Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 30 Bilag 33, L 30 A Bilag 33, L 30 B Bilag 33
Offentligt
OMTRYK
Til lovforslag nr.L 30
Folketinget 2011-12
OMTRYKKorrektion af ændringsforslag nr. 5.
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,selskabsskatteloven og forskellige andre love(Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver i forbindelse med succession ved overdragelse af aktier og justering afrentefradragsbegrænsningsreglerne)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Skatte-ministeren har stillet ændringsforslag nr. 3, 5 og 8-10.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 1, 2, 4, 6 og 7.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 21. november2011 dette udkast til udvalget. Den 25. og den 27. november2011 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Advokatfirmaet L Cort H,Bech-Bruhn Advokatfirma,Ejendomsforeningen Danmark,FOSS A/S,FSR – danske revisorer,Michael Serup, Bech-Bruhn ogWidex A/S.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.SamrådUdvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til skatteministe-ren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i etåbent samråd med udvalget den 14. december 2011. Mini-steren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, som låtil grund for besvarelsen af spørgsmålet.DeputationerEndvidere har FOSS A/S mundtligt over for udvalget re-degjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 43 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de af skatteministeren under nr. 3,5 og 8-10 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemmeimod de af Dansk Folkeparti under nr. 1, 2, 4, 6 og 7 stilledeændringsforslag.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer er stærkt bekymredeover de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af dette lov-forslag.I forhold til de strammere regler for beskatning i forbin-delse med generationsskifte er Skatteudvalget blevet kontak-tet med flere helt konkrete tilfælde, som viser, at de foreslå-ede stramninger vil få store konsekvenser for virksomheder-nes mulighed for succesfulde generationsskifter. De foreslå-ede stramninger vil forhindre en lang række familieejede
AX013676
OMTRYK2
virksomheder i at gennemføre et generationsskifte uden sto-re skattemæssige konsekvenser. Det vil – som det også erfremgået af medierne – koste danske arbejdspladser.Regeringen har ikke på betryggende vis kunnet redegørefor de økonomiske konsekvenser af lovforslaget, ligesom re-geringens forudsætning om, at ændringerne vil få virksom-hederne til at investere deres kapital mere aktivt end i dag,må siges at hvile på et meget tvivlsomt grundlag. Særlig iden nuværende økonomiske situation er det uhensigtsmæs-sigt at straffe virksomheder, der er velkonsoliderede. Stram-ningerne vil ramme disse virksomheders udviklingsmulighe-der fremover.Den foreslåede stramning i rentefradragsbegrænsningenvil hæmme danske virksomheders investeringslyst og der-med også koste arbejdspladser.Partierne stemmer for Dansk Folkepartis ændringsforslagom at hæve grænsen til 50 pct., da det vil mindske lovforsla-gets skadelige effekt.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):Til § 11)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 32)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 4Afskatteministeren,tiltrådt afudvalget:3)Nr. 1affattes således:»1.§ 15 A, stk. 4, 1. pkt.,affattes således:»En persons erhvervsmæssige virksomhed anses for iovervejende grad at have bestået i udlejning af fast ejendom,besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign. som nævnt istk. 3, 1. pkt., hvis mindst 75 pct. af indtægterne, jf. dog 7.pkt., hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoomsætningtillagt summen af øvrige regnskabsførte indtægter, fra denerhvervsmæssige virksomhed opgjort som gennemsnittet afde seneste 3 regnskabsår stammer fra sådan aktivitet, ellerhvis handelsværdien af virksomhedens udlejningsejendom-me, kontanter, værdipapirer el.lign. enten på overdragelses-
tidspunktet eller opgjort som gennemsnittet af de seneste 3regnskabsår udgør mindst 75 pct. af handelsværdien af virk-somhedens samlede aktiver, jf. dog 7. og 8. pkt.««[Redaktionel ændring som følge af ændringsforslag nr. 9]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):4)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«.[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Afskatteministeren,tiltrådt afudvalget:5)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 15 A, stk. 4,indsættes som7.og8. pkt.:»Procentsatserne for gennemsnitsberegningerne i 1. pkt.udgør dog 25 pct., hvis der i gennemsnitsberegningen aleneindgår regnskabsår, der begynder den 1. januar 2012 ellersenere. Procentsatsen knyttet til overdragelsestidspunktetudgør 25 pct. for afståelser, der sker den 1. januar 2014 ellersenere.««[Overgangsordning for pengetankreglen i forhold til ophørs-pension]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):Til § 56)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«.[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 67)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«.[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Afskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 78)Istk. 2indsættes som2. pkt.:»Til og med den 31. december 2014 kan selskabets virk-somhed i stedet for at blive vurderet efter betingelserne i ak-tieavancebeskatningslovens § 34, stk. 6, 1. pkt., anses for iovervejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom ellerbesiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign., hvis mindst 25pct. af selskabets indtægter, hvorved forstås den regnskabs-mæssige nettoomsætning tillagt summen af øvrige regn-skabsførte indtægter, opgjort for det seneste regnskabsårstammer fra sådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af sel-skabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirerel.lign. enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort vedudgangen af det seneste regnskabsår udgør mindst 25 pct. afhandelsværdien af selskabets samlede aktiver.«[Overgangsordning for pengetankreglen ved overdragelse afaktier i levende live]9)Istk. 4indsættes som2.og3. pkt.:
OMTRYK3
»Selskaber kan dog vælge at anvende bestemmelsen fraog med det indkomstår, hvorefter selskabet efter § 14, stk.17, i lov nr. 254 af 30. marts 2011, er omfattet af eller harvalgt sig omfattet af selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr.3, som ændret ved lov nr. 254 af 30. marts 2011. Indgår sel-skabet i en koncern, jf. selskabsskattelovens § 11 B, stk. 8,træffes valget efter 2. pkt. samlet for hele koncernen af ad-ministrationsselskabet.«[Adgang for selskaberne til at vælge et virkningstidspunkttilbage i tid]10)Istk. 5indsættes som2. pkt.:»Til og med den 31. december 2014 kan selskabets virk-somhed i stedet for at blive vurderet efter betingelserne idødsboskattelovens § 29, stk. 3, 5. pkt., anses for i over-vejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom eller besid-delse af kontanter, værdipapirer el.lign., hvis mindst 25 pct.af selskabets indtægter, hvorved forstås den regnskabsmæs-sige nettoomsætning tillagt summen af øvrige regnskabsfør-te indtægter, opgjort for det seneste regnskabsår stammer frasådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af selskabets ud-lejningsejendomme, kontanter, værdipapirer el.lign. entenpå overdragelsestidspunktet eller opgjort ved udgangen afdet seneste regnskabsår udgør mindst 25 pct. af handelsvær-dien af selskabets samlede aktiver.«[Overgangsordning for pengetankreglen ved udlodninger fradødsboer]BemærkningerTil nr. 1, 2, 4, 6 og 7Ændringsforslagene vil ændre den grænse for finansielleaktiver ved succession (pengetankreglen), der er lagt op til ilovforslaget, fra 25 til 50 pct. Høringssvarene og de henven-delser og den deputation, der har indgået i udvalgsarbejdet,viser, at den drastiske sænkning af grænsen fra 75 pct. til 25pct., som regeringen har lagt op til i lovforslaget, vil få nog-le meget uheldige konsekvenser for mange veldrevne dan-ske virksomheder. Dansk Folkeparti ønsker derfor at hævegrænsen i forhold til lovforslaget, så den bliver på 50 pct.Til nr. 3 og 5Det er en betingelse for at oprette en ophørspension efterpensionsbeskatningsloven, at man i en periode på mindst 10år inden for de seneste 15 år forud for det indkomstår, hvoripensionsordningen oprettes, har drevet selvstændig er-hvervsvirksomhed eller har været hovedaktionær i et sel-skab, der driver erhvervsmæssig virksomhed. Den erhvervs-mæssige virksomhed må ikke i overvejende grad have bestå-et i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, vær-dipapirer el.lign. Om et givet år inden for de seneste 15 årindgår i perioden på 10 år som et år, hvor der ikke har værettale om sådan overvejende passiv kapitalanbringelse, afgø-res på basis af et gennemsnit af de seneste 3 regnskabsårsomsætning såvel som af handelsværdien af virksomhedensaktiver de seneste 3 regnskabsår. Gennemsnittet må ikkeoverstige 75 pct. Yderligere stilles der krav om, at handels-værdien af virksomhedens udlejningsejendomme, kontanter,
værdipapirer el.lign. ikke på overdragelsestidspunktet udgørmindst 75 pct. af handelsværdien af virksomhedens samledeaktiver.Videncentret for Landbrug og Forsikring & Pension haranført, at sænkningen af procentsatsen er problematisk, fordisænkningen reelt får virkning 15 år tilbage i tiden, jf. betin-gelserne for oprettelse af en ophørspension som beskrevetovenfor. Den, der har indrettet sig i tillid til den hidtidigegrænse og måske blot overskredet 25 pct. marginalt eller forden sags skyld været tæt på 75 pct., vil måske i mange årfremadrettet ikke kunne indskyde på ophørspension, fordi enrække år, der efter den gældende procentsats tæller med i de10 erhvervsaktive år, nu med nedsættelsen af satsen ikke viltælle med. I den forbindelse må det også haves for øje, atberegningsreglen i sig selv er en rullende regel, og at et en-kelt år, hvor den nye grænse på 25 pct. har været væsentligtoverskredet, reelt vil kunne medføre, at 3 år ikke kan med-regnes ved opfyldelsen af 10-års-kravet.Det foreslås på denne baggrund at justere reglen, såledesat nedsættelsen af satsen til 25 pct. først får virkning for deregnskabsår, hvor den pågældende har mulighed for at ind-rette sig på den nye, lavere procentsats. Et regnskabsår, dereksempelvis er begyndt den 1. juli 2010, vil den erhvervs-drivende i sagens natur ikke kunne gøre om, og da et sådantregnskabsår vil indgå i gennemsnitsberegningen flere årfremover, bør den nye, lavere sats først anvendes, når der igennemsnitsberegningen alene indgår regnskabsår, der be-gynder den 1. januar 2012 eller senere, dvs. regnskabsår,hvor det vil være tidsmæssigt muligt at foretage de nødven-dige justeringer af aktivsammensætningen m.v.Med hensyn til kravet om, at handelsværdien af virksom-hedens udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirerel.lign. ikke på overdragelsestidspunktet udgør mindst 25pct. af handelsværdien af virksomhedens samlede aktiver,foreslås det, at den nedsatte sats først får virkning for virk-somhedsafståelser, der sker den 1. januar 2014 eller senere.Dermed sikres den selvstændige en rimelig frist til at bringeen aktivandel, som i tillid til gældende ret måske ligger tætpå 75 pct., ned under 25 pct., mens de selvstændige, der harplanlagt at oprette en ophørspension i 2012 eller 2013 kananvende de gældende regler.Til nr. 8Der foreslås en overgangsordning, hvorefter skatteydernetil og med den 31. december 2014 kan vælge, om de i for-hold til pengetankreglen ved overdragelse af aktier i levendelive efter aktieavancebeskatningsloven vil vurderes over 3 åreller kun over det seneste år. På den måde får virksomheder-ne rimelig tid til at forberede sig på de nye vilkår.Økonomiske konsekvenser for det offentligeI provenuberegningerne i lovforslaget som fremsat er derregnet med, at selskaberne i et vist omfang vil tilpasse sig denye regler. Det er her lagt til grund, at denne tilpasning villefå virkning allerede fra 2012. Der er herved ikke taget hen-syn til, at måleperioden på 3 år indebærer, at tilpasningen ik-ke ville kunne nå at slå igennem de første år. Tilsvarendegælder for den 15-årige måleperiode i ophørspensionsregler-ne. Merprovenuet i de første år er hermed undervurderet i
OMTRYK4
lovforslagets provenuvurdering. Med den foreslåede over-gangsordning i ændringsforslaget bortfalder det yderligeremerprovenu. Der bliver herved større overensstemmelsemellem det nye regelsæt og forudsætningerne for provenu-vurderingen. Provenutabet ved ændringsforslaget har derforprimært karakter af bortfald af et ikkeindregnet merprovenu.Til nr. 9Det foreslås at indføre mulighed for, at selskaberne kanvælge at anvende den genoprettede formulering af sel-skabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, tilbage fra det tids-punkt, hvor selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, efterikrafttrædelsesbestemmelsen i § 14, stk. 17, i lov nr. 254 af30. marts 2011 har haft virkning for det pågældende selskab.
Baggrunden for forslaget er, at der kan være selskaber,som kan have en interesse i et virkningstidspunkt tilbage itid, f.eks. for at undgå at skulle foretage midlertidige æn-dringer i systemer for opgørelse af selskabets nettofinansie-ringsudgifter.Til nr. 10Der foreslås en overgangsordning, hvorefter skatteydernetil og med den 31. december 2014 kan vælge, om de i for-hold til pengetankreglen ved udlodninger fra boer efterdødsboskatteloven vil vurderes over 3 år eller kun over detseneste år. På den måde får virksomhederne rimelig tid til atforberede sig på de nye vilkår.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF)Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
OMTRYK5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 30
Bilagsnr.
12345678910111213141516171819202122232425262728293031Titel
Lovforslaget som sendt i høring, fra SkatteministerietFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 22/11-11 fra FOSS A/SHenvendelse af 22/11-11 fra Ejendomsforeningen DanmarkHøringssvar, fra SkatteministerietHenvendelse af 24/11-11 fra Michael Serup, Bech-BruunHøringsskema, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/11-11 fraFOSS A/SHenvendelse af 29/11-11 fra FOSS A/SKopi af svar på spm. S 654 vedrørende passive kapitalanbringel-serSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/11-11 fraFOSS A/S1. udkast til betænkningHenvendelse af 30/11-11 fra Widex A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/11-11 fraEjendomsforeningen DanmarkSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/11-11 fraBech-BruhnSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-11 fraWidex A/SSupplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 9/12-11 fra Michael Serup, Bech-BruunKopi af SAU alm. del – svar på spm. 118, fra skatteministerenHenvendelse af 9/12-11 fra Bech-Bruun Advokatfirma2. udkast til betænkningHenvendelse af 13/12-11 fra FSR – danske revisorerÆndringsforslag, fra skatteministeren3. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 9/12-11 fra Mi-chael Serup, Bech-BruunSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 9/12-11 fraBech-BruunNyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslagetSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/12-11 fraFSR – danske revisorerPressemeddelelse: Regeringen starter drøftelser om pengetank-grænseHenvendelse af 15/12-11 fra Advokatfirmaet L Cort HSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-12 fraAdvokatfirmaet L Cort H
OMTRYK6
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 30
Spm.nr.
1Titel
Spm. om, hvilke forhold der har ændret sig siden 2006, hvorSkatteministeriet i forbindelse med forhøjelse af grænsen i for-hold til den såkaldte pengetankregel fremhævede, at en forhøjelseaf grænsen ville være gavnlig, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at udarbejde et tænkt eksempel, der viser beskatningenaf en virksomhed efter de nuværende regler og efter de foreslåederegler, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at udarbejde eksempler på, hvordan en virksomhed vilblive beskattet efter de nuværende regler og efter de foreslåederegler, hvis virksomheden har goodwill, likvide midler, aktier,obligationer og erhvervsejendomme, som samlet overskridergrænsen på 25 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at pengetankreglen håndhæves ved at se påregnskaber 3 år tilbage i tiden, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at redegøre for, hvilke kriterier der tages med i vurde-ringen af, om en virksomhed overholder pengetankreglen, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at anerkende, at der findes virksomheder med reel er-hvervsvirksomhed, der kan blive ramt af pengetankreglen, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad konsekvenserne ville være, hvis man nedsattegrænsen for finansielle aktiver fra 75 pct. til 50 pct. og ikke 25pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministerens holdning er til, at satsen ikke ændresfra 75 pct. til 25 pct., men fra 75 til 50 pct., til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvad baggrunden var for at hæve procentsatsen i pen-getankreglen i 2007 fra 50 pct. til 75 pct., til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor mange virksomheder, som er aktive med alminde-lig produktion, der vil blive ramt af pengetankreglen, selvom deikke fungerer som pengetank, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan man er kommet frem til, at man ved at nedsæt-te grænsen for finansielle aktiver i form af pengetankreglen kanskaffe et merprovenu på 60 mio. kr., til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at bekræfte, at den forrige VK-regering senest har hævetpengetankreglen fra 50 pct. til 75 pct. og ikke fra 25 pct. til 75pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ejendomsvirksomheder betragtes som penge-tanke på lige fod med virksomheder, som består af aktier, obliga-tioner og kontanter, til skatteministeren, og ministerens svar her-på
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
OMTRYK7
1415
1617
18
19
20
21
2223
24
25
26
27
