningen i 2012, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ministeren finder, at den foreslåede nye ordning for be-skatningen af fri telefon, computer og internetadgang er en let ad-ministrerbar ordning for arbejdsgivere, ansatte og SKAT, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at beregne, hvor mange der vil benytte sig af den nuvæ-rende multimedieskat, hvis medarbejderen fremover blev beskat-tet af 500 kr. om året, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at redegøre for, hvorvidt en medarbejder kan opnå skat-tefrihed for arbejdsgiverbetalt internet, såfremt medarbejderen eri stand til at udføre sit arbejde fra sin hjemmearbejdsplads udenadgang til hele eller dele arbejdsgiverens netværk, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvilke behandlingsformer der forsat vilvære skattefrie, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for baggrunden for de af ministeren oplysteeffekter på arbejdsudbuddet for de enkelte elementer i lovforsla-get, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
67
68
69
70
71
72
73
74
75
Spm. om at redegøre for, hvorvidt arbejdstagere med en arbejds-giverbetalt sundhedsforsikring vil blive pålagt at svare skat afværdien af forsikringen i den del af en eventuel opsigelsesperio-de, der strækker sig ind i 2012, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at redegøre for, i hvilket omfang det offentlige sund-hedsvæsen har taget hensyn til en eventuel øget efterspørgsel somfølge af, at arbejdstagere fravælger deres arbejdsgiverbetaltesundhedsforsikring, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om at oplyse antallet af personer, hvis indkomst befindersig lige under progressionsgrænsen på 212.000 kr., til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor meget ekstra en person med en indkomstlige under progressionsgrænsen på 212.000 kr. skal tjene for atudligne frafaldet af den ekstra grønne check, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang det kan forventes, at borgere i de lave-ste indkomstdeciler fravælger deres arbejdsgiverbetalte sundheds-forsikring, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om svaret på spørgsmål 38 skal forstås således, at de admi-nistrative omkostninger alene vil være it-omkostninger, og at dersåledes ikke vil være andre administrative omkostninger forbun-det med ordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil være indstillet på at stille ændringsfor-slag til det element i lovforslaget, som omhandler multimedie-skatten, således at den foreslåede model udgår, og de 3.000 kr.nedsættes til 500 kr., til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm., om ministeren kan oplyse, hvilke konsekvenser det får forantal afsatte årsværk, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvad det er for specifikke for-hold/forudsætninger der forklarer, at en 500 kr. multimediebe-skatning kan give et provenutab, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpå