Skatteudvalget 2011-12
L 31 Bilag 21
Offentligt
J.nr. 2011-311-0075Dato: 12. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 31 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre lo-ve (Afskaffelse af multimediebeskatningen, ophævelse af skattebegunsti-gelsen for medarbejderaktieordninger, ophævelse af skattefritagelse forarbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer m.v., lønsumsafgiftspligt for af-lønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktier m.v., justering af Bo-ligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsen og tillægtil grøn check m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlin-gen af ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen/Søren Schou
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring afligningsloven og forskellige andre love (Afskaffelse afmultimediebeskatningen, ophævelse af skattebegunstigelsen for medarbejderaktie-ordninger, ophævelse af skattefritagelse for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringerm.v., lønsumsafgiftspligt for aflønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktierm.v., justering af BoligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsenog tillæg til grøn check m.v.).
Til § 5
1)I den undernr. 2foreslåede§ 49, stk. 2, nr. 12,indsættes efter ”nr. 8”: ”, som ikke er omfat-tet af stk. 3, nr. 1”.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
2)Efter nr. 2 indsættes som nye numre:”01. I§ 49 A, stk. 3, nr. 1,indsættes efter ”foretager”: ”, og skattepligtige arbejdsgiverbetaltepræmier for forsikringer, der dækker sundhedsbehandlinger m.v., og som efter aftale mellemarbejdsgiver og en arbejdstager indgår som en ikke adskilt del af en livsforsikringsordning, derer omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19”.02.I§ 49 B, stk. 1,indsættes efter ”nr. 1-10”: ”og 12”.”[Arbejdsgivers og pensionskassens eller forsikringsselskabets pligt til at indeholde arbejdsmar-kedsbidrag af betaling for sundhedsbehandlinger og præmier til sundhedsforsikringer]
Til § 10
3)Efter nr. 3 indsættes som nye numre:”01. I§ 8 B, stk. 1, nr. 8,ændres ”bestemmelser og” til: ”bestemmelser,”.02.I§ 8 B, stk. 1, nr. 9,ændres ”bekendt.” til: ”bekendt, og”.03.I§ 8 B, stk.1,indsættes somnr. 10:”10) skattepligtige arbejdsgiverbetalte præmier for forsikringer, der dækker sundhedsbehand-linger m.v., og som efter aftale mellem arbejdsgiver og en arbejdstager indgår som en ikke ad-skilt del af en livsforsikringsordning, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19.””Side 2
[Indberetningspligten vedrørende visse præmier til sundhedsforsikringer pålægges pensions-kassen eller forsikringsselskabet]
4)Efter § 12 indsættes som ny paragraf:”§ 01I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom (ejendomsavancebeskat-ningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 891 af 17. august 2006, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr.525 af 12. juni 2009 og senest ved § 2 i lov nr. 254 af 30. marts 2011, foretages følgende æn-dring:1.I§ 5, stk. 2, 4. pkt.,ændres ”Vedligeholdelsesudgifter” til: ”Vedligeholdelses- og forbed-ringsudgifter”.”[Ændring af ejendomsavancebeskatningsloven, så forbedringsudgifter, der kan fradrages vedopgørelsen af den skattepligtige indkomst, ikke også kan tillægges anskaffelsessummen.]
Til § 15
5)Istk. 4indsættes efter ”§ 10”: ”, nr. 1-3,”.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3.]
6)§ 15, stk. 6, 2. og 3. pkt.,udgår, og i stedet indsættes som2.-4. pkt.:”Hvisder inden lovens ikrafttræden er indgået aftale, hvorefter arbejdstageren ved lønomlæg-ning har kompenseret arbejdsgiveren for at få computer med tilbehør til rådighed, finder § 1, nr.16, ikke anvendelse til og med indkomståret 2014, idet arbejdstageren i stedet beskattes, somom vedkommende har fået telefon til privat rådighed efter reglerne i § 1, nr. 15. Det er en for-udsætning, at udstyret i 2. pkt. i indkomståret 2011 beskattes i henhold til ligningslovens § 16,stk. 12, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober 2011. 2. pkt. finder tilsvarende anvendelsefor computer med tilbehør, der ville have været omfattet af ligningslovens § 16, stk. 12, jf. lov-bekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober 2011, hvis udstyret var leveret inden lovens ikrafttræ-den, forudsat levering sker senest den 29. februar 2012.”[Ændring af den foreslåede overgangsregel om allerede indgåede lønomlægningsaftaler medcomputer med udstyr.]
7)Efter stk. 8 indsættes som nye stykker:”Stk. 9.§ 01har virkning vedrørende forbedringsudgifter for arbejder, der udføres fra den1. januar 2012 og senere.”Side 3
Stk. 10.§ 10, nr.01, 02 og 03,har virkning for indberetning vedrørende 2012 og senere år.”Stk. 9-11 bliver herefter stk. 11-13.[Virkningstidspunkt for ændringsforslag nr. 3 og 4.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Indeholdelsespligten vedrørende arbejdsmarkedsbidrag af forsikringspræmierne til sundheds-forsikringer, som udgør en ikke adskilt del af en pensionsordning, foreslås ved nr. 2 at skullepålægges forsikringsselskabet eller pensionskassen. Som konsekvens heraf foreslås det, at ar-bejdsgiveren ikke skal indeholde arbejdsmarkedsbidrag af disse forsikringspræmier.
Til nr. 2
I ændringsforslag nr. 3 er det foreslået, at indberetningspligten vedrørende forsikringspræmier-ne til sundhedsforsikringer, som udgør en ikke adskilt del af en pensionsordning, pålægges for-sikringsselskabet eller pensionskassen. Begrundelsen er, at arbejdsgiver ikke har kendskab tilprisen for de enkelte dækninger - herunder prisen for sundhedsforsikringen.Af samme grund vil arbejdsgiveren ikke kunne foretage indeholdelse af A-skat og arbejdsmar-kedsbidrag af disse præmier.Det foreslås derfor i nr. 01, at pligten til at indeholde arbejdsmarkedsbidrag af præmierne tilsundhedsforsikringer, som udgør en ikke adskilt del af en pensionsordning, pålægges forsik-ringsselskabet eller pensionskassen.Indeholdelsen og indbetalingen forslås at skulle ske efter samme regler som forsikringsselska-bernes indeholdelse og indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag vedrørende pensionsindbetalinger-ne og præmier til gruppelivsforsikringer, der er integreret i pensionsindbetalingerne. Det vil si-ge, at det er forsikringsselskabet eller pensionskassen, der beregner det beløb, som skal inde-holdes. Forsikringsselskaberne eller pensionskasserne indbetaler de forventede arbejdsmar-kedsbidrag for kalenderåret af pensionsindbetalinger den 1. september. Senest den 1. april i åretefter udløbet af kalenderåret skal de endelige arbejdsmarkedsbidrag så indbetales, dog medmodregning af de tidligere indbetalte forventede arbejdsmarkedsbidrag. Hvis der er betalt formeget forventet bidrag tilbagebetaler SKAT det for meget betalte bidrag.Hvis forsikringsselskabet eller pensionskassen er udenlandsk, er det dog arbejdsgiveren, derskal indeholde og indbetale arbejdsmarkedsbidraget.Samtidig foreslås det ved nr. 02 at præcisere, at i det omfang arbejdsgiverbetalte sundhedsbe-handlinger m.v. og den arbejdsgiverbetalte præmie for forsikringer, der dækker de pågældendeSide 4
behandlinger m.v., er A-indkomst, skal arbejdsgiveren ud over at indeholde A-skat også inde-holde arbejdsmarkedsbidraget af betalingen eller præmien.
