Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 30 Bilag 37, L 30 A Bilag 37, L 30 B Bilag 37
Offentligt
Til lovforslag nr.L 30
Folketinget 20111-12
Tilføjelse til betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2011
1. udkasttil
Tilføjelse til betænkningover
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,selskabsskatteloven og forskellige andre love.(Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver i forbindelse med succession ved overdragelse af aktier og justering afrentefradragsbegrænsningsreglerne)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 21 ændringsforslag til lovforslaget. Skatte-ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 5-7, 9, 11 og13-16, herunder om deling af lovforslaget. Liberal Alliancesmedlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4, 8, 10og 12. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stilletændringsforslag nr. 17-21.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.Udvalget afgav betænkning den 16. december 2011. Udval-get har efter afgivelse af betænkning genoptaget behandlin-gen af lovforslagetDispensation fra bestemmelserne i § 8 a, stk. 2, og § 13, stk.1, i Folketingets forretningsordenEt <>tal i udvalget indstiller, at der dispenseres fra be-stemmelsen i § 8 a, stk. 2, i Folketingets forretningsorden,om at der skal gå 2 dage fra omdeling af tilføjelse til be-tænkning til lovforslaget 2. behandles i Tinget, og at der dis-penseres fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. be-handling finder sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.MøderUdvalget har efter afgivelse af betænkning behandlet lov-forslaget i [1] møde.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:<Henvendelser><>ministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:
DokumentIdJournalnummer
2
aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to forslag med følgende titler ogindhold:A.»Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningslo-ven, dødsboskatteloven, pensionsbeskatningsloven, virk-somhedsskatteloven og lov om indskud på etableringskontoog iværksætterkonto. (Nedsættelse af grænsen for finansielleaktiver i forbindelse med succession ved overdragelse af ak-tier)« omfattende § 1, §§ 3-6 og § 7, stk. 1, 2 og 5-8.B.»Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven. (Ju-stering af rentefradragsbegrænsningsreglerne)« omfattende§ 2 og § 7, stk. 1, 3 og 4.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 1Af etmindretal(LA), tiltrådt af <>:2)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76pct.]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:3)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen ved over-dragelser af aktier i levende live]Til § 3Af etmindretal(LA), tiltrådt af <>:4)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76pct.]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:5)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen ved udlod-ninger af aktier fra dødsboer]Til § 4
on til betingelserne for oprettelse af en pensionsordning om-fattet af stk. 5 og 6, 75 pct. for afståelser, der sker senest den31. december 2012.««[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen i forholdtil ophørspension og overgangsordning for hovedaktionæreri tilknytning hertil]7)Nr. 1affattes således:»1.§ 15 A, stk. 4, 1. pkt.,affattes således:»En persons erhvervsmæssige virksomhed anses for iovervejende grad at have bestået i udlejning af fast ejendom,besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign. som nævnt istk. 3, 1. pkt., hvis mindst 50 pct. af indtægterne, jf. dog 7.pkt., hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoomsætningtillagt summen af øvrige regnskabsførte indtægter, fra denerhvervsmæssige virksomhed opgjort som gennemsnittet afde seneste 3 regnskabsår stammer fra sådan aktivitet, ellerhvis handelsværdien af virksomhedens udlejningsejendom-me, kontanter, værdipapirer el.lign. enten på overdragelses-tidspunktet eller opgjort som gennemsnittet af de seneste 3regnskabsår udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af virk-somhedens samlede aktiver, jf. dog 7. og 8. pkt.««[Redaktionel ændring som følge af ændringsforslag nr. 9]Af etmindretal(LA), tiltrådt af <>:8)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76.pct.]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:9)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 15 A, stk. 4,indsættes som7.og8. pkt.:»Procentsatserne for gennemsnitsberegningerne i 1. pkt.udgør 75 pct., medmindre der i gennemsnitsberegningenalene indgår regnskabsår, der begynder den 1. januar 2012eller senere. Procentsatsen knyttet til overdragelsestidspunk-tet udgør 75 pct. for afståelser, der sker senest den 31. de-cember 2012.««[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen i forholdtil ophørspension og overgangsordning for selvstændigt er-hvervsdrivende i tilknytning hertil]Til § 5Af etmindretal(LA), tiltrådt af <>:
