Skatteudvalget 2011-12
L 29 Bilag 7
Offentligt
1053952_0001.png
1053952_0002.png
Danish Venture Capitaland Private Equity AssociationBørsenSlotsholmsgadeDK-1217 København KTelefon: 72 25 55 02SE-nr.: 266 554 55Telefax: 33 91 18 38e-mail: [email protected]Homepage: www.dvca.dk
Folketingets skatteudvalgChristiansborg
København d. 8. december 2011Henvendelse vedrørende L29 (Forslag til lov om(skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter)ændringafligningsloven
DVCA – der er brancheorganisationen for Danmarks business angels og venturefonde - vilgerne indledningsvist rose regeringen for, at en skattekreditordning nu er på vej til Danmarksvækst-iværksættere. Det er en helt nødvendig håndsrækning til de selskaber, der i dag måopgive halvvejs på vej mod realiseringen af vækstpotentialet.Når vi så alligevel henvender os til udvalget er det, fordi vi ønsker at gøre opmærksom på enrække ganske betydelige mangler i forslaget. I DVCA lægger vi afgørende vægt på, atrammevilkårene i Danmark er afstemt både internt i Danmark og i forhold til udlandet – med etfint ord ”level playing field” er afgørende for os.Ligestilling mellem koncerner og iværksættere er ikke reelEn af grundene til at indføre skattekreditter er at ligestille forsknings- og udviklingsaktiviteter ikoncerner med de samme aktiviteter i enkeltstående selskaber finansieret af fx en businessangel. I dag kan et stort IT-selskab nemlig få skattefradrag for datterselskabers tabsgivendeudviklingsomkostninger i koncernens samlede skattebetalinger, hvis koncernen som et helehar et overskud.Skattekreditternes loft på 1,25 mio. kr. årligt vil fx indenfor biotek-sektoren, hvorudviklingsomkostningerne er ekstremt høje, ikke være nok til at ligestille vækstlaget med fxNovo, Lundbeck eller LEO Pharmas udviklingsomkostninger.Manglende ligestilling mellem Danmark og udlandet tilskynder til fraflytningI forbindelse med høringen af L29 opfordrede DVCA til, at Danmark lod sig inspirere af denbritiske model for skattekreditter. Den engelske model har følgende karakteristika:I Storbritannien har små og mellemstore virksomheder mulighed for at:opnå et fradrag på 175 % af forsknings- og udviklingsomkostninger i den skattepligtigeindkomst (er hævet til 200 % fra 1. april 2011 og til 225 % fra 1. april 2012 når de nyesatser er godkendt efter statsstøttereglerne)udgifterne til forskning og udvikling skal overstige GBP 10.000 i løbet af en 12måneders periode. Der kan dog maksimalt opnås yderligere fradrag på GBP 7,5millioner pr. forsknings- og udviklingsprojekt.50 % af skatteværdien (28 %) af underskud hidrørende fra forsknings- ogudviklingsomkostninger (dvs. 14 % af 175 % af forsknings- og udviklingsomkostninger)kan udbetales kontant fra skattemyndighederne, svarende til 24,5 % af de faktiske
forsknings- og udviklingsomkostninger, hvis de ikke kan modregnes i positiv indkomstsamme årunderskud af anden karakter kan tilsvarende udbetales kontant med 14 % afunderskuddet (50 % af skatteværdien)den kontante udbetaling er maksimeret til virksomhedens indeholdte skat på lønningerpr. årunderskud der veksles til kontanter fortabesi Storbritannien defineres små og mellemstore virksomheder som virksomheder medmindre end 500 ansatte og med enten en omsætning under GBP 100 millioner eller enaktivmasse under GBP 86 millioner. Opgørelsen foretages samlet for koncerner.Grænserne er sat højere end EU Kommissionens anbefalinger vedrørende definitionenaf SME virksomheder
Især grænsen for, hvornår en virksomhed kan falde ind under ordningen er afgørende vigtigfor ordningen.I DVCA frygter vi, at den langt mere favorable engelske model tilskynder til at sendehøjteknologiske ud af landet. For der er ingen tvivl om, at den engelske model allerede hartiltrukket virksomheder til England. De har forskningsmiljøerne – omkring Oxford ogCambridge – og de har de rette iværksættervilkår for virksomheder med store forsknings- ogudviklingsomkostninger.En overførsel af den britiske ordning til Danmark har begrænset provenutab for statenDVCA har i forbindelse med diskussionen om skattekreditter i forsommeren bedt KPMG om atforetage en beregning af, hvad det koster at overføre den engelske model til Danmark. KPMGudtalte i den forbindelse, at en overførsel af den engelske ordning til Danmark vil koste ca. 200mio. kr.Mere informationDVCA har valgt at lægge det materiale ud på internettet som foreningen har om ordningen –herunder KPMGs beregninger. Materialet kan downloades fra følgende adresse:http://www.dvca.dk/index.php/materiale-om-skattekredit/KonklusionDVCA vil på baggrund af foreningens høringssvar og dette brev endnu en gang opfordreudvalget og regeringen til at ikke at gennemføre det nuværende forslag og i stedetimplementere den engelske ordning i Danmark. Dermed sikres det også, at Danmark får etregelsæt, som internationale investorer i vækstvirksomheder kender til og skatter højt. Og såer den administrativ let at håndtere.Med venlig hilsen
Jannick NytoftAdministrerende direktør