Til nr. 3
Efter lovforslaget gøres arbejdsgiverbetalte sundhedsbehandlinger og præmier til sundhedsfor-sikringer skattepligtige. Samtidig var det tanken, at betalingerne og præmierne skulle gøres tilA-indkomst, og at arbejdsgiveren skulle indberette betalingerne og præmierne til SKAT. At gø-re beløbene til A-indkomst og indføre indberetningspligt ville kunne gøres administrativt vedændring af kildeskattebekendtgørelsen og bekendtgørelse om indberetningspligter m.v. efterskattekontrolloven.Forsikring & Pension har dels i deres høringssvar og dels i en efterfølgende henvendelse tilSkatteudvalget argumenteret for, at forsikringsselskabet bør have mulighed for at indberettepræmierne til sundhedsforsikringer i stedet for arbejdsgiveren. Forsikring og pension har i den-ne forbindelse bl.a. anført:”For størstedelen af de sundhedsforsikringsordninger, der er tegnet som integre-rede forsikringer i en obligatorisk firmapensionsordning beregnes den samledepræmie - dvs. både pensionsbidraget og sundhedsforsikringspræmien - som enfast procentdel af den ansattes løn. Arbejdsgiver har derfor ikke kendskab til pri-sen for de enkelte dækninger - herunder prisen for sundhedsforsikringen.Hvis skatteministeren fastholder kravet om, at arbejdsgiver skal forestå indberet-ningen, vil selskaberne derfor være nødsaget til at indarbejde en ekstra informati-on til samtlige arbejdsgivere forud for hovedforfald på sundhedsforsikringspræ-mien.Det er for os at se helt unødvendigt at indføre en ekstra informationsprocedure,og vil være et fordyrende led i administrationen af sundhedsforsikringer. Det bli-ver administrativt tungere for arbejdsgiveren og for forsikringsselskabet og der-med i den sidste ende også dyrere for lønmodtageren.”Under indtryk af dette foreslås det, at indberetningspligten vedrørende præmier til sundhedsfor-sikringer lægges på forsikringsselskabet eller pensionskassen, når sundhedsforsikringen indgårsom en ikke adskilt del af en pensionsordning.Indberetningspligten foreslås indsat i skattekontrollovens § 8 B, som bl.a. omhandler forsik-ringsselskabers og pensionskassers indberetning af indbetalinger i øvrigt, herunder de skatte-pligtige præmier til gruppelivsforsikringer. Det er således tanken med ændringsforslaget, atindberetningen af forsikringspræmierne til sundhedsforsikringer, som udgør en ikke adskilt delaf en pensionsordning, skal ske årligt og inden for samme frister som indberetning i øvrigt efterskattekontrollovens § 8 B. Indberetningen skal således ske sammen med indberetningen vedrø-rende præmier til gruppelivsforsikringer, der udgør en ikke adskilt del af en pensionsordning.Ved udformningen af indberetningsreglerne for arbejdsgiveren i bekendtgørelse om indberet-ningspligter m.v. efter skattekontrolloven vil det samtidig blive sikret, at arbejdsgiveren ikkeSide 5
skal indberette de præmier, som efter ændringsforslaget skal indberettes af forsikringsselskabeteller pensionskassen.Ved udformningen af kildeskattebekendtgørelsen vil det desuden blive sikret, at de præmier,som skal indberettes af forsikringsselskabet eller pensionskassen, ikke er A-indkomst. Det villeikke harmonere med en årlig indberetning, hvis beløbet blev A-indkomst, da opkrævningen afindeholdt A-skat sker på grundlag af månedlige indberetninger til indkomstregisteret.Indsættelsen af et nyt nr. 10 i pensionsbeskatningslovens § 8 B, stk. 1, medfører konsekvens-ændringer i samme stykkes nr. 8 og 9.Administrative konsekvenser for det offentligeÆndringsforslaget til forslaget om ophævelsen af skattefriheden for arbejdsgiverbetalte sund-hedsforsikringer skønnes at medføre engangsudgifter vedrørende it-tilretning på 0,3 mio. kr.Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige driftsudgifter.Endvidere kan det oplyses at det oprindelige skøn over administrative omkostninger vedrøren-de forslaget om ophævelsen af skattefriheden for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer efterkonsolidering har vist sig ikke at være fuldt dækkende. Skønnet må derfor opjusteres med en-gangsudgifter på 1,5 mio. kr. vedrørende it-udvikling samt med løbende driftsudgifter på 0,1mio. kr. uafhængigt at nærværende ændringsforslag.Forslaget om ophævelsen af skattefriheden for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer inklu-sive nærværende ændringsforslag skønnes dermed samlet at medføre administrative engangs-udgifter på 3,7 mio. kr. vedrørende it-udvikling og kommunikation samt 10 årsværk svarendetil 6,0 mio. kr. vedrørende indsats. Forslaget skønnes endvidere samlet at medføre løbendedriftsudgifter på 0,2 mio. kr. årligt.
