Skatteudvalget 2011-12
L 28
Offentligt
1053302_0001.png
1053302_0002.png
J.nr. 2011-321-0020Dato:7. december 2011

L 28 - Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,

pensionsbeskatningsloven samt lov om ændring af pensionsbeskat-

ningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove (Afskaffelse

affradrag for formueforvaltningsomkostninger og nedsættelse af loftet forindbetalinger til ratepension og ophørende alderspension m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 2. december 2011.
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø

Spørgsmål 18:

Vil ministeren udførligt redegøre for de forskellige provenumæssige konsekvenser af for-slaget, der er oplyst i forbindelse med finanslovsaftalens indgåelse, og beregnet i forbindel-se med lovforslagets udfærdigelse, fremsættelse og behandling, herunder oplyse tidspunktog beregningsforudsætninger for de enkelte provenuskøn og forklare, hvilke specifikke for-udsætninger og forklaringer der lægger til grund for de enkelte ændringer af provenuskøn-net. Der ønskes herunder også oplysninger om provenuberegningerne, som kan forklareministerens udmelding om, at en udsættelse af ikrafttrædelsestidspunktet for L 32 med ethalvt år – hvorved der mistes et provenu på 300 mio. kr. - opvejes af et højere provenu i L28 end oprindeligt forudsat. Herunder ønskes oplyst, om der på nuværende tidspunkt er fo-retaget ændringer i provenuskønnet i L 28 i forhold til de provenuoplysninger, som fremgåraf bemærkningerne til det fremsatte L 28.

Svar:

I forbindelse med finanslovsforhandlingerne indgik der et provenuskøn for nedsæt-telsen af loftet over indskud på ratepensioner for 2012 på 1,5 mia. kr. Det var dette prove-nuskøn, der blev lagt til grund, da man forhandlede finansloven på plads.I forbindelse med den endelige udarbejdelse af lovforslaget blev beregningerne verificeret,og provenuet for 2012 blev som følge heraf opjusteret med 400 mio. kr. til 1,9 mia. kr.Som det også fremgår af mit svar på spørgsmål 17, fremgår dette rigtige og konsolideredeprovenuskøn naturligvis af lovforslaget, som blev fremsat samtidigt med lovforslag L 32.Opjusteringen betød, at der i forhold til skønnet, der indgik i finanslovsaftalen, opstod etoverskydende provenu. En del af dette ekstra provenu er herefter reserveret til en mere for-nuftig ikrafttrædelse af NOx-afgiftsstigningerne.
Side 2