Skatteudvalget 2011-12
L 28 Bilag 12
Offentligt
1053352_0001.png
1053352_0002.png
J.nr. 2011-321-0020Dato: 7. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 28 - Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,

pensionsbeskatningsloven samt lov om ændring af pensionsbeskat-

ningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove (Afskaffelse af

fradrag for formueforvaltningsomkostninger og nedsættelse af loftet

for indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension m.v.).

Hermed sendes min kommentar til Forsikring & Pensions henvendelse af2. december 2011 (L 28 – bilag 10)
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø
Forsikring & Pension anfører, at det er misvisende, når det i bemærkningerne til L 28 anfø-res, at derikkeændres i ophørspensionen for selvstændigt erhvervsdrivende, uagtet at reg-lerne for indskud på ophørspension skærpes i forslag til lov om ændring af aktieavancebe-skatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af grænsen forfinansielle aktiver i forbindelse med succession ved overdragelse af aktier og justering afrentefradragsbegrænsningsreglerne) (L 30).Forsikring & Pension kritiserer desuden, at Skatteministeriet i høringsskemaet afviser atgennemføre en overgangsordning for de selvstændigt erhvervsdrivende, der måtte have ind-rettet sig efter de eksisterende regler med den begrundelse, at de selvstændige blot kunnehave anvendt nogle af de andre muligheder for pensionsindskud, der var tilgængelige i deforudgående år. Forsikring & Pension anerkender rigtigheden heraf, men anfører, at denenkelte selvstændige ikke hjælpes af de øvrige muligheder han kunne have brugt, hvis han igod tro faktisk har indrettet sig efter de gældende regler. Forsikring & Pension mener hellerikke, at det hjælper den selvstændige, at vedkommende fortsat kan indskyde 30 pct. af virk-somhedens overskud årligt indtil 2014, som Skatteministeriet foreslår i høringsskemaet.Hvis virksomheden skal ophøre i 2012 – eksempelvis fordi overskuddet er yderst begrænset- er der ingen hjælp at hente i denne overgangsregel. Overgangsreglen er ikke anvendelig,hvis der slet ikke er overskud fra virksomhedens erhvervsmæssige aktiviteter. Særligt i dennuværende lavkonjunktur er det desværre et meget realistisk scenarie.Forsikring & Pension foreslår derfor igen, at der indføjes en overgangsperiode før 25 pct.-grænsen gøres gældende i forhold til ophørspension efter PBL § 15A.
Hertil bemærkes,at bemærkningerne i L 28 om ophørspension hentyder til, at nedsættelsenaf loftet for indbetaling til ratepension og ophørende alderspension ikke medfører justerin-ger af ophørspensionen. Jeg kan dog ikke afvise muligheden for, at læseren kan bibringesden opfattelse, at ophørspensionen ikke justeres overhovedet, hvilket jo er tilfældet i for-bindelse med lovforslag L 30.For så vidt angår anmodningen om at indføje en overgangsperiode har jeg noteret mig For-sikring & Pensions bemærkninger og kan oplyse, at jeg overvejer problemstillingen i for-bindelse med forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskattelo-ven og forskellige andre love (Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver i forbindelsemed succession ved overdragelse af aktier og justering af rentefradragsbegrænsningsregler-ne) (L 30), jf. også det supplerende høringsskema til L 30.
Side 2