Til nr. 4
Efter ejendomsavancebeskatningslovens § 5, stk. 2, kan anskaffelsessummen forhøjes med ud-gifter til vedligeholdelse og forbedring. Vedligeholdelsesudgifter, der har kunnet fradrages vedopgørelsen af den skattepligtige indkomst, samt udgifter, der er straksfradraget eller straksaf-skrevet, og som ikke er omfattet af afskrivningslovens § 21, stk. 2, kan dog ikke medregnes.Tilsvarende gælder for forbedringsudgifter på fredede bygninger, der kan fradrages i efterføl-gende indkomstår, og udgifter dækket ved skattefrie tilskud.Fradrag for istandsættelsesudgifter efter ligningslovens § 8 V omfatter både vedligeholdelses-og forbedringsudgifter.Det har vist sig, at det i nogle få tilfælde vil være muligt både at fradrage en forbedringsudgiftefter ligningslovens § 8 V og tillægge forbedringsudgiften til anskaffelsessummen efter ejen-domsavancebeskatningslovens § 5, stk. 2. Det svarer til, at der gives dobbelt fradrag for forbed-ringsudgiften.Dobbeltfradraget kan opnås, når fortjenesten ved salg af ejendommen er skattepligtig, og for-bedringsudgifterne overstiger 10.000 kr. pr. kalenderår.Side 6
Det foreslås derfor at ændre ejendomsavancebeskatningsloven, så forbedringsudgifter, der harkunnet fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, ikke længere kan tillægges an-skaffelsessummen. Herved tages der også højde for eventuelle fremtidige ordninger, hvor dergives fradrag for forbedringsudgifter.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det ved ændringsforslag nr. 3 foreslås atindsætte nye numre i lovforslagets § 10.