6)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 15 A, stk. 3,indsættes efter 1. pkt.:»I relation til betingelserne for oprettelse af en pensions-ordning omfattet af stk. 5 og 6 udgør procentsatserne forgennemsnitsberegningerne i aktieavancebeskatningslovens §34, stk. 6, 75 pct., medmindre der i gennemsnitsberegningenalene indgår regnskabsår, der begynder den 1. januar 2012eller senere. Procentsatsen i aktieavancebeskatningslovens §34, stk. 6, knyttet til overdragelsestidspunktet udgør i relati-10)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76pct.]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:11)Inr. 1ændres »25 pct. «til: »50 pct.«
3
[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen ved anven-delse af den særlige kapitalafkastberegning for aktier og an-parter]Af etmindretal(LA), tiltrådt af <>:12)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76pct.]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 613)Inr. 1ændres »25 pct. «til: »50 pct.«[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen ved hæv-ninger fra etableringskonto og iværksætterkonto efter an-skaffelse af aktier og anparter]Til § 714)Istk. 2indsættes som2. pkt.:»Til og med den 31. december 2014 kan selskabets virk-somhed efter den skattepligtiges valg i stedet for at blivevurderet efter betingelserne i aktieavancebeskatningslovens§ 34, stk. 6, 1. pkt., anses for i overvejende grad at bestå iudlejning af fast ejendom eller besiddelse af kontanter, vær-dipapirer eller lignende, hvis mindst 50 pct. af selskabetsindtægter, hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoom-sætning tillagt summen af øvrige regnskabsførte indtægter,opgjort for det seneste regnskabsår stammer fra sådan akti-vitet, eller hvis handelsværdien af selskabets udlejningsejen-domme, kontanter, værdipapirer eller lignende enten påoverdragelsestidspunktet eller opgjort ved udgangen af detseneste regnskabsår udgør mindst 50 pct. af handelsværdienaf selskabets samlede aktiver.«[Overgangsordning for pengetankreglen ved overdragelseraf aktier i levende live]15)Istk. 5indsættes som2. pkt.:»Til og med den 31. december 2014 kan selskabets virk-somhed efter den skattepligtiges valg i stedet for at blivevurderet efter betingelserne i dødsboskattelovens § 29, stk.3, 5. pkt., anses for i overvejende grad at bestå i udlejning affast ejendom eller besiddelse af kontanter, værdipapirer ellerlignende, hvis mindst 50 pct. af selskabets indtægter, hvor-ved forstås den regnskabsmæssige nettoomsætning tillagtsummen af øvrige regnskabsførte indtægter, opgjort for detseneste regnskabsår stammer fra sådan aktivitet, eller hvishandelsværdien af selskabets udlejningsejendomme, kontan-ter, værdipapirer eller lignende enten på overdragelsestids-punktet eller opgjort ved udgangen af det seneste regnskabs-år udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af selskabetssamlede aktiver.«[Overgangsordning for pengetankreglen ved udlodninger afaktier fra dødsboer]
cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 716)Istk. 4indsættes som2.og3. pkt.»Selskaber kan dog vælge at anvende bestemmelsen fraog med det indkomstår, hvorefter selskabet efter § 14, stk.17, i lov nr. 254 af 30. marts 2011, er omfattet af eller harvalgt sig omfattet af selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr.3, som ændret ved lov nr. 254 af 30. marts 2011. Indgår sel-skabet i en koncern, jf. selskabsskattelovens § 11 B, stk. 8,træffes valget efter 2. pkt. samlet for hele koncernen af ad-ministrationsselskabet.«[Adgang for selskaberne til at vælge et virkningstidspunkttilbage i tid]Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:dÆndringsforslag til det udelte lovforslagTil § 117)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 318)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 419)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 520)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 621)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene for-slag (A) vedrører nedsættelse af grænsen for finansielle akti-ver i forbindelse med succession ved overdragelse af aktier.Det andet (B) vedrører justering af rentefradragsbegræns-ningsreglerne.Til nr. 2, 4, 8, 10 og 12Ændringsforslaget indebærer, at den nuværende grænsefor finansielle aktiver ved succession (pengetankregler) hæ-
4
ves fra 75 pct. til 76 pct. i stedet for at blive nedsat til 50 pct.som foreslået af skatteministeren.Til nr. 3I lovforslaget som fremsat foreslås en sats for pengetank-grænsen på 25 pct. ved overdragelse af aktier i levende leveefter aktieavancebeskatningsloven. Det foreslås, at satsenændres til 50 pct.Økonomiske konsekvenser for det offentligeDen foreslåede forhøjelse af satsen for pengetankgrænsenskønnes i forhold til lovforslaget som fremsat at medføre etprovenutab før tilbageløb på 45 mio. kr. i 2012 og på 65mio. kr. i 2013. Det varige provenutab udgør 30 mio. kr. år-ligt før tilbageløb. Der er her skønsmæssigt lagt til grund, atmere end halvdelen af de selskaber, der berøres af lovforsla-get, vil have finansielle aktiver i intervallet fra 25 pct. til 50pct., og omvendt, at de forholdsmæssigt største latente skat-ter vil vedrøre selskaber med finansielle aktiver i intervalletfra 50 pct. til 75 pct.Til nr. 5I lovforslaget som fremsat foreslås en sats for pengetank-grænsen på 25 pct. ved udlodninger fra boer efter dødsbo-skatteloven. Det foreslås, at satsen ændres til 50 pct.Til nr. 6, 7 og 9Det er en betingelse for at oprette en ophørspension efterpensionsbeskatningsloven, at man i en periode på mindst 10år inden for de seneste 15 år forud for det indkomstår, hvoripensionsordningen oprettes, har drevet selvstændig er-hvervsvirksomhed eller har været hovedaktionær i et sel-skab, der driver erhvervsmæssig virksomhed. Den erhvervs-mæssige virksomhed i den selvstændige erhvervsvirksom-hed eller i hovedaktionærselskabet må ikke i overvejendegrad have bestået i udlejning af fast ejendom, besiddelse afkontanter, værdipapirer eller lignende. Om et givet år indenfor de seneste 15 år indgår i perioden på 10 år som et år,hvor der ikke har været tale om sådan overvejende passivkapitalanbringelse, afgøres på basis af et gennemsnit af deseneste 3 regnskabsårs omsætning såvel som af handelsvær-dien af virksomhedens eller hovedaktionærselskabets akti-ver de seneste 3 regnskabsår. Gennemsnittet må efter gæl-dende ret ikke overstige 75 pct. Yderligere stilles der kravom, at handelsværdien af virksomhedens eller hovedaktio-nærselskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapi-rer eller lignende ikke på overdragelsestidspunktet udgørmindst 75 pct. af handelsværdien af virksomhedens eller ho-vedaktionærselskabets samlede aktiver.Videncentret for Landbrug og Forsikring & Pension haranført, at sænkningen af procentsatsen er problematisk, fordisænkningen reelt får virkning 15 år tilbage i tiden, jf. betin-gelserne for oprettelse af en ophørspension som beskrevetovenfor. Den, der har indrettet sig i tillid til den hidtidigegrænse og måske blot overskredet den foreslåede procents-ats marginalt, eller for den sags skyld været tæt på 75 pct.,vil måske i mange år fremadrettet ikke kunne indskyde påophørspension, fordi en række år, der efter den gældendeprocentsats tæller med i de 10 erhvervsaktive år, nu med
nedsættelsen af satsen ikke vil tælle med. I den forbindelsemå det også haves for øje, at beregningsreglen i sig selv eren rullende regel, og at et enkelt år, hvor den nye grænse harværet væsentligt overskredet, reelt vil kunne medføre, at 3år ikke kan medregnes ved opfyldelsen af 10 års-kravet.Det foreslås på denne baggrund at justere reglen, såledesat nedsættelsen af satsen til 50 pct. først får virkning for deregnskabsår, hvor den pågældende har mulighed for at ind-rette sig på den nye, lavere procentsats. Et regnskabsår, dereksempelvis er begyndt den 1. juli 2010, vil den pågældendei sagens natur ikke kunne gøre om, og da et sådant regn-skabsår vil indgå i gennemsnitsberegningen flere år frem-over, bør den nye, lavere sats først anvendes, når der i gen-nemsnitsberegningen alene indgår regnskabsår, der begyn-der den 1. januar 2012 eller senere, dvs. regnskabsår, hvordet vil være tidsmæssigt muligt at foretage de nødvendigejusteringer af aktivsammensætningen m.v.Med hensyn til kravet om, at handelsværdien af virksom-hedens eller hovedaktionærselskabets udlejningsejendom-me, kontanter, værdipapirer eller lignende ikke på overdra-gelsestidspunktet udgør mindst 50 pct. af handelsværdien afvirksomhedens eller hovedaktionærselskabets samlede akti-ver, foreslås det, at den nedsatte sats først får virkning foroverdragelser, der sker den 1. januar 2013 eller senere. Der-med sikres den selvstændige i relation til oprettelsen af enophørspension en rimelig frist til at bringe en aktivandel,som i tillid til gældende ret måske ligger tæt på 75 pct., nedunder 50 pct., mens de selvstændige, der har planlagt at op-rette en ophørspension i 2012, kan anvende de gældenderegler.Det bemærkes, at den beskrevne overgangsordning i rela-tion til hovedaktionærers oprettelse af ophørspension, hvor-efter den hidtidige procentsats på 75 pct. i en vis tid fortsatvil have relevans, alene er knyttet netop til oprettelsen af enophørspension. Denne overgangsordning har således hver-ken betydning for successionsmulighederne efter overgangs-ordningen i relation til overdragelse af aktier i levende live,jf. ændringsforslag nr. 14, eller for successionsmulighederneefter overgangsordningen i relation til udlodninger af aktierfra dødsboer, jf. ændringsforslag nr. 15.Til nr. 11Lovforslaget som fremsat foreslås en sats for pengetank-grænsen på 25 pct. ved anvendelsen af den særlige kapitalaf-kastberegning for aktier og anparter efter virksomhedsskat-teloven. Det foreslås, at satsen ændres til 50 pct.Til nr. 13I lovforslaget som fremsat foreslås en sats for pengetank-grænsen på 25 pct. ved anvendelse af reglerne om hævnin-ger fra etableringskonti og iværksætterkonti efter anskaffel-se af aktier og anparter. Det foreslås, at satsen ændres til 50pct.Til nr. 14Der foreslås en overgangsordning, hvorefter skatteydernetil og med den 31. december 2014 kan vælge, om de i for-hold til pengetankreglen ved overdragelse af aktier i levende
5
live efter aktieavancebeskatningsloven vil vurderes over treår eller kun det seneste år. På den måde får virksomhedernerimelig tid til at forberede sig på de nye vilkår.Økonomiske konsekvenser for det offentligeI provenuberegningerne i lovforslaget som fremsat er derregnet med, at selskaberne i et vist omfang vil tilpasse sig denye regler. Det er her lagt til grund, at denne tilpasning villefå virkning allerede fra 2012. Der er herved ikke taget hen-syn til, at måleperioden på tre år indebærer, at tilpasningenikke ville kunne nå at slå igennem de første år. Tilsvarendegælder for den 15-årige måleperiode i ophørspensionsregler-ne. Merprovenuet i de første år er hermed undervurderet ilovforslagets provenuvurdering. Med den foreslåede over-gangsordning i ændringsforslaget bortfalder det yderligeremerprovenu. Der bliver herved større overensstemmelsemellem det nye regelsæt og forudsætningerne for provenu-vurderingen. Provenutabet ved ændringsforslagene om over-gangsordninger har derfor primært karakter af bortfald af etikke-indregnet merprovenu.Til nr. 15Der foreslås en overgangsordning, hvorefter skatteydernetil og med den 31. december 2014 kan vælge, om de i for-hold til pengetankreglen ved udlodninger fra boer efterdødsboskatteloven vil vurderes over tre år eller kun det se-neste år. På den måde får virksomhederne rimelig tid til atforberede sig på de nye vilkår.
Til nr. 16Det foreslås at indføre mulighed for, at selskaberne kanvælge at anvende den genoprettede formulering af selska-bsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, tilbage fra det tidspunkt,hvor selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, efter ikraft-trædelsesbestemmelsen i § 14, stk. 17, i lov nr. 254 af 30.marts 2011 har haft virkning for det pågældende selskab.Baggrunden for forslaget er, at der kan være selskaber,som kan have en interesse i et virkningstidspunkt tilbage itid, f.eks. for at undgå at skulle foretage midlertidige æn-dringer i systemer for opgørelse af selskabets nettofinansie-ringsudgifter.Til nr. 17-21Ændringsforslagene vil ændre den grænse for finansielleaktiver ved succession (pengetankreglen), der er lagt op til ilovforslaget, fra 25 til 50 pct. Høringssvarene og de henven-delser og den deputation, der har indgået i udvalgsarbejdet,viser, at den drastiske sænkning af grænsen fra 75 pct. til 25pct., som regeringen har lagt op til i lovforslaget, vil få nog-le meget uheldige konsekvenser for mange veldrevne dan-ske virksomheder. Dansk Folkeparti ønsker derfor at hævegrænsen i forhold til lovforslaget, så den bliver på 50 pct.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF)Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 30Bilagsnr. Titel35Ændringsforslag, fra skatteministeren36Pressemeddelelse: Regeringen indgår aftale med Konservativeom pengetanksgrænseOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 30Spm.nr.44TitelSpm. om, hvorfor ministeren har oplyst til DR, at det vil give et20 mio. kr. mindre provenu at ændre grænsen for finansielle akti-ver i forbindelse med succession ved overdragelse af aktier til 50pct. i stedet for 25 pct., til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren mener, at hovedparten af de virksomheder,der rammes af »pengetankreglen«, har finansielle aktiver på mel-lem 50 og 75 pct. m.v., til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvordan ændringen af regeringens oprindelige lovfor-slag finansieres, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil redegøre for, hvad der karakteriserer defamilieejede virksomheder i Danmark, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpå
45
4647