Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 30 Bilag 28, L 30 A Bilag 28, L 30 B Bilag 28
Offentligt
1057408_0001.png
1057408_0002.png
J.nr. 2011-511-0079Dato: 14. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 30 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, sel-

skabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af grænsen

for finansielle aktiver i forbindelse med succession ved overdragelse

af aktier og justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne).

Hermed sendes kommentar til henvendelse af 13. december 2011 fra FSR(bilag 22).
Thor Möger Pedersen/ Marianne Sigetty

FSR

tillader sig at rette henvendelse til Folketingets Skatteudvalg vedrørende L30 og skat-teministerens svar af 7. december 2011 på spørgsmål 3.Af besvarelsen til spørgsmål 3 til L 30 (pengetanksreglen) fremgår følgende:”Indledningsvistbemærkes det, at goodwill ikke betragtes som et ”pengetanksaktiv”, mensom et driftsaktiv, når det beregnes, om grænsen for finansielle aktiver overskrides vedsuccession. Værdifastsættelsen af goodwill sker her på basis af TSS-cirkulære 2000-10,mens det er årsregnskabets værdier af de øvrige aktiver, der indgår i beregningen”FSR har to bemærkninger til denne udtalelse:1. FSR går ud fra, at det alene er et eksempel, og at goodwill ikke nødvendigvis altid skalværdiansættes efter TSS-cirkulære 2000-10. Eksempelvis kan også SKATs vejledningom værdiansættelse fra august 2009 i visse tilfælde inddrages som baggrund for værdi-ansættelsen.FSR anmoder Skatteministeriet om at bekræfte dette.2. Tilsvarende går FSR ud fra, at værdiansættelsen af øvrige aktiver ikke altid skal baseresig på de regnskabsmæssige værdier. Eksempelvis kan erhvervsejendomme have enbetydelig merværdi i forhold til den regnskabsmæssige værdi, og i sådanne tilfældemed klare merværdier af erhvervsaktiver bør det naturligvis være den reelle handels-værdi, der indgår ved beregningen af grænsen for finansielle aktiver (pengetanksreg-len).FSR anmoder ligeledes om Skatteministeriets stillingtagen til dette.

Kommentar:

Skatteministeriet kan bekræfte FSRs bemærkninger under punkt 1 og 2 ovenfor.
Side 2