Spm. om, hvorfor udlejning af fast ejendom regnes med i penge-tankreglen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der er behov for en pengetankregel, da man joikke snyder samfundet for skat ved succession, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om der overhovedet er et behov for at ændre pengetankreg-len, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at undersøge, hvordan danske familievirksomhederskreditmuligheder har udviklet sig siden 2001, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om den stærkt negative udvikling i virksomhedernes finan-sieringsmuligheder siden 2001 er indregnet i lovforslaget, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor pengetankreglen ændres vedrørende ophørs-pension, kapitalafkastsordninger, etableringskonti og iværksætter-konti, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan en erhvervsvirksomhed, som ved generations-skifte er blevet tømt for kapital og likviditet, skal kunne investerei flere arbejdspladser, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor stor en betydning familieejede virksomheder harfor landets bruttonationalprodukt og valutaindtjening, og hvorstor en betydning de har som første og afgørende led i fødekædenfor andre ejerformer, til skatteministeren, og ministerens svar her-påSpm. om at præcisere, hvad der skal forstås ved en pengetank, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der i beregningen af lovforslagets provenukon-sekvenser ikke er taget højde for, at pengetankreglen vil medføre,at flere virksomheder i højere grad vil udbetale udbytte, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at uddybe, hvilke konsekvenser lovforslaget vil få medhensyn til tab af arbejdspladser i Danmark, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen betragter en virksomheds investe-ring i aktier, dvs. ejerskab af andre virksomheder, som i mindregrad at være en investering i aktivitet i samfundet, end hvis virk-somheden investerede pengene i sin egen produktion, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om det er et problem, at mange virksomheder, som ikke harstore anlægsaktiver eller omsætningsaktiver vil blive ramt af pen-getankreglen, selv om de reelt ikke er en »pengetank«, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en virksomhed, der har valgt at udlicitere produktionen,har en større risiko for at blive ramt af pengetankreglen, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpå
OMTRYK8
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Spm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenserved dette lovforslag isoleret set, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvad grundlaget er for regeringens skønsmæssige vur-deringer af det forventede skatteprovenu, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan regeringen vil sikre, at reelle produktions- ogdriftsvirksomheder ikke bliver ramt af regelsættet, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om regeringen har regnet på, hvad det vil give i skattemæs-sigt provenu, hvis man reducerede pengetankgrænsen fra de nu-værende 75 pct. til 50 pct., til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om regeringen har overvejet, hvor mange utilsigtede virk-somhedskrak, der kommer af, at man presser familievirksomhe-derne til at sammensætte en mere risikofyldt balance, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om det er rimeligt, at en virksomhed kan blive tvunget til attvangsrealisere sin oprindelige ejendom med et økonomisk tab tilfølge m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om regeringen er enig i, at et eksempel som beskrevet i detforegående spørgsmål kan være livstruende for en virksomhed, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at uddybe, hvilke konsekvenser stramningen af rentefra-dragsretten vil få med hensyn til danske virksomheders investe-ringslyst, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at uddybe, hvilke konsekvenser stramningen af rentefra-dragsretten vil få med hensyn til tab af danske arbejdspladser, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at de virksomheder, som fremover vil skul-le betale selskabsskat som følge af den foreslåede lovgivnings-stramning, ikke nødvendigvis skulle betale selskabsskat efter denuværende regler, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er fremmende for danske virksomheders investe-ringslyst, at de ikke fremover kan opnå det samme fradrag forrenteudgifter til opkøb af udenlandske virksomheder, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad de provenumæssige konsekvenser er ved det æn-dringsforslag om en overgangsordning, som ministeren har bebu-det, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de negative konsekvenser, det vil havefor samfundsøkonomien og statsfinanserne, at virksomheder pres-ses til at investere sig ned under 25-procents-grænsen i forhold tilvirksomhedernes hidtidige investeringsstrategi, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke dele det angivne merprovenu på 60 mio. kr. ersammensat af, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
OMTRYK9
42
43
Spm. om at bekræfte, at der – når man nedsætter grænsen til 25pct. – vil opstå den situation, at virksomheder, som holder sig un-der de 25 pct., ikke vil have tilstrækkelig likviditet til at gennem-føre generationsskifte, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir frasamrådet den 14/12-11 om L 30, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 30
Samråds- Titel
spm.nr.
ASamrådsspm. om ministerens vurdering af de eksempler, der erfremkommet i pressen om velkonsoliderede, traditionsrige danskevirksomheder, som ved lovforslagets vedtagelse vil blive betrag-tet som pengetanke, til skatteministeren