Til nr. 6
I forbindelse med høringen er det blevet oplyst, at den foreslåede overgangsregel vedrørendegoder, hvor lønmodtagere ved lønomlægning har kompenseret arbejdsgiveren for at få udstyrettil rådighed, er problematisk i forhold til de leveringsproblemer af it-udstyr, som IT-branchenoplever. Den foreslåede overgangsregel finder anvendelse for aftaler om lønomlægning i relati-on til telefon, herunder datakommunikationsforbindelse og computer med tilbehør, som er ind-gået senest den 31. december 2011. Samtidig forudsætter overgangsreglen, at it-udstyret ermultimediebeskattet og leveret senest den 31. december 2011. Betingelserne om, at it-udstyretskal være multimediebeskattet og leveret senest den 31. december 2011, medfører ifølge IT-branchen, at en række arbejdstagere, der allerede har indgået aftaler om lønomlægning, vil bli-ve ramt af den foreslåede værnsregel vedrørende computer med tilbehør, der anskaffes ved lø-nomlægning, blot fordi de på grund af leveringsproblemer ikke kan blive omfattet af over-gangsreglen.På baggrund heraf foreslås det, at overgangsreglen også skal finde anvendelse for aftaler omlønomlægning vedrørende computer med tilbehør, som er indgået inden årsskiftet, og hvor ud-styret ville have været omfattet af multimediebeskatningen, hvis det var blevet leveret indenårsskiftet. Det er samtidig en betingelse, at udstyret skal være leveret senest den 29. februar2012.I forlængelse af denne lempelse af kravene til hvilke aftaler om lønomlægning, der kan væreomfattet af overgangsreglen, foreslås det også at ændre og tydeliggøre, hvordan de pågældendegoder beskattes efter overgangsbestemmelsen.Det foreslås således, at en arbejdstager, som har indgået en aftale om lønomlægning med com-puter med tilbehør senest den 31. december 2011 under de ovenfor nævnte betingelser, ikke be-skattes efter værnsreglen i lovforslagets § 1, nr. 16, men i stedet beskattes, som om vedkom-mende har fået stillet en fri telefon til rådighed efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets§ 1, nr. 15, om beskatning af fri telefon.Hermed opnås en overgangsregel, som på en enkel og hensigtsmæssig måde overfører de om-fattede goder til beskatning efter de nye regler. Samtidig vil den nye overgangsregel indebære,Side 7
at arbejdstagere, som før blev multimediebeskattet, fremover kan få fordel af den lavere skatte-pligtige værdi af fri telefon på 2.500 kr. og eventuelt opnå ægtefællerabat.Overgangsreglen foreslås kun at omfatte computer med tilbehør, der indgår i en allerede indgå-et lønomlægningsaftale. Dette hænger sammen med, at der kun foreslås indført en værnsregelmod lønomlægningsaftaler, hvor der indgår computer med tilbehør.Har en arbejdstager indgået en lønomlægningsaftale senest den 31. december 2011, der kun an-går en telefon, vil arbejdstageren fra og med den 1. januar 2012 blive beskattet efter de nye reg-ler om fri telefon. Det vil sige, at arbejdstageren beskattes af den foreslåede skattepligtige værdiaf fri telefon på 2.500 kr. årligt (2010-niveau) og eventuelt også kan opnå ægtefællerabat.Har en arbejdstager indgået en lønomlægningsaftale senest den 31. december 2011, der kun an-går en internetforbindelse, vil arbejdstageren ikke skulle betale skat, hvis der er adgang til ar-bejdsgiverens netværk. Er der ikke adgang til arbejdsgiverens netværk, vil arbejdstageren blivebeskattet efter de nye regler om fri telefon. Det vil sige, at arbejdstageren beskattes af den fore-slåede skattepligtige værdi af fri telefon på 2.500 kr. årligt (2010-niveau) og eventuelt også kanopnå ægtefællerabat.Hvis en arbejdstager har indgået en lønomlægningsaftale senest den 31. december 2011, hvorder indgår computer med tilbehør (og eventuelt telefon og/eller internetforbindelse), som er le-veret senest den 29. februar 2012, og hvor udstyret er eller ville have været omfattet af multi-mediebeskatningen, hvis det var leveret inden årsskiftet, vil arbejdstageren fra og med den 1.januar 2012 blive beskattet efter de nye regler om fri telefon. Det vil sige, at arbejdstageren be-skattes af den foreslåede skattepligtige værdi af fri telefon på 2.500 kr. årligt (2010-niveau) ogeventuelt også kan opnå ægtefællerabat. Tilsvarende gælder, hvor en arbejdstager har indgåeten lønomlægningsaftale senest den 31. december 2011, hvor der indgår telefon og internetfor-bindelse.Den nye overgangsregel betyder således, at en arbejdstager, som har indgået en sådan aftale, vilblive beskattet af den foreslåede skattepligtige værdi af fri telefon på 2.500 kr. (2010-niveau).Samtidig vil arbejdstageren kunne opnå ægtefællerabat i de tilfælde, hvor arbejdstageren er giftog samlevende med sin ægtefælle, som også beskattes af fri telefon. Dette gælder både, hvorarbejdstagerens ægtefælle beskattes af fri telefon, fordi vedkommende også har indgået en så-dan lønomlægningsaftale, som omfattes af overgangsbestemmelsen, og hvor arbejdstagerensægtefælle har en telefon, herunder internetadgang til privat rådighed omfattet af de foreslåederegler om beskatning af fri telefon.Overgangsreglen foreslås at gælde til og med indkomståret 2014. Herefter beskattes de pågæl-dende goder omfattet af lønomlægningsaftalen, hvis de stadig er stillet til rådighed af arbejds-giveren, efter de foreslåede regler, som skal gælde fra og med indkomståret 2012. Det indebæ-rer bl.a., at den foreslåede værnsregel om beskatning af 50 pct. af udstyrets værdi, når en com-puter med tilbehør stilles til rådighed i forbindelse med en aftale om lønomlægning, vil findeanvendelse fra og med indkomståret 2015.Hvis en arbejdstager, som omfattes af overgangsreglen, får stillet yderligere eller andre godertil rådighed i indkomståret 2012 og frem, vil en eventuel yderligere beskatning afhænge af denye foreslåede beskatningsregler for telefon, internet og computer med tilbehør. Hertil kommer,at der en grænse for omfanget af telefoner, computere med tilbehør og internetforbindelser, somSide 8
den enkelte arbejdstager kan få stillet til rådighed uden at blive beskattet yderligere. Det bety-der følgende:Får en arbejdstager, som omfattes af overgangsreglen, stillet en yderligere telefon til rådighedfor privat benyttelse i indkomståret 2012 og frem, vil arbejdstageren blive særskilt beskattet afden nye fri telefon, hvis lønomlægningsaftalen fra før indkomståret 2012 i forvejen omfatter entelefon eller flere telefoner, og der ikke er en arbejdsmæssig begrundelse for, at arbejdstagerenfår stillet den yderligere telefon til rådighed. I så fald beskattes arbejdstageren af markedslejenaf den nye telefon. Tilsvarende gælder for yderligere arbejdsgiverbetalt internet med og udenadgang til arbejdsgiverens netværk.Får en arbejdstager, som omfattes af overgangsreglen, stillet en yderligere computer til rådig-hed til brug for arbejdet i indkomståret 2012 og frem, bliver arbejdstageren beskattet særskilt afden nye computer, hvis lønomlægningsaftalen fra før indkomståret 2012 i forvejen omfatter eneller flere computere, og der ikke er en arbejdsmæssig begrundelse for, at arbejdstageren fårstillet den yderligere computer til rådighed.Er den yderligere computer i eksemplet kun til privat rådighed, vil arbejdstageren blive beskat-tet af markedslejen af computeren. Og hvis den yderligere computer indgår i en ny lønomlæg-ningsaftale, vil computeren blive omfattet af værnsreglen, og arbejdstageren beskattes af 50 pct.af udstyrets værdi for hvert indkomstår, hvor it-udstyret er stillet til rådighed.
Til nr. 7
Det foreslås, at ændringen af ejendomsavancebeskatningsloven, så forbedringsudgifter, der kanfradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, ikke også kan tillægges anskaffelses-summen, har virkning vedrørende forbedringsudgifter for arbejder, der udføres fra 1. januar2012 og senere. Det svarer til det ikrafttrædelsestidspunkt, der er foreslået for de foreslåede ju-steringer i BoligJobordningen.Det foreslås endvidere, at forsikringsselskabernes indberetningspligt i relation til visse præmiertil sundhedsforsikringer, jf. ændringsforslag nr. 3, gives virkning for indberetningerne vedrø-rende kalenderåret 2012 eller senere.
